paarden worden steeds lastiger?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

avaluna

Re: paarden worden steeds lastiger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 13:36

Mijn pensionstaleigenaar zegt altijd: Lastige mensen hebben lastige paarden..., aan het paard herken je de eigenaar/ruiter.

Ik heb zelf wel wat ervaringen met een "lastig" paard en veel heeft in mijn ogen te maken met opvoeden, ervaring en huisvesting.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 17:22

Citaat:
Mijn pensionstaleigenaar zegt altijd: Lastige mensen hebben lastige paarden..., aan het paard herken je de eigenaar/ruiter

mwa ben ik niet helemaal mee eens die van mij was alleen ingereden en kwam toen bij mij..Ik heb zelf al regelmatig handelspaarden gereden waarop andere mensen niet wilden rijden, en waar ik dan redelijk snel mee overweg kon. Echter was dat bij mijn paard helemaal niet het geval, die heeft uit nijd menig bakrand aan gort gemept..En me het echt flink lastig gemaakt, tot ik brullens toe.

Nu 4 jaar later, Kan ik alles met hem is hij ontzettend koel in zijn kop en kan ik kinderen ermee aan de gang laten gaan zoals hierboven die foto. ( heerlijke foto trouwens)

Het leek er bij mij op dat hij me gewoon tot de limit me getest heeft en daarna heeft besloten, okay je hebt dit allemaal
doorstaan jij bent een blijvertje. Menig lesgever had al aangeraden hem eruit te doen. Mja koppig als ik ben he Vork .

Het enige wat ik niet moet doen is hem boos maken dan komt linke loedertje weer boven Clown .

Maar wat ik bedoel te zeggen is dat met dit paard nog niks verder was gedaan, en hij toch zeker wel lastig was Lachen, dus dat argument gaat niet altijd op. Ik denk ook niet voor dat paard met het kindje op zijn rug..

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 17:29

avaluna schreef:
Mijn pensionstaleigenaar zegt altijd: Lastige mensen hebben lastige paarden..., aan het paard herken je de eigenaar/ruiter.

Vind ik erg kort door de bocht maar ja, het wordt gezegd. Hier voorbeeldje: Vriendlief had eerst een draak van een paard, die niet te rijden was. Na 3 jaar nog niet en dat kon ook niet bleek later. Want bleek een lichamelijke oorzaak te hebben dus pijn. Nu heeft hij een scheet van een peerd en toch is mijn vriend hetzelfde Knipoog

unicumW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 17:55

de paarden worden naar mijn mening schijterig en heet gemaakt.
een meisje wat ik ken rijd z met haar paard, elke dag trainen in dezelfde saaie bak.
ik ging lekker buiten rijden met me paard, zij ging niet mee. paard was te heet en niet te rijden buiten de bak.
ja als je paard geen nieuwe indrukken op mag doen dan zal hij altijd dat nerveuze bange heete paard blijven!!
en zoals veel prestatie gerichte ruiters hun paard niet met andere paarden in de wei zetten, want dan loopt hij een blessure op Clown hallo het is en blijft een kudde dier. paarden zijn geen popjes!!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 17:58

unicumW schreef:
de paarden worden naar mijn mening schijterig en heet gemaakt.
een meisje wat ik ken rijd z met haar paard, elke dag trainen in dezelfde saaie bak.
ik ging lekker buiten rijden met me paard, zij ging niet mee. paard was te heet en niet te rijden buiten de bak.
ja als je paard geen nieuwe indrukken op mag doen dan zal hij altijd dat nerveuze bange heete paard blijven!!
en zoals veel prestatie gerichte ruiters hun paard niet met andere paarden in de wei zetten, want dan loopt hij een blessure op Clown hallo het is en blijft een kudde dier. paarden zijn geen popjes!!

Ligt het dus niet alleen aan het karakter maar ook aan de ruiter, misschien zelfs grotendeels, dat geef je zelf toe. Als de ruiter een paard nergens mee in contact laat komen zal het inderdaad vreemd reageren wanneer het bepaalde nieuwe zaken ziet...

Maar wanneer heb je dan een heet paard? Die van mij maakt een paar galopsprongen en knort een keer. Dat noem ik niet heet, maar gezonde alertheid...

