andermans paard slaan ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Debortje_

Re: andermans paard slaan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 10:28

Narya schreef:
Debortje_ schreef:
Als een paard mij bijt, krijgt die automatisch een tik terug...

Ook als het je eigen schuld is dat hij bijt?

nee dan niet he..
Maar als ik gewoon langs loop of wil aaien en dat paard bijt me zomaar dan krijgt die een tikje ja.

tiger_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 11:05

Ik probeer het altijd gewoon op te lossen met mn stem, maar als dat echt niet helpt, geef ik wel een klein tikje.
Heb zelfs een eigenaar van een (eigenwijse) verzorgpony gehad die letterlijk heeft gezegt dat k hem maar een flinke mep moest geven als hij vervelend was. Heb ik nooit gedaan, alleen af en toe een klein tikje. Het is een behoorlijk dominant beestje, maar zodra hij doorhad dat ik de baas was, was het de liefste pony van de wereld. Haha!
corrigerende tik kan wel (als het niet anders op te lossen is), maar er is echt wel een heel verschil met slaan!

Denise_Tink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 17:37

Ik probeer het eerst altijd op te lossen met mn stem, helpt het neit dan krijgt ie een tik

19suus25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 20:01

PouFlam schreef:
BRANDENDE VRAAG.....................
Ik was laatst buiten rijden met een pony en hij stond om de 4 passen stil dan stapte ik af en liep ik mee maar hij werd heeeeel vervelend ik moest steeds afstappen en toen als hij ook aan de hand niet mee wou lopen trok ik heel hard aan de teugels en ik spoorde ook keihard aan hij is heel klein en ik ben best lang ik voel me nu heeeeel schuldig.
Willen jullie je mening hier over geven.
Groetjes N

Hi, ik las deze vraag en ik heb hier heel veel ervaring in.

Allereerst, NOOIT van je paard afstappen!!!!! Zodra jij dit doe dan heeft je paard al gewonnen! Dit is echt een machtstrijd. Dus nooit van je paard afstappen. Al betekend dit dat je een uur op dezelfde plaats moet blijven staan, dan is dat maar zo. MAAR wil je paard zelf dan op een gegeven moment (hun geduld raakt ook op) toch wel lopen. Laat hem dan ook maar gerust stil staan. Dan mag hij pas lopen wanneer jij dat aangeeft. NIET EERDER....

Dan het volgende. Een paard vooruit trekken dat moet je nooit doen. Dit verlies je altijd!! Je moet een paard vooruit duwen, dat is het enige wat dan nog werkt...

En je moet je niet schuldig voelen hoor. Hij is de gene die blijft stil staan, niet druk over maken. We doen allemaal wel iets waar we achteraf spijt van hebben. Je krijgt alleen maar meer ervaring en de volgende keer doe je dat niet meer....

Veel succes ermee!

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 20:05

Als een paard van een ander mij bijt oid krijgt ie een knal hoor. Lijkt me toch logisch.

Bedoel als ik dan gebeten word door een paard van een ander moet ik dan denken: nee ik mag hem niet straffen want ik ben de eigenaar niet??

Beetje raar Verward
Verder lijkt het me logisch dat je zo weinig mogelijk slaat.

DancylOver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 20:15

_Lisanne schreef:
Als een paard van een ander mij bijt oid krijgt ie een knal hoor. Lijkt me toch logisch.

Bedoel als ik dan gebeten word door een paard van een ander moet ik dan denken: nee ik mag hem niet straffen want ik ben de eigenaar niet??

Ja idd dus je moet maar pijnlijden een paard zal denk dan ook denken nou bij hun mag het wel dus doe ik het ook..nou lekker dan als je daar loopt als mijn paard gebeten word door een ander paard blijft ze ook niet rustig staan hoor Whoosh!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 20:21

Ik mag hopen dat als mijn paard zich bij een ander zodanig misdraagt dat hij een tik verdiend ( of een flinke dreun ), dat hij die dan krijgt ook. De booschap moet duidelijk zijn, als iets niet mag, dan mag het niet, of de baas er nou bij is of niet. Als een ander paard zich zodanig misdraagt dat hij een knal verdient, dan krijgt hij die ook. Ik ga er vanuit dat de mensen die ik met mijn paard om laat gaan ( en dat zijn er maar heel weinig Bloos ) zelf kunnen inschatten wat nodig is of niet.

