aira2005 schreef:Ja precies ik heb haar nu ook alleen gezet zodat ze er aan wend dat alleen zijn helemaal niet zo erg is. En idd een paard is een kuddedier dus snap het ook heel goed maar vroeg tips omdaar mee om te gaan.
Een kuddedier alleen zetten zodat ze leert dat het niet eng is???? Het is een kuddedier en een kuddedier ontleent zijn veiligheid en geborgenheid aan de aanwezigheid van een kudde, al helemaal zo'n jong dier.
Ik begrijp dat je het niet verkeerd bedoelt, maar dit is het laatste wat ik zou doen, juist omdat het nu eenmaal een kuddedier is en niet als de mens op die manier ergens aan kan wennen.
Het kan dan misschien wel wennen aan het alleen zijn, maar zal daardoor echt niet beter in zijn vel gaan zitten.
Wat je wel kunt doen is flink aan de slag met grondwerk waarmee je haar vertrouwen kunt winnen en leiderschap op je neemt. IN het begin dicht bij de kudde en dat langzaam opbouwen tot steeds verder van de kudde af.
Op die manier leert ze jou te zien als een betrouwbare leider die haar veiligheid biedt en zal ze het steeds minder erg vinden om weg te gaan bij de kudde, zolang jij maar een goede plaatsvervangende leider bent waar ze op kan bouwen. (en een goed leider brengt haar dus niet in een, voor haar gevoel onveilige situatie, door haar alleen te zetten)
Toegegeven....Dit kost tijd en energie, Je doet dit niet even snel, maar de band die je opbouwt is waardevol voor de rest van je tijd met haar en zorgt ervoor dat het verder trainen, buitenrijden ed steeds minder een issue is. Je vervangt dan de kudde en dat is nu eenmaal superbelangrijk voor een kuddedier. En zij kan, als je er niet bent, genieten van de veiligheid van de kudde. Heel goed voor haar psyche, al helemaal omdat ze nog zo jong is.
Het kan overigens soms wel nodig zijn om met grondwerk te beginnen en dan pas te poetsen. Iedere keer even rangorde en betrouwbaarheid bevestigen.