Welk gedrag zou jou ertoe zetten je paard weg te doen?..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IlseEnMonti

Re: Welk gedrag zou jou ertoe zetten je paard weg te doen?..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:44

Lastige vraag. Hoewel ik al heel wat jaren met paarden heb gewerkt, heb ik pas sinds 7 maanden mijn eerste eigen paard. De klik was er gelijk, ik zou me ook niet kunnen voorstellen dat ik hem ooit weg zou doen, hij is echt mijn maatje. Het kan natuurlijk zijn dat je hem niet meer kunt betalen (je wordt bijvoorbeel werkeloos), maar dan zou ik eerst kijken of ik met de pensionhouder iets kan regelen m.b.t. de betaling van het stalgeld.

In mijn eerdere ervaringen heb ik veel dravers en renpaarden omgeschoold. Wij hadden als 'traditie' om de lastige en uitgekoerste dieren van de baan af te kopen en deze om te scholen tot rijpaard. Ik heb heel wat rare streken meegemaakt en dat veel mensen me voor gek verklaarde dat ik doorging, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat het gedrag niet om te vormen was. Daarom als mijn paard in gedrag ineens zou omslaan, zou ik daar eerst de reden achter zoeken. Vaak is agressief gedrag een uiting van pijn of dat je meer vraagt dan het paard begrijpt.

Verder doe ik er zoveel mogelijk aan om de vertrouwensband tussen ons te behouden: een paard wat je niet vertrouwt, is niet veilig om op te rijden. Daarom als hij een chagerijnige dag heeft of als ik me een dag niet lekker voel, gaan we alleen even longeren of een stukje wandelen. Zo perk ik de kans op ongelukken in en zo'n wandeling is bovendien erg gezellig.

bokken123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 17:06

Ik zal nooit mijn paard weg doen. Ja, ik moest mijn C pony verkopen, omdat ik te groot was, maar als het aan mij had gelegen. Stond hij nu nog gewoon bij ons op stal, want ik mis dat pony'tje nog steeds. Hij is nu al een dik half jaar weg. Het was ook echt een probleem pony'tje. En ik heb nog nooit gezegt: Doe die pony weg!. Bij het begin was de pony heel braaf. Maar toen hij echt aan het werk moest, bokte hij bij het aanspringen met de galop net zo lang tot dat ik er af lag. Maar omdat ik dus niet was van:"ik ga er nooit meer". stapte ik er steeds weer op. En toen naar een half jaartje wist hij wel dat hij mij er niet af kreeg. Maar dan kwam er nog een probleem. Hij was doodsbang voor springen!! Als we al een balkje naar legden ging hij er in volle galop vandoor. Maar naar veel geduld en domme kleine hindernissen opzetten, hebben we zijn angst overwonnen. HIj was ook nog een kribbenbijter. Dus het was echt een paard met veel problemen. Maar die andere 2 problemen was maar 1 half jaartje.
Het was voor mij niet echt een pony. Hij heeft de scheiding van mijn ouders meegemaakt. Het was gewoon een vriend. En nu heb ik dus het probleem, ik heb de pony weg gedaan, omdat ik te groot was, maar ik wil hem zo graag weer terug!!! Huilen

Mijn andere pony'tje zal ik ook nooit weg doen. Die heb ik al vanaf ik 5 jaar was. En hij is al 28 jaar dus hij is ook met pesioen. Hij word soms nog gereden door kennissen, neefjes en nichtjes. Hij loopt nu ook soms even mee op de ponyclub.

En mijn pony waar ik nu op rij wil ik ook nooit weg doen. Het is echt een schat. Maar misschien als ik naar de paarden ga moet ze wel weg. Maar het is een merrie dus er kan ook nog een veulen bij. Als ik 18 ben dan is de pony 17. Ik heb het al helemaal voor me. Als ik 18 ben dan rij ik op een paard verder en dan fokken we bij deze pony een Veulen. haha Haha! alleen ik weet niet of het mag van papa, maar papa wil altijd nog een paard met een veulen. Een shetlander dan Tong uitsteken want dat had hij vroeger ook altijd. Maar een E-pony kan ook wel Tong uitsteken vind ik.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 17:17

Ik denk niet dat ik mijn paard ooit nog weg doe, maar ik heb er wel van geleerd! Als er nu ooit nog een tweede paard komt, koop ik echt het makste paard van België Haha!

Mijn paard is nu 6 jaar, en heeft een enorm steigerprobleem gehad. Uiteindelijk had ik hem zover dat hij niet meer steigerde uit protest (dankzij goede les), maar in de tussentijd had ik een schrik gepakt. Elke keer weer ging ik er met een heel klein hartje op, wat hij meteen aanvoelde, met als gevolg dat ik geen enkele les kon rijden zonder minstens één serieuze steiger. Op zich klinkt dat doenbaar, maar op het einde was ik enkel nog bezig met dé steiger afwachten, en maakte ik mij een week van tevoren al zenuwachtig als ik les had. Omdat ik mijn paard zie als huisdier, is het nooit in mij opgekomen hem te verkopen (een hond verkoop je toch ook niet?), door de angst met het rijden ben ik gewoon veel op de grond met hem gaan doen, wandelen, longeren, gewoon poetsen, vd,... onze samenwerking op de grond was gelukkig wel goed Lachen en langzaamaan kan ik mij nu over de steiger-angst heenzetten. Vorige week heb ik voor de eerste x sinds lang vanaf de eerste minuut compleet relaxed kunnen rijden, en van zodra ik ontspan, ontspant hij ook, het was gewoon een fantastisch gevoel Lachen Daarnet ook weer even heerlijk gehobbeld, het ziet er naar uit dat de angst eindelijk weg is! Dus, conclusie, het kost mss meer werk, maar uiteindelijk is het ons wel gelukt, dus ik denk niet dat ik hem nog snel wegdoe Lachen

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 17:19

Onophoudelijk staken en steigeren, dan is bij mij de lol er heel snel vanaf.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 17:52

3 weken geleden heb ik besloten met mijn Lajout te stoppen .
Zij is altijd wel een dier met hanteerbare gebruiksaanwijzingen geweest, ik was helemaal gek op haar , en zeer met haar vertrouwd.
En toch drie weken geleden ben ik met de zorg voor haar gestopt. (na 11 jaar bij mij te zijn geweest)
De Basiszorg werd problematisch door fysiek lijden , en de altijd voorzichtige dame , werd in de zorg moeilijk riskant.
De juiste oplossing , was de moeilijkste beslissing , namelijk zorgen dat zij niet meer pijn in haar hoofd en overgevoelig was voor alles waar zij niet tegen kon.
Inzake haar situatie is het het paardwaardige bestaan ,wat zij niet meer had de reden geweest om haar leven te beeindigen.
Verder ben ik niet geneigd een paard te verkopen , ik ben er achter gekomen dat ik meer van paarden houdt , dan van paardrijden.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 19:15

Ik heb een superleuke merrie aan Tres Jolie. Ze is mooi, lief, gezond, fijn te rijden, en wat voor mij heel belangrijk is ze heeft zo'n leuk koppie met goudeerlijke grote ogen. En toch ga ik haar verkopen. Mijn reden: ik heb haar om te rijden en we zijn als combinatie zover als we in mijn ogen kunnen komen (M1). Er zit nog wel vooruitgang in maar ik heb gewoon te weinig drive om echt flink te trainen en ook niet genoeg talent voor hogere rubrieken. Dus hoop ik een leuke plek voor haar te vinden waar iemand er net zoveel plezier mee heeft als wat ik heb, en die er wellicht verder mee kan komen. En dan kan ik over een poosje met haar (nu jaarling) zoon aan het werk, die lijkt gelukkig precies op zijn moeder.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 19:28

Ze lijkt op de moeder..... ( en die doe je nu weg? )

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 21:17

Zodra ze gevaarlijk wordt voor mij, andere mensen en/of paarden.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 21:18

MIsschien dat TJolieke wil ervaren en blijven beleven dat er steeds sprake is van ontwikkeling met een paard? Vooruitgang ahw?..

Misschien sport gericht of een hoger nivo willend?

Heb een dravertje gehad met scheef Si gewricht wat osteopate recht heeft gezet en dat kwam goed. Wel had ze een hectisch en wilde ik meer richting het springen..
Gevoelsmatig deed het pijn haar te verkopen maar was toch huiverig voor haar "zwakkere plek", alhoewel dit niet hoefde. Zij is fokmerrie geworden , gedekt door een springhengst bij een goede man.
Zij vonden haar levensgevaarlijk met rijden, dat was ze echter niet. Ze was wel vrij lomp en hectisch. Ik had het mezelf nooit vergeven als ik haar kapot had gereden.

