De hoefsmid verkoopt je paard een klap, zeg je er wat van?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Avelienvd

Re: De hoefsmid verkoopt je paard een klap, zeg je er wat va

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 12:44

Ja ik ben het er mee eens dat een smid best een keer een tik of skup mag geven.

Tenslotte moet hij wel zijn beroepsrisico zo ver mogelijk elimineren.
En als die van die onopgevoedde mormels in handen krijgt ja dan mag hij best een tik of schop geven.

Mijn bijrijdpaard wil soms ook wel eens ineens niet meer doen wat er gevraagd wordt, dus niet been optillen, maaien etc.
Dan heb ik er geen probleem mee als ze een keer wat harder aan wordt gepakt, tenslotte doe ik dat zelf ook als ze weer eens in 1 van haar buien is.

Het is dus beslist gerechtvaardigd vind ik.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 12:53

Gelukkig hoeft de hoefsmid mijn paarden nooit te slaan, maar mocht het nodig zijn dan vertrouw ik mijn smid wel zodanig dat hij dat toch echt met een legitieme reden doet.

Als mijn smid met onze paarden bezig is dan staan ze vast en bemoei ik me er ook niet mee, op dat moment is hij ermee bezig en moeten de paarden dus ook naar hem luisteren.

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 12:56

Citaat:
Gelukkig hoeft de hoefsmid mijn paarden nooit te slaan, maar mocht het nodig zijn dan vertrouw ik mijn smid wel zodanig dat hij dat toch echt met een legitieme reden doet.

Als mijn smid met onze paarden bezig is dan staan ze vast en bemoei ik me er ook niet mee, op dat moment is hij ermee bezig en moeten de paarden dus ook naar hem luisteren.

Hier ben ik het helemaal mee eens!

love_fylkir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 17:45

veraA schreef:
Tsja hangt van de situatie af.
Als je paard écht heel vervelend doet, staat te trappen/bijten om niks, dan mag hij idd wel een corigerende tik, maar dat is iets anders dan het paard helemaal in elkaar rammen natuurlijk.

ben ik echt helemaal mee eens

naomi_jamir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 17:55

ik had zelf eerst ook zo'n hoefsmid die sloeg hem met ijzer in zijn buik alleen omdat hij met zijn schone hoef in de poep ging staan... mijn paard werd helemaal nerveus van die man echt heel zielig hij poepte ook 6/7 keer als hij er was ik durfde er niks van te zeggen maar die amn heb ik gelukkig niet meer sinds hetme eigen paard... maar NIEMAND hoeft mijn paard nog te slan

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 20:30

vaak (dus NIET altijd) zijn het de eigenaren van onopgevoede paarden die er problemen mee hebben dat het paard een oplawaai krijgt als het zich niet gedraagt.
Staan is staan, voet is voet... geen gemiep en gedram.
Toch drammen dan dram ik ook... resultaat brave paarden bij de smid.
Op 1 na, die verstijft helemaal en staat dan trillen als een rietje en trekt dan het been terug of slaat al als je het been op wilt tillen.. die krijgt een andere benadering, alleen een schreeuw als het niet past en de rest wordt genegeerd... nu na enkele bekapbeurten is er steeds meer ontspanning.

dus JA een smid mag van mij een lel geven als het paard zich niet gedraagt.

Mirthe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 20:40

De smid mag wel n tik geven, als het nodig is. Maar ik vind dat je zelf ook niet je paard hoeft afte rossen, of hij moet wel iets heel ergs doen. En Als je je paard hebt opgevoed, is het ook niet zo snel nodig om hem m klap te geven.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 20:45

De smid heeft hier eigenlijk nooit problemen met de paarden, maar mag wat mij betreft best een tik uitdelen als het nodig is.

Gaat het paard staan maaien, dan zou hij van mij ook op zijn plek gezet worden, huppakee, maaien daar doen we niet aan, doe je maar als je op de wei staat. Nu moet je naar mij luisteren, en in het geval van bekappen dus naar de smid.

love_FlAmE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 20:50

Mijn hoefsmid heeft echt engelengeduld. Mijn bijrijdpaard was altijd ontzettend bang bij de smid, ze trok telkens haar hoef terug of begon hysterisch te doen. En de smid was telkens gewoon met dr aan het praten en als ze der hoef wilde neerzetten mocht dat gerust, als ze maar vertrouwen kreeg en door kreeg dat we haar geen pijn wilde doen. Ik ben ook helemaal niet voor de ruwe aanpak maar soms dacht ik ook ff van hoe kun je daar nou zo rustig bij blijven Vingers aflikken ! Uiteindelijk is hij meer dan 2 uur bezig geweest met vierkant beslaan maar het paardje heeft nu wel al minder schrik, en dat is het belangrijkste! Haha!
Natuurlijk mogen echt stoute paarden best wel eens een tik krijgen, maar ik zie zo vaak dat bange paarden ook geslaan worden en ik denk niet dat ze daar minder bang van zullen worden...

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 20:55

zeg ik er wat van? nee. het vak brengt veel risico's met zich mee en het wordt niet op prijs gesteld als het kind stout gaat doen. hij heeft haar nog nooit geslagen of wat ook omdat het met stemverheffing ook lukt. maar als ze een klap nodig heeft, krijgt ze die. punto

horsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 20:58

Hangt van de situatie af denk ik..
als je paard de hele tijd maar staat te trappen
en te happen en vervelen enzoo, snap ik het wel
als de hoefsmid hem een tik geeft.
Maar, als hij uit irritatie een tik geeft..
zou ik dat niet zo prettig vinden,
en dan bedoel ik bijvoorbeeld als me paardje niet veel doet ofzo.

lovetenor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 21:39

Toen ik een keertje niet thuis was en de hoefsmid juist moest komen, stond m'n paardje te trappen, proberen te bijten...Toen zette de hoefsmid een neusknijper op maar dit had geen zo'n goed effect waardoor de hoefsmid hem eens een goeie tik gaf. Hij had het waarschijnlijk wel verdiend maar ik had het toch liever zelf gedaan

Frederika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 21:48

onze smid mag van mij best me paard op haar donder geven als dat nodig is, maar vind het niet nodig als het uit frustratie is. mijn paard kan namelijk best wel lelijk doen steigeren is iets wat ze graag doet en dan krijgt ze op haar donder volkomen terecht, of ik het nou doe of de smid dat maakt voor haar niks uit, want ze krijgt hem dan toch wel.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 22:56

Wat maakt het trouwens uit of je zelf die tik geeft of een ander... een paard hoort respect te hebben voor mensen en als een paard over me heen dendert krijgt ie een dreun... maakt me niks uit van wie die is en of de eigenaar ernaast staat. Als ik ermee bezig ben eis ik respect... krijg ik dat dan ben ik vriendelijk.
En dat geld denk ik ook voor een hoefsmid, als die niet consequent optreed heeft ie wel een heel levensgevaarlijk beroep... en de meeste hoefsmeden zijn kundig genoeg om angst en drammen uit mekaar te houden.
Tegenwoordig gaat veel vaak te soft... zo zijn paarden in een kudde ook niet, ze moeten hun plaats weten, weten ze die dan kun je vriendelijk zijn en heb je geen stemverheffing nodig maar als ze die niet weten....
Mijn eigen paard hoef ik alleen maar aan te kijken en hij weet t al, heeft 2 keer een tik gehad in de 4 jaar die ik m heb en als die zn grenzen al eens opzoekt (onwijs dominant) en ik hem optijd waarschuw tot hier en niet verder dan weet ie al voldoende..

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 23:11

nou, mijn hoefsmid hoeft dat niet te doen! Dat is dan meteen de laatste keer bij mijn paard.
En als het ook nog uit frustratie is dan kan ie meteen op sodemieteren, als ie gefrustreerd is dan moet ie niet aan het werk gaan. Dan bel ik wel een ander die het werk afmaakt.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 23:17

Dat mag ie beslist niet Boos!
Tenzij mijn paard hem iets flikt,maar dat is vrijwel uitgesloten.
Ik moet er niet aan denken zeg,heb net een beetje haar vertrouwen gewonnen.
Ze was nogal angstig toen ik haar net had en dan zou zo'n vent het voor ons verzieken.

Een vette NO GO voor mij dus Sigaar

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 07:38

Ja, simpele oplossing is negeren voor een moment en dan verder gaan.
Gelukkig denkt mijn NB´er net zo en is deze methode ook erg succesvol.
Het verlangt natuurlijk wel wat geduld en tijd en als je met paarden werkt zijn er altijd bepaalde risico´s aan verbonden.
Maar slaan staat bij ons gelukkig niet in het woordenboek Lachen
[/quote]

Inderdaad en wanneer meneer de hoefsmid geen geduld kan opbrengen omdat hij zijn agenda te vol geboekt heeft voor die dag nou jammer dan maar dan had ie maar een ander vak moeten leren,bij mij wordt er ook niet geslagen door de hoefsmid of hamertje tik gebruikt want dan kan hij meteen vertrekken.Moet het niet zien dat hij mn merrie een schop in dr buik zou verkopen terwijl ze drachtig zou zijn bijvoorbeeldt,denk daar ook maar eens over na!!

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 07:44

odetteke schreef:
runningkawa schreef:
De smid is denk ik vaak kundiger als het baasje wat erbij staat, die niet in wil zien dat haar lievelingtje wel eens een klierkop is Haha!

Ja pas als de smid jou een klap geeft in plaats van je paard weet je zeker dat je een ander moet zoeken Haha!

Hahaha Clown Dan heeft hij pas echt een probleem inderdaad!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 07:46

dan zou ie zn koffertje kunnen pakken en op kunnen rotten.. ik sla mijn paard zelf niet, dus verwacht dat zeker niet van een ander.
een hoefsmid die uit onmacht of frustratie een knal uitdeeld, kan helemaal maar beter zorgen dat ie zéér snel opgehoepeld is, als je niet met geduld met een paard kan omgaan, moet je maar een ander beroep zoeken

gelukkig heeft mijn hoefsmid engelengeduld en beseft hij zelf ook dat datniets op lost

verbazingwekkend hