Paard op hoofd slaan? belachelijk of 'normaal'

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pensionnetje

Re: Paard op hoofd slaan? belachelijk of 'normaal'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 09:26

ShannaY schreef:
Dan snap ik de hele discussie eerlijk gezegd niet zo. Want er werd hier gesproken over gevaarlijke paarden. Paarden die zo spelen, vind ik gevaarlijk.

Kom eens kijken bij me, en ga eens "spelen" met de hengsten. Dan zal je zien wat het verschil tussen spelen en aanvallen is. Paarden, zeker wat dominante exemplaren, spelen nu eenmaal een stukje ruiger dan mensen. Een echt dominant paard waarschuwt niet. Die pakt je op een onbewaakt ogenblik. Overige paarden zijn gewoon leuk speelgoed die je kunt uitdagen, mee kunt ravotten, zolang je hem maar duidelijk maakt dat jij geen 500 kilo weegt en het dus wat voorzichtiger moet aanpakken.

Natuurlijk is het knap wat je bereikt hebt en het siert je indien je dit hebt bereikt zonder een harde hand. Maar nogmaals, zo werkt het niet voor ALLE paarden.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 09:33

Mijn hengst krijgt regelmatig een ferme tik tegen zijn kop aan.
Hij is beledigd als ik een dag (of meer) niet geweest bent, hij probeert dan te happen (geen bijten, tenminste NOG niet). Het eerste wat ik dan doe is mijn vuist tegen zijn bek aan zien te krijgen. Jammer genoeg weet hij precies wat ik wil doen als hij gehapt heeft, want vaak kom ik er niet eens bij.
Kopschuw? Nee, zal die ook niet worden als je alleen aan zijn hoofd komt als het terecht is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 10:14

Pensionnetje schreef:
Maar nogmaals, zo werkt het niet voor ALLE paarden.

Maar dat probeer ik dus ook te zeggen! Ik ben er niet op tegen, maar er zijn ook andere manieren.
Maar hoe vaak zie je niet mensen een paard een optetter geven uit onmacht?

En dat is dus eigenlijk wat je het meeste ziet. Mensen die hun paard niet weten te sturen, paard snapt het niet, mens stapt boos af, loopt naar de stal, en gaat hem daar met een zweep op zijn hoofd slaan (Hoe vaak gebeurd het niet, dat er pas gestraft word als het paard het al vergeten is!), daar gaan mijn haren van overeind staan.

Dus begrijp me zeker niet verkeerd, een corrigerende tik OKEE, maar echt terecht corrigerende tikken zie ik niet vaak.
Meestal onterechte.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 10:23

Dat is ook te belachelijk voor woorden Shannay .......... er zijn weinig mensen die dat wel kunnen begrijpen, terwijl het voor het merendeel van de mensen met paarden normaal blijkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 11:10

KiWiKo schreef:
Dat is ook te belachelijk voor woorden Shannay .......... er zijn weinig mensen die dat wel kunnen begrijpen, terwijl het voor het merendeel van de mensen met paarden normaal blijkt

Juist!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 11:30

cindii_90 schreef:
ik vind het achterlijk. Vaak is een grote mond al meer dan genoeg. Een paard kan zich totaal niet verdedigen als je hem op zn hoofd slaat en daarnaast doet het ook nog eens vreselijk pijn. Ik zou het zelf nooit doen en ben ook in staat , als ik het iemand zie doen, diegene ook zelf ff een knal met een zweep op zn hoofd te verkopen..

