Veulen steigert aan de hand

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GeaRiemis

Re: Veulen steigert aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:12

Hoi veulens die steigeren is heel normaal. Enerzijds zijn ze nog heel speels en proberen ze ook al hun grenzen af te tasten. Wie is hier de baas? Nu niet enkel veulens doen dit hoor.
Slaan op neuzen en in buiken vind ik nu niet het beste idee. Je wil dat je paard respect krijgt,maar geen angst. Wel kan je veulens vanaf het begin ook leren uit je ruimte te blijven. Zo ongeveer een minimum van een armlengte bij je vandaan. Ze mogen enkel dichter komen als je dit vraagt. Wanneer je een paard leidt doe dit dan altijd met een lang touw (6m of langer). Wanneer ze begint te steigeren sta jij nog altijd buiten bereik van die maaiende benen. Je laat daarbij ook zien dat je niet erg onder de indruk bent van al dit steigeren en je gaat gewoon verder. (Theorie is natuurlijk gemakkelijker dan praktijk).

Paarden die over je heen walsen, zijn in mijn ogen paarden met gebrek aan respect voor de persoon naast hen. Hoe vaak zie je mensen met zo'n enorm kort touwtje van de ene naar de andere plaats achter hun paard aan skieën. Laat het touw wat langer, geef het paard ruimte en leer het ook uit jou ruimte te blijven. Jij stopt, paard stopt. Gewoon wat basis grondwerk is voor elk paard een goed vertrekpunt.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:14

Mmmm...Dus negeren van het steigeren doet het gedrag afnemen?..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:17

femmefatale1 schreef:
Gelijk corrigeren!!!

Happen, gelijk 1 goeie pets tegen dat heerlijke smoeltje..
Stijgeren, gelijk een mep van het halstertouw tegen dr schouders..
Door drammen, gelijk terug zetten..

En ik elk jaar mag afvragen waar die kopschuwe veulens toch vandaan komen..... Haha!

GeaRiemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 12:46

detour schreef:

Je moet het veulen leren dat jij leider bent. Hij mag dus niet in jou ruimte komen, tenzij je dat toelaat. Wanneer paarden dan steigeren, bijten, ... dan sta jij buiten bereik. Tevens laat je op die manier zien dat het jou niets doet. Minder dominante paarden wijken voor de dominantere in de kudde. Oortjes plat, en opzij. Als jij wanneer je paard steigert, oren plat legt achteruit gaat dan ben je in zijn ogen al heel snel lager in rang.
Als je hem geleerd hebt dat hij uit jou ruimte moet blijven en hij steigert en je bent niet echt onder de indruk,dan zal je al heel snel in aanzien stijgen.
Ik vind de seven games van parelli hiervoor een enorm goede basis.

Het is ook belangrijk te leren kijken naar wat je paard je probeert te zeggen. Zo kan je misschien honderd keer aan zijn buik kriebelen en dan die ene keer trapt hij. Dat doet hij anders nooit! Hij heeft het je heus wel laten blijken, maar vaak zijn we ook niet meer zo oplettend en kijken we niet naar wat ons paard ons te zeggen heeft. (lichaamstaal)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 12:57

Brainless schreef:
femmefatale1 schreef:
Gelijk corrigeren!!!

En ik elk jaar mag afvragen waar die kopschuwe veulens toch vandaan komen..... Haha!

Dat zijn dan blijkbaar niet de meest slimme veulens Haha!
Mijn veulen heeft me 1 keer in mijn arm gegrepen, een lel gehad en hij heeft het meteen gesnapt en nooit weer gedaan. ( En is ook nooit kopschuw geweest trouwens)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 12:58

GeaRiemis schreef:
detour schreef:

Je moet het veulen leren dat jij leider bent. Hij mag dus niet in jou ruimte komen, tenzij je dat toelaat. Wanneer paarden dan steigeren, bijten, ... dan sta jij buiten bereik. Tevens laat je op die manier zien dat het jou niets doet. Minder dominante paarden wijken voor de dominantere in de kudde. Oortjes plat, en opzij. Als jij wanneer je paard steigert, oren plat legt achteruit gaat dan ben je in zijn ogen al heel snel lager in rang.
Als je hem geleerd hebt dat hij uit jou ruimte moet blijven en hij steigert en je bent niet echt onder de indruk,dan zal je al heel snel in aanzien stijgen.
Ik vind de seven games van parelli hiervoor een enorm goede basis.

