Paard laat zich al 1 maand niet vangen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: Paard laat zich al 1 maand niet vangen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:44

JoviBan schreef:
Fijn discussieren met jou.

Vind het jammer dat je het resultaat van de manier van o.a kiwiko denkt te weten, blijkbaar zonder ervaring daar mee te hebben.
Het resultaat is namelijk totaal niet zoals jij zegt, behalve bij mensen die hun handelingen verkeerd time-en en die zelfde mensen zullen ook geen succes krijgen met clickeren.

Zoals jij er over denkt valt er imo ook niet te discusseren...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:44

Ik ken iemand op mn vorige stal en ik liep met haar pony, hij was contant aan het gras happen. Ik hou daar niet van het is geen lopend buffet, dus ik gaf hem duidelijk te kennen NEE dit wil ik niet. Helaas rukte hij zich los en kon ik niks meer beginnen. Hij liet zich wel weer pakken en toen zei ze; ja dat doet hij nu iedere keer (we waren buiten even voor de duidelijkheid) Dat is dus ontzettend fout. Hij dacht even boven mij te staan. Maar ja ik ga geen onbekend paard midden in een woonwijk/park bestraffen als hij mij zomaar omver trekt. Ik had het graag in de bak aan willen pakken maar dat wilde ze niet. Ik weet niet hoe het nu met haar gaat, maar als ik er weer aan denk dan gaan mn handen jeuken.

PatriciAap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:45

IndianLady schreef:
Patricia ik lees in je profiel dat hij nog erg jong is. Juist nu moet je hem duidelijk makne dat JIJ de leider bent. op dit ogenblik steekt hij echt zn middelvinger naar jou op. Nu kan je hem echt niet met snoepjes overreden, hard aanpakken en nee niet helemaal lens slaan maar zeker hem laten merken dat jij hier niet gediend van ben.
Mijn fjord liep onder het longeren weg, mooi dat ik met mijn 100 kilo aan de longeerlijn ging hangen en hoe snel hij stopte. Tuurlijk is pijnlijk, maar dan moet hij luisteren. Nu doet hij het niet meer.
Als jij hem niet hard durft aan te pakken laat iemand anders het dan doen.

Ja weet ik,
Maar hoe kan ik duidelijk maken dat ik de baas ben als hij wegloopt..
Ik krijg hem namelijk ook niet meer vast...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:47

Voor zover het lukt halster/hoofdstel aandoen met een hengstenketting onder zn kin, daaraan een longeerlijn. gaat hij? dan met je volledige gewicht of met meerdere mensen eraan gaan hangen en hem omtrekken. Wedden dat hij geen kant op kan.
Laat desnoods iemand anders zn halster/hoofdstel omdoen
Laatst bijgewerkt door Onali op 30-06-08 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:48

PatriciAap schreef:
KiWiKo schreef:
goed gedrag belonen, en stout gedrag bestraffen............. volgens mij werkt het alleen maar zo Knipoog

Ben ik het mee eens.
Maar als ik nu het slechte gedrag bestraf kom ik weer heel lang niet in de buurt.
Dat vind ik wel een probleem
Want het is niet me bedoeling om maar te doen wat hij wil..
Wat een gedoe zeg.

Door hem van zijn plaats te jagen straf je hem ook. Alleen, op een manier die een paard snapt. Zijn alpha merrie (jij nu dus) zegt dat ie zich te voegen heeft, en rap. Het feit dat je al een maand achter hem aan loopt maakt niet uit, de manier waarop wel. Jíj zal hem moeten leren wat zijn plek in de rangorde is. En als ie dan komt, beloon je hem. Hij is zo verrrrekte slim, dat heeft ie zo door. Dan hoef je niet eens meteen een halster om te doen, want de volgende x dat je in de wei komt zal ie wrs meteen naar je toe komen. Niet? Hopppaaaaaa! Lopen!! (En je krijgt er nog eens een puike conditie van ook, ook niet verkeerd uiteraard.)Ik ben heel erg benieuwd wat je gaat toepassen, en wat de omstandigheden zijn waarin je het toe gaat passen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:48

Door te voorkomen dat dat ding wegloopt.
En daarvoor is in deze situatie helaas maar 1 manier: DUIDELIJK ZIJN Knipoog
Clickeren haalt niks uit als dit paard HIER EN NU niet eens gaat beseffen dat hij zich NOOIT mag losrukken. Een keer dat duidelijk is, kan je lekker wandelen, poetsen, leuk doen samen Lachen

Edit: ik lees net je laatste zin opnieuw... Hm... Heb je hem echt al eens een hele dag van zijn plek zitten jagen? Kan niet anders dan dat je op dat moment toch even zijn ieniemienie respect hebt...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:49

Nog even toevoegen: om hem weg te jagen hoef je niet eens te lopen, gewoon flink zelfverzekerd doorstappen iedere keer en duidelijk maken dat je het echt wel op hem gemunt hebt, beest komt ofwel naar je toe, of blijft anders maar lopen. Simpel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:50

Kiwiko, dit klinkt als serieus werk aan de winkel, voor jou of voor mij.
Beest is gewoon de baas geworden en je wilt de pownies de kost niet geven die door dit gedrag uiteindelijk ten einde raad eindigen in de heeele grote (gehakt) bak van Manege Stegeman, zo jammer!!!