Da's een agressieve uiting die totaal niks pedagogisch verantwoord heeft. ER staat hier nergens dat een paard zomaar een kanl op zijn kop krijgt, het dier moet wel gevraagd hebben om zo'n correctie en daar heel stout voor zijn geweest. Knipoog

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 11:39

Ik sla mijn paard meestal met een eind hout, een flinke plank.... het liefst hardhout, wil er natuurlijk wel meerdere malen lol van hebben.
Meestal wanneer ie stout is geweest, maar ook wel eens zomaar... want je weet immers niet of ie ineens gaat bedenken om maar eens stout te gaan doen... ik ben het dan in ieder geval altijd voor!
Deze wijsheden heb ik natuurlijk van 's lands grootste paardenkenner: Hans Teeuwen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 11:40

Ninx, als het werkt... grapje Bloos

UrielleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 16:10

KiWiKo schreef:
Ik heb bijvoorbeeld een paar jaar terug een gruwelijk sensibele merrie in de leer gehad, als ik mijn stem al een octaaf liet dalen.... dan stond ze al helemaal op scherp..... maar die ene keer dat ze een skup onder haar kont kreeg (ze was het gefrut zat voor de keuring) accepteerde ze dat, en was er geen vuiltje aan de lucht.

tis maar net hoe, wat, waarom en vooral wanneer..

En zo werkt dat met veel paarden Ja Paarden weten zo ontzettend goed wat rechtvaardig is en wat niet!

Mijn paard is hetzelfde als die merrie die jij noemt Kim.
Tjee, de keren dat ik die onterecht een klap gaf heb ik het geweten ook! Paard helemaal over de mik op zijn achterbenen en vervolgens een half uur staan passageren van de stress. Duurde dan echt wel een paar dagen eer hij weer vriendelijk en vertrouwend afkwam op stal.

Maar hij heeft me een keer echt uitgeprobeerd. Ik was aan het poetsen, liep voorbij hem om voorlangs naar de andere kant te gaan en bliksemsnel greep hij mijn arm. Hij had mijn arm nog vast (is nog wel een paar weken goed blauw geweest) en ik schop hem toch zo hard als ik kon onder zijn mieter... hij verblikte of verbloosde niet. Liet mijn arm los en bracht zijn hoofd onderdanig omlaag.

Nooit meer gebeten en zelfs niet gehapt.

Maar die reactie geeft wel haarfijn aan dat een paard een heel groot rechtvaardigheidsgevoel heeft.

Dus: ja, als een paard bijt, geef ik gerust een knal tegen zijn kop - als ik erbij kan. Ja, als een paard steigert, ga ik gerust staan in de beugels en geef met mijn hand een knal tegen zijn kaak. En nog nooit een kopschuw paard gehad. Wel heel fijne opgevoede paarden die het niet in hun hoofd halen om te bijten of te steigeren.

Lala_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 16:12

Ik sla mijn paard nooit op zijn hoofd. En zowieso ook om het feit dat ze daar lekker schuw van worden.

Naoom_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 18:23

Ik vind het niet normaal op een paard op zijn hoofd te slaan.
En helemaal niet met een zweep!
Want dat doe je toch ook niet als jij zelf of iemand anders iets fout doet.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:22

xFamous schreef:

Enig idee met wat voor kracht een paard een ander paard corrigeert als de ander over zijn of haar grenzen heen gaat? Knipoog

Horsiiej92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 21:50

Nee ik vind niet dat je een paard zomaar moet slaan.
Vaak doet het paard het niet express en kan er niks aandoen.
Dus is het onredelijk om hem/haar dan een tik te geven.

Mijn vroegere bijrijdmerrie was slecht opgevoed en ik moet haar soms gewoon een klap tegen haar flank geven, anders rende ze over me heen.

Emszter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 09:38

Nee, ik sla het paard nooit op z'n hoofd, al helemaal niet met de zweep. Liever een tikje op de hals dan, dat ie wel weet dat ie fout zit zegmaar. Maar ik wil geen kopschuw paard hebben

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 09:56

detour schreef:
xFamous schreef:

Enig idee met wat voor kracht een paard een ander paard corrigeert als de ander over zijn of haar grenzen heen gaat? Knipoog