Beauty0102

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 20:46

Ik verzorg nu 3paarden en als die niet luisteren, krijgen ze écht wel een mep of een schop.
Opzich heb ik er zeker niks tegen als je andersmans paard een tik geeft, mits het natuurlijk een duidenlijke reden geeft!!

Beauty0102

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 20:51

19suus25 schreef:
PouFlam schreef:
BRANDENDE VRAAG.....................
Ik was laatst buiten rijden met een pony en hij stond om de 4 passen stil dan stapte ik af en liep ik mee maar hij werd heeeeel vervelend ik moest steeds afstappen en toen als hij ook aan de hand niet mee wou lopen trok ik heel hard aan de teugels en ik spoorde ook keihard aan hij is heel klein en ik ben best lang ik voel me nu heeeeel schuldig.
Willen jullie je mening hier over geven.
Groetjes N

Hi, ik las deze vraag en ik heb hier heel veel ervaring in.

Allereerst, NOOIT van je paard afstappen!!!!! Zodra jij dit doe dan heeft je paard al gewonnen! Dit is echt een machtstrijd. Dus nooit van je paard afstappen. Al betekend dit dat je een uur op dezelfde plaats moet blijven staan, dan is dat maar zo. MAAR wil je paard zelf dan op een gegeven moment (hun geduld raakt ook op) toch wel lopen. Laat hem dan ook maar gerust stil staan. Dan mag hij pas lopen wanneer jij dat aangeeft. NIET EERDER....

Dan het volgende. Een paard vooruit trekken dat moet je nooit doen. Dit verlies je altijd!! Je moet een paard vooruit duwen, dat is het enige wat dan nog werkt...

En je moet je niet schuldig voelen hoor. Hij is de gene die blijft stil staan, niet druk over maken. We doen allemaal wel iets waar we achteraf spijt van hebben. Je krijgt alleen maar meer ervaring en de volgende keer doe je dat niet meer....

Veel succes ermee!

Ik vind deze reactie niet helemaal kloppen.
Ik zelf heb een tijd een paard gereden die altijd met andere paarden door loopt als ze buiten is. Maar zodra ze alleen is buiten staat ze stil en wilt niet meer lopen en anders alleen maar richting stal.
Soms ben ik wel afgestapt en stukje naast haar gelopen aangezien ze echt heel bang was, zovaak mogenlijk geoefend en nu kan ze alles alleen.
Maar opzich ik snap het wel dat je niet van je paard moet stappen, ik heb ook een andere gereden en die vloog recht de lucht in nou die heeft geweten ook.

Ik zou als ik PouFlam was eerst goed kijken waarom je paard dit doet.
Omdat het bang is of geen zin heeft?
Dat paard waar ik dus opreed die bang was reed altijd in de manege lessen, dus ook gewent met andere paarden te lopen, vandaar.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 23:07

ach, als ik zie dat mijn paard iets eng vindt, een brugje ofzo, dan stijg ik af, leid hem eroverheen (een paard heeft meer steun aan de leidende figuur om te volgen als hij letterlijk kan volgen), en op die manier kan hij zien, en leren, dat het meevalt. de keer erop gaat hij er dan zonder een enkel probleem overheen.
een paard vindt het nou eenmaal over het algemeen makkelijker om te volgen als de begeleider/ ruiter voorop loopt, dus waarom zou je het hem moeilijk maken. zoals Inge Teblick al schrijft: zet hem op voor succes!