Patricia, je zegt dat je hem niet meer vastkrijgt. Jaag hem dan met een paar grote kerels in een hoek, met een paar longeerlijnen gespannen over het land. Zet daarna een stuk af met geen stroom op de draad van zo'n apparaat op batterijen want daar geven ze toch geen ene moer om maar zorg dat er stroom op komt van zo'n apparaat wat op het lichtnet is aangesloten. Die tikken komen veel harder aan, hij laat het wel uit zijn hoofd om daardoor heen te gaan.
Verder kun je nog pogen hem te vangen met een emmer appelmoes waar je flink wat Tranqigel doorheen plempt.
En gaat dit geval aan het touwtrekken als er een paar grote venten aan het touw hangen, laat ze dan zo hard terugtrekken dat de pony gewoon ondersteboven wordt getrokken.
Zachte aanpak werkt niet, dan adequaat handelen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:53

zachte heelmeesters maken stinkende wonden.............

en daarmee wil ik niet zeggen dat je ieder paard maar op zn smoel moet slaan......... maar in dit geval is het wel eens handig om gewoon eens heel duidelijk jouw standpunt in deze soap duidelijk te maken

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:54

Dat beest laat zich al een maand niet vangen??

Neerschieten.. Of afschrijven die handel. Ja! Da's de beste oplossing Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:56

Er wordt gezegd dat het paard slim is, en dat houdt alleen maar in dat je als mens moet zorgen dat je slimmer bent.
Frank, zullen we dan maar in de loopgraaf gaan zitten met appelmoesgeweren met tranqigel er in?

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:57

ben benieuwd naar het filmpje

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:57

zat net aan tafel te bedenken dat ik dit ook een keer mee heb gemaakt bij iemand anders. paard liet zich uiteindelijk vangen, maar liep dat weer weg. wat ze toen hebben gedaan is op het moment dat hij weg wilde lopen het omtrekken met een touw om zn benen. ik zou het nooit durven, maar dit paard heeft nooit mee zo iets geflikt.

ze deden het met een longeerlijn om zijn benen... lijkt me niet echt lekker voor het paard, maar als je snel genoeg bent krijg je geen schaafplekken, en vervolgens hebben ze hem op de grond gehouden tot hij zich over gaf. maar dit paard was geen lieverdje en nogmaals, ik zou het niet durven...

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:59

Ai ai ai, we hebben hier te maken met de slimheid van een fjord Haha!
Ik ken best veel fjorden en wat mij opviel is dat fjorden erg slim zijn. Maar op een andere manier slim dan een arabier. Een arabier is heel mens gericht en zal met je mee denken. Een fjord is anders slim. Die is op zoek naar manieren wat hem/haar het beste uit komt. E dan kan heel vervelend zijn voor de baas.

Ik heb het topic door gelezen en ik krijg het gevoel dat de fjord flinke misbruik van jullie aan het maken is. We hebben hier met een fjord te maken, dus ik ben eens met kiwiko. Je zal streng moet optreden... Je fjord zal moeten begrijpen dat achteruit gaan absoluut niet kan en mee lopen wel. De enige manier om dat duidelijk te laten maken is om hem te begrenzen als hij achterwaarts wil.

Ik heb wel een manier hoe je dat eventueel kan oplossen, maar het is wel een fjord die zijn gewicht in de strijd gooit. Dus of het lukt weet ik niet.
Je hebt een paar mensen nodig met een longeerlijn en iemand die de fjord vangt. De mensen met de longeerlijn moet achter de fjord komen. Zodra iemand de fjord vast heeft, moet de longeerlijn achter de fjord komen zodat je flinke tegendruk kan geven. Waarschijnlijk zal hij dan wel in paniek raken, maar zodra hij stil staat beloon je hem. En dan heeft hij door dat bij jouw blijven leuker is dan wegrennen.
Laatst bijgewerkt door Yinka op 30-06-08 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 20:00

draaakje schreef:
zat net aan tafel te bedenken dat ik dit ook een keer mee heb gemaakt bij iemand anders. paard liet zich uiteindelijk vangen, maar liep dat weer weg. wat ze toen hebben gedaan is op het moment dat hij weg wilde lopen het omtrekken met een touw om zn benen. ik zou het nooit durven, maar dit paard heeft nooit mee zo iets geflikt.