Ik ben er van overtuigd dat anderen net zo goed voor een paard kunnen zorgen als ik of zelfs nog beter; dat maakt het soms makkelijker om een dier elders te plaatsen. (behalve de handel dan of plek zonder maatjes en weidegang)..

Grietje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 08:41

Als bij mij het vertrouwen weg is, dan is het zover. Heb dat afgelopen jaar nog mee gemaakt met mijn San Remo. Deze is uiteindelijk dus ook verkocht. Ik durfde er niet meer op en wilde zelfs pilletjes gaan innemen, nou dan ga ik mijn doel voorbij. Het is nog steeds hobby..

Mijn man was er al eerder klaar mee, maar dat had ik toen nog niet, tot een bewuste vrijdag dat ik weer keihard er vandoor ging en dat het wachten was tot ik weer zou vallen met hem. Toen was het de bekende druppel die de emmer deed overlopen, toen ik kon ben ik eraf gesprongen. En heb huilend mijn man gebeld, het kon me allemaal niets meer schelen. Hij moest gewoon weg.

Wel nog eerst een maand ergens neergezet om gereden te worden en daarna kijken of ik het weer aandurfde en of de klik er nog was..

Nou heb er nog op gereden, maar het was over voor mij!!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 08:50

Ik vind het zoooo ontzettend moeilijk maar ik ben op dit moment bezig om een ander adres te zoeken voor één van mijn paarden. En nog wel voor mijn vriend, mijn held, dus alles druist in tegen mijn gevoel...maar ik trek het gewoon niet meer. Ben al heel erg lang alleen maar aan het rennen en vliegen om ze allebei enigszins te verzorgen en tuurlijk staan ze in een schoon stalletje en komen ze eruit maar geen van beiden krijgt de verzorging die ze eigenlijk nodig hebben.

Hij houdt van urenlang trutten en lekker op zijn gemak en dan kom ik weer, haast haast haast en dat is gewoon niet eerlijk. Ik huil al weken af en aan en met heel veel pijn heb ik een advertentie gezet waar ik inmiddels ruim 80 reacties op gehad heb. Dat had ik dus nooit gedacht, want ik geef duidelijk aan dat ik hem als recreatiepaard wil veropen. Hij wordt gelukkig van urenlange bosritten, niet van dressuur en hij wil veel, heel veel aandacht.

Ik heb een advertentie gezet zonder vraagprijs, zonder telefoonnummer want dat trek ik niet en gevraagd om een reactie waarin mensen aangeven wat ze met hem zouden willen, hoe hij terechtkomt en hoe ze zijn verdere leven voor zich zien. Daar krijg ik echt heel uitgebreide mails op maar ook simpele reacties die alleen de vraagprijs willen weten. De "goeie" reacties beantwoord ik met een uitgebreide mail over mijn paard, de andere met een afwijzing dat ik geen reden zie voor verdere kennismaking.

Nu komt er zondag iemand kijken en ik zie er als een berg tegenop maar als ik heel eerlijk ben, moet ik toegeven dat hij het bij iemand anders wel eens veel beter zou kunnen krijgen als nu bij mij en dat is hard, heel erg hard. Heb altijd geroepen dat hij nooit weggaat, maar mijn lijf wil niet meewerken en zijn lijf vereist het dat ie grondig in beweging blijft en dat botst.

Maar zomaar een paard wegdoen.....nee dat nooit!

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 08:51

Degene die mij persoonlijk kennen weten dat ik heel ver ga.
Heb dus ook gelukkig nog nooit een paard weg hoeven doen.
Maar zodra mijn paarden me bewust zouden gaan meppen of bijten, me dus bewust zouden willen aanvallen, dan is het einde oefening.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 08:53

Ik heb absoluut geen behoefte meer aan paarden met een lange gebruiksaanwijzing, die gaan bij mij gewoon weg. Ik kan er wel mee omgaan, maar ik wil het niet meer. Bovendien heb ik ze voor de fok over het algemeen en fokken met een lange gebruiksaanwijzing is ook niet echt aan te bevelen.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 08:54

aaahhh daffodil, kan me zo goed voorstellen hoe zwaar dit voor je moet zijn.
Succes meid Ach gut

Grietje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 09:16

Ooh daffodil, ik vind het heel erg knap van je hoor. Je denkt echt aan je paardje.. Heel erg veel sterkte, dit moet zo'n pijn doen.

Ik heb ook echt heel erg veel verdriet om de San Remo gehad, ik ben ook echt niet van het zo maar weg doen, daar is echt driekwart jaar aan vooraf gegaan. Met hoge dierenarts rekeningen en pijnlijke val partijen.. Sterkte !!!

yvette46

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 09:17

Wij hebben onze e-pony gerolen tegen een d-pony voor onze dochter. De e moest weg wij waren veranderd van stal en die pony was erg dominant. Na 2 dagen in de nieuwe stal kon er niemand meer bij hij had mij dochter al 4 keer tegen de muur aangegooit. Hij was niet meer te houden. Je kunt doorblijven gaan tot in den treuren maar als een paard of pony gevaarlijk wordt voor mens en andere pony's dan gaan ze bij mij echt weg.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 09:36

Als ik soms om me heen zie, hoe makkelijk mensen van paard veranderen, wou ik soms dat ik dat misschien ook iets meer had, maar helaas. Ik hecht me enorm en lange tijd geloofde ik ook echt dat ze het bij mij het beste hadden. Nu dit niet het geval is, is het voor hem eerlijker om een passende plek te zoeken maar ik ga wel grondig te werk!

missylinsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:20

Ik zal je paard pas weg doen als hij echt gevaarlijk wordt, en je geen zin meer heb om te rijden.

Maar je paard weg doen blijft altijd moeilijk:S

cleopetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:35

Als je het plezier verliest!

Paard heeft niks aan een ruiter die tegen zijn zin komt rijden en verzorgen! Dan heeft hij het bij zijn nieuwe baasje een stuk beter!

manitou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 18:05

Voor mij is het als hij te mak wordt. Geef mij maar een gevaarlijke idioot of een groen paard:P:P

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 18:12

Mijn allereerste pony heb ik weggedaan omdat ze te gevaarlijk werd. Ik had er weinig klik mee en kon haar totaal niet aan. Ze werd steeds gevaarlijker en ik kon er helemaal niet mee om gaan. Continue steigeren en aanvallen. Op een gegeven moment mocht ik haar niet meer uit de wei halen van de boer, dat deed hij wel even.
Een moment later lag hij met een bloedende hoofdwond in de wei. De pony was gaan steigeren en heeft haar (beslagen!) hoef op zijn hoofd geplant. Godzijdank had de boer niks ernstigs maar dat was de druppel. Een week later hebben we haar ingeruild tegen een pony die beter bij mij paste.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 18:20

Ik heb er 1 weggedaan nadat ik een jaar lang had geprobeerd om een verwend en daardoor verknipt dier om te vormen.

Beest kwam met blikkerende tanden op je af in de weide, probeerde doelgericht te schoppen en te bijten als hij zijn zin niet kreeg en eiste alle aandacht voor hemzelf op.

Hij staat nu in een natuurgebied tussen jonge shetlandhengstjes. Hij krijgt water, hij krijgt voer, eens in de zoveel tijd een bekapbeurt en op tijd zijn wormenkuur. Om mee te draaien in de normale paardenwereld bij een particulier of op een pensionstal vond ik hem absoluut niet meer geschikt.
Jammer, want het was het meest aparte veulen wat we gehad hebben, maar na 3 jaar kwam hij dus totaal verpest weer thuis.

Verder gaan pony's hier alleen weg als doelen veranderen of er een overschot ontstaat doordat we een veulen aan willen houden.

tender_yon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 21:00

vandaag is een dag waar op ik denk mijn paardje weg te doen
ze was zo verschrikelijk vals tegen mij maar ook tegen het andere paard wat achter haar staat !!!!!!
dat ik gewoon even radeloos was er was niks wat haar rustig kon krijgen , tuurlijk ga ik verder afwachten hoe dit verder gaat
maar soms ben ik bang dat ze een andere verwond ( is al is gebeurt)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 00:42

Wanneer de "klik" er niet is, het paard over me heen loopt en wij beiden er geen lol meer aan beleven.