zo weet het paard dat hij zal slagen, en beloond zal worden. schijnbaar moeilijke dingen worden dan ineens een heel stuk makkelijker. misschien is dat ook wel de reden dat mijn paarden niet in verzet komen, dat ze graag met me meegaan om iets te doen, en dat ik ze niet hoef te dwingen tot bepaalde handelingen, én dat ze nooit een reden geven om te slaan.
Laatst bijgewerkt door merrieveulen op 05-05-07 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 23:09

Dat doe ik dus nooit meer. De laatste keer dat ik eraf stapte, heb ik daarna 6 weken in het gips gezeten vanwege het dansen op mijn voet door het paard. Ik ben een beetje huiverig geworden voor het afstappen op buitenrit Tong uitsteken

19suus25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 23:30

merrieveulen schreef:
ach, als ik zie dat mijn paard iets eng vindt, een brugje ofzo, dan stijg ik af, leid hem eroverheen (een paard heeft meer steun aan de leidende figuur om te volgen als hij letterlijk kan volgen), en op die manier kan hij zien, en leren, dat het meevalt. de keer erop gaat hij er dan zonder een enkel probleem overheen.
een paard vindt het nou eenmaal over het algemeen makkelijker om te volgen als de begeleider/ ruiter voorop loopt, dus waarom zou je het hem moeilijk maken. zoals Inge Teblick al schrijft: zet hem op voor succes!

zo weet het paard dat hij zal slagen, en beloond zal worden. schijnbaar moeilijke dingen worden dan ineens een heel stuk makkelijker. misschien is dat ook wel de reden dat mijn paarden niet in verzet komen, dat ze graag met me meegaan om iets te doen, en dat ik ze niet hoef te dwingen tot bepaalde handelingen, én dat ze nooit een reden geven om te slaan.

Als ik haar verhaal zo lees (zie brandende vraag) dan was het dier helemaal niet bang voor iets. Dit is een fout die veel ruiters maken. Het is begrijpelijk, maar meestal is een paard helemaal niet zo snel bang, maar test gewoon de ruiter...

19suus25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 23:43

Rosanne_ schreef:
Ik vind deze reactie niet helemaal kloppen.
Ik zelf heb een tijd een paard gereden die altijd met andere paarden door loopt als ze buiten is. Maar zodra ze alleen is buiten staat ze stil en wilt niet meer lopen en anders alleen maar richting stal.
Soms ben ik wel afgestapt en stukje naast haar gelopen aangezien ze echt heel bang was, zovaak mogenlijk geoefend en nu kan ze alles alleen.
Maar opzich ik snap het wel dat je niet van je paard moet stappen, ik heb ook een andere gereden en die vloog recht de lucht in nou die heeft geweten ook.

Ik zou als ik PouFlam was eerst goed kijken waarom je paard dit doet.
Omdat het bang is of geen zin heeft?
Dat paard waar ik dus opreed die bang was reed altijd in de manege lessen, dus ook gewent met andere paarden te lopen, vandaar.

Ik heb zeer veel ervaring in de onderwerp! Van het niet lopen, recht omhoog komen, dreigen de sloot in te lopen etc. Je kan het zo gek niet bedenken!!

Als het paard alleen maar loopt als er andere paarden bij zijn, dan zijn de paarden de leider, en NIET JIJ!!! Jij moet de leider voor hem zijn, dus hij moet dan ook lopen bij jou!! Loopt hij niet, en dus bij die andere paarden wel, dan ziet hij jou niet als leider.

Je moet het dier vooruit rijden, loopt hij niet dan blijft hij maar staan. Het is een kwestie van slim rijden en geduld hebben! Ik heb dit al zo vaak meegemaakt. Niet slaan, geen tikken geen schoppen of wat dan ook, gewoon slim rijden, of anders zijn geduld op proef stellen..

