Luchtzuiger: luchtzuigband is mishandeling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Re: Luchtzuiger: luchtzuigband is mishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 11:58

Weet niet of het al ergens in het topic staat heb het niet helemaal doorgelezen, maar recent onderzoek heeft aangetoond dat luchtzuigen afneemt bij het voeren van lucerne. Dit zou een gunstige invloed hebben op maagproblemen, waardoor paarden gaan zuigen.
Het proberen waard misschien, baat het niet het schaadt in ieder geval ook niet Knipoog .

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 12:10

Nee dát is me volkomen onbekend.. en ik heb toch dacht ik de meeste onderzoeken wel gelezen / gevonden.

Weet jij nog waar dit onderzoek gehouden is, of door wie?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 12:11

nee, helaas, weet alleen dat het amerikaans onderzoek was en eigenlijk heel recent. Zal nog even neuzen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 12:14

Ik heb nog niks gelezen ga ik zo doen.

maar jaren heeft de mijne een band omgehad en sinds een jaar of 5 ben ik het zat dus geen band meer om..hij leert het niet af en vind zuigen lekker van mij mag ie en van mijn stalgenoten ook

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 12:16

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 12:19

Thanks!!

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 12:24

In het artikel staat niks over luchtzuigen helaas.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 12:30

maar wel over de oorzaak van luchtzuigen...
En het lijkt mij toch zeker het proberen waard ipv zo'n akelige band. Overigens heb ik een notoire strontvreter die gestopt is na het voeren van lucerne Haha! .

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 12:32

hoi ik meld mij ook even hier ik heb nu 2 jaar een luchtzuiger.
toen ik hem kocht had hij een band om maar daar zoog hij doorheen nu heb ik een andere band en dat gaat wel iets beter hij zuig er heel af en toe nog doorheen.
ik heb al alles gebrobeerd om het te laten verminderen stro in zijn stal veel naar buiten heel veel aandacht veel ruwvoer geen biks meer maar granenmix en muslie en lucerne stal in gesmeerd alles.
dus ik vraag me af hoe je de oorzaak kunt bestrijden want dat kan volgens mij nooit naar mijn meinig.
en mijn paard heeft ook geen last van zijn maag dus daarom is mijn einigse oplossing een luchtzuigband.
ik heb ook liever dat hij geen band draagt omdat hij bijna een keer gestikt is door die band hij kreeg geen adem meer toen hij in destal schrok van een ander paard gelukkig was ik er nog bij om die band gelijk af te doen maar ik wil niet weten wat er gebeurt was als ik er niet was geweest.
maar de reden dat ik die band niet af durf te doen is dat hij koliek krijgt.
want ik heb wel degelijk een paard meegemaakt die ook luchtzoog en die telkens erge lucht koliek kreeg dat hij geopereed moest worden.
dat paard zuigt nu niet meer maar ze doen die operatie niet zomaar.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 12:35

De luchtzuigoperatie is verboden in Nederland. Los daarvan blijkt zeker de helft nog steeds te luchtzuigen. Ze halen gewoon een spier weg, waardoor het moeilijker maar niet onmogelijk wordt om zich vast te zetten met kracht.

Als je paard zo reageert op de band en er doorheen zuigt, laat dan PLEASE je paard met enige regelmaat onderzoeken inwendig als je het kreng echt niet af wil doen. Ze krijgen er heel stevige interne verwondingen van. En dat is geen grapje. Mijn paard heeft er een vergroeiing van de stembanden aan overgehouden. En dat had nog erger kunnen zijn.

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 12:58

Anya schreef:
De luchtzuigoperatie is verboden in Nederland. Los daarvan blijkt zeker de helft nog steeds te luchtzuigen. Ze halen gewoon een spier weg, waardoor het moeilijker maar niet onmogelijk wordt om zich vast te zetten met kracht.

Als je paard zo reageert op de band en er doorheen zuigt, laat dan PLEASE je paard met enige regelmaat onderzoeken inwendig als je het kreng echt niet af wil doen. Ze krijgen er heel stevige interne verwondingen van. En dat is geen grapje. Mijn paard heeft er een vergroeiing van de stembanden aan overgehouden. En dat had nog erger kunnen zijn.

als iemand mij met zekerheid kan zeggen dat hij geen koliek krijgt van het zuigen haal ik hem nu nog af daar ben ik juist zo bang voor.
en die operatie is wel in nederland gebeurt maar dat is al een jaar of 6 of 7 geleden en van die stembanden daar had ik al een idee van want als ik ga rijden maak hij in het begin een piepend geluid lijkt een beetje op cornage geluid en ik weet wel dat het geen goed ding is zo band maar ja wat moet ik wat als hij koliek krijgt zonder band en ik ben er niet bij dat is mijn grootste angst daarom wil ik m niet afdoen dus wat is beter koliek krijgen of band om ik weet het echt niet meer.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:02

