wie heeft een hengst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 11:51

Mag ik vragen dan wie je buurman is, toevallig rijd ik ook met hackney's, en op 5 benen kunnen ze geen fatsoenlijke wedstrijd lopen. Natte handdoeken is een tijdelijke oplossing ( Bloos ), maar niet aan te raden. Af en toe kom je hengsten tegen die wel degelijk opvoeding hebben gehad maar die gewoon te erg zijn. Vaak zie je dan ook dat ze thuis braaf zijn en net op wedstrijden beginnen. Ze weten dat je niet in kunt grijpen, voor je het weet heb je een schorsing aan je broek hangen vanwege "dierenmishandeling". Dan gaan toch echt de ballen er af. Wij willen maximaal presteren in de sport en doen niet aan stoerdoenerij, kun je er eentje hengst houden is het mooi meegenomen voor de uitstraling.
Natte handdoeken hebben wij echt wel ooit gebruikt, daar ben ik eerlijk in, betrof hier een dekhengst die als achterpony in een tandem liep, de voorpony was een merrie. Maar een niet hengstige afslaande merrie hoeftr hij echt niet te bespringen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 12:13

ik weet niet of hij hier wel met naam en toenaam genoemd wil worden, maar hij gaat wel gewoon op concours met de paardjes. hij heeft er ooit eentje gehad, Tivoli Glitter, en die was schouwhengst geweest. op zijn elfde is hij gecastreerd, maar het hielp niets meer, dat beestje was gewoon gestoord doordat hij nooit heeft mogen dekken, maar wel bij de merries mocht. de twee die hij nu heeft (eentje heet Bloemfontein's Cisero, de andere noemen ze Poppepaard, maar dat is niet zijn echte naam), zijn prima te handelen, Cisero is door hemzelf opgevoed, en die schuift de boel wel regelmatig naar buiten maar daar hebben ze dus in het werk geen last mee, anders was het zaakie er allang af. de andere heeft er nog minder last van, maar die is wat lastiger met het mennen zelf. maar dat staat los van het hengst zijn, het is gewoon een wat stugger paardje (in de mond met name), maar wel een stuk kalmer.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 12:40

Hmmm, thuis eens in de stamboekdatabase kijken op wiens naam hij staat. Haha! Dit jaar is hij in ieder geval niet uitgebracht op de wedstrijden, vorig jaar ook niet of heeft hij niet 1 winstpunt gehaald.
Overigens worden onze hengsten niet als schouwhengst gebruikt, wat dat betreft hoeven ze niet gefrustreerd te zijn. En we hebben maar 1 keer meegemaakt dat we er eentje daarvoor hebben moet castreren.

Agnessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 14:20

Meestal is een hengst toch een paard met gebruiksaanwijzing... maar ik vind niet dat je hem per se moet laten ruinen...kijk het eerst maar eens een tijdje aan, niet alle hengsten zijn zoals veel mensen gelijk standaard aan denken bij een hengst... Huilen Slapen Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 17:09

mienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 20:42

dees_daan schreef:
KiWiKo schreef:
viewtopic.php?f=119&t=702819&start=75&st=0&sk=t&sd=a

ook weer zo een heerlijk mooi voorbeeld..........

idd mooi voorbeeld, ze wil hem niet aanpakken, niet naar de opfok, niet naar buiten, en niet laten ruinen,

Daardoor krijg je dus die valse beesten.. Zo moet en kun je een hengst niet houden.. Knipoog

Die van mij schreeuwt ook wel eens, op wedstrijden, maar niet erg.. Het word steeds minder, en als hij schreeuwt, doet hij niet moeilijk, blijft lekker onder me.. Als er eens een merrie ons afsnijd, dan kreunt ie, maar dan schreeuwt hij niet!!

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 21:32

dat is dus een voorbeeld dat ervoor zorgt dat hengsten een slecht naam krijgen Rolleyes

ik hou persoonlijk wel van hengsten, geweldig om mee te werken

liisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 21:43

ik had eerst ook een hengst op het oog. echt een supper lieve & mooie fries. maar hij was en hengt en als ik hem zou krijgen moest hij van me moeder ook een ruin worden. maar ik ken mensen met hengsten ze zijn harstikke lief & braaf soms hinikken ze wel naar merrie's maar meer ook niet. maar niet alle paarden hebben het zelfde karakter dus ik zou het aan kijken.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 00:53

en daar ga je de fout al in. je moet zeker van je zaak zijn. 'het aankijken' betekent in feite afwachten of het wel of niet klikt/ goedgaat. op het moment dat het fout gaat kan het al te laat zijn, vergeet dat niet!