Het is ook belangrijk te leren kijken naar wat je paard je probeert te zeggen. Zo kan je misschien honderd keer aan zijn buik kriebelen en dan die ene keer trapt hij. Dat doet hij anders nooit! Hij heeft het je heus wel laten blijken, maar vaak zijn we ook niet meer zo oplettend en kijken we niet naar wat ons paard ons te zeggen heeft. (lichaamstaal)

bedankt, maar dat is geen antwoord op mjn vraag. daarom overtuigt het me dus ook niet.

GeaRiemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:06

Citaat:
bedankt, maar dat is geen antwoord op mjn vraag. daarom overtuigt het me dus ook niet.
[/quote]
Ja, ik denk dat het niet gaat om gewoon negeren. Het gaat om een goede basis opvoeding vanaf het allereerste begin. Wanneer je paard dan echt jou leiderschap gaat testen, je het jezef kan permiteren om het te negeren en niet zo'n heisa van te maken. Het is ook zo moeilijk om dit verwoorden.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:08

Alstie in je nek springt is dat toch lastig te negeren lijkt me.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:10

Kelly_ann schreef:
Alstie in je nek springt is dat toch lastig te negeren lijkt me.

Joh! Clown

Daarom ben ik dus niet overtuigd; mijn merrie sloeg veulen als ze over haar grens ging of beet, dat werkte prima. Heb veel van die moeder geleerd. Afgekeken.

nee, ik geloof niet in negeren.
Knipoog

GeaRiemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:31

Daarom zei ik ook dat we moeten leren kijken naar lichaamstaal von ons paard. Wanneer jij je paard in de stal of wei benadert om hem een halster aan te doen moet je al weten in wat voor bui hij is. rustig, speels, brutaal. Ik zeg ook niet dat paarden niet gecorrigeerd mogen worden, maar niet slaan en zeker niet op de neus.
Paarden die je overhoop lopen omdat ze ploteseling opschrikken en jij stond in de weg, kan je toch moeilijk straffen. Omgaan met paarden is dus ook niet zo rechtlijnig. Een paard dat trapt verdient niet altijd een correctie, hangt van de situatie af. Maar ben aan het afwijken van het onderwerp. Tong uitsteken

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:44

[quote="Brainless]
En ik elk jaar mag afvragen waar die kopschuwe veulens toch vandaan komen..... Haha![/quote]

Dat heeft te maken met opvoeding... Als je je paard alleen maar straft is dat niet zo raar. Geeft gewoon aan dat er te weinig met dat beest gedaan is.

Heb je wel eens een merrie haar veulen zien straffen? die doet dat ook echt niet zachtjes hoor! Je moeten een paard straffen zoals een paard dat zou doen. Bijten? dan bijt (knijp) je terug...slaan? Dan sla je terug. Meest effectief want dit snapt zo`n dier gelijk! En een goeie grote mond erbij. Na een tijd heb je dan alleen die nog nodig

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 14:03

Nee niet negeren !
Het opvoeden begint al wanneer ze net geboren zijn , meestal zijn de veulens een beetje schuw (heel normaal ) Ik doe het zo : Het veulentje (als ie erg bang is )vanachter de moeder (dus je staat aan de andere kant bij haar schouder/boeg )aanraken en strelen op zijn billetjes en rustig braaf zeggen
als ie dat postief beantwoord door te blijven staan of te kijken zeg je weer zachtjes braaf
Als ie bijvoorbeeld wil meppen of de oortjes in de nek doet zeg je foei of nee en ga je rustig door met strelen en praten
ik weet zeker dat ze snel weten hoe je tonatie bedoeld is en de moeder ook , zij zal haar reactie overbrengen op haar kind.
Als je goed contact hebt na een paar dagen of weken zal het veulen ecxact weten dat je stem/tonatie bepaalt wat wel of niet mag.
Ik ben niet voor slaan maar een zacht trapje/tikje kan al voldoende zijn om je veulen te corrigeren , vaak is de aanraking en stem genoeg .

Ik doe het zo al jaren en heb heus wel eens een lastig veulen aan het touw gehad maar dat duurde nooit lang soms is t ook gewoon een vorm van onwetendheid/onzekerheid van het veulen .
Aan jou de taak om het uit te leggen hoe je het wel graag zou zien.

Verder ga ik nooit de strijd aan met een veulen (ik ben niet sterk genoeg om te winnen )en laat het los wanneer het gaat trekken of steigeren en stel het meteen gerust.
Let op je moet hem niet belonen met braaafff maar gewoon ''rustig ,kom maar of rustig maar
Let wel ,ik oefen (zonder touwtje )altijd in de stal ,op de binnenplaats of op de wei waar ik hem/haar gewoon los kan laten zonder ongelukken.

