Manieren om steigeren af te leren NIET NORMAAL!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

WildChild

Re: Manieren om steigeren af te leren NIET NORMAAL!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:12

Ik vind dat een corrigerende tik best kan. Wat hier inderdaad ook gezegd wordt.. In de natuur gaat het er ook niet zachtjes aan toe. Jij bent het paard z'n lijder en jij moet duidelijk zijn in wat wel en niet kan. Wel vind ik dat de reden van het steigeren duidelijk moet zijn. Als je paard steigert uit pijn of angst o.i.d, lijkt het me niet gepast om hem iedere keer tussen z'n oren te meppen. Beter om de oorzaak van het steigeren dan te verhelpen, maar dit lijkt me logisch. Maar gossiemikkie zeg, wat een manieren.. Zo wens je zelf toch ook niet behandeld te worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:15

Is een fles water tussen de oren laten lopen ook zielig ? niet dat je slaat ofzo maar dat 'ie denkt dat hij bloed ?

Een corrigerende tik vind ik niet erg, maar wat hier soms verder allemaal genoemd word Scheve mond

De paardenwereld is hard maar als je zo met je paard moet omgaan Verward

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 01:27

ben ik het niet mee eens. hardhandig een paard eronder krijgen, betekent dat je het paard breekt. bij het breken van een paard verdwijnt er iets uit, wat het nooit meer terugkrijgt. hij zal werken uit angst, en niet uit vertrouwen. steigeren tegen de baas is een uiting van dominantie, angst of pijn. in de laatste twee gevallen is geweld uit den boze, maar ook bij de eerste zijn er andere methoden dan het paard zoveel pijn doen dat ie het opgeeft, of dusdanig vernederen. water erlangs laten lopen vind ik een prima methode, en als het steigeren kliergedrag is is een corrigerende tik soms best op zijn plaats, maar een paard breken is imo nooit de oplossing.

sibond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 18:25

het paard van mn zusje heeft in het begin ook heel erg gesteigerd. we hebben een x een rauw ei gedaan omdat het gewoon gevaarlijk werd. sindsdien steigerd ze nog wel mar is het niet vaak en niet gevaarlijk meer

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 19:20

Jeetje.. dat met die gloeilamp.. ik zou gewon goed boos worden als hij steigert.. meer zou ik eigenlijk niet weten wat ik zou moeten doen...

Feliciaaaa16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 19:48

ik weet het niet ik zoek ook nog iedeen want mijn verzorg paard doet het ook:P

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 00:03

je moet je zowiezo eerst afvragen waarom een paard steigert. Flicka doet het alleen als ze wil spelen, Snatje nooit, heeft het één keer gedaan toen hij net bij ons was, van angst, en Faram doet het ook alleen als hij bang is. in geen van deze gevallen straf ik mijn paarden ervoor.

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 12:56

Ik heb wel eens iets gehoord over het stukslaan van een ei tussen de oren, dat lijkt inderdaad op bloed maar doet verder geen pijn.
Ik denk dat dat nog de minst pijnlijke en banketstaaf manier is om een Paard het steigeren af te leren, maar of ik het ermee eens ben?
Wat een gruwelijke methodes zeg. Bah..

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 17:05

dit is echt vreselijk! je gaat je paard toch niet laten vallen enzo.. echt erg

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 17:15

l3intj3 schreef:
dit is echt vreselijk! je gaat je paard toch niet laten vallen enzo.. echt erg

Jawel hoor, als het paard daarmee leert dat steigeren niet is toegestaan, is dat een mogelijkheid. Steigeren doen ze maar mooi in hun vrije tijd, niet als ze in enige vorm aan mensen vast zitten. Veulen van me deed het, zat gewoon in het karakter, als dingen haar niet aanstonden ging ze steigeren. Aan de hand tolereer ik dat niet, met "gewoon" rukje kwam ik er niet, dus ik heb het veulen twee maal omver gehaald. Wel zijdelings trouwens, achteroverklappen is veel te veel risico op letsel en is hoogstens een allerlaatste redmiddel. Bij dit veulen was dit genoeg om het zodanig duidelijk te krijgen dat ze het bij mij niet meer deed en bij anderen een goed getimed rukje voldoende was om tot andere gedachten te komen.
Steigeren is een heel gevaarlijk kunstje, dat toelaten kan mensenlevens kosten en dat kost dan uiteindelijk ook meestal het leven van het paard in kwestie.

Baccaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 16:59

Ik heb ook een c-ponytje gehad die stijgerde. Gewoon hand naar voren en vooruit schoppen, meer kan je niet doen. Je kan het ook toelaten maar dan zal het steeds erger worden; het word een gewoonte. Duidelijk zijn tegen je paard, als hij het niet doet BELONEN! Heel belangrijk. Al doet hij het 5/10 minuten niet. Afstappen; op stal. Beloon hem daarvoor, goed is goed.

HerAndHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 21:56

afschuwelijk zo behandel je je paard toch niet ik zou het paard het gewoon laten afleren door met alternetieve geneeswijze te beginnen!(dit is een reactie op het allereerste bericht en dus niet op de laatste.)

Baccaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 22:30

haha ik schrok al 100phyllis Knipoog Nee ik snap wat je bedoeld. Echt afschuwelijk. Dit is geen paardrijden meer, dit is dierenmishandeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 22:33

Grappig dat Monty dinges zelf bij bokkende paarden de zogenaamde buck-stopper gebruikt Boos! :

Een touwtje dat in de mond van het paard wordt bevestigt (hoe weet ik niet precies), over het hoofd en over de hals heen aan het zadel vast. Zodra het paard zijn hoofd naar beneden doet om te bokken, snijdt het touwtje in het tandvlees.
Zo leert het dier: bokken = pijn, dus niet meer doen.

Maar dan wel klagen over dit soort methodes om steigeren af te leren? Bah..

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 17:12

Jez*s, wat een manieren!! Die laatste en eerste zijn wel echt heel erg! Die er tussen zitten ook, daar niet van, maar je gaat een paard toch niet met een gloeilamp op zijn slaan! Als iemand dit zou doen waar ik bij was, zou die een.. nou ja laat ook maar Duivel byebye, lidewei.

xena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 20:47

jeetje wat een manieren

het kan veel simpeler...wat is de meest kwetsbare plek van ene vluchtdier??juist//...zijn buik.deze zal hij dan ook niet graag blootgeven..dus paard omhoog...even tikje met de andere kant van je lijn tegen zijn buik.Hoeft vaak niet vaak herhaald te worden voor resultaat.(dit kan natuurlijk alleen vanaf de grond)

dus niets geen gesla op hoofd en stukslaan van dingen oid...zielig!!voorwaarts rijden als je erop zit inderdaad

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 19:57

eerlijk ik geef mijn paard ook een tik tusse der oren.
niet heel hard maar dat ze even weet 4 hoeven op de grond.
de rest van die manieren vindt ik walgelijk

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 21:02

@xena: maar hoe los je dat op als je paard ineens in protest komt tijdens het rijden? Mijn paard steigert nu weer veel tijdens het rijden, maar ik zie geen kans hem op een of andere manier op zijn buik te raken...

@z0rr0: helaas, een tik tussen de oren werkt niet bij alle draakjes... (mijne gaat vrolijk nog wat verder omhoog, hij zegt: "watte?? grote bek??" )

Carla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 21:07

jeetje
doen mensen dit echt!!
ik begrijp het echt niet!
mijn paard stijgert ook
en ik ben dr ook echt niet blij mee!
maar om hem nou tussen zn oren te slaan!
dat is hartstike gevoelig
dalijk vermoord je je eigen paard!
sorrY ik kan hier echt niet over uit
het is te triest!

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 21:26

Het lijkt me sterk dat je een paard vermoord door een tik tussen de oren te geven, los van het feit dat ik zoiets nooit zou doen, maar toch xD

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 21:29

@nayra, als je je paard daar te hard slaat kan hij er echt aan overlijden... Daar zit namelijk een heel dun botje, voor paarden een gevoelig punt.. (gaat even een plaatje op internet zoeken) edit: kan geen duidelijk plaatje vinden..
Laatst bijgewerkt door Casca op 07-02-07 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 21:34

Pff, hoe verzinnen ze het!!

Mareeq

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 21:41

Dat dat in boeken staat zeg,, dat is gewoon dierenmishandeling... een tikje oké.. voor de gek houden.. met een waterballon,, oke.. maar een gloeilamp? of een paard op z'n kop late butse....

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 22:04

Als je paard regelmatig steigert dan voel je het vaak al aankomen, dan moet je proberen op het moment dat hij net omhoog komt één teugel opzij trekken zodat je het omhoog gaan onderbreekt .Hij krijgt dan wel een lichte tik in zijn rug omdat je zijn beweging onderbreekt en assosieert dat dan met onprettig vaak houden ze er dan mee op . Het voordeel is dat je teminste geen kans loopt achterover te slaan en je hoeft ze ook niet tussen de oren te slaan Haha!. Ik begrijp dat sommige paarden erg handig zijn in het omhoog gaan maar als je dit handigheidje onder de knie hebt kun je slimmer zijn dan je paard en het is heel wat diervriendelijker. Bloos Succes. Groetjes Margreet.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 12:16

Casca schreef:
@xena: maar hoe los je dat op als je paard ineens in protest komt tijdens het rijden? Mijn paard steigert nu weer veel tijdens het rijden, maar ik zie geen kans hem op een of andere manier op zijn buik te raken...

@z0rr0: helaas, een tik tussen de oren werkt niet bij alle draakjes... (mijne gaat vrolijk nog wat verder omhoog, hij zegt: "watte?? grote bek??" )

haha gelukkig werkt het bij die van mij wel het enige wat ze dan doet is RENEEEEE:P