Wat kun je doen met een vuelen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roos_Marijn

Re: Wat kun je doen met een vuelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:31

een beetje poetsen, knuffelen, kleinde wandelingetjes maken
verder veel plezier met je veulen!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:38

Liefst van al in een opfok met jonge soortgenootjes en tot minstens 1x in de week in handen nemen, liefst iets meer. Ik vind dat een veulen van in het begin zijn vrijheid moet krijgen en het recht heeft om op te groeien tussen soortgenoten, maar het moet ook beseffen dat een mens geen soortgenoot is en dat hij/zij van ons wat heeft te leren.

Heb al meer dan 1 veulen gezien dat 2 jaar in een opfok gesmeten is zonder menselijk contact en dat ging scheef.

Ga er lekker mee wandelen, laat het wennen aan vanalles, laat het genieten van het vertrouwen dat jullie kweken, lekker poetsen, voetjes geven, maar nooit te lang, dat hij voor de rest goed kan ontwikkelen.

Ik zou echt wel vroeg genoeg beginnen met het in handen nemen. Er zijn al meer dan 1 jaarlingen in mijn nek gesprongen ten gevolge van gebrek aan menselijk contact. En een jaarling, die hebben echt wel al hun eigen mening! Zou ze niet fysiek laten werken, maar wel psycisch dat ze leren dat ze niet over je heen mogen lopen vanaf dag 1.

Maar je hebt natuurlijk ook veulens die elke dag in handen genomen werden en nog steeds in andermans nek sprongen Haha! Zoals de welbekende Forpreza Knipoog

Veulens kunnen zich inderdaad niet lang concentreren, maar ze leren en onthouden wel veel van die paar minuten die je met hen spendeerd.

Meisje dat bij mij op de wei staat heeft een veulen van nu een jaartje oud. Daar wordt elke dag wel iets mee gedaan en je kunt niet geloven wat voor een geweldig veulen dat is! Braaf in omgang, luisterd zoals het een jaarling beaamt, maar eens het op de wei staat maakt het echt de klik naar 'ik ben een paard' en leeft zich daar uitgebreid in uit!

Kennis van op een lokale manege haar veulen is geboren in een stal en staat na anderhalf jaar nog steeds op stal. Je kunt hier niet van een paard spreken, beest is doodongelukkig, dat zie je ook. Heeft niet de kans gehad om paard te zijn en doet ook alles wat gevraagd wordt omdat het niet anders gewoon is. Als het dan al op de paddock gezet wordt weet hij niet wat te doen en blijft gewoon staan waar hij staat. Dat krijg je als je je veulen elke dag van een stal naar een poetskamer naar een paddock en terug op stal plaatst.

Twee uitersten, maar goede voorbeelden van waarom je echt wel met een veulen moet bezig zijn.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 13:15

chipieke schreef:
Meisje dat bij mij op de wei staat heeft een veulen van nu een jaartje oud. Daar wordt elke dag wel iets mee gedaan en je kunt niet geloven wat voor een geweldig veulen dat is! Braaf in omgang, luisterd zoals het een jaarling beaamt, maar eens het op de wei staat maakt het echt de klik naar 'ik ben een paard' en leeft zich daar uitgebreid in uit!.

En ik heb het ook eens anders gezien, van een meisje/vrouwtje die teveel deed met haar veulen en dat veulen was steeds vervelend en was soms (bijna) gevaarlijk -> typisch geval van te weinig ervaring en teveel willen....

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 14:03

zoals in het topic al is aangegeven en ook in mijn post bestaan er 100 verschillende karakters in een dozijn. Dus het is kwestie van het veulen goed aanvoelen en begrijpen. En vooral, ervaren personen erbijhalen.

JordyMacho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 14:05

je kan er beter nu al kleine dingetjes mee doen (( niet te lang natuurlijk )).
Als je pas met 3 begint heb je de kans dat hij over je heen walst,,
ik ben er in ieder geval heel blij mee dat ik vroeg met die van mij ben begonnen.

Mysticism

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 17:42

Dus als ik het goed begrijp kun je bijv. meerdere keren op een dag mee bezig zijn maar dan wel kort?
Bijv. even poetsen en dan weer paar uur naar het land en dan later even 15 min wandelen en weer paar uur naar het land of begrijp ik het nu verkeerd?