Als je wel de strijd aangaat moet je zeker weten dat je sterker bent dan hem/haar en gebruik dan een lang touw van zeker 2 meter . Je kunt ook het touw doorhalen (4 meter )zodat je een kant kunt loslaten waardoor het touw door het halster glijd en je altijd het touw vasthoud wanneer hij/zij op de loop gaat en het niet verstrikt kan raken
Vast leren staan kun je ook doen aan een stevige paal of boom waarom een ring zit die meedraait aan n kort touwtje met een paardenknoop.
Of tijdens het eten op stal maar dan heeft het vaststaan ook meteen meer risico's : als het veulen in paniek raakt kan het in de voerbak springen, tussen de spijlen komen of vallen waardoor je er niet bij kunt komen.
Tevens leert ie dan dat eten en vaststaan samen gaan en dat is niet handig als je hem op zijn 3e wilt gaan opzadelen.....

Verder probeer ik een veulen alleen handzaam en voorzichtig te maken en niet te trainen daar zijn ze veel te jong voor.

Op de keuring heb ik het veulen samen met moeder onder controle omdat ik een vaste manier heb van aanwijzingen geven met de zweep
De zweep rechtop in de rechterhand met het handvat voor de neus van moeder betekent : stilstaan
De zweep horizontaal met het handvat tegen de boeg : achteruit
De zweep in de rechterhand horizontaal naar achterwijzend in stap :voorwaarts blijven stappen op de rechte lijn
De zweep tijdens stap horizontaal voor mij met het handvat naar de boeg : stoppen en stilstaan
Mijn lichaam naar het paard gericht en de zweep naar rechts : op de volte en stappen
De zweep opheffen is : draf
De zweep naar beneden laten wijzen en weer horizontaal langs mijn lichaam houden betekent terug in stap en naar mij toekomen
Het veulen volgt altijd de moeder en heb ik dan ook niet aan een touwtje naar gewoon los aan de voet
Ik moet toegeven dat het laten keuren van de merrie samen met veulen wel erg moeilijk is wanneer het veulen in de binnenkant van de volte gaat meelopen.
Maar bij de premiekeuring van de PRE gaat t nu eenmaal zo, en geeft een veulentje veel ooohhhs en aaahhs tijdens het voorbrengen

Ik gebruik de zweep niet om te straffen ! Alleen om aan te wijzen...
Ik hoop dat je er iets aan hebt met het corrigeren en opvoeden van je veulen

cupidoloveme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 14:29

ik heb een haflinger die het ook altijd heeft gedaan je moet geeoon kijken naar het druk van je paard en daarna weet je vaak al op welk moment hij iets doet

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 14:39

Brainless schreef:
femmefatale1 schreef:
Gelijk corrigeren!!!

Nou, kan je vertellen, niet hier vandaan!
Klink heel cru misschien, maar liever 1 keer goed en duidelijk, dan elke keer een tik op de neus, want daar worden ze juist bang van!

Veulens waar teveel mee gemutst wordt, die worden vaak het lastigst..
Een veulen moet alles nog leren, goed en fout.
Aan de mens de taak om dit te leren én af te leren.
Duidelijk, én op het goeie moment.

Helaas is dit voor een hoop mensen niet weg gelegd...

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 15:14

cupidoloveme schreef:
ik heb een haflinger die het ook altijd heeft gedaan je moet geeoon kijken naar het druk van je paard en daarna weet je vaak al op welk moment hij iets doet

Dat hij altijd is blijven doen zegt al wat Nagelbijten / Gniffelen

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 17:14

GeaRiemis schreef:
Daarom zei ik ook dat we moeten leren kijken naar lichaamstaal von ons paard. Wanneer jij je paard in de stal of wei benadert om hem een halster aan te doen moet je al weten in wat voor bui hij is. rustig, speels, brutaal. Ik zeg ook niet dat paarden niet gecorrigeerd mogen worden, maar niet slaan en zeker niet op de neus.
Paarden die je overhoop lopen omdat ze ploteseling opschrikken en jij stond in de weg, kan je toch moeilijk straffen. Omgaan met paarden is dus ook niet zo rechtlijnig. Een paard dat trapt verdient niet altijd een correctie, hangt van de situatie af. Maar ben aan het afwijken van het onderwerp. Tong uitsteken

Ooit eens goed lichaamstaal bestudeerd op de wei??? De baas deelt daar ook wel eens een mep uit aan een veulen dat niet luistert en/of stout is...