Heb ooit een bijrijdpaard opgegeven omdat dat een "show"paardje was, als er iemand meeging liep ze als een speer, werkelijk geweldig (applaus, publiek), maar als ik alleen was liep ze aan alle kanten over me heen en was er geen land mee te bezeilen voor mij. Bovendien was dat echt een paardje om wedstrijden mee te rijden (had daarvoor precies het karakter en het talent) terwijl ik een "boscrossmonster" zoek waarmee ik ook wat licht/ middelzwaar (L/M) dressuurwerk kan doen. En met dat paardje naar buiten gaan was pure zelfmoord (plus paardenmoord). Paard en ik hadden dus hele andere verwachtingen van elkaar en wij zouden nooit een goeie combinatie worden. Onze karakters waren te verschillend. Zij is toen overgenomen door iemand die precies bij haar past en die vormen nu al jaren een fantastische combinatie. Heb dus geen seconde spijt gehad.

Sindsdien let ik wel veel meer op het karakter van paarden, dat het ook bij mijn karakter en wensen past. Van een constant gevecht met het idee van "mischien wordt het ooit wat" doe in elk geval ik mezelf geen plezier, en ik ben er van overtuigd dat ik daar een paard ook geen plezier mee doe. Dan gun ik zo'n paard van harte aan iemand die er beter bij past! Dat is dan het grootste kado wat ik aan zo'n dier kan geven.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 06:07

Ik had er ook zo eentje....
Niet meer willen werken, steigeren en achterover laten vallen.... Buiten was er niks mee te beginnen, was gewoon gevaarlijk. Had een trekkertrauma dus als die aankwam dan had ik een probleem.
Tijdens rijden altijd paniek, of ineens heel lui en tegendraads.
Ze was vanaf begin af aan altijd al 'lastig' op haar manier en had toen ook al wat problemen.

Veel mensen hebben gezegd dat ik toch nooit echt wat met haar zou bereiken, in de zin van bijv. wedstrijden en zowiezo wat ik moest met een paard wat toch niet en misschien wel nooit voor me zou willen werken....
Dat was ook misschien wel waar, maar ja ik wou haar ook niet verkopen.....
Wat moest een ander ermee? Ook achterover klappen en misschien zijn nek wel breken? Of alleen voor de fok wegdoen, maarja wie zegt dat ze het dan toch niet gaan proberen? Verkoop zou dan waarschijnlijk handel of misschien wel slacht betekenen....

Verder is het ook een kneusje qua ongelukjes, wondjes hier en daar, dan weer een buil op de kop, dan ineens been gestoten en een pees met vocht en het laatste wat ze hier op mijn huidige stal had is dat ze viel in de weide met haar oog precies op een paal (jaja) dus oog beschadigd, maar goed dat is dus gelukkig genezen.

Ben ong. 1,5 jaar terug naar mijn huidige stal gegaan. Verhuizing zorgde ook nog eens voor veel stress bij haar (ze kan heel slecht tegen verandering).

Ik heb haar stil gezegt, lekker buiten in de paddock en de wei op en verder niks. Begonnen met puur alleen grondwerk, Parelli. Dit begon ze geweldig te vinden! Het vrijheidsdressuur opgepakt en in een paar weken/maanden tijd heeft ze leren liggen, plat liggen, zitten en nog enkele dingen. Osteopaat er bij gehad (had alles er al bij gehad behalve osteo) die heeft haar behandeld, door het vele verzet had ze verschillende blokkades in haar rug en op andere plekken in het lichaam.

Na ong. een jaar rust en alleen op de grondwerken e.d. heb ik haar een tijd terug gewoon opgezadeld met mijn boomloze zadel, sidepull om. Met mijn zusje met pony voor naar het park gelopen naar het bankje en ben er gewoon op geklommen Nagelbijten / Gniffelen En toen heel droog achter mijn zusje aan het park door. Steeds een stapje verder, we rijden nu zelfs buiten! Dat doet ze eigenlijk het liefst. Ze wil weer voor me werken.
Haar angst voor trekkers is grotendeels weg.

Het heeft me heel veel moeite gekost, maar het is me wel gelukt...
Ze kan nog steeds slecht tegen veranderingen, maar ze raakt niet meer in paniek.

Nu gaan we over enkele weken verhuizen en de paarden krijgen ook een nieuwe stal bij huis, de situatie lijkt er wel grotendeels op maar de omgeving is wel anders... Dus ben benieuwd... Wie weet is het okee maar kan ook zijn dat ze weer weken van slag is...

Maar goed dit is dus mijn verhaal....

Ik denk dus niet dat ik zomaar een paard weg zou doen.... Voor mij is een paard er ook om iets van te leren.... Maar goed zo ziet niet iedereen het en dat snap ik ook wel.