ze deden het met een longeerlijn om zijn benen... lijkt me niet echt lekker voor het paard, maar als je snel genoeg bent krijg je geen schaafplekken, en vervolgens hebben ze hem op de grond gehouden tot hij zich over gaf. maar dit paard was geen lieverdje en nogmaals, ik zou het niet durven...

dat gaat zelf mij als boktdierenbeul te ver Lachen

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 20:02

PatriciAap schreef:
Ja weet ik,
Maar hoe kan ik duidelijk maken dat ik de baas ben als hij wegloopt..
Ik krijg hem namelijk ook niet meer vast...

Oké, ik zeg het voor de lol gewoon nog eens Haha! . Kan mij het schelen, heb toch even niets te doen. Jaag dat ding van zijn plek en zorg dat je weer leider wordt!! Dan doe je hem géén pijn, je praat voor hem heeeel duidelijke taal en Jij bent weer baas. Soms lijken de dingen simpel en zijn ze het ook.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 20:03

poes schreef:
Nog even toevoegen: om hem weg te jagen hoef je niet eens te lopen, gewoon flink zelfverzekerd doorstappen iedere keer en duidelijk maken dat je het echt wel op hem gemunt hebt, beest komt ofwel naar je toe, of blijft anders maar lopen. Simpel.

Jij snapt hem!!!!!!

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 20:06

Echt vreselijk! Ik heb dit ook metmijn pony gehad, die had totaal geen respect voor mij. Liep weg en had echt niet de intentie om bij mij te komen als ik weer eens voor de zoveelste keer met een bak biks stond te rammelen. Waarom biks als er ook gras is? Ik ging regelmatig in het weiland zitten en boekje lezen. Flesje drinken erbij.. Gezellig!
Meestal kwam ze wel na een uur of 3. Clown

Wat bij Anouk erg hielp was grondwerk (dus laten zien dat JIJ de baas bent). En we hebben haar in een kleiner weiland gezet, met minder gras. Hielp ook!

Succes!

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 20:11

Jemig loopt dit nog steeds?????

ongelooflijk!!! dit is niet paard laat zich niet vangen, maar eigenaar laat zich beetnemen,

Was een veel betere titel geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 20:15

Potverdikkie!!!!!!!!!!!! Maar je hebt wel gelijk.

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 20:17

draaakje schreef:

lijkt me een beetje gevaarlijk, en als in dit topic al gezeurd wordt over een beste tik geven gaat dit niet de oplossing worden denk ik Knipoog .

nogmaals ik heb niet het hele topic doorgelezen..
paar vraagjes dus:
*is het mogelijk de andere paarden in de wei even in een andere wei/stal te zetten?
*je kunt dus we bij zijn hoofd komen?(alleen loopt hij dan gelijk weg?)

wat ik een keer heb gedaan bij een dominant paard dat mij aanviel als ik de wei inliep (dus ook een vorm van niet laten vangen Clown ) is het volgende.
*op het moment dat je paard weg loopt(bijv in stap) zorg dan dat hij gaat draven. blijf m d hele tijd bezig houden daarna. laat hem door middel van jou houding bijvoorbeeld de andere kant op gaan lopen, tempo wisselingen enz. doe alsof je met m aan het longeren bent. doet hij braaf? probeer je nog een keer op m af te lopen. loopt hij nu niet weg? heeeeeel goed belonen. loopt hij wel weg? herhalen, herhalen, herhalen.....

misschien kun je hem ook voor zijn? dat je naar m toe loopt en je dan weer omdraait, nog voordat hij zich kan omdraaien?

en dat met de longeerlijn insluiten lijkt me ook een goeie.

succes! ik ben heel erg benieuwt naar het filmpje.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 20:33

het vangen is geen probleem.......... het losrukken is een probleem.......... elk peerd krijg je gevangen......... maar 400 kilo met meer kracht in zijn rechteroor dan wij in ons hele lijf..... ga je niet bij je houden als het weg wil........ daar zit het probleem

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 20:34

KiWiKo schreef:
het vangen is geen probleem.......... het losrukken is een probleem.......... elk peerd krijg je gevangen......... maar 400 kilo met meer kracht in zijn rechteroor dan wij in ons hele lijf..... ga je niet bij je houden als het weg wil........ daar zit het probleem

haha bedankt voor je verduidelijking. Knipoog ik wacht het filmpje eerst even af.

PatriciAap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 20:44

Filmpje komt eraan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 20:49

Ik zit klaar met cola en chips....