Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
femmefatale1 schreef:Gelijk corrigeren!!!
Happen, gelijk 1 goeie pets tegen dat heerlijke smoeltje..
Stijgeren, gelijk een mep van het halstertouw tegen dr schouders..
Door drammen, gelijk terug zetten..
detour schreef:Mmmm...Dus negeren van het steigeren doet het gedrag afnemen?..
Brainless schreef:femmefatale1 schreef:Gelijk corrigeren!!!
En ik elk jaar mag afvragen waar die kopschuwe veulens toch vandaan komen.....
GeaRiemis schreef:detour schreef:Mmmm...Dus negeren van het steigeren doet het gedrag afnemen?..
Je moet het veulen leren dat jij leider bent. Hij mag dus niet in jou ruimte komen, tenzij je dat toelaat. Wanneer paarden dan steigeren, bijten, ... dan sta jij buiten bereik. Tevens laat je op die manier zien dat het jou niets doet. Minder dominante paarden wijken voor de dominantere in de kudde. Oortjes plat, en opzij. Als jij wanneer je paard steigert, oren plat legt achteruit gaat dan ben je in zijn ogen al heel snel lager in rang.
Als je hem geleerd hebt dat hij uit jou ruimte moet blijven en hij steigert en je bent niet echt onder de indruk,dan zal je al heel snel in aanzien stijgen.
Ik vind de seven games van parelli hiervoor een enorm goede basis.
Het is ook belangrijk te leren kijken naar wat je paard je probeert te zeggen. Zo kan je misschien honderd keer aan zijn buik kriebelen en dan die ene keer trapt hij. Dat doet hij anders nooit! Hij heeft het je heus wel laten blijken, maar vaak zijn we ook niet meer zo oplettend en kijken we niet naar wat ons paard ons te zeggen heeft. (lichaamstaal)
[/quote]Citaat:bedankt, maar dat is geen antwoord op mjn vraag. daarom overtuigt het me dus ook niet.
Kelly_ann schreef:Alstie in je nek springt is dat toch lastig te negeren lijkt me.
Brainless schreef:femmefatale1 schreef:Gelijk corrigeren!!!
En ik elk jaar mag afvragen waar die kopschuwe veulens toch vandaan komen.....
cupidoloveme schreef:ik heb een haflinger die het ook altijd heeft gedaan je moet geeoon kijken naar het druk van je paard en daarna weet je vaak al op welk moment hij iets doet
GeaRiemis schreef:Daarom zei ik ook dat we moeten leren kijken naar lichaamstaal von ons paard. Wanneer jij je paard in de stal of wei benadert om hem een halster aan te doen moet je al weten in wat voor bui hij is. rustig, speels, brutaal. Ik zeg ook niet dat paarden niet gecorrigeerd mogen worden, maar niet slaan en zeker niet op de neus.
Paarden die je overhoop lopen omdat ze ploteseling opschrikken en jij stond in de weg, kan je toch moeilijk straffen. Omgaan met paarden is dus ook niet zo rechtlijnig. Een paard dat trapt verdient niet altijd een correctie, hangt van de situatie af. Maar ben aan het afwijken van het onderwerp.
rensju schreef:Ligt er maar net aan hoe het gaat, is het een erg dominant veulen waarbij je merkt dat hij gewoon op je mikt e.d. dan zou ik hem wel straffen.
Als het veulen juist bang is en dingen van iemand moet doen die hij niet durft (door waterplassen/in trailer) en hij gaat steigeren.. Vooral niet straffen, dan verpest je hem.
Ik kan hier een heel verhaal neerzetten, maar het is maar net wat voor veulen je voor je hebt. Ik reageer altijd op wat hij doet en dat is altijd weer anders. Maar eis vooral niet teveel van hem.. In de opfok leert hij genoeg en ik zou ervoor zorgen dat hij weggaat met (hoe zeg je dat) geen ruzie in ieder geval:P Dus dan maar niet netjes meelopen, maar dan iets doen wat wèl goed gaat. Klinkt wat dom, maar dan zou ik er een beter gevoel bij hebben:p
GeaRiemis schreef:Paarden die je overhoop lopen omdat ze ploteseling opschrikken en jij stond in de weg, kan je toch moeilijk straffen......Een paard dat trapt verdient niet altijd een correctie, hangt van de situatie af.
Kelly_ann schreef:GeaRiemis schreef:Paarden die je overhoop lopen omdat ze ploteseling opschrikken en jij stond in de weg, kan je toch moeilijk straffen......Een paard dat trapt verdient niet altijd een correctie, hangt van de situatie af.
Oh, jahoor... paard heeft gewoon niet bovenop me te springen of me een trap te verkopen. Ik stond niet in de weg, en de situatie kan me niks schelen. Ik wil heel en veilig blijven, daarna gaan we weer verder met de orde van de dag.