Gek worden als ze alleen is.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: Gek worden als ze alleen is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 07:05

aira2005 schreef:
Ja precies ik heb haar nu ook alleen gezet zodat ze er aan wend dat alleen zijn helemaal niet zo erg is. En idd een paard is een kuddedier dus snap het ook heel goed maar vroeg tips omdaar mee om te gaan.

Een kuddedier alleen zetten zodat ze leert dat het niet eng is???? Het is een kuddedier en een kuddedier ontleent zijn veiligheid en geborgenheid aan de aanwezigheid van een kudde, al helemaal zo'n jong dier.
Ik begrijp dat je het niet verkeerd bedoelt, maar dit is het laatste wat ik zou doen, juist omdat het nu eenmaal een kuddedier is en niet als de mens op die manier ergens aan kan wennen.
Het kan dan misschien wel wennen aan het alleen zijn, maar zal daardoor echt niet beter in zijn vel gaan zitten.

Wat je wel kunt doen is flink aan de slag met grondwerk waarmee je haar vertrouwen kunt winnen en leiderschap op je neemt. IN het begin dicht bij de kudde en dat langzaam opbouwen tot steeds verder van de kudde af.
Op die manier leert ze jou te zien als een betrouwbare leider die haar veiligheid biedt en zal ze het steeds minder erg vinden om weg te gaan bij de kudde, zolang jij maar een goede plaatsvervangende leider bent waar ze op kan bouwen. (en een goed leider brengt haar dus niet in een, voor haar gevoel onveilige situatie, door haar alleen te zetten)
Toegegeven....Dit kost tijd en energie, Je doet dit niet even snel, maar de band die je opbouwt is waardevol voor de rest van je tijd met haar en zorgt ervoor dat het verder trainen, buitenrijden ed steeds minder een issue is. Je vervangt dan de kudde en dat is nu eenmaal superbelangrijk voor een kuddedier. En zij kan, als je er niet bent, genieten van de veiligheid van de kudde. Heel goed voor haar psyche, al helemaal omdat ze nog zo jong is.

Het kan overigens soms wel nodig zijn om met grondwerk te beginnen en dan pas te poetsen. Iedere keer even rangorde en betrouwbaarheid bevestigen.

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 17:25

Ze staat gewoon naast een ander paard maar ze kan niet echt naast hem staan ofzo! Ze kan gewoon alle paarden zien! En wat ik al zei ik snap haar helemaal maar vroeg gewoon tips dus je kan dit zeggen maar dat wist ik zelf ook wel! En ze heeft ontzettend veel vertrouwen in mij heb al onwijs veel grondwerk gedaan loopt ook als een hondje achter me aan in de bak zonder dat ze iets om heeft dus daar zal het niet aan liggen.

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 17:28

Heb trouwens gemerkt dat als ze alleen binnen is in stal en ik ben haar aan het poetsen dat ze dat echt niet tof vind maar als ik haar gewoon buiten borstel en dan ziet ze ook geen paarden dan is het helemaal niet erg! Staat ze mooi rustig!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 17:31

claustrofobie, jahh dat niet direct maar veel paarden vinden het buiten fijner

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 17:34

Ja precies! Dat is ook te oefenen!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 17:38

Afleiding geven met wat voer werkt vaak ook.
Ik geef het paard dat alleen achterblijft op stal altijd wat voer of hooi als ik met de ander naar buiten ga. In het begin was er vooral bij m'n 3-jarige veel onrust, maar die gaat nu rustig hooi staan eten als ik met de ander weg ben. Ik kan hem inmiddels ook uit de wei halen en alleen op stal zetten om te poetsen en op te zadelen. Ik zet de radio op stal dan wel zo hard dat hij de ander die nog in de wei staat niet kan horen roepen. Na het rijden gaat hij ook weer rustig mee naar binnen om z'n beloning op te eten.

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 17:40

Ja precies zei is ook 3 jaar het is ook een kwestie van wennen denk ik! Maar word er soms beetje moedeloos van maar ja! Komt goed! Soms is ze zo gestresst dat ze ook geen eten wil. Maar vorige keer dat ze zo erg was was ze ook hengstig dus dan is het nog erger!!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 17:58

Mijn ruin heeft dit ook. Toen ik hem net had, brak hij de stal gewoon af, hij heeft de voerbakken van de muur gesloopt, deur en bijna uit, het werd echt een compleet monster.
Ik heb hem elke dag bij de andere weggehaald, elke keer even wandelen of poetsen en dan weer terug. En na een jaar kwam er pas een beetje verbetering. Veel succes iig, gelukkig ben je niet de enige!

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 18:06

Oke thnx!! Denk als ze ouder word dat ze er ook wel aan wend! Hoop ik in ieder geval want hoor ook wel eens verhalen dat paarden het nog steeds hebben als ze al 16 zijn ofzo! Maar ja! We blijven oefenen en afwachten.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 18:10

aira2005 schreef:
Ze staat gewoon naast een ander paard maar ze kan niet echt naast hem staan ofzo! Ze kan gewoon alle paarden zien! En wat ik al zei ik snap haar helemaal maar vroeg gewoon tips dus je kan dit zeggen maar dat wist ik zelf ook wel! En ze heeft ontzettend veel vertrouwen in mij heb al onwijs veel grondwerk gedaan loopt ook als een hondje achter me aan in de bak zonder dat ze iets om heeft dus daar zal het niet aan liggen.

Ik bedoelde het niet als kritiek, maar als tip Bloos
Maar goed...desalnietemin is naast een ander paard in de wei niet hetzelfde als erbij. Ze heeft een maatje nodig om mee te kroelen en te spelen. Persoonlijk vind ik dat heel erg belangrijk, gezien paarden zo sociaal zijn en hier in zweden is het zelfs verplicht omdat het veel beter is voor het welzijn van een paard.
Maar wat je probleem betreft... als ze het alleen in de stal heeft, voelt ze zich daar dus onveilig. Dus dat zou je kunnen opbouwen, stap voor stap.

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 18:13

Oke sorry verkeerd begrepen! Ik vind het ook super belangrijk dat ze eigelijk niet alleen staat hoor. Maar als zij met een ander paard op het land staat staat zij ook vaak helemaal achterin en de andere voor. Als ik nou zo na denk denk ik dat het echt ligt aan binnen zijn dat ze dat idd niet veilig vind!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 18:24

In dat geval zou ik dat dus gewoon heel langzaam opbouwen. Dus niet meteen langere tijd om haar te poetsen, maar bv grondwerk bij de deur opening, grondoefeningen waarbij ze leert naar binnen te gaan ed. zoiets als trailerladen.
En dat uitbreiden. Heel goed mogelijk dat ze claustofobisch is en dat is bepaald geen uitzondering voor een paard. Als je nu de tijd neemt om ermee te werken, heb je er straks onder alle omstandigheden plezier van. succes. Komt zeker goed.

beste

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 18:44

mijn pony had daar in het begin ook heel veel last van maar dat is nu minder aan het worden gewoon veel aandacht aan hem geven zodat hij je door een door vertrouwt. heeft hij niemand anders meer nodig..

Beautifulyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 21:33

Gewoon door gaan, die van mij had dat eerst ook. geef hem een liksteen, michien een beetje eten? geef hem aandacht afentoe als het goed gaat een snoepje (stukje appel of wortel of weet ik het) Na een tijdje zal je verschil merken, waarschijnlijk is hij nooit vaak alleen geweest en moet dit gewoon wennen