Hoefsmit trapt paard, zeg je er wat van?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liz_dilana

Re: Hoefsmit trapt paard, zeg je er wat van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 02:31

afstraffen natuurlijk, maar niet door hard in zijn buik te schoppen.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 02:35

hoe straf je hem af dan?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 05:09

Liz_dilana schreef:
bij mij op het werk werden de veulens laatst bekapt. Omdat het nog maar de tweede keer was, waren ze dus onrustig.
de hoefsmit begon ze te slaan met zijn vijl en 1 veulen sloeg hij zovaak dat zijn neus heel erg begon te bloeden.
ik keek echt een andere kant op, want hier kon ik niet tegen. de baas stond er bij en keek ernaar.

OT. ik vind het niet normaal dat de hoefsmit paarden slaat of schopt. En als ik er iets over te zeggen had, had ik er echt ook wat van gezegt.

Als dit echt zo is gegaan is het natuurlijk niet goed, een veulen moet het allemaal nog leren en op het hoofd slaan vind ik onacceptabel.
Maar voor een paard wat allang weet wat er van hem verwacht wordt bij de smid is het iets heel anders.
En geloof me, als hoefsmid voel je alles!
Als het paard alleen maar van zijn ene op zijn andere been gaat staan heeft hij daar al last van. Voor een omstander lijkt het of er niets gebeurd maar ga er zelf maar eens onder staan. Stel je voor dat het paard dus ongeduldig is en steeds van het ene op het andere been gaat staan, dat is voor een smid erg vervelend en maakt het moeilijk werken.
Zo'n paard verdient dus een dreun.

Lynn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 08:47

Ik vind dat het niet mag kunnen, dat de hoefsmid nou een tik geeft nouja, dat kan wel, maar een schop in de buik dat kan niet hoor.
Misschien is het wel een moeilijk beroep hoefsmid, maar dan hoef je toch niet gelijk te gaan schoppen... Ik zou er wat van zeggen tegen de hoefsmid Knipoog

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 13:31

Sonja schreef:
Als mijn paard zich bewust misdraagt, dan mag mijn smid hem een enorme rotschop voor z'n kont verkopen. Geen probleem. Het is ZIJN veiligheid, dat moeten we niet vergeten.

Onterecht straffen is altijd onacceptabel, wie het ook doet. Dan grijp ik overigens ook meteen in.

Hier ga ik helemaal in mee!

*Edit

Lynn_ schreef:
Ik vind dat het niet mag kunnen, dat de hoefsmid nou een tik geeft nouja, dat kan wel, maar een schop in de buik dat kan niet hoor.
Misschien is het wel een moeilijk beroep hoefsmid, maar dan hoef je toch niet gelijk te gaan schoppen... Ik zou er wat van zeggen tegen de hoefsmid

En wat als het paard al meerdere waarschuwingen heeft gehad? En desondanks toch blijft
klieren en etteren? Dan mocht ie van mij (als ik een paard had) toch echt wel even op zijn
nummer gezet worden, dan maar even een beste schop, de veiligheid van de smid gaat voor alles!

cien1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 16:13

Het baasje van mijn verzorgpony's vertelde me dat haar hoefsmid ooit 1 van de pony's op een of andere manier op de grond kreeg, sinds toen deed die pony niet meer vervelend tegen hem. Dus 1 keer laten weten wie de baas is heeft wel geholpen.
Maar eigenlijk is het niet normaal dat jou hoefsmid je paard een trap gaf vind ik. Het is nogal raar dat je een paard dat niet van jou is een trap geeft Nors opkijken

Olke2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 19:34

Wij hebben een hele geduldige hoefsmid, maar pas moest hij een paard bekappen en die was niet aan de achterbenen te komen. Als hij toch probeerde trapte ze naar hem, die heeft wel een trap gehad, maar tegen haar kont en ook niet loei hard wel zo dat ze het goed voelde. Als een paard naar je trapt vind ik het toch anders dat ze wel gestraft wordt.

louanagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 19:38

Dag dag hoefsmid!
Hoe durft hij??
Ik heb het ook eens met een dierenarts mee gemaakt
(was heel anders maar ook onbeschoft)
Mijn vz pony was in laten slapen...
Wat zegt die vent?: "zo... die is dood"
En lacht er ook nog eens bij Scheve mond
Ik heb even gezecht dat ik het niet vond kunnen
en dat ging over in een huil bui Verdrietig

lepolightJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 22:23

Ik vind dat niet kunnen
Je gaat toch ook niet bij iemadn zijn paard in zijn buik schoppen Verward
Hij mag dan wel een hoefsmit zijn maar je hebt hem betaald voor je paard zijn hoeven te bekappen
en niet voor in zijn buik te trappen Verward

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 22:27

Als Vjesta echt staat te klieren dan mag ze rustig een schop hebben, dat doe k zelf ook... Maar ik ben er altijd bij en ze is altijd rustig

Leentj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 18:08

Ik zou van woede gewoon m'n hoefsmid terug trappen denk ik Bloos

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 18:16

hangt er vanaf wat het paard doet, maar echt slaan en schoppen zomaar dat accepteer ik natuurlijk niet. ik heb wel een keertje een A pony moeten laten bekappen die totaal door het lint ging omdat het waarschijnlijk zo'n beetje haar eerste kee in 15 jaar was dat ze een hoefsmid van dichtbij zag.
toen die vol op de tenen van de hoefsmid steigerde kreeg die even een tik en een "laat dat" van de hoefsmid.
Maar onze hoefsmid blijft eigenlijk altijd rustig en laat ons als eigenaren de straf uitdelen als er wat is.

ellen_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 20:14

gelukkig hebben we bij ons op de manege een supper hoefsmid,hij kan met alle paarden over weg. en heb hem nog nooit vervelend tegen een paard zien doen

Zilva

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 20:37

xjudithx schreef:
Ik vind het persoonlijk absoluut niet normaal. Ik zou er zeker wat van zeggen, van mij mag hij niet op die manier aan mijn paardjes komen.

