Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

WinBinChes

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 21:32

Ja vooral gaan rennen. Zo wordt je welde baas ja. Ik heb eens zo'n pony gehad die iedereen aanviel in het land. De eerste keer rende ik heel hard weg, maar je schiet er niks mee op. De 2e keer had ik een zweep meegenomen en hem een mep verkocht. Hij viel mij nooit meer aan en kwam met zijn oortjes naar voren naar mij toe. Enige nadeel. Ik was ook de enige die hij niet aanviel dus alleen ik kon hem uit het land halen. Dit werd naarmate hij ouder werdt gelukkig minder. Wat is dit dan?
Zag hij mij wel als leider en de andere niet?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 21:34

Correctie hns geen gestoord paard,maar een zeer dominant paard!

hns

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 21:37

Citaat:
Ja vooral gaan rennen. Zo wordt je welde baas ja. Ik heb eens zo'n pony gehad die iedereen aanviel in het land. De eerste keer rende ik heel hard weg, maar je schiet er niks mee op. De 2e keer had ik een zweep meegenomen en hem een mep verkocht. Hij viel mij nooit meer aan en kwam met zijn oortjes naar voren naar mij toe. Enige nadeel. Ik was ook de enige die hij niet aanviel dus alleen ik kon hem uit het land halen. Dit werd naarmate hij ouder werdt gelukkig minder. Wat is dit dan?
Zag hij mij wel als leider en de andere niet?

Sorry ik heb er echt geen ervaring mee met dit soort gedrag.
Maarja ik kan me wel voorstellen dat je bij een pony blijft staan maar je denkt mijlenver anders als er zo een grote aan komt gedenderd.
JIJ ligt er in ieder geval onder en een pony nouja ikweetnie.
En als je moedig genoeg bent om de leiding in de hand te nemen en blijft staan bij een joekel goed je mag er wezen Haha! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 21:38

Rennen is geen oplossing, dat haal je niet in het midden van een groot weiland Lachen

Ik ben dus wel gaan slaan met dat touw.
Ik heb hem alleen nooit geraakt.
Hij was zo onder de indruk daarvan (Het was een dominate en heeft van de eigenaar wel eens de zweep gevoelt, dus wist dat raken niet fijn was.)
Dat hij nu ook eieren voor zijn geld koos, en uit het bereik van mijn touw bleef.

Overigens was dit paard jaloers op dat moment.
Al de andere keren heb ik eerst hem aangehaald en dan kon ik mijn paard uit de wei halen.

Overigens bedenk ik me nu, heb ik nog eens zo'n handelspaard gekend.
Ging je in de wei zonder iets, was je de l.. Dan werd je echt aangevallen.
Had je een zweep in je hand, keek het paard zuur, maar kon je haar wel gewoon pakken Lachen
Dit had de verkoper wel gemeld, dat is wel fijn. Lachen Meestal gebeurd dat niet.

Dit paard is later verkocht aan een bekende springstal, en hadden ook nog even gevraagt na een paar dagen hoe haar gebruiksaanwijzing in elkaar stak.
Want de eerste dagen dat de handelstal het paard had, deed ze zo ook op stal
Maar aangezien dat helemaal weg was, waren we dat vergeten te zeggen.
Maar op een nieuwe stal deed ze dat weer.

Je mocht gewoon niet in haar domein komen.
Totdat je liet zien dat je dat toch echt wel meende en was ze poeslief.

Wat zo'n paard mee heeft gemaakt weet je niet.

Wat mij dan opvalt, is dat mensen die nooit paarden slaan, dit soort paarden ook nooit tegen zijn gekomen.
Hoe kun je dan oordelen dat geen 1 paard ooit geslagen mag worden?

hns

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 21:40

Marije1984 schreef:

Dominantie kan ook een reden zijn.
Máár je hebt ook gestoorde paarden en DIE kunnen werkelijk levensgevaarlijk zijn.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 21:44

Citaat:
Wat mij dan opvalt, is dat mensen die nooit paarden slaan, dit soort paarden ook nooit tegen zijn gekomen.
Hoe kun je dan oordelen dat geen 1 paard ooit geslagen mag worden?

