Bestaat er een soort aankoop tips voor dummies ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Bestaat er een soort aankoop tips voor dummies ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 22:09

suleilitha schreef:
Ik lees wel, PennydePony... en ik maak alleen maar duidelijk dat een Fjord zo gek nog niet is voor een beginner, maar het verhaal anders wordt als een beginner een heet sportpaard aankoopt.

eventjes off-topic:
damn zeg wat zijn jullie een kinderachtig stel!!!
je kunt een andere mening hebben, maar om elkaar zo publiekelijk af te zeiken?

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 22:17

Ja je kan ook een zin uit mijn reactie pakken en daar dan zo op reageren. Terwijl je maar niet wilt begrijpen wat er bedoeld wordt. Je paardje ziet er daar niet uit alsof hij blij is met wie er op zijn rug zit. Dat moet je zelf toch ook zien? Natuurlijk moet iedereen het leren, maar de vraag is of dit de juiste manier is en het juiste paard.

Maargoed, 2 weken nadat je voor het eerst op een paard gezeten hebt lijkt me gewoon niet het juiste moment voor een eigen paard. Hoe toegewijd je ook bent.

Dat is de boodschap. Sarcastisch reageren op kleine dingetjes waar je net wel wat op kunt zeggen helpt niet.

Maar deze discussie is toch oneindig denk ik. Zonde van iedereen zijn tijd. Die tijd kun je dan maar beter in peter en zijn ervaring/paard steken toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 22:29

mijn paardje heeft anders alleen toen geschud met haar hoofd hoor Lachen peter heeft r vaker opgereden en was er NIKS aan de hand Knipoog En rent ze briesend rond Knipoog en ik denk dat ik mijn paardje beter ken dan wie dan ook, zeker omdat ze al vanaf veulen bij mij is!

marijke1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 06:17

ja, suleilitha ... een paard voor een beginner moet 'bijna' aan de eisen van een therapiepaard voldoen ja... Tong uitsteken
Ik heb al 7 jaar ervaring met het uitzoeken van geschikte paarden voor beginners (om lesjes mee te geven). De betrouwbaarste waren deze die we konden kopen van een manège die stopte met haar lessen en nog enkele pony's die eigendom waren van kinderen rond de 9 jaar en die er dan te groot voor werden...
Paarden die heel hun leven gewoon zijn van 'consequent' en met 'kennis van zaken' behandeld te worden, die apprecieerden het werken met de beginners niet! Ze leken hun beledigd en niet gerespecteerd te voelen en lieten dit ook merken naar de beginners toe... Niet echt veilig en leuk meer als je nog niet zoveel vertrouwen hebt met paarden!

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 07:28

Cinnepin schreef:
mijn paardje heeft anders alleen toen geschud met haar hoofd hoor Lachen peter heeft r vaker opgereden en was er NIKS aan de hand Knipoog En rent ze briesend rond Knipoog en ik denk dat ik mijn paardje beter ken dan wie dan ook, zeker omdat ze al vanaf veulen bij mij is!

Daar ben ik van overtuigd. Ondanks de niet zo slimme keuze van jullie beiden heb ik altijd veel respect voor mensen die hun paard van jongs af aan hebben opgevoed. Daar is veel geduld en inzet voor nodig. Heeft peter dat ook straks voor zijn paard? En hoelang vind jij het nog leuk om hem alles te leren? Maar ook die vragen zijn hier al vaker gesteld. Ik rest niets anders meer dan duimen dat het allemaal goed gaat.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 07:49

Cinnepin schreef:
zowiezo pas als ie verhuisd is! En hij heeft nog geen ander huis, dus zeker niet deze week, eerst alle andere zaken regelen zodat als hij daar mee klar is hij de tijd in zijn paardje kan steken!