Dat wil je niet mee maken. Mijn dominante merrie heeft mijn hengst ooit 37 hechtingen bezorgd.
Meneer was zo dom om over de draad te springen en bij de dame in kwestie (op dat moment drachtig van een andere hengst) even verhaal te komen halen. Ik kan je zeggen dat het een gevecht op leven en dood geweest is. Zijn oor hing nog aan 1cm vast (eraf getrokken door de merrie) de gaten in zijn nek gebeten, 6 gekeusde ribben, 2 dikke benen en een hele grote deuk in zijn ego.
Mijn instructeur (toch al 35 jaar in het vak) stond er ook bij en had de tranen in zijn ogen. Hij vreesde dat geen van beide het zou overleven. Hij kon maar niet geloven dat de hoogdrachtige merrie als winnaar uit de bus kwam. Waarschijnlijk zat zijn mannelijke ego hem een beetje in de weg Vork Maar eerlijk, je wilt daar echt niet tussen staan!

De merrie had geen schrammetje. Gelukkig staat zij zo goed onder apèl dat we de situatie hebben kunnen redden. De hengst is vanaf die dag doodsbang voor alles met een schimmelkleur Haha! en zingt een toontje lager.(hij durft zelf geen schimmelmerries te dekken, de sukkel Knipoog ) De merrie heeft haar macht weer bevestigd en álle heren hier op stal gaan eerbiedig voor haar aan de kant ook al is ze hoog bejaard.

Dát is paardentaal, zo lossen paarden het onderling op. Dus weekhartigheid op zulke momenten is totaal ongepast en zelfs onverstandig.

UrielleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 10:25

Emszter schreef:
Liever een tikje op de hals dan, dat ie wel weet dat ie fout zit zegmaar.

Moet je bij de mijne doen, als je die op zijn hals klopt denkt ie dat ie braaf is Vork

Kopschuw worden ze niet van een klap op het hoofd. Kopschuw worden ze als ze niet kunnen volgen waarvoor jij slaat. Juist van die 1 miljoen kleine 'tikjes' dus. Nee, dan beter een keer een goeie optater dat ie het gewoon niet meer in zijn hoofd haalt om zulke acties te herhalen.

Of je moet meetellen dat een paard na een beet zijn hoofd omhoog doet omdat ie WEET dat ie een dreun krijgt. Dat is niet kopschuw, dat is slim aan je straf proberen te ontkomen en alleen maar een teken dat ie dondersgoed weet dat hij stout was.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 10:27

Pensionnetje:
Vind dit wel een heel heftig voorbeeld en als paarden dan idd nog op een afgesloten ruimte staan (mensen staan daar niet bij stil maar paarden hebben ook hun territorium en daar zijn ze veel waakser op op minder meters dan in het wild waar ze alle ruimte hebben elkaar te ontzien of ontvluchten) dan kunnen er enorme ongelukken gebeuren idd!

Heeft de hengst weer een beetje een normaal uiterlijk gekregen? Geen flapoor?.. Merries kunnen enorm link zijn als ze agressief worden. Zeker bij dracht! Bij ons is er in de wei een veulen dood getrapt en bij kennisen schopte het ene paard het been weg onder de ander. Het zal weinig voorkomen maar het geeft een helder beeld van de mogeljikheden op kracht gebied.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 10:36

Ik ben het helemaal eens met Urielle, zo gaat het ook bij die van ons.

Ons paard heeft soms wel eens de neiging om een hap te geven, ze krijgt dan gewoon een klets met mijn hand op haar gezicht. Ze is alles behalve kopschuw. Ze weet dondersgoed wanneer ze fout zit. En...heti s natuurlijk niet zo dat ik haar alleen maar tikken verkoop, een heerlijke kroelsessie op haar hoofd vindt ze heerlijk, en dat komt veeeel vaker voor dan zo'n tik.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 10:45

detour schreef:
Pensionnetje:
Vind dit wel een heel heftig voorbeeld en als paarden dan idd nog op een afgesloten ruimte staan (mensen staan daar niet bij stil maar paarden hebben ook hun territorium en daar zijn ze veel waakser op op minder meters dan in het wild waar ze alle ruimte hebben elkaar te ontzien of ontvluchten) dan kunnen er enorme ongelukken gebeuren idd!

