M'n paard is geslagen met ijzeren tang!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Re: M'n paard is geslagen met ijzeren tang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 16:20

Tuckje schreef:
Puur onmach van de smid. Ons paard is net behandeld door een tandarts. Is wel iets anders natuurlijk maar toch. Tanddarts kon in het begin veilen zonder sper-bit, gewoon door rustig te blijven en controle uit te stralen. Slaan helpt nooit bij bange paarden.

Verstandig is imo anders, vijlen zonder mondklem in... wie doe je daar een plezier mee?

Renee91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 09:30

CD28 schreef:
Renee91 schreef:
Vandaag is mijn 3 jarige merrie, die ik net 3 weken in mijn bezit is naar de hoefsmid geweest. Ik vermoed voor haar de tweede keer, het paard komt namelijk zo uit de weide geplukt en is verder nooit in de hand geweest. Haar achterbenen vond ze wat vervelend en trok ze vele malen terug, in de beweging van achteruit-vooruit. Na de tweede keer kreeg ze van mijn hoefsmid een ongelovelijke klap tegen haar flank met een nijptang. Ik ben flink uitgevallen tegen de hoefsmid en gezegt dat dit paard nooit is geslagen, en dat ik dat graag zo wil houden. Toen hij het een tweede keer deed heb ik gezegt dat hij op moest houden en ik ermee wilde stoppen..

Ik wil graag jullie mening horen, mijn hoefsmid zegt dat dit bij de opvoeding hoort, zo zit mijn opvoeding met een paard niet in elkaar, maar moet ik het slaan met een nijptang tollereren?

Groetjes

Ik heb niet alle reacties gelezen die inmiddels gegeven zijn maar blijkbaar is je paard dus onopgevoed naar de hoefsmid gegaan?? Toevallig heb ik vandaag daar nog een gesprek met mijn smid over gehad. Er zijn zoveel mensen die denken dat de smid het wel even zal doen terwijl ze zelf nooit de achterbenen optillen. Zeker met dat jonge spul. Denk dat het niet veel uit maakt of hij een trap krijgt of gemept wordt met een ijzeren tang qua afstraffing. (Neem aan dat je geen bloed zag dus zo hard heeft hij dan niet geslagen). Ik ben van mening dat je hem zelf had moeten opvoeden zodat de smid een paard krijgt wat kent dat hij zijn benen op moet tillen en hoog moet houden.

Dan zou ik toch even mijn latere posts lezen, want dit paard ging opgevoed naar de smid.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:40

Bovendien, ondanks de bovennatuurlijke krachten die Bokt.nl toeschrijft aan 'een opvoeding' geven, grondwerken en voorbereiden, ligt het bij een jong paard maar net aan de vorm van de dag. Verstand komt met de jaren, zeggen ze niet voor niets.

Wij hebben ook wel eens een tweejarige die 'ineens' omhoog komt, terwijl hij zoals ieder normaal verzorgd dier ongeveer iedere 2 maanden bekapt wordt.

Maar dan staat je smid er al.

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 14:42

ik vind eeerlijk gezegd, een klap met een tang komt minder hard aan dan met een zweep,
timing is belangrijk op zo'n moment, doet hij niks, of zoekt hij eerst ff een stokje, dan heeft hij de dodelijke klap te pakken hoor, had je paard die klap niet gekregen had je smid hem de volgende keer gekregen,
als je je even indenkt dat de smid een risico loopt, een klap van dat paard en hij is misschien morsdood, jouw paard gaat hier niet dood van.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 16:45

Charaz schreef:
Tuckje schreef:
Puur onmach van de smid. Ons paard is net behandeld door een tandarts. Is wel iets anders natuurlijk maar toch. Tanddarts kon in het begin veilen zonder sper-bit, gewoon door rustig te blijven en controle uit te stralen. Slaan helpt nooit bij bange paarden.

Verstandig is imo anders, vijlen zonder mondklem in... wie doe je daar een plezier mee?

Dan kan je toch nooit goed achterin komen?

Ik laat de D.A altijd komen, zodat ze gelijk verdooft kunnen worden. Dan met de electrice vijl, zijn ze snel klaar en het gebeurd ten minste goed.

Wel erg off-topic Bloos