Das iig al fijn, want hij doet overkomen dat het paard al zeer snel moet komen en dat verklaard ook en hoop reacties van bokkers.
Hoe lang ken je peter al?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 09:08

suleilitha schreef:
Ik lees wel, PennydePony... en ik maak alleen maar duidelijk dat een Fjord zo gek nog niet is voor een beginner, maar het verhaal anders wordt als een beginner een heet sportpaard aankoopt.

Werkelijk?? Zijn (alle) fjorden geen heethoofden?? Je bent van harte welkom om op mijn fjord te komen rijden!! ROFL

Hoe meer een fjord in conditie komt, hoe groter de kans is dat hij er fris van word!

Een fjord is niet per definitie een paard wat je aan een beginner kunt meegeven. Sterker nog, een fjord, daar zit een kop op, ik denk dat je je daar grondig in vergist. Ik heb mijn fjord zijn ondeugende trekjes, zijn stierige gedrag en zijn overige nukken moeten leren kennen. Weet je niet hoe je er mee om moet gaan, dan heb je als een nieuwe ruiter die nog niet de ervaring heeft echt een serieus probleem. Dan hou je namelijk een fjord over die door heeft dat hij overal mee weg komt.

Doe dus AUB niet zo vreselijk minderwaardig over een fjord, de meesten hebben namelijk een (gouden)karakter waar je erg goed mee om moet weten te gaan. Wat overigens ook voor veel Haflingers en andere koudbloeden geld.

Verder vind ik dat Peter gewoon moet doen wat hem het beste lijkt, ik ga er vanuit dat de begeleiding goed genoeg is en dat hij genoeg zal leren. Ik denk niet dat het aan heel bokt is om te bepalen wie wel of niet een paard dient te kopen.

Wat ik er wel op wil zeggen is dat ik hoop dat hij laat keuren, zich goed verdiept en inderdaad naar adviezen van stalgenoten luisterd. Als de centen dan ook goed zitten, zie ik geen problemen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 10:45

Ho Tallie Ho, dit is geen minderwaardig-doenerij... al kun je er niet omheem dat een Fjord geschikter is voor een beginner dan een heet warmbloedpaard, omdat die nou eenmaal nog veel kijkeriger zijn en anders reageren.
Zelf rij ik een Fries sinds een jaar, en mensen zeggen ook van Friezen dat dat rustige makke dieren zouden zijn, maar ook de mijne is absoluut niet geschikt voor recreatiepaard voor beginners.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 10:48

Een fjord is simpelweg niet geschikt voor een beginnende paardeneigenaar. Mede door de kop ( lees, het karakter wat erin kan zitten )

Heb ik het niet over het rijden he.. Ik ken ook zat fjorden waar je een beginner niet op moet zetten omdat de fjord in kwestie bijvoorbeeld graag bokt Knipoog

Ik vind niet dat de discussie over wel of niet geschikt als beginnerspaard hier moet worden uitgevochten, maar ik ben het niet met je eens.. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 11:36

Ook binnen een ras kunnen karakters erg verschillen natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 11:36

superwoman, Peter ken ik al 10 jaar ( maarw at heeft dat hier mee te maken? )

En niet alle fjorden zijn voor beginners weggelegd nee, Maar die van mij doet t aardig hoor. En waar zij vandaan komt geven ze ook aan beginners les op fjorden, en dat gaat ook goed Knipoog
Maarja natuurlijk is niet elke fjord geschikt, elk paard is een individu, dus anders

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 11:45

Ik denk dat Peter om een beginnerspaard te kopen, beter voor een ex manegepaard kan gaan Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 11:50

Tallie_Ho schreef:
Ik denk dat Peter om een beginnerspaard te kopen, beter voor een ex manegepaard kan gaan Lachen

en dat raad ik juist af, juist omdat die beestjes juist vaak afgestompt zijn, en vaak rugklachten hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 11:59

Ja dat is vragen om teleurstelling, een manege is vaak al een eindstation voor paarden die niet goed genoeg worden bevonden voor andere takken van sport. Vaak wordt er niet gekeken naar passende zadels en verder is het nog altijd zo dat het vaak gaat om paarden die verzekeringstechnisch zijn afgekeurd dussss zowiezo al problemen hebben, dit is vragen om onkosten.
Er zijn genoeg goede recreatiepaarden te koop in leeftijd rond de tien jaar, die hebben de meeste streken wel afgeleerd en kunnen prima voor een beginner die onder leiding van iemand met ervaring zich de paardensport eigen wil maken.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 12:06

Cinnepin schreef:
Tallie_Ho schreef:

en dat raad ik juist af, juist omdat die beestjes juist vaak afgestompt zijn, en vaak rugklachten hebben.