Als een veulen stijgert aan mijn hand krijgt die gewoon een paar lappen... dat hoort het dier niet te doen...

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 17:35

Ligt er maar net aan hoe het gaat, is het een erg dominant veulen waarbij je merkt dat hij gewoon op je mikt e.d. dan zou ik hem wel straffen.
Als het veulen juist bang is en dingen van iemand moet doen die hij niet durft (door waterplassen/in trailer) en hij gaat steigeren.. Vooral niet straffen, dan verpest je hem.

Ik kan hier een heel verhaal neerzetten, maar het is maar net wat voor veulen je voor je hebt. Ik reageer altijd op wat hij doet en dat is altijd weer anders. Maar eis vooral niet teveel van hem.. In de opfok leert hij genoeg en ik zou ervoor zorgen dat hij weggaat met (hoe zeg je dat) geen ruzie in ieder geval:P Dus dan maar niet netjes meelopen, maar dan iets doen wat wèl goed gaat. Klinkt wat dom, maar dan zou ik er een beter gevoel bij hebben:p

GeaRiemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:58

rensju schreef:
Ligt er maar net aan hoe het gaat, is het een erg dominant veulen waarbij je merkt dat hij gewoon op je mikt e.d. dan zou ik hem wel straffen.
Als het veulen juist bang is en dingen van iemand moet doen die hij niet durft (door waterplassen/in trailer) en hij gaat steigeren.. Vooral niet straffen, dan verpest je hem.

Ik kan hier een heel verhaal neerzetten, maar het is maar net wat voor veulen je voor je hebt. Ik reageer altijd op wat hij doet en dat is altijd weer anders. Maar eis vooral niet teveel van hem.. In de opfok leert hij genoeg en ik zou ervoor zorgen dat hij weggaat met (hoe zeg je dat) geen ruzie in ieder geval:P Dus dan maar niet netjes meelopen, maar dan iets doen wat wèl goed gaat. Klinkt wat dom, maar dan zou ik er een beter gevoel bij hebben:p

Denk er zo ook over. Alles hangt af van situatie tot situatie. En afhankelijk hiervan ga je reageren.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 22:07

GeaRiemis schreef:
Paarden die je overhoop lopen omdat ze ploteseling opschrikken en jij stond in de weg, kan je toch moeilijk straffen......Een paard dat trapt verdient niet altijd een correctie, hangt van de situatie af.

Oh, jahoor... paard heeft gewoon niet bovenop me te springen of me een trap te verkopen. Ik stond niet in de weg, en de situatie kan me niks schelen. Ik wil heel en veilig blijven, daarna gaan we weer verder met de orde van de dag.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 03:40

Kelly_ann schreef:
GeaRiemis schreef:
Paarden die je overhoop lopen omdat ze ploteseling opschrikken en jij stond in de weg, kan je toch moeilijk straffen......Een paard dat trapt verdient niet altijd een correctie, hangt van de situatie af.

Oh, jahoor... paard heeft gewoon niet bovenop me te springen of me een trap te verkopen. Ik stond niet in de weg, en de situatie kan me niks schelen. Ik wil heel en veilig blijven, daarna gaan we weer verder met de orde van de dag.

ben ik het mee eens hoor, kan er niet jong genoeg ingebracht worden dat schrikken best mag, maar dat je dan niet bovenop het wezen mens springt!

en daarnaast zit er nogal een verschil in of een veulen niet door een plas durft (dat MOET ook niet want je kan er gewoon omheen!!!) of je neuspiercing er uit wil trekken met zijn voorpootjes Lachen

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 04:00

Kiwiko ik ben het deze keer eens met je eens! Schrikken mag maar niet boven op een mens springen, bij happen kunnen ze een mep krijgen, en ik verdacht de mijne er ook van bewust op mijn tenen te mikken dus die werd ook vriendelijk doch dringend verzocht haar voeten thuis te houden.

Te flauw zijn helpt zeker niet.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:34

Tsja daar ga ik ook weer in mee.
Gelukkig zet ik de mijne ook op zijn plek met een flinke schreeuw en 2x op de grond stampen:P Bijten is ook meteen een mep en dan schreeuw ik UH(doe ik meestal automatisch) Werkt wel:) Nou heb ik eentje die wat dominant is en erggg groot en zwaar dus ik kan em nu nog op zijn plek zetten, als ie groot is met zo'n karakter kan je het wel vergeten:P