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 17:51

Toen mijn kerel nog een klein hengstje van vijf maanden was hoefde hij maar weinig.
Hij stond en staat bij zijn vrienden.

Het enige dat ik belangrijk vond was dat hij braaf mee zou lopen, netjes opgevoed zou worden en braaf was bij de hoefsmid.

Poetsen deed en doe (nu bijna 2 1/2) ik nog weinig, maar vast staan doet hij braaf!
Ook is hij in het voorjaar mee geweest naar een enduranceaanwaaiweekend. Samen met een merrie van ons op de trailer was ook geen probleem. Daar heb ik met hem in het bos gewandeld.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 17:54

Het allerbelangrijkst is denk ik toch dat hij/zij vrienden heeft om mee op te groeien.
Niet met tralies ertussen, maar op weides/paddock.

Sara_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 17:59

Lekker met leeftijdgenootjes op de wei zetten.
En één keer in de week even pakken om te poetsen en een stukje mee te wandelen.
Verder kan je hem natuurlijk de basisdingen leren als hij die nog niet kent, zoals voetjes geven, vaststaan en netjes meelopen aan een touwtje.
En voor de rest lekker jong laten zijn en zoveel mogelijk buiten met vriendjes.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 18:20

magicalangel schreef:
Dus als ik het goed begrijp kun je bijv. meerdere keren op een dag mee bezig zijn maar dan wel kort?
Bijv. even poetsen en dan weer paar uur naar het land en dan later even 15 min wandelen en weer paar uur naar het land of begrijp ik het nu verkeerd?

Nee, een veulen kan maar 10 min concentreren, dus 15 min lopen is te lang.
Daarbij is 1 x per dag of zelfs 2 x per week voldoende.
Belangrijk is dat het jonge paard het leuk blijft vinden en je 'm niet dwingt. Hij moet wel luisteren, maar wel omdat hij graag voor je wilt "werken".
Als jij steeds (te vaak) concentratie vraagt van je veulen, zal hij het sneller beu zijn.

cleopetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:34

Ja, ik snap dat je het liefst hele dagen wilt knuffelen met je nieuwe beesje, maar je moet het niet te gek maken.
Het is belangrijk dat hij lekker paard kan zijn, hij word immers ook opgevoed, door vriendjes en oudere merries enz. waar hij/zij bijstaat.
het is weer een kwestie van de gulden middenweg, doe geoneg met hem zodat hij niet ongehoorzaam word en dat je hem als 600 kilo wegende 3 jarige nog moet leren om om om te stappen, maar doe niet zoveel dat hij je beu word en geen zin meer heeft in al dat geteutel!

yvette46

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 12:37

Ons veulen staat bij onze 6 jarige pony in de weien sinds deze week staan ze op stal. wij doen een kwartiertje per dag de ene keer poetsen de andere keer wandelen, ligt eraan. Hij wordt ook tegelijk met de andere pony bekapt.Hij is nu net 1 jaar geworden 2 augustus we hebben hem met de 8 maanden gehaald. Ook op de trailer gaat het goed wel met de andere pony tegeli8jk maar toch.
Wij zijn ook niet voor de opfok als er meerdere pony's of paarden bijstaan krijgen ze daar ook hun opvoeding van.
Elke dag een beetje bezig zijn met je veulen al is het maar een kwartier daar worden ze zo makkelijk van, want ik ben ook van mening als ze 3 zijn en je moet nog beginnen dan verlangen veel mensen teveel ineens en is de lol er zo van af.

XxDanielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 19:43

het enige wat je met je veulen moet doen.. is lekker knuffelen en laten genieten vn zijn jonge jaren.
soms kan je ook even heel kort borstelen. meer echt niet

Mysticism

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 21:20

kee goed dat ik het weet, iemand nog tips over opvoeden etc.?

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 22:04

magicalangel schreef:
kee goed dat ik het weet, iemand nog tips over opvoeden etc.?