Helemaal mee eens!

Saroosh_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 21:09

@sunrise; en denk je dan nog wel aan je arme paardje?
nou.. dan zou ik als ik jou was niet eens een paard nemen!

veer_tjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 22:16

ik vind het echt niet kunnen.
zo'n harde schop.

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 22:21

Mijn hoefsmid heeft mijn paard 1x een trap verkocht en dat was omdat ze ging hangen. Ze heeft het nooit meer gedaan.. en ze reageerd ook nog goed op hem!

Normaal zou ik het ook niet pikken van een hoefsmid maar in mijn geval vond ik het niet leuk om te zien maar hij had wel gelijk.. Had ze maar naar zijn eerdere waarschuwingen moet luisteren!

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 16:18

Ik denk dat je zelf het antwoord al weet.
Natuurlijk is dat niet normaal.

arinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 16:21

Alstie staat te etteren mag hij wel een tik geven maar geen schop!
Zowiezo ben ik er altijd bij omdat ze aan huis staan.

punkielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 17:01

Crazy_Angel schreef:
tears_85 schreef:
Uhm nee, als mijn hoefsmid dat zou doen zou ik hem gelijk de deur wijzen, een corigerende tik oke, maar ga niet in de buik van een paard schoppen.
Heb je er nog wel wat van gezegd of ook niet??

ik heb er niks van gezegt, maar ik weet 1 ding wel zeker: Die hoefsmit wil ik nooit meer terug!
ik vind het zielig voor mijn ponytje, hij is echt harstikke braaf en had die kei hard trap nooit verdient
wie weet wat voor letsel hij eraan overgehouden heeft Verdrietig

Nee, geen zorgen, je paardje was er ook flink van geschrokken, extra aandacht en ontspanning is een prima medicijn denk ik:D

Jumpfreakske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 12:47

Dit vind ik gwn niet kunnen,ik zou de hoefsmid zo de deur wyzen!

Jumpfreakske

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 13:27

Mijn 2 jarige is hetzelfde gebeurt afgelopen week.
Hij is heel vervelend maar niet gemeen, we hadden hem de praam opgedaan maar daar word het paard heel sloom van, de smid beweerde dat hij trapte als hij zijn achterbeentje optilde, dus daar kwam schop nr. 1 in zijn buik.
Het paard bleef vervelen en hij heeft hem tot 6 keer toe in zijn buik geschopt, totdat ik schreewde hou op.
Ik heb mijn paard meteen op stal gezet hij was niet eens klaar en tegen de smid gezegd dat ik weet dat het paard strontvervelend is, maar hij is nog niet eens 2 jaar oud en dit niet verdiend.
De hoefsmid gaf me helemaal gelijk dat ie veel te ver is gegaan en is ook meteen van mijn erf vertrokken.
Ondertussen zit ik met een paard wat half bekapt is, en zit nu net op mijn oude vertrouwde hoefsmid te wachten, en wie weet hoe het paard zal reageren nu met bekappen.

ceciel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 13:37

He allemaal Lachen

Mijn opa is nu met pensioen (75jr) en heeft 45 jaar als hoefsmid zijn brood op de plank gekregen.. Lachen Toen we mijn pony kochten, was die 4jr, en strontvervelend *LOL* Geen smid gewent niks niet! Praam hielp in het begin niet, en mijn opa bekapte hem.. tot op een gegeven moment mijn pony rakelings met zijn voorbeen langs het hoofd van mijn opa sloeg.. nou toen heeft die een flinke optater gehad en sindsdien is er niks meer te doen als de smid er is. Hij staat graag stil!!
Ben vaak na school meegeweest met opa, naar mensen die niet thuis waren, en dus vaak alleen paarden besloeg, dan is een hulpje voor vasthouden makkelijk met een vervelend kreng Vork

Als opa een paard had die vervelend was, gaf die eerst een klein porretje met het handvat van 'ophouden' .. dan stonden ze even stil, en begonnen ze zo weer, dan was het van pak de praam maar, en als ze met praam niet stil stonden.. dan kregen ze ook wel is een bonk in hun buik ja..

maar ik vind dat als een paard het echt eng vind, je het vertrouwen moet winnen, en je het met een schop al helemaal niet oplost.

Loopt een paard te rotzakken en te klieren, ja dan was die bij mijn opa aan het verkeerde adres Ja

San_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 16:01

Al had het paard de hoefsmid al een paar keer bijna een (gerichte) trap gegeven, dan had ik me kunnen voorstellen dat dat zijn reactie was. Maar al was het paard een beetje vervelend (draaien, huppelen enz.) dan had ik het absoluut niet terecht gevonden! Een correctietik ofzo oke, maar schoppen...

Jumperken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 16:28

Dat kan gewoon niet ik zou die hoefsmid zo de deur wijzen!