merrieveulen schreef:grondwerken, en actief longeren helpt ook nog weleens. als hij gecastreerd is zal het bijten wel iets minder worden, aangezien er dan geen endorfine meer vrijkomt als hij zijn tanden ergens in zet (endorfine zorgt voor een fijn gevoel).
endorfine = een pijnstiller, en komt dus vrij als je pijn hebt... een bijter veroorzaakt pijn.. daar komt geen endorfine aan te pas...
merrieveulen schreef:verder is het wel belangrijk om te kijken waarom hij bijt, is het echt agressie, of meer aandacht eisen? bij aandacht eisen is het simpel, dan verdwijnt de aandacht bij gehap, en komt de aandacht terug zodra hij stopt met happen. maar goed dat vereist ook wel zelfbeheersing. voorbeeld: mijn veulen hapte ook voor aandacht/ om te knuffelen, ik heb hem steeds geaaid, en als hij met zijn tanden kwam, trok ik mijn hand terug en keek ergens anders heen. in het begin zette hij dan zijn tanden harder in mijn arm, omdat hij gekrabbeld wilde worden. ik ben blijven negeren, en hij leerde op een gegeven moment zelf dat hij alleen geaaid wordt als hij niet met zijn tanden ergens aan zit.
bij agressie bijten, gaat een heel scala aan dreigementen en lichaamstaal vooraf.. dat komt niet uit de lucht vallen...
Ik heb 1 jas als ik die aan heb dan is het prijsschieten... al mijn paardjes willen die 'proeven' vooral de mouwen zijn populair.... waarom? geen idee (zelfs als ie net uit de was is, of harstikke smerig....)
Als iemand aan het voeren is dan wil de een of andere jongeling je wel eens een bijtje geven (= ruk aan de trui/mouw/paardestaart of duwtje ) zodat ze inde gaten kunnen houden of een ieder evenveel krijgt..
Jonge paarden zijn als baby's die willen alles proeven en 'voelen'
Hengsten hebben dat ietsjes meer, is mijn ervaring, benader ze met respect en ze zullen je respecteren...
maar goed, dat kan je dus alleen doen als een paard niet ZO hard bijt dat hij je stukscheurt.[/quote]