@ neonlight, ik heb Cisero niet in de stamboekdatabase van allbreedpedigree kunnen vinden, maar misschien dat hij er bij een andere wel bijstaat. dat hij niet heeft gepresteerd klopt, de vrouw van die man rijdt met hem, en die heeft met korte tussentijd twee kinderen gekregen dus het beestje is al een poos niet op concours geweest, alleen afgelopen seizoen wel weer enkele keren. alleen ik zou niet weten of dat ook officiële wedstrijden zijn. ik kan weleens informeren.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 03:11

Bij ons op stal lopen drie hengsten met prachtige manieren, waarvan er een zelfs met regelmaat dekt... maar wanneer hij niet hoeft te dekken kijkt hij niet eens naar merrie's om, enkel wanneer er een hengstenketting aan gaat... gaat hij lopen gillen, en die gebruikt zijn eigenaar enkel bij dekkingen.
Ik loop vaak bij alle drie de hengsten in de bak met mijn merrie, ook als ze hengstig is... beide eigenaren letten gewoon heel goed op en zijn heel consequent naar hun toe.
Natuurlijk houden wij ook rekening met de hengsten, we gaan ze niet af lopen snijden e.d. in de bak en houden doorgaands geruime afstand. Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 10:59

Bij Henk ook.......... ze gingen pas stoer doen als ze het gerinkel van het dekhoofdstel hoorden Lachen

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 14:28

KiWiKo schreef:
Bij Henk ook.......... ze gingen pas stoer doen als ze het gerinkel van het dekhoofdstel hoorden Lachen

prima voorbeeld van een ervaren persoon en een goed opgevoed paard Lachen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 18:04

en zo hoort het ook.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 18:31

@Merrieveulen, ik bedoelde de database van het Hackney stamboek. Knipoog Hij staat nog op naam van de fokker, en die komt uit Garrelsweer. Nooit van die plaats gehoord. Bloos In de uitslagenlijsten van dit jaar kan ik hem niet terugvinden, maar ik weet niet of ik de complete lijsten van het noorden ook heb. Zag dat het een Eaglestone Sholto x Exalted was, als hij het karakter van Exalted heeft zal hij meer op 2 benen staan dan op 4 benen. Wij hebben daar nakomelingen van gehad, vreselijke etterbakken en dat zijn ook degenen geweest die niet de ballen hebben mogen houden. Exalted zelf heb ik ook gekend, was ook een zeer moeilijke pony.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 18:37

Ik heb zowel merrie's, als ruin en hengst. Nu moet ik zeggen dat de hengst veel gemakkelijker is dan de ruin. Dat is een gigantische duvel waar je echt met je aandacht bij moet zijn als je ermee omgaat. Ik heb hem ook nog niet zo lang, dus het zal wel loslopen, maar toch. Makkelijk is anders Haha!

Het hengstje is echt een lieverdje. Loopt net als de merrie's naast de fiets en heb je niks mee te doen.

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 18:45

Licht eraan als hij druk is . Sommige hengsten zijn niet druk .

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 18:57

Neonlight schreef:
@Merrieveulen, ik bedoelde de database van het Hackney stamboek. Knipoog Hij staat nog op naam van de fokker, en die komt uit Garrelsweer. Nooit van die plaats gehoord. Bloos In de uitslagenlijsten van dit jaar kan ik hem niet terugvinden, maar ik weet niet of ik de complete lijsten van het noorden ook heb. Zag dat het een Eaglestone Sholto x Exalted was, als hij het karakter van Exalted heeft zal hij meer op 2 benen staan dan op 4 benen. Wij hebben daar nakomelingen van gehad, vreselijke etterbakken en dat zijn ook degenen geweest die niet de ballen hebben mogen houden. Exalted zelf heb ik ook gekend, was ook een zeer moeilijke pony.

hihi dat karakter heeft hij zeker niet ( gaat het over Cisero of over Glitter? ik ga nl uit van Cisero nu), als ik hem al zelf mocht leiden toen ik nog maar 8 jaar was... heb hem vandaag nog even zien lopen, het is een keurig beestje in de omgang... het andere paardje 'poppepaard' die is wel een beetje vreemd. wel een net beestje, maar soms gewoon een beetje gek. maar zeker niet gevaarlijk, steigeren, bijten of andere grapjes haalt die niet uit.

