Het proberen waard misschien, baat het niet het schaadt in ieder geval ook niet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Anya schreef:De luchtzuigoperatie is verboden in Nederland. Los daarvan blijkt zeker de helft nog steeds te luchtzuigen. Ze halen gewoon een spier weg, waardoor het moeilijker maar niet onmogelijk wordt om zich vast te zetten met kracht.
Als je paard zo reageert op de band en er doorheen zuigt, laat dan PLEASE je paard met enige regelmaat onderzoeken inwendig als je het kreng echt niet af wil doen. Ze krijgen er heel stevige interne verwondingen van. En dat is geen grapje. Mijn paard heeft er een vergroeiing van de stembanden aan overgehouden. En dat had nog erger kunnen zijn.
bruintjebobo schreef:er zijn verschillende redenen waarom een paard luchtzuigt (kribbenbijt). De voornaamste reden lijkt mij het beperkte ruwvoer dat veel paarden tot hun beschikking krijgen en hierdoor opspelend maagzuur. Daardat maagzuur gaan ze kribbenbijt. in een beginstadium kunnen rennies nog wel eens uitkomt bieden. Op een gegeven moment raakt het paard verslaafd aan deze gewoonte, omdat het endofine aanmaakt (hebben hardlopers bijvoorbeeld ook, die moeten rennen anders zitten ze niet lekker in hun vel of sommige vrouwen hebben dat bij chocola) en hierdoor het geluksgeval krijgt. Als je dan zo'n band omdoet of allerlei vieze smeersels op de stal smeert is dat eigenlijk super zielig. je kan het vergelijken met een drugsverslaafde waarbij je de drugs voor hem neerlegt, maar zijn handen op zijn rug vastbindt. Het krijgen van koliek door luchtzuigen is ook achterhaald. het is alleen erg jammer dat de mens er een stalondeugd van gemaakt heeft en het een slechte reputatie heeft. Hierdoor is het paard vaak moeilijk te verkopen. Terwijl het paard er uiteindelijk niks aan kan doen. Heb jij ooit een paard in het wild op een boom zien kribbebijten? Ik niet. Dus eigenlijk vind ik dat het paard daar niet op aangekeken mag worden maar juist de manier van huisvesten (dus de eigenaar). Ik krijg een paar jaar terug een 3 jarige om zadelmak te maken, dit paard zoog al behoorlijk lucht. Bij die eigenaren kwam hij weinig buiten en krijg ook maar beperkt hooi. Ik zetten hem van 's morgens tot 's avonds met andere paarden buiten en kreeg veel hooi, na een week deed hij het al niet meer en heeft het al die maanden ook niet meer gedaan!! Zelf had ik niet gedacht dat hij het af zou leren , maar mss omdat hij nog zo jong was waren we er op tijd bij. Nu hij weer op zijn oude adres staat doet hij het helaas weer. Denk dan toch dat er iets mis is het het stalbeleid. erg jammer van zo'n paard!!!