Omdat er zoveel misverstanden zijn en veel mensen willen gewoon alles snelsnelsnel.
En ik had veel momenten waarop andere gewoon met geweld tegenaan zouden zijn gegaan (ook wegens het karakter van het paard) maar ik heb het nooit met geweld aangepakt en altijd positief resultaat gezien.
En wie weet misschien kom ik wel nog eens zo een paard tegen?
Ben benieuwd hoe die ervaring zal worden en of die mij leidt tot andere gedachtes.
Ik zal wel zien!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 21:51

Ik ga ook echt niet op elk paard los staan meppen.
Aub, dan koop ik wel een boksbal, want wat is daar nu leuk aan.
Echt niks.

Nog een voorbeeld, ja toen heb ik wel vol geslagen. (daarom ook nog onthouden)
Ik was een hengst aan het longeren, eerste keer. Beest was ongeveer 1,74 groot.
Ik was toen nog niet zo oud, voor mij het eerste dominate paard.

Paard draait om, komt naar me toe gelopen, krijg hem vriendelijk niet meer op die volte.
Paar steigerd en loopt maaiend met de voorbenen naar me toe.
Ik geef eerlijk toe dat ik zo hard ik kan op hem in heb geslagen.

Overigens heb ik nooit meer last van dat paard gehad.
Niet eens meer een tikje hoeven geven.

Maar ik geef toe, in zo'n situatie denk ik aan mijn eigen leven, niet aan of het paard last heeft van de tik.
Achteraf gezien aan de ene kant sneu voor het beest, aan de andere kant helemaal niet , want hij heeft sindsdien nooit meer een klein tikje gehad, laat staan dat.
Dus uiteindelijk toch duidelijk geweest voor hem.

Ow ja, bang was hij ook niet daarna Lachen

Overigens kom ik nu niet meer op dat soort stallen.
Heb mijn stokje doorgeven aan andere.
Ik heb geen zin meer de rotzooi van een ander op te knappen Lachen

Overigens reed ik op die stallen ook meer de sensibele paardjes.
Die lagen mij altijd meer.
Altijd wat geruststellen en knuffen voor je doel.
Dat vond ik veel leuker om te doen.
Maar ja, daar staat de stal ook niet altijd vol mee Lachen

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 21:53

rk he jammerwilde net vragen of je mijn paard ff wilde rijden haha grapje...

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 22:47

hns schreef:
Marije1984 schreef:

Dominantie kan ook een reden zijn.
Máár je hebt ook gestoorde paarden en DIE kunnen werkelijk levensgevaarlijk zijn.

Daar heb je helemaal gelijk aan. Bij deze was het een dominantie probleem.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 22:51

Ik heb vaak genoeg dingen gedaan waarvan iklater dacht: dat had ik beter niet kunnen doen. daarbij komt gelijk dat ik altijd alles alleen heb moeten doen en ben helaas door schade en schande wijs geworden. De paarden zelf hebben er verder niks aan overgehouden. Ik ben nu ouder en een stuk wijzer. En ik kan nu uit alle eerlijkheid zeggen dat ik weet waar ik mee bezig ben en eerlijk met mijn paarden omga. Ik heb het licht gezien. Helaas is dat niet bij iedereen het geval