@XchantjuhX en KiWiKo, zo hoort het inderdaad... helaas zijn er meer mensen niet in staat om een paard dusdanig op te voeden dan wel...

beukiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 19:37

Hengsten zijn wel leuk, alleen je moet je wel bedenken dat ze eigenlijk nooit bij andere paarden in de wei kunnen (met ruinen gaan ze misschien vechten en de merries dekt hij dan)
als je ze in de wei ernaast zet heb je ook nog eens kan dat hij ontsnapt etc. leven op stal dus...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:50

er zijn vast ook hengsten die bij merries in de weide kunnen,alleen hou je altijd het risico dat ze gaan dekken.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:51

beukiej schreef:
Hengsten zijn wel leuk, alleen je moet je wel bedenken dat ze eigenlijk nooit bij andere paarden in de wei kunnen (met ruinen gaan ze misschien vechten en de merries dekt hij dan)
als je ze in de wei ernaast zet heb je ook nog eens kan dat hij ontsnapt etc. leven op stal dus...

Sorry maar mijn hengst is nu 2,5 en die heeft nog nooit alleen gestaan in zijn leven, hij kan werkelijk overal bij!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:58

beukiej schreef:

Yep, vandaag nog gehad......3 hengsten (2 van 2, eentje van 3) uit de wei ontsnapt en de stal ingevlogen. Met zijn 3en tegelijk de bocht door in de stal ging niet goed, en dat precies voor de stal van een merrie die niets van hengsten moet weten, en van een hengst die meent dat hij de baas is. Uiteindelijk stond alles opgefokt op stal. Gelukkig gingen de hengsten wel een lege stal in (lekker krap met z'n 3en), dat is ze wel aangeleerd. Kon dus snel de stal dichtdoen. Ontsnappen was dankzij zoonlief, die was met de tractor op het land bezig waar die 3 hengsten staan, en had niet alle draden dichtgedaan. Het gevolg was dat de kleinste onder de draad door ging, en de rest hem volgde toen de tractor hun kant op kwam en ze weg moesten daar, alleen hun gingen er niet onder door met zetten de borst tegen de draad aan. Boos!
Pfff, denk je alles goed op orde te hebben, begint zoonlief deze streken uit te halen. Uiteindelijk hebben we geluk gehad, en hopelijk heeft hij zijn lesje toch geleerd.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 21:05

Ach Lachen Lachen zo weet ik nog een keer dat wij er drie op gingen halen uit de opfok Haha! alledrie 3 jaar oud, en in een koppel van denk 15 hengsten van dezelfde leeftijd.

Alle anderen moesten naar binnen dus gewoon het hele zooitje drijven naar de stallen toe........ daar stonden een paar mensen om ze op te vangen... Viel weinig meer te vangen toen de hele bende aan de kletter ging, het enige wat je kon doen is klimmen, klimmen in de stallen en zorgen dat je zo hoog mogelijk kwam Lachen Lachen uiteindelijk vinden ze de "rust" wel weer genoeg om redelijk naar beneden te komen...... en dan is het nog niet grappig om in een kleine ruimte met 15 3 jarige hengsten rond te moeten lopen en de "jouwe" eruit te moeten vissen....... uiteindelijk wel allemaal gelukt......

maar geloof me, de reuzel liep langs mijn benen... ben niet snel onder de indruk, maar ik heb toch even aan Onze Lieve Heer gebeden die avond en bedankt dat hij me zo beschermd heeft.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 21:06

En dan hebben wij nog kleintjes.... Nagelbijten / Gniffelen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 21:07

Ik geef het toe, ik was echt even heel, heel bang Lachen Lachen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 21:10

Dat zou ik ook zijn, op vreemde hengsten heb ik het niet. Deze hengsten staan vanaf geboorte al bij ons, dat scheelt gelukkig wel, maar bij vreemde hengsten zou mijn broek ook vol zitten. Haha!