OOK als hij bang is. Als je altijd maar afstijg, dan kan je nooit meer een fatsoenlijke buitenrit maken. Het dier gaat op den duur hier gebruik van maken. Dit is dan zijn machtstrijd. Is het dier bang, en je stapt af, dan laat je hem zien dat het inderdaad misschien wel iets engs is. Als jij gewoon doorrijd en tegen hem zegt dat hij niet zo moet aanstellen zul je zien dat hij vanzelf verkeersmak wordt. Gewoon durven en rijden!! Ach gut

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 11:42

Andermans Paarden slaan is vaak best moeilijk. Ik snap dat het het beste is om het desbetreffende Paard gewoon een mep te verkopen, maar het is echt moeilijk helemaal als de eigenaar van dat Paard er bij staat.
Mijn Paard beet vroeger heel erg, naar iedereen. Als iemand hem vasthad en hij beet, dan riep ik altijd; 'SLAAANNN'. Maar vaak durfde ze dat niet omdat het a)Niet hun Paard was en b)Omdat eht 'zielig' was. Opzich heel begrijpelijk. Maar nadat ik echt nadrúkkelijk had gezegd om hem écht te slaan als hij beet omdat dat op lange termijn 'beter' voor hem is, deden ze het wel..
Maar het blijft best lastig hoor! Lachen Andermans Paard slaan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 11:45

ik heb het wel eens in de les, ik werk veel met jonge paarden, en deze kunnen in sommige dingen wel eens wat correctie gebruiken, vaak staat de eigenaar dan langs de kant Lachen en als ik er dan een een draai om de oren geef dan zeg is automatisch Sorrie hoor, maar he had it comming Lachen

later leg ik dan wel uit waarom ik zo reageerde, en eigenlijk snapt de eigenaar dat altijd wel Lachen

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 11:48

19suus25 schreef:
Rosanne_ schreef:

OOK als hij bang is. Als je altijd maar afstijg, dan kan je nooit meer een fatsoenlijke buitenrit maken. Het dier gaat op den duur hier gebruik van maken. Dit is dan zijn machtstrijd. Is het dier bang, en je stapt af, dan laat je hem zien dat het inderdaad misschien wel iets engs is. Als jij gewoon doorrijd en tegen hem zegt dat hij niet zo moet aanstellen zul je zien dat hij vanzelf verkeersmak wordt. Gewoon durven en rijden!! Ach gut

En wat doe jij dan, als je paard met geen mogelijkheid over een bruggetje wil en alleen maar achteruit loopt? Clown

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 12:03

Hoi, ik geef mijn paard heus weleens een tik als ie vervelend loopt te doen, maar niet zonder reden natuurlijk !!! Knipoog Ik zou het niet pikken als iemand anders mijn paard zou slaan waar ik bij ben, want als ik vind dat hij dat verdient doe ik het zelf wel. Mijn paard schopt of bijt niet, hij is heel makkelijk in de omgang. Verzorgers heb ik niet, en mensen die op stal rond lopen mogen hem best aaien enzo, zo lang ze maar niet gaan voeren of slaan, of zijn stal in gaan ofzo. Ik zie ook geen reden waarom een ander hem zou slaan. Laatst zag ik iemand zoiets stoms doen !!! Ze is 7 jaar en ze verzorgt de Haflinger van haar oudere zus, en ze was die aan het vast zetten (in een stand, staat mijn paard niet in hoor !!) en die pony kwam niet met zijn hoofd naar haar toe en zij bleef maar slaan (op z´n hoofd). 20 tikken ofzo !!! Ze had niet door dat ik het zag, ik kon me nog net inhouden !! Later was ze met een manegeshet bezig en die sloeg ze ook zonder reden, mijn vriendin zag dat en die zei er wat van en toen begon ik ook over wat ze met die Haf deed. Zinloos geweld, waar slaat het op !!!! Boos!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 12:05

Narya schreef:
19suus25 schreef:

En wat doe jij dan, als je paard met geen mogelijkheid over een bruggetje wil en alleen maar achteruit loopt? Clown

ik ga erover, hoe dan ook.............. maar ik ga het bruggetje in de toekomst wel vermijden Lachen