Ik kan je met zekerheid zeggen dat ze niet meer kans lopen op koliek met een band. Er komt geen lucht in de maag. Ik zou wel de band heel geleidelijk afdoen. Zodat ze kunnen wennen aan voedsel dat makkelijker binnenkomt, want makkelijker slikken... En wellicht even veel kleine porties ruwvoer over de dag voeren. En zo min mogelijk brok tijdens de overgangsperiode Ja

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:18

oke ik ga het toch proberen want de kans in natuurlijk ook groot als ik er niet bij ben dat hij weer schrikt en misschien weer geen lucht krijg en ik ben al over gegaan op ander voer hij krijgt geen biks meer maar granenmix en muslie.
hij staat wel zo 4 uur buiten nu nog en zonder band want het is allemaal schrikdraad dus daar zuigt hij niet ik ga proberen of ik hem vanacht af kan laten.

bruintjebobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:18

er zijn verschillende redenen waarom een paard luchtzuigt (kribbenbijt). De voornaamste reden lijkt mij het beperkte ruwvoer dat veel paarden tot hun beschikking krijgen en hierdoor opspelend maagzuur. Daardat maagzuur gaan ze kribbenbijt. in een beginstadium kunnen rennies nog wel eens uitkomt bieden. Op een gegeven moment raakt het paard verslaafd aan deze gewoonte, omdat het endofine aanmaakt (hebben hardlopers bijvoorbeeld ook, die moeten rennen anders zitten ze niet lekker in hun vel of sommige vrouwen hebben dat bij chocola) en hierdoor het geluksgeval krijgt. Als je dan zo'n band omdoet of allerlei vieze smeersels op de stal smeert is dat eigenlijk super zielig. je kan het vergelijken met een drugsverslaafde waarbij je de drugs voor hem neerlegt, maar zijn handen op zijn rug vastbindt. Het krijgen van koliek door luchtzuigen is ook achterhaald. het is alleen erg jammer dat de mens er een stalondeugd van gemaakt heeft en het een slechte reputatie heeft. Hierdoor is het paard vaak moeilijk te verkopen. Terwijl het paard er uiteindelijk niks aan kan doen. Heb jij ooit een paard in het wild op een boom zien kribbebijten? Ik niet. Dus eigenlijk vind ik dat het paard daar niet op aangekeken mag worden maar juist de manier van huisvesten (dus de eigenaar). Ik krijg een paar jaar terug een 3 jarige om zadelmak te maken, dit paard zoog al behoorlijk lucht. Bij die eigenaren kwam hij weinig buiten en krijg ook maar beperkt hooi. Ik zetten hem van 's morgens tot 's avonds met andere paarden buiten en kreeg veel hooi, na een week deed hij het al niet meer en heeft het al die maanden ook niet meer gedaan!! Zelf had ik niet gedacht dat hij het af zou leren , maar mss omdat hij nog zo jong was waren we er op tijd bij. Nu hij weer op zijn oude adres staat doet hij het helaas weer. Denk dan toch dat er iets mis is het het stalbeleid. erg jammer van zo'n paard!!!

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:27

bruintjebobo schreef:
er zijn verschillende redenen waarom een paard luchtzuigt (kribbenbijt). De voornaamste reden lijkt mij het beperkte ruwvoer dat veel paarden tot hun beschikking krijgen en hierdoor opspelend maagzuur. Daardat maagzuur gaan ze kribbenbijt. in een beginstadium kunnen rennies nog wel eens uitkomt bieden. Op een gegeven moment raakt het paard verslaafd aan deze gewoonte, omdat het endofine aanmaakt (hebben hardlopers bijvoorbeeld ook, die moeten rennen anders zitten ze niet lekker in hun vel of sommige vrouwen hebben dat bij chocola) en hierdoor het geluksgeval krijgt. Als je dan zo'n band omdoet of allerlei vieze smeersels op de stal smeert is dat eigenlijk super zielig. je kan het vergelijken met een drugsverslaafde waarbij je de drugs voor hem neerlegt, maar zijn handen op zijn rug vastbindt. Het krijgen van koliek door luchtzuigen is ook achterhaald. het is alleen erg jammer dat de mens er een stalondeugd van gemaakt heeft en het een slechte reputatie heeft. Hierdoor is het paard vaak moeilijk te verkopen. Terwijl het paard er uiteindelijk niks aan kan doen. Heb jij ooit een paard in het wild op een boom zien kribbebijten? Ik niet. Dus eigenlijk vind ik dat het paard daar niet op aangekeken mag worden maar juist de manier van huisvesten (dus de eigenaar). Ik krijg een paar jaar terug een 3 jarige om zadelmak te maken, dit paard zoog al behoorlijk lucht. Bij die eigenaren kwam hij weinig buiten en krijg ook maar beperkt hooi. Ik zetten hem van 's morgens tot 's avonds met andere paarden buiten en kreeg veel hooi, na een week deed hij het al niet meer en heeft het al die maanden ook niet meer gedaan!! Zelf had ik niet gedacht dat hij het af zou leren , maar mss omdat hij nog zo jong was waren we er op tijd bij. Nu hij weer op zijn oude adres staat doet hij het helaas weer. Denk dan toch dat er iets mis is het het stalbeleid. erg jammer van zo'n paard!!!

tuurlijk is het zielig om een band om te doen terwel het paard niet weet waarom dat hij dat ding om krijg en je zeg wel dat het door de eigenaar komt en wat nou als je een paard gekocht heb die het al deed daar kan de nieuwe eigenaar niks aan doen hoor alleen voor zorgen dat hij onbeperkt ruwvoer krijgt en buiten komt te staan.
maar ja wat moet je verder er aan doen als je alles al gebrobeerd heb en je paard heeft geen last van zijn maag???

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:54

@reinoudje.. ophouden je eraan te ergeren en de tanden beschermen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:55

Misschien hebben de mensen met een luchtzuiger iets aan dit topic.. dit is een topic waar veel mensen met en luchtzuiger zitten. En waar ook veel informatie in staat. [MD] centraal topic over luchtzuigen

bruintjebobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 07:08

reinandje,
Natuurlijk bedoel ik ermee dat de eigenaar de schuldige is waar hij het ontwikkeld heeft en niet de eigenaar die het paard daarna aanschaf, maar dat leek mij duidelijk. Als je paard dit al jaren doet is het erg moeilijk af te leren (verslaving). Hoeveel rokers proberen te stoppen met roken na jaren.....
Ik ben van mening dat wanneer een paard dat luchtzuigt koliek krijgt, de koliek direct aan het luchtzuigen gekoppeld wordt, maar dit is al achterhaald. er zijn 101 redenen waarom je paard koliek kan krijgen.

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 13:43

hoi mensen ik wil even melden dat mijn paard gister avond zijn luchtzuigband even af is geweest normaal doe ik hem om al sik naar huis ga rond half 5 ik heb hem nu afgelaten tot ongeveer 8 uur half 9 ik ga het steeds verder uitbreiden en ik hoop dat hij zonder band kan gaan staan.
en dan maar hopen dat jij geen koliek krijgt.
maar is er iemand die ene link heb naar het wetenschapelijk onderzoek dat het bewezen is dat paarden geen koliek krijgen van het luchtzuigen?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 13:56

Mijn eerste pony kochten we als luchtzuiger (eigenlijk kribbebijter), incl band. Scheve mond Na een week verdween het 'sjaaltje' (zoals mijn broertje het toen noemde) in een opbergkist. De pony werd er benauwd van als hij ging spelen in het land en het weerhield hem niet van het luchtzuigen. Een vreselijk ding om om te doen, onplezier en nog nutteloos ook.

Hij was kerngezond en heeft nooit last gehad van koliek. Wij moesten er gewoon even aan wennen. We hebben hem heel lang gehad en onze paarden hebben het gedrag nooit overgenomen. (Zoals al eerder geschreven werd; paarden nemen het niet van elkaar over. Echter, als ze in dezelfde situatie leven, is het niet gek dat ze ook gaan luchtzuigen.)

Weidegang (anti-verveling) en voeding hebben er volgens mij wel heel veel mee te maken. Wij hebben de paarden zoveel mogelijk buiten. In de lente, zomer en deel van de herfst lopen ze 24/7 in het land. In de winter komen ze ook lang buiten. De mensen waar we de pony van kochten, hadden hem maximaal 1 uur per dag buiten lopen in de paddock. Daarnaast voeren we veel ruwvoer, zodat ze altijd wat te 'knabbelen' hebben.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:21

Het is gewoon heel irritant als een paard/pony een paar uur aan een stuk staat te luchtzuigen. Dan maar liever een band om, zodat hij weer lekker stro gaat knabbelen en met vriendjes gaat spelen.

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:22

ja maar dat is niet de manier alleen om dat je het iritant vind ik vind het ook vervelend om t ehoren maar als mijn paard geen koliek krijgt zonder band dat mag hij van mij zuigen ook al vind ik het iritant

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:25

Ik vind het niet eens irritant eerlijk gezegd. Ik hoor het niet meer. Bovendien doet ze het alleen tijdens etenstijd.

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:27

ik vind het wel heel irritant maar ik ben iemand die heel snel iets vervelend vind hoor haha maar die van mij doet het wel vaker dan alleen bij het eten maar omdat iemand het irritant vind dan maar een band om vind ik niet goed.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:28

Dat ben ik van harte met je eens.

Haha dan zouden er heel wat mensen met een band om lopen als het aan mij lag.. daar komt ook vaak irritant geluid uit Knipoog