Tuurlijk dat geldt gelijk voor ieder beginnerspaard maar kijk maar op marktplaats, daar zijn zat hete gribraldi's voor leuke prijzen..
Misschien is dat wel iets voor Petertje (ondanks dat ie een fjord wilt.)

ps waarom wilt ie eigenlijk een fjord? Omdat jij dat ook misschien heb?

Nou ik heb het gehad met dit topic Doei, doei

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 12:09

Cinnepin schreef:
Tallie_Ho schreef:

Gewoon goed zoeken, er zijn er vast ook genoeg die het niet hebben Knipoog

Het paard van mijn stalgenoot is inmiddels 30, ze heeft hem al bijna 12 jaar en hij is toendestijds van een manege gekomen, die mankeerde echt niks aan zijn rug hoor Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 12:11

Cinnepin schreef:
superwoman, Peter ken ik al 10 jaar ( maarw at heeft dat hier mee te maken?)

Nou dan zul je 'm wel redelijk goed kennen en hoop ik dat het allemaal goed komt. iig meer kans dan ik eerst dacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 12:12

Nou TallieHo, een manege verkoopt geen paarden die goed zijn, omdat ze de paarden erop na houden om elke dag voor inkomsten te zorgen. Een paard wat niet bedrijfszeker is vanwege gezondheid e.d. wordt door maneges niet aangehouden maar zal al snel in de verkoop gaan, omdat ze er niet genoeg geld aan verdienen.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 12:15

Tita, koop je toch lekker zelf een hete gibraldi Rolleyes
Een manege houdt zijn goede beginnerspaarden zelf. Zelfs een manege heeft die niet zoveel.
Pas als de paarden niet goed bevalllen proberen ze ze te verkopen aan mensen zoals Peter.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 12:17

Tallie_Ho schreef:
Cinnepin schreef:

Gewoon goed zoeken, er zijn er vast ook genoeg die het niet hebben Knipoog

Het paard van mijn stalgenoot is inmiddels 30, ze heeft hem al bijna 12 jaar en hij is toendestijds van een manege gekomen, die mankeerde echt niks aan zijn rug hoor Knipoog

En het was kwa karakter ook een super makkelijk paard??

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 12:17

suleilitha schreef:
Nou TallieHo, een manege verkoopt geen paarden die goed zijn, omdat ze de paarden erop na houden om elke dag voor inkomsten te zorgen. Een paard wat niet bedrijfszeker is vanwege gezondheid e.d. wordt door maneges niet aangehouden maar zal al snel in de verkoop gaan, omdat ze er niet genoeg geld aan verdienen.

Er zijn ook maneges die er mee stoppen door bv geldproblemen, die paarden hoeven dus niet ongezond te zijn..

Zoals eerder gezegd, goed zoeken.. Lachen

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 12:18

imaudy schreef:

Is hij nog steeds!! Haha! Het is een lieve oude sul Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 12:19

En de paarden van maneges die stoppen belanden in 99% van de gevallen bij andere maneges... je krijgt niet eens de kans die aan te kopen.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 12:21

Tallie_Ho schreef:
imaudy schreef:

Is hij nog steeds!! Haha! Het is een lieve oude sul Haha!

Ja oke, maar je moet wel een paard van 18 jaar willen kopen dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 12:22

Zou ook niet mijn keuze zijn, zo'n oud paard, je weet dan al dat je er niet erg lang meer intensief gebruik van kunt maken.