Beauty0102

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 17:21

Ik wou net zeggen!
@19suus25 Ik heb ook genoeg ervaring om te weten of het paard bang is of niet. En het paard kan niet angstig worden van mij omdat ik bang ben, want dat ben ik niet.
Zowiezo liep ze wel, alleen bepaalde plekken deed ze het niet en ook als er een paard achter d'r liep, vandaag ook loopt er een paard achter d'r en loopt ze meteen langzamer.
Nog al appart dat er andere mensen ervoor op reden die d'r vooruitsloegen dat het als maar erger werd Clown

PouFlam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 18:15

Hoi hoi,
Ik weet niet precies wat de reden is, ik denk zowel omdat hij geen zin heeft en dat hij bang is want die keer daarvoor deed hij het namelijk niet toen was hij gewoon braaf hij stopte wel eens maar dan kreeg ik hem altijd wel weer vooruit. Want hij wilde nu bijna geen enkel pad in of geen enkele kant op.
En vandaag ben ik weer met hem het park in geweest samen met mijn andere verzorg paard en toen liep hij wel.
xxx
Laatst bijgewerkt door PouFlam op 06-05-07 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 18:18

alleen als het terrecht is en dan gewoon een terrechtwijs tik niet dat dat paard er nog dagen een 'trauma' aan overhoud ...
maar vind het niet normaal als een verzorgster zommaaar een paard een flinke mep verkoopt ..

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 20:30

19suus25 schreef:
ik ga erover, hoe dan ook.............. maar ik ga het bruggetje in de toekomst wel vermijden Lachen

Mja, ons bos staat vol met bruggetjes en dan kan je daar al snel niet meer komen. Eraf stappen wil ik ook niet meer, vanwege de poot, maar bruggetjes bijten, daar wil ze écht niet overheen. Als je een gouden oplossing hebt, hoor ik het graag Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 21:05

19suus25 schreef:
merrieveulen schreef:

Als ik haar verhaal zo lees (zie brandende vraag) dan was het dier helemaal niet bang voor iets. Dit is een fout die veel ruiters maken. Het is begrijpelijk, maar meestal is een paard helemaal niet zo snel bang, maar test gewoon de ruiter...

lieverd, ik heb dat dier als vijf maand jong veulen gekocht, zelf opgevoed en opgeleerd, hij is 9 jaar oud nu. ik weet hoe hij in elkaar zit, en ik weet ook dat aan het begin van het 'lange ritten seizoen' de bruggetjes en dergelijken even doorgenomen moeten worden. zo zit hij in elkaar, en is het één keer gedaan, dan is het ook weer goed. mijn paard kent mij door en door, en ik geef hem geen reden om te twijfelen, en mij te testen. daarom hoef ik ook nooit één van mijn paarden te slaan. ze weten wat ze aan me hebben, en ik weet dat van mijn kant ook van hen. zo krijg je een prettige relatie tov je paard, en is geweld in de zin van slaan, schoppen en schreeuwen ook niet nodig.

missjustices

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 22:11

Ik ben er voor om consequint met het paard om te gaan..
dat betekent straffen als het nodig is en belonen (natuurlijk niet te vergeten)
wanneer het paard iets goed doet..
Andere leer ik ook zo met paarden omgaan als ze daar klaar voor zijn..
(je moet natuurlijk ook met ervaring rekening houden van de persoon in kwestie en de aanleg (bang of heethoofd enz.)
maar in principe als je een paard op tijd beloont en straf heb je er het meest aan want dan creer je duidelijkheid tussen jou en je paard.. en dat moet dan ook zo zijn tussen verzorger en paard..

IvarDonjaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 22:38

Ik ben zowiezo erg voorzichtig met andermans paard, ik ben misschien wel TE voorzichtig met andermans paard, te lief en te zacht onder het rijden haha maar dat is meer omdat ik weet hoeveel waarde je aan je paard legt en ik het niet nodig vind om andersmans paard pijn te doen of te straffen als het niet nodig is.

Maar als een paard mij bijt of schopt dan geef ik een "tikje" met misschien 3 vingers het is niet slaan maar het gaat om het idee dat ze weten dat het egt niet mag.