hengstengedrag corrigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rommulus

Re: hengstengedrag corrigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 14:22

eh ja maar ik neem ook nog ali en ico mee
ali is een volbloed arabier ook de braaf heid him self (geen dekhengst)
ico sun is bekend denk ik

maar ook om eerlijk te zijn primar of lopper zijn me te heet ook jumbo jet zou ik niet graag op willen
maar goed dit zijn dek hengsten

en mijn eigen is natuurlijk idd een tinker maar erg weinig in de hand geweest maar wel super braaf dus als hij het met weinig opvoedding kan kan een bloederige het toch ook met een goede ovoeding??

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 14:23

Ja dat zal inderdaad ja, ik bedoel trouwens Jazz in plaats van Krack C.

Moet zeggen dat ik toch in zijn algemeenheid meer grijze haren heb gekregen van de opvoeding van die kleine hengstjes dan van de grote. Maar toch zeer de moeite waard

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 14:24

runningkawa schreef:
Nou en dat soort paarden zag ik op handelstallen dus regelmatig.
Allemaal kwpn-ers gefokt voor de spring of dressuur sport

En dat zijn ook de paarden die ik op wedstrijd zie.

en hier heb je gelijk in dat die of een betere opvoedding moetten hebben of onder het mes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 14:26

Met goede opvoeding wel (al zijn sommige dan nog te fel)
Maar hoeveel mensen kunnen een paard nu goed opvoeden?
Dat gaat vaak zelfs al fout bij een ruin of merrie
Maar nee, het ligt nooit aan hen, altijd kl*te knol hier en daar
En dan kwamen ze naar die handelsstal en mochen wij ze weer op het rechte pad zetten.

Maar zulke mensen geloven zo heilig in hun kunsten, die kopen ook vrolijk een hengst.
Die heb je daarna niet ff op het rechte pad, echt niet Lachen

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 14:30

kijk daar hebben we het al
het ligt dus niet aan de hengsten maar aan de eigenaren
en daar ben ik het roerend met je eens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 14:32

Vaak wel
En omdat op de meeste plaatsen ook nog geen plek is waar ze zich ff uit kunnen leven, want de hengst mag niet naar buiten, is het paard grof gezegd de l..

Is hij dan ruin heeft hij het makkelijker.

Maar ik ken ook wel paarden, goed opgevoed, waar door kundige stallen (met nationaal ruiter) een verzoek tot castratie kwam.
Gewoon niet te hanteren.

1 van die paarden ken ik dus erg goed.
Zo'n geweldig beest, maar TE macho.
Jammer hoor, want hij heeft van de iegenaar een par keer mogen dekken en ook zijn veulens waren erg leuk.
Maar hij was gewoon niet hanteerbaar, ondanks goede opvoeding van zijn baas

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 14:43

Vaak wel
En omdat op de meeste plaatsen ook nog geen plek is waar ze zich ff uit kunnen leven, want de hengst mag niet naar buiten, is het paard grof gezegd de l..

idd maar of ie nou merrie ruin of hengst was geweest ik gok dat ieder paard gek word in een stalletje van 3x3 zonder lekker te kunnen rennen
en dan is het voor het dier beter als ruin

Maar ik ken ook wel paarden, goed opgevoed, waar door kundige stallen (met nationaal ruiter) een verzoek tot castratie kwam.
Gewoon niet te hanteren.

1 van die paarden ken ik dus erg goed.
Zo'n geweldig beest, maar TE macho.
Jammer hoor, want hij heeft van de iegenaar een par keer mogen dekken en ook zijn veulens waren erg leuk.
Maar hij was gewoon niet hanteerbaar, ondanks goede opvoeding van zijn baas

tja en dan kun je idd beter castereren

maar ook uit je eigen woorden haal ik er nu op uit dat niet alle hengsten (die niet voor de dekkerij worden gebruikt) gecastereerd moetten worden.
dat er dus best hengsten zijn die prima te hanteren zijn, voor die dus waarom castereren vaak hebben die nog niets op hun naam staan.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 14:44

sorry ik wou quoten maar dat pakte hij niet dus dan maar zo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 15:00

Maar een merrie of ruin had niet in dat stalletje hoeven staan Lachen
Hier in de buurt zijn bijna nergens hengsten toegestaan op pension.
Zijn ze dat wel kunnen ze vaak niet naar buiten.

een rede voor mij om wel te castreren, ook al is het paard braaf (heb ik al eerder aangehaald Lachen )

Verder heb ik nooit gezegt alle, maar bijna alle

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 15:05

maar waarom moet die hengst wel op stal dan ???
en dat hengsten vaan niet toegestaan worden op stallen is hier ook zo ja of je moet 200 euro betalen
de stalhouders die ik aangesproken had waren allemaal zo van hengst= gevaarlijk/vals/lawaai/debiel/onhandelbaar enz enz enz

de boer waar hij nu staat pakt hem aan zijn baard om hem van stukkie land te verzetten (kijk en zo kan het ook)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 15:05

rommulus schreef:
en mijn eigen is natuurlijk idd een tinker maar erg weinig in de hand geweest maar wel super braaf dus als hij het met weinig opvoedding kan kan een bloederige het toch ook met een goede ovoeding??

Ja en nee.

Hengsten hebben behalve hun character en hun temperament ook nog verschillende gradaties in Libido. De een moet een half uur warm worden naast een hengstige merrie voordat hij tot de daad overgaat, de ander komt schreeuwend op vijf benen de stal uit, duikt er vanaf een afstand op en verkracht de merrie zowat. Ongeacht de opvoeding die hij gehad heeft.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 15:11

Ja ben ik ook met je eens, als een hengst niet een paardwaardig bestaan kan hebben is het bij mij ook zakie eraf

Ja klopt en toch kan je een hengst enigszins sturen die op vijf benen de stal uit komt. Die van mij was ook zo verschrikelijk erg lette niet op mij helemaal niks, heel consequent in geweest dat er pas gedekt word als hij normaal te hanteren is en dat gaat nu prima. Hij is nog wel helemaal hyper want hij weet als er een merrie komt dat die komt om gedekt te worden, maar hij is nu makkelijk handelbaar zelfs mn vriend kan het dekken regelen.

Denk ook dat je dekken consequent moet aanpakken, zo dekken we alleen thuis als we dus op wedstrijd zijn is gewoon heel koel in zn koppie want hij weet dat er neit gedekt word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 15:12

Citaat:
maar waarom moet die hengst wel op stal dan ???

Omdat de weides niet hengst proof zijn.

Zo'n hengst, van 1.75 laat zich niet tegen houden door een stroomdraadje van 130 hoog (zoals de meeste weides zijn afgemaakt)

Op 2 plekken waar ik heb gereden en regelmatig kwpn (dek) hengsten stonden, was een speciale "ren" (weet ff geen andere naam) voor de hengsten.
Dat was een paddock afgemaakt van heras hekwerk 2 meter hoog.
Met een meter daarvoor een stoomdraad van ongeveer 150 hoog, in 3 lagen.

Welke pensionplek heeft dat nu?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 15:13

zal je sterker vertellen dat ik zelfs voor de guppen vier lagen draad heb en een planken hek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 15:15

Ja daarom, kun je nagaan,
als je geen eigen plekje hebt, is een hengst vaak verdoemd tot een eenzaam bestaan
Daarom ben ik in zoveel gevallen voor castratie.
Want ik ben gewoon een dierenvriend en als je hem dan hengst houd, vind ik dat niet meer vriendelijk

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 15:17

Vind wel al een stuk fijnere discussie nu Ja

Zelf zou ik me niet aan een hengst wagen, voel me er gewoon niet gepast bij. En dan moet je het zeker niet doen. En op stallen denk ik het gevaar. Bij ons stonden er ook enkele. Mischien niet de beste voorbeelden. Niet zo goede opvoeding....
Maar ja kon er niet voorbij of ze braken de stallen uit.

Is een mooi show element. Maar voor mensen die het niet aankunnen. En laten we eerlijk zijn, het zijn er veel. Vind ik het in het nadeel werken van het paard.

Maar als je karolina hoor spreken, zou ik haar wel met een hengst vertrouwen. Vier lagen draden en een planken hek voor die shets ?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 15:19

Ja inderdaad, vriendin van mij had het ook die kon op pension een aparte wei krijgen met een ruin van een stalgenootje maar anders was die waarschijnlijk ook geruind.

Nadeel met die ukjes is dat je vaak iedereen maar hoort zeggen ach ze zijn toch klein die leg je zo over je nek. Maar die frummels kruipen er anders onder of tussen door of springen er overheen, hihi. Aangezien ik er twee bij elkaar heb lopen wil ik niet het risico lopen dat de merrie door de verkeerde gedekt word Knipoog

Ik voel me juist bij hengsten heel erg op me gemak, ik weet niet precies hoe ik dat moet uitleggen. Ik hou van de uitdaging kwa opvoeding en hou van het eerlijke karakter dat ze uiteindelijk goed opgevoed hebben

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 15:19

niet ieder paard is hetzelfde dat heb je me ook niet horen zeggen

maar vind je dat als een hengst alleen uit z'n stalletje komt om te dekken vind je het dan vreemd dat ie op 5 benen een stal uit komt zetten ???
vaak hebben die dieren op jonge leeftijd wel opvoedding gehad maar er word dan later niets meer mee gedaan.

zo'n dier heeft maar 2 dingen om voor te leven eten en naaien
ik vind het niet vreemd dat zo'n dier dan gek word

heb er tijdelijk 1 gehad 8 jaar alleen uit stalletje om te dekken (alleen in de zomer) waarvan beweerd werd dat ie fals was sommigen maakten er dodelijk van Ziek
heb hem 5 maanden op stal gehad 3 keer met een andere (onvruchtbare) merrie op het land gehad en na 1 a 2 keer dekken ging hij grazen en bleef braaf binnen de draadjes
uiteindelijk heeft hij me 1 keer gebeten maar verder was het een schat van een dier en zou hem graag weer willen hebben het werd een totaal ander dier

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 15:21

Welke paarden komen alleen maar uit stal om te dekken?
Die paarden die ik noemde?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 15:24

Heb er hier ook een maar die dekt ook dus ben er heel consequent in anders neemt hij een loopje met je. Het is nu zo dat als ik een merrie tegen kom hij zich even groot mag maken en eventueel een keer mag hinniken of snurken. Als hij meteen daarna weer rustig wordt doe ik er niets aan, als hij door gaat of erbij aan het touw gaat hangen krijgt hij meteen een tik tegen zijn hals of borst en verhef ik mijn stem, vooral dat laatste reageert hij erg goed op.
Ik raad je aan jouw paard ook te leren dat hij bij een bepaald commando ophoud en braaf is, slaan werkt op den duur niet meer, de eerste keer schrikt hij er nog van maar na verloop van tijd vind hij de merrie's belangrijker en geeft hij niet meer om een tik meer of minder, zeker als hij ook dekt. Dan krijg je van die paarden die alleen nog aan een hoofdstel met scherp bit en kinketting naar buiten kunnen, de begeleider gewapend met een zweep, daar heb je niets aan en het enige wat je bereikt is dat jij en je paard gefrustreerd raken.

Dat verhaal over heet/koud water of een klap met de zweep op zijn penis is onzin. Ten eerste, het paard voelt het niet of amper(probeer maar), ten tweede, wil je altijd met een emmer water achter je paard aan lopen? En probeer op zo'n moment maar eens met de zweep bij z'n penis te komen, is vrijwel onmogelijk als je hem ondertussen ook nog bij die merrie's uit de buurt moet houden...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 15:30

karolina dit bedoel ik dus op het topic mijn shet bijt steigert.
Haha!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 15:32

Ohh word zo boos als ik dat topic zie, meisje is 12 jaar, pony nog heel jong doet al fanatiek VD kan eht echt niet aanzien. En dan verbaasd zijn dat de pony zo word

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 15:33

Hebben jullie een link?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 15:33

Een hengst is zeker geen speelgoed voor een kind ongeacht voormaat

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 15:34