Heeft de hengst weer een beetje een normaal uiterlijk gekregen? Geen flapoor?.. Merries kunnen enorm link zijn als ze agressief worden. Zeker bij dracht! Bij ons is er in de wei een veulen dood getrapt en bij kennisen schopte het ene paard het been weg onder de ander. Het zal weinig voorkomen maar het geeft een helder beeld van de mogeljikheden op kracht gebied.

Geloof het was écht heftig en ik hoop dit nooit meer voor ogen te krijgen.
De hengst is dankzij vakkundig handelen van de dierenarts er helemaal bovenop gekomen.
Aan zijn oor is niets meer te zien ondanks dat deze er met volle kracht vanaf was gescheurd.
Dit was zo genezen eigenlijk. De bijtwonden in zijn nek waren eigenlijk erger en dat heeft maanden geduurd. Er ontbrak nogal al wat vlees.....brrrr.

Hij loopt nu nog bij de psychiater om zijn trauma te verwerken Haha!

Met bovenstaande wil ik eigenlijk alleen maar duidelijk maken dat paarden dus letterlijk levensgevaarlijk kunnen zijn en je in dat soort situaties geen keuze hebt dan net zo grof als zij te zijn.
Leuk is het niet maar wel absoluut noodzakelijk.

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 10:50

Mijn paard zal ik nooit met een zweep op zijn hoofd slaan.
Mijn paardje is 3.5 en hapt overal in met haar tanden.
Ze weet dat ze mij niet mag bijten maar afentoe probeert ze het toch en dan krijgt ze een tik op haar neus of zijkant van haar hoofd.
Maar dat is dan een tikje.
Ik zou haar nooit een harde klap op haar hoofd geven.
Maar ik vind wel dat je paard best mag opvoeden met afentoe een corrigerende tik.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 10:54

je wint het wat kracht betreft nooit hoor van 1 pk.....vooral niet bang zijn,ik zie een hoop ongelukken gebeuren omdat veel mensen toch diep in hun hart bang zijn...het paard heeft dat feilloos door en neemt een loopje met je..
mensen die wat angstig zijn is niets mis mee,gewoon een lief en mak paard kan geen kwaad..
Om echter met hengsten om te gaan moet je wel uit bepaald hout gesneden zijn..(ik heb zelf ook een hengst,maar die telt niet...die is zoooo lief.)

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 10:56

Zelfs de meest lieve hengst heeft hormonen Cool Zeg nooit, nooit......

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 11:00

heb je gelijk in...ik heb alleen geen merries in de buurt,laatst kwam er een vriendin langs met een merrie,hij was toen wel erg mooi,dat is het leuke aan hengsten,maar bleef braaf achter de afrastering,het is een fries,misschien scheelt dat....

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 11:04

Hihihi, tja dan zijn ze zo verdomde mooi! Het ras maakt niet uit hoor. Het zijn puur de hormonen.

Ik heb een dekhengst die eerst 20 minuten dom naar de merrie gaat staren als hij mag dekken. Dan staat ie naast me en heb ik een bakkie koffie in de hand.
Het is een grote sukkel. Maar als het kwartje is gevallen dan wordt het een tornado! Dan heb ik de blaren op mn handen staan. Na de dekking moeten we hem overeind houden dat ie niet ter plekke in slaap valt. Slapen Dan horen we hem niet meer en gaat hij gewoon als ruin door het leven.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 11:13

Wat ik wel aan deze discussie nog evne toe wil voegen is dat je ook niet om elk pietepeuterig dingetje het paard meteen een optater moet verkopen. Dan snapt het paard er niets meer van.

Ikzelf ben gewoon zo zacht als het kan zo hard als het moet.

Dus even aan de pennymeisjes die dit lezen. Niet voor elk vergrijp geef je hem een enorme optater, alleen voor echt misdragend gedrag Knipoog .