Bedenk bij ieder stukje "vervelend" gedrag binnen jouw ruimte (binnen een bepaald aantal meters om je heen en zeker wanneer hij/zij in de hand is) of je dát gedrag zou accepteren als hij/zij volwassen is (dus bijten, een bok in jouw richting geven, steigeren e.d.) is het antwoord daarop nee, dan geef je eens een flinke schreeuw, werkt dat niet en doet ie het nog eens, denk je even in hoe hard een trap van een volwassen paard aankomt bij een mens en terwijl je daaraan denkt geef je het veulen net zo'n harde trap tegen zijn kont (of bij slaande veulens/paarden, gooi je schoen zo hard je kunt tegen zijn kont, das veiliger voor jezelf, ik draag slippers of klompen, dus die zijn lekker snel uit). MAAR: reageer wel direct en niet achteraf, zelfs geen 2 minuten nadat het gebeurt is...

als je dát onder de knie hebt, dan wijst de opvoeding zich vanzelf wel.

*edit* ik benadruk het nog eens: accepteer je dat gedrag wanneer het dier volwassen zou zijn??!!

en waarom? zo had ik eens een hengstveulen, ik voedde hem streng op, maar er liepen zoveel mensen op het terrein... ik snapte niet waarom hij het bijten maar niet afleerde..

tot ik een volwassen vrouw bij zijn box zag staan: "kijk eens wat lief, dat doet ie altijd zo lekker bijten in mijn hand en mouw" Boos! jaja, tot ie 4 of 5 jaar oud is en dan nog eens even lekker je vingers eraf bijt... en ga hem dan maar eens vertellen dat ie dat niet mag...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 22:59

@ ShamalArabs; wat jij zegt gaat meer op voor hengsten dan veulens in het algemeen. Tuurlijk is er bepaald gedrag wat je duidelijk moet afstraffen maar als je op een goede manier met een veulen omgaat en daar al op jonge leeftijd mee begint dan omzijl je de meeste van die problemen al.

Verder ben ik het eens met je aanpak maar het belangrijkste hierbij is dat het echt exact getimed moet worden, ben je 2 seconden te laat dan krijg je een veulen wat erg bang voor je wordt en dat is juist het omgekeerde van wat je wilt.
Daarbij moet je je ook afvragen waarom je veulen bepaald gedrag vertoont, bepaalde dingen kunnen ook resultaat zijn van onvrede, verveling ed en dat kun je niet straffen zonder ook de oorzaak weg te halen.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 08:57

anneliesdj schreef:
@ ShamalArabs; wat jij zegt gaat meer op voor hengsten dan veulens in het algemeen.

mawiyah was vele malen erger dan alle hier geboren hengstveulens bij elkaar... ze is ook het enige paard dat als veulen mij een dikke blauw/paarse plek op mijn bovenbeen bezorgde met haar vlugge achtervoetje (ik ben snel maar zij was sneller). Dat was in ruim 20 jaar ervaring mijn allereerste trap van een paard Bloos
ik heb ook nog maar 3 als-veulen-zijnde regelmatig steigerende veulens gehad, 2 dames en 1 heer...

je hebt wel gelijk dat je moet kijken waar het gedrag vandaan komt, ik ben er vanuit gegaan van wat wij doen met de veulens en dat is slechts dagelijks naar de wei brengen en weer terug binnen brengen, ik kan me voorstellen dat ruw borstelen een reactie kan opleveren en dan is het wel belangrijk te kijken waarop het dier reageerd. Bij de eerste keer wassen en hoefsmid wordt verkeerd gedrag meestal alleen met woorden en geduld behandeld. TS krijgt, zover ik begreep, een veulen ná het afspenen, dus een degelijke basis zou daar in moeten zitten. vanaf 6 mnd gaan ze meestal uitproberen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 09:07

Wij pakten hier de hengstveulens anders aan omdat we ook met ander gedrag te maken hadden bij hen dan bij de merries.. Meer bvijten, klauwen met voorbenen, meppen..

Bij beide vond ik consequentie noodzakelijk maar met de hengsten kon ik wel eens wat ruwer optreden.

Jenthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 10:01

Eens Lekker Poetsen en hem aan zijn halstertje laten wennen.. miss af en toe een wandelingetje door de wei of de piste ? Lachen
x

Mysticism

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 09:25

okee, we gaan haar zaterdag ophalen, volgens haar eigenaar heeft ze geen gebreken maar is ze wel temprament vol maar ze is wel eerlijk

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 18:35

ShamalArabs schreef:
anneliesdj schreef:
@ ShamalArabs; wat jij zegt gaat meer op voor hengsten dan veulens in het algemeen.

mawiyah was vele malen erger dan alle hier geboren hengstveulens bij elkaar... ze is ook het enige paard dat als veulen mij een dikke blauw/paarse plek op mijn bovenbeen bezorgde met haar vlugge achtervoetje (ik ben snel maar zij was sneller). Dat was in ruim 20 jaar ervaring mijn allereerste trap van een paard Bloos
ik heb ook nog maar 3 als-veulen-zijnde regelmatig steigerende veulens gehad, 2 dames en 1 heer...

je hebt wel gelijk dat je moet kijken waar het gedrag vandaan komt, ik ben er vanuit gegaan van wat wij doen met de veulens en dat is slechts dagelijks naar de wei brengen en weer terug binnen brengen, ik kan me voorstellen dat ruw borstelen een reactie kan opleveren en dan is het wel belangrijk te kijken waarop het dier reageerd. Bij de eerste keer wassen en hoefsmid wordt verkeerd gedrag meestal alleen met woorden en geduld behandeld. TS krijgt, zover ik begreep, een veulen ná het afspenen, dus een degelijke basis zou daar in moeten zitten. vanaf 6 mnd gaan ze meestal uitproberen.

Auw, zeg dat maar niet te hard want ik zie helaas vaak anders.

Wbt de hengstveulens, misschien heb jij de 'rare' merrie's gehad, misschien heb ik geen gelijk, het kan natuurlijk ook bij merrie's voorkomen maar ik denk dat je bij een hengst toch een wat grotere kans hebt. Daarbij is mijn ervaring dat hengstenveulens echt een handje hebben van happen/bijten, niet uit rottigheid maar gewoon omdat ze alles moeten uitproberen.

De 2 keer dat ik een klap heb gehad (wat ik met iig kan herinneren) waren ook beide keren van een (oudere) merrie maar bij beide niet onder normale omstandigheden dus dat reken ik ze niet aan. Wel heb ik 2 shetlandhengstveulens gehad die letterlijk tegen je op klommen, als ze nog kniehoog zijn lijkt het grappig en ze wilden ook alleen maar spelen maar toch krijgen ze dan van mij ook een schop. Van merrie's heb ik dat soort gedrag nog nooit meegemaakt, ter verduidelijking, ik heb veel meer merrie's gezien/gehad dan hengsten/ruinen dus misschien heb ik dan ook wel weer de 'foute' hengsten gehad. Overigens heb ik nu een super lieve 7 jarige hengst wat zonder gekheid de op één na makste is die ik ooit heb gezien, die wint het in makheid dus van al die merrie's.

brenda13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 21:39

wij hebben heel veel tijd besteed aan de omgang met ons veulen, veel aanhalen, elke dag even laten meelopen aan een halster samen met moeder , op iets oudere leeftijd samen met moeder een stukje over een rustige weg naar het land, gewoon veel aandacht geven , ze is nu al bijna 3 jaar bij ons samen met haar moeder en heeft van haar moeder en de rest van de paarden bij ons een prima opvoeding gehad en natuurlijk van ons, ze loop al bijna 3 jaar in een kudde van 5 en kan als een paard genieten van haar leven, het is een echte schat geworden door de omgang met mensen op zeer jonge leeftijd, als je te laat met opvoeden en gewenning met mensen en vreemde dingen begint krijg je later veel meer werk om het paard aan die zo gewone dingen te laten wennen,

rixta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 14:43

Met hem lopen en voetjes enzo laten geven en natuurlijk borstelen

maaike_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:51

MIjn mijn veulen ben ik op dag 2 al begonnen met voetje geven, en halstertje!

1,5 jaar vindt ik wel heel erg laaT!
Dan pas beginnen met halster?
hoe wil jij je veulen dan ooit verplaatsen?
niet dus?

Mijn veulen hengstje is nou bijna 7 weken.
ken al heel veel, en doet alles al super.

ben 12.. heb alles zelf gedaan, soms uitproberen maar het is fantastisch om te werken aan een band met je veulen
en hem of haar dingen te leren.

als je iets wilt weten?
tips met aan halster lopen etc. dan moet je gewoon een berichtje sturen!
ik help je graag Vingers aflikken