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 08:57

Nou ik heb wel es meegemaakt (heb je haaaar weer Haha! ) dat ik een dekhengst moest gaan rijden, die als bijzonder dominant en agressief bekend stond. Dat was een paard wat bijzonder goed (lees: hard en streng) gereden was, maar na een aantal jaren wedstrijden lopen de prijzen niet meer won, en in de les gedaan werd (fout natuurlijk).
Dat paard werd daar zo nerveus van, die stuntelende mensen op zn rug, dat hij ontzettend onzeker werd. Hij was gewend klappen te krijgen als hij iets verkeerd deed, en had het gevoel dat hij steeds iets verkeerd deed. Ook werd aan de lessers verteld "het is een dekhengst, HOU hem in de gaten als er een ander paard langskomt". Wat gebeurde er: er kwam een ander paard langs, hengst deed nog niks, lesser ging hengst opsluiten, van tevoren aandrijven, tegenhouden met de teugel en hengst werd onzeker. Hij ging de link leggen met ander paard = straf en ging uit voorzorg andere paarden aanvallen. Want die zouden wel heel erg zijn, tenminste, dat kreeg hij door van de ruiter.

Toen ik hem moest gaan rijden omdat het in de les niet meer ging vertelde de eigenaresse/pensionhoudster met een triomfantelijke grijns: "Als je zn box binnenkomt, moet je hem EERST goed aanpakken en in de hoek slaan, dan weet hij dat je de baas bent en gaat het goed".

Ik ging vervolgens zijn box in en zag een angstig bang paard zn hoek in duiken. Uiteraard keek hij lelijk naar mij, maar hij had daar het grootste recht toe. Hij verwachte klappen. Het was echt een imposant paard overigens.

Ik ben de box uit gegaan en heb snoepjes gehaald om hem zn hoek uit te lokken. In het vervolg had ik altijd een zak met stukjes peen bij me. Het dier wist niet hoe hij het had... Als ik met een zadel aankwam vloog hij zn hoek weer in. Dus met snoepjes hem uit zn vreselijke hoek gelokt. Vervolgens vloog hij het zadel aan (en terecht, het had hem niks dan ellende gebracht). Ik heb hem het zadel aan laten vallen (kostte me bijna mn zadel, maar goed). Onder het rijden liet ik hem naar andere paarden springen. Hij deed namelijk niet echt wat, maar dreigde alleen. Dat heeft me de nodige ruzies opgeleverd in de rijbak. Maar het gaf hem wel weer vertrouwen.
Langzaamaan zijn we vriendjes geworden. Zijn hele uitdrukking veranderde.... de trainer zag het wel. De eigenaresse ook, en werd eigenlijk nog giftiger. De andere mensen van stal zagen het niet, en het paard hield zijn reputatie helaas. Toen het beter ging, moest er weer een lesser op. Hij had dan steeds een enorme terugval, en de eigenaresse haalde haar gelijk. Uiteindelijk heeft ze hem verkocht.
Gelukkig is het paard nu dood.

Ik bedoel maar, het is niet altijd zoals het lijkt. Ik heb het geluk gehad dit paard te leren kennen, en hij heeft me een hoop geleerd over agressief gedrag. Ik weet wel dat het niet altijd zo werkt en dat ik misschien geluk gehad heb met hem. Maar hij was wel een eye opener...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 09:30

En dat was wat ik al eerder aanhaalde
Kijk per paard.

De ene slaat je uit domintie de stal uit, want dat is zijn plekje en wil je er niet in hebben.
De ander mept uit angst.

Vind dan ook dat je deze paarden niet hetzelfde hoort te behandelen.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 09:31

Maar juist dat verschil maakt het verschil van mens duidelijk. Dat MOET je herkennen namelijk.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 09:33

Nou Mireille, daar heb je gelijk in...

maar hoe eerlijk zijn mensen naar zichzelf toe?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 11:31

Cer schreef:
Nou Mireille, daar heb je gelijk in...

maar hoe eerlijk zijn mensen naar zichzelf toe?

Als ze zichzelf serieus nemen en nog dagelijks zonder enige schaamte in de spiegel durven en kunnen kijken, dan heel eerlijk.

Tuurlijk ken ik ze ook die zichzelf niet durven aan te kijken en een grote mond hebben alsof alles goud is... Maar dat is niet de hoofdmoot Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 11:32

als je eerlijk bent krijg je er zoveel meer voor terug

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 17:04

Absoluut waar... Alle liefde en eerlijke opvoeding krijg je in drievoud terug...