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 18:05

Ik denk dat het ook zeker heeft te maken met het voer.. Ik denk dat dat vroeger ook anders was.. Ik kan bij verschillend voer ook zeker verschil merken bij mijn paard, wanneer hij teveel energie krijgt, gaat hij dat tegen mij gebruiken.. Ik wil ook heerlijk een buitenrit kunnen maken, dus staat hij op normale sportbrok, geen "PAVO Explosive" bijvoorbeeld. Zo hebben wij bij de manegepaarden ook wat heethoofdjes, maar die krijgen gewoon geen biks dan, en zoveel kuil als zo op kunnen.. Zijn mooi dik dan en dat hete is er dan wel af.

unicumW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 18:05

Ligt het dus niet alleen aan het karakter maar ook aan de ruiter, misschien zelfs grotendeels, dat geef je zelf toe. Als de ruiter een paard nergens mee in contact laat komen zal het inderdaad vreemd reageren wanneer het bepaalde nieuwe zaken ziet...

Maar wanneer heb je dan een heet paard? Die van mij maakt een paar galopsprongen en knort een keer. Dat noem ik niet heet, maar gezonde alertheid...[/quote]
dat klopt, ben het helemaal met je eens dat het aan de ruiter ligt. en dan zeggen ze dat ze super kunnen rijden want ze zitten in de Z.
maar als het paard een beetje knort en een keer springt is ie al helemaal gek in hun ogen..
ik vind dus ook dat het niet aan de paarden maar aan de ruiters ligt.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 18:15

unicumW schreef:
dat klopt, ben het helemaal met je eens dat het aan de ruiter ligt. en dan zeggen ze dat ze super kunnen rijden want ze zitten in de Z.
maar als het paard een beetje knort en een keer springt is ie al helemaal gek in hun ogen..
ik vind dus ook dat het niet aan de paarden maar aan de ruiters ligt.

Z rijden zegt me tegenwoordig niet zo veel Knipoog

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 18:18

Uppojono schreef:
Ik denk dat het ook zeker heeft te maken met het voer.. Ik denk dat dat vroeger ook anders was.. Ik kan bij verschillend voer ook zeker verschil merken bij mijn paard, wanneer hij teveel energie krijgt, gaat hij dat tegen mij gebruiken.. Ik wil ook heerlijk een buitenrit kunnen maken, dus staat hij op normale sportbrok, geen "PAVO Explosive" bijvoorbeeld. Zo hebben wij bij de manegepaarden ook wat heethoofdjes, maar die krijgen gewoon geen biks dan, en zoveel kuil als zo op kunnen.. Zijn mooi dik dan en dat hete is er dan wel af.

Dat vind ik best verstandig. Ik zou Rano ook geen haver gaan voeren.

Hebben ze een keer gedaan voor het koudbloedrennen wat hij mee moest lopen...Ik durf te garanderen dat daar dan geen Jazz meer tegenop kan Clown

unicumW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 18:23

Adil18 schreef:
Z rijden zegt me tegenwoordig niet zo veel Knipoog

mij vroeger wel, maar als ik nu zie hoe de meeste Z ruiters ( niet iedereen) met hun paarden omgaan en hoe bang ze buiten in het bos zijn op eigen of een ander paard, dan denk ik heel vaak, ben jij nou een Z ruiter?? Clown maar goed we gaan off topic Knipoog

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 18:40

Ik ben wel met jullie eens dat veel mensen tegenwoordig een sportpaard met temperament zoeken. En of ze dat temperament dan ook aankunnen is nog maar de vraag.
Ik heb zelf ook een kwpn-er, een Julio Mariner xx x Ramiro, maar hij heeft het karakter van zijn moeder die bomproof is, hihi.
Heerlijk hoor, ik kan altijd rijden, al stormt het of sloopt de buurman zijn kas. Hij zal eens opzij springen, mwah, dan hebben we het wel gehad. Als hij dan eens echt schrikt laat hij wel even zien dat zijn pa renpaard was, want dan gaat het oerend hard. Maar zonder enge bokken erbij, dus dat zitten we dan ook wel weer uit.
Als ik dan andere paarden om me heen zie spoken, brrrrrr, niks voor mij.
Die presteren wel weer goed in de sport, eerlijk is eerlijk en ze kunnen heel mooi lopen. Daar moet ik toch wel wat harder voor werken. Ik rijd toch geen westrijden, dus ook dat maakt mij niet uit.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 18:43

Jullie hebben het ook over het voer. dat zal best wel uitmaken, maar het is ook maar net wat ze gewend zijn. ik heb in Tunesie op Berberhengsten gereden (merries zijn daar voor de fok) en die aten alleen maar haver, want kuil hebben ze daar niet. Desalniettemin waren het heerlijke dieren en super betrouwbaar. Goed opgevoed dus, dat zal ook verschil maken. Ik was wel even zenuwachtig, maar dat was echt nergens voor nodig.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 20:58

Was gisteren op een pony wedstrijd en daar hadden ze zo'n Bixie parcoursje. Dat doen ze dan voor de (kleinere?) kinderen. Maar eigenlijk zouden ze dat ook op paardenwedstrijden moeten doen en ook de Z-ruiters. Dan leren ze weer normaal met de paarden omgaan i.p.v. alleen maar het geijkte rondje want idd. zoals al gezegd wordt: een paard wat niets ziet, is nieuwsgierig / bangig als hij iets "nieuws" ziet en als je als ruiter daar niets mee kan, heb je een probleem of tewel een "lastig" paard!

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 21:00

Of een barrel-race, word je lekker handig van, hihi

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 22:37

Over dat buitenrijden: er zijn ook steeds minder plaatsen waar je nog normaal buiten kunt komen met je paard zonder dat hij binnen honderd meter van het erf af al ergens op de motorkap van een auto zit. Als er dan een natuurgebied in de buurt zit mag je als ruiter veel paden niet eens op.
Ik heb een beetje een hekel aan die veroordelingen. Die komen meestal van mensen die een bomproof paard hebben of die zelf ergens in de middle of nowhere gestald staan. Maar het gros van de mensen moet te paard over drukke wegen, niet ideaal om daar paarden mak te maken en ook niet leuk om daar te gaan rijden uberhaupt.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 08:11

Klopt, mij is de lol van het buitenrijden snel vergaan met alle wielrenners, nordic walkers en hondenuitlaatservices. En dan is de mijne al relatief mak van karakter!

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 08:42

Urielle schreef:
Over dat buitenrijden: er zijn ook steeds minder plaatsen waar je nog normaal buiten kunt komen met je paard zonder dat hij binnen honderd meter van het erf af al ergens op de motorkap van een auto zit. Als er dan een natuurgebied in de buurt zit mag je als ruiter veel paden niet eens op.
Ik heb een beetje een hekel aan die veroordelingen. Die komen meestal van mensen die een bomproof paard hebben of die zelf ergens in de middle of nowhere gestald staan. Maar het gros van de mensen moet te paard over drukke wegen, niet ideaal om daar paarden mak te maken en ook niet leuk om daar te gaan rijden uberhaupt.

Ik wil hier even op reageren want je praat over veroordelingen maar in mijn ogen gebeurd dat hier ook!
Ten eerste: Een bomproof paard wordt niet zo geboren. Daar gaan ook trainingen aan vooraf. Een paard wat een goede verkeerstraining heeft gehad (juist ja, met auto's die je bijna van je sokken rijden want helaas is dat de dagelijkse realiteit) maakt het niet uit waar je loopt maar ook door onkunde van de mens wordt dat vaak verpest. Treedt er bij de mens angst op, paard voelt dat en wordt "lastig".
Ten tweede: Zo'n drukke weg is juist ideaal om je paard mak te maken; dat wil je toch ook? verkeersmak, het woord zegt het al Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 08:48

Nou, een erg drukke weg verkies ik toch ook niet om een paard verkeersmak te maken.
Ik woon dan in die middle of nowhere...maar of dat zoveel beter is?

Ik woon dichtbij de Grote Peel...heel veel hectares bosgebied vlak bij huis...maar je mag er met je paard niet in. Dus veroordeeld naar de landweggetjes...zonder fietspad.
Dit betekend smalle landweggetjes mat tractoren en machines die zo breed zijn als dat hele weggetje.
Wat betekend auto's die denken dat je er mooi 100 kunt scheuren want er liggen geen drempels of staan geen verkeerslichten.
Groepen zondagsfietsers richting de Grote Peel, die denken dat de weg van hen is en niet opzij hoeven...alleen ze fietsen er ook door de week.
Knetterende groepen motoren die hun route voor een ontspannen rit daar hebben gepland.

Dus is middle of nowhere zoveel veiliger?

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 08:49

Nou, het karakter heeft imo toch wel een grote invloed.
Natuurlijk vertrouwt mijn knul wel op mij, we hebben een goede band en met mijn stem kan ik hem overtuigen, maar dat gaat toch echt niet bij ieder paard zo gemakkelijk. Die wennen dan misschien wel aan alle drukte op concours, maar een gele prullenbak die ze normaal nooit tegenkomen is dan heeeeel eng.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 09:09

Borg schreef:
Nou, het karakter heeft imo toch wel een grote invloed.
Natuurlijk vertrouwt mijn knul wel op mij, we hebben een goede band en met mijn stem kan ik hem overtuigen, maar dat gaat toch echt niet bij ieder paard zo gemakkelijk. Die wennen dan misschien wel aan alle drukte op concours, maar een gele prullenbak die ze normaal nooit tegenkomen is dan heeeeel eng.

Inderdaad. Ik denk dat de gemiddelde wetstrijdruiter gewoon meer tijd zou moeten nemen om met het paard naar buiten te gaan en desnoods aan de hand als erop te gevaarlijk word. Het is ook een leuke afwisseling voor de paarden.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 09:22

Urielle schreef:

Dat vind ik dus weer onzin. Als je een verkeersmakpaard wilt hebben zul je hem met verkeer in aanraking moeten laten komen.

Een Fries die mijn vriend en ik vorig jaar hebben ingereden en klaargemaakt hebben voor de koets is bomproof. Maar daarvoor hebben we wel getraind! Ja, ik heb gelukkig de mogelijkheid een bos in te kunnen waar ik hooguit eens een wandelaar tegenkom. Maar wij schuwen ons ook niet voor dorpen en steden, daar gaan we veel doorheen met te koets of gewoon rijdend, ook omdat daar niet zo veel dazen zijn nu Haha!

Maar het is ook maar hoe je het aanpakt. Wij zijn in de bak al begonnen met het laten lopen over een zeiltje, laten lopen over de wip, vlaggetjes aan de bakrand vastknopen etc. etc.

Het is veelal ook de bangige instelling van de ruiters wat een paard niet bomproof maakt...

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 10:04

Wat ik zelf altijd doe met paarden die niet verkeersmak zijn, die zet ik altijd in een weide grenzend aan de weg. Gaandeweg leren ze dan op een veilige manier dat verkeer niet eng is. De volgende stap is aan de hand meenemen evt met een ouder leerpaard. vervolgens alleen En tenslotte pas onder het zadel eveneens wederom met een ouder leerpaard en vervolgens alleen.

Verkeer blijft gevaarlijk en ga er niet vanuit dat je paard NOOIT zal schrikken. Dat kan zelfs met het braafste en oudste leerpaard nog.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 10:30

Urielle schreef:
Ik heb een beetje een hekel aan die veroordelingen. Die komen meestal van mensen die een bomproof paard hebben of die zelf ergens in de middle of nowhere gestald staan.

Maar een bomproof paard hebben lag toch aan de ruiter? Knipoog

Wat betreft het niet buiten kunnen rijden - het is maar net een beetje hoe je het treft, en misschien waar je het op uitzoekt. De middle of nowhere is niet altijd makkelijker, hier in Utrecht nota bene kunnen we heerlijk naar buiten, direct vanaf stal. Aan de overkant van de weg zie je de flats staan en lijkt het best op een grote stad - maar nog geen 50 meter verder en je waant je alleen op de wereld. En ik ken geen plek waar de automobilisten vriendelijker zijn naar de paarden als we een stukje over de weg gaan (kan wel, hoeft niet).

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:09

Bomproof paarden worden niet geboren!
Bomproof paarden worden gemaakt (getraind) door hun eigenaar.

Sommige vóórmalige bomproof paarden worden door hun nieuwe eigenaren
weer omgetovert tot nerveuze schrikachtige wrakken.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:12

maar karakter speelt wel mee.
Je kunt dat zeker trainen, maar de een blijft wel schrikkeriger dan de ander.
Sommige draaien van natuur alleen een oor bij wat engs, waar de ander bijna thuis in de stal staat en dus echt getraind moet worden Lachen