Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Zoals de welbekende Forpreza 
chipieke schreef:Meisje dat bij mij op de wei staat heeft een veulen van nu een jaartje oud. Daar wordt elke dag wel iets mee gedaan en je kunt niet geloven wat voor een geweldig veulen dat is! Braaf in omgang, luisterd zoals het een jaarling beaamt, maar eens het op de wei staat maakt het echt de klik naar 'ik ben een paard' en leeft zich daar uitgebreid in uit!.
magicalangel schreef:Dus als ik het goed begrijp kun je bijv. meerdere keren op een dag mee bezig zijn maar dan wel kort?
Bijv. even poetsen en dan weer paar uur naar het land en dan later even 15 min wandelen en weer paar uur naar het land of begrijp ik het nu verkeerd?
magicalangel schreef:kee goed dat ik het weet, iemand nog tips over opvoeden etc.?
jaja, tot ie 4 of 5 jaar oud is en dan nog eens even lekker je vingers eraf bijt... en ga hem dan maar eens vertellen dat ie dat niet mag... anneliesdj schreef:@ ShamalArabs; wat jij zegt gaat meer op voor hengsten dan veulens in het algemeen.

ShamalArabs schreef:anneliesdj schreef:@ ShamalArabs; wat jij zegt gaat meer op voor hengsten dan veulens in het algemeen.
mawiyah was vele malen erger dan alle hier geboren hengstveulens bij elkaar... ze is ook het enige paard dat als veulen mij een dikke blauw/paarse plek op mijn bovenbeen bezorgde met haar vlugge achtervoetje (ik ben snel maar zij was sneller). Dat was in ruim 20 jaar ervaring mijn allereerste trap van een paard![]()
ik heb ook nog maar 3 als-veulen-zijnde regelmatig steigerende veulens gehad, 2 dames en 1 heer...
je hebt wel gelijk dat je moet kijken waar het gedrag vandaan komt, ik ben er vanuit gegaan van wat wij doen met de veulens en dat is slechts dagelijks naar de wei brengen en weer terug binnen brengen, ik kan me voorstellen dat ruw borstelen een reactie kan opleveren en dan is het wel belangrijk te kijken waarop het dier reageerd. Bij de eerste keer wassen en hoefsmid wordt verkeerd gedrag meestal alleen met woorden en geduld behandeld. TS krijgt, zover ik begreep, een veulen ná het afspenen, dus een degelijke basis zou daar in moeten zitten. vanaf 6 mnd gaan ze meestal uitproberen.