14cecile14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 17:10

Je kunt het paard beter iets laten doen wat hij niet leuk vind. Bij voorbeeld onder het rijden als hij iets doet een paar hele kleine voltes draven (dit vinden de meeste paarden totaal niet leuk) en als hij je bijt inderdaad terug bijten en dan negeren.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 20:31

Yamcha schreef:
Absoluut waar... Alle liefde en eerlijke opvoeding krijg je in drievoud terug...

Haha!

Citaat:
Je kunt het paard beter iets laten doen wat hij niet leuk vind. Bij voorbeeld onder het rijden als hij iets doet een paar hele kleine voltes draven (dit vinden de meeste paarden totaal niet leuk) en als hij je bijt inderdaad terug bijten en dan negeren.

Kan ik goedkeuren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 20:48

Ligt eraan.

Om die reden zet ik bijv een paar niet achterwaarts als straf.
Nier op de grond en niet onder de man.

Achterwaarts is bij net iets als voetje geven, iets wat er gewoon bij hoort.
Dat wil ik niet koppelen aan iets onprettigs.

Bijv een kleine volte ook niet.
Ik wil niet het idee hebben dat hij denk dat hij stout is als ik gewoon een volte 10 meter aan het oefenen ben Lachen

Terugbijten, mag hopen dat ik dat niet te letterlijk moet nemen?

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 20:53

Haha, dan krijg je haar tussen je tanden in plaats van op je tanden, lijkt me ook niet helemaal de bedoeling Knipoog

Emike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 20:54

k'em effe geen zin om heel deze 10 pagina's te lezen , maar inverband met de aller 1ste post...

Ik ben zelf ook niet zo een voorstander van die bitten en sporen enz.maar ik sla zelf ook wel eens met de zweep,ik rij ook op paarden met een pesoa bid ofzo...
ik ben een voorstander van zowel het zachte als het harde(zolang dat maar niet overdreven wordt)dus een tikje met de zweep mag gerust volgens mij hoor een ander bit wrm niet?ik zie hier eigenlijk niemand met een gewoone trens mee doen aan een jumping of dressuur wedstrijd uit de olypishe spelen ofzo...

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 21:01

runningkawa schreef:
Ligt eraan.

Om die reden zet ik bijv een paar niet achterwaarts als straf.
Nier op de grond en niet onder de man.

Achterwaarts is bij net iets als voetje geven, iets wat er gewoon bij hoort.
Dat wil ik niet koppelen aan iets onprettigs.

Bijv een kleine volte ook niet.
Ik wil niet het idee hebben dat hij denk dat hij stout is als ik gewoon een volte 10 meter aan het oefenen ben Lachen

Terugbijten, mag hopen dat ik dat niet te letterlijk moet nemen?

ik zet mijn paard dus wel in de achteruit en ho is ho klaar!!!
en euhm stiekem zet ik m ook nog op n steeds kleinere volte als ie weer s rengedrag doet de hel;e tyd of als ik n volte in wil meneer denkt daaag ik wil rechtdoor nou doe ik die volte wel steeds minder want ik wil nie dat ie zich overbelast ofzo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 21:03

Als een paaard rent onder het zadel, maak ik de volte wel kleiner.

Maar niet als hij is verkeerd oet, dan zal ik hem niet als straf op een volte 10 meter zetten.

stil staan is bij mij ook stilstaan.
En ik zet hem wel achterwaarts als hij van die plek is gekomen, omdat ik gewoon geen zin heb om te eindeigen aan het eind van de gang.

Maar ik zal geen achterwaarts zetten omdat hij iets anders fout doet.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 21:05

ow ok nee ik doe t ook op die manier mijn paard wil nog wel s t bit pakken vandaar de volte;) maar achteruit doe ik ook als ie bijv door mn heen wil vanwege eten in zn stal terwijl ie stil moest staan...