Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Citaat:Gelukkig hoeft de hoefsmid mijn paarden nooit te slaan, maar mocht het nodig zijn dan vertrouw ik mijn smid wel zodanig dat hij dat toch echt met een legitieme reden doet.
Als mijn smid met onze paarden bezig is dan staan ze vast en bemoei ik me er ook niet mee, op dat moment is hij ermee bezig en moeten de paarden dus ook naar hem luisteren.

veraA schreef:Tsja hangt van de situatie af.
Als je paard écht heel vervelend doet, staat te trappen/bijten om niks, dan mag hij idd wel een corigerende tik, maar dat is iets anders dan het paard helemaal in elkaar rammen natuurlijk.
! Uiteindelijk is hij meer dan 2 uur bezig geweest met vierkant beslaan maar het paardje heeft nu wel al minder schrik, en dat is het belangrijkste! 

odetteke schreef:runningkawa schreef:De smid is denk ik vaak kundiger als het baasje wat erbij staat, die niet in wil zien dat haar lievelingtje wel eens een klierkop ispas als de smid jou een klap geeft in plaats van je paard weet je zeker dat je een ander moet zoeken
Dan heeft hij pas echt een probleem inderdaad! 
runningkawa schreef:Roosje
Mensen maken hier verschil tussen een tik uit frustratie of een tik omdat het paard kliert.
uit frustratie zou mijn smid het ook niet mogen.
Maar in meer dan 20 jaar zeer actief in de paarden zitten, heb ik de smid nog niet uit frustratie zien slaan.
Wel paarden die gewoon aan het klieren zijn.
En dan daarna braaf stilstaan, zonder angst en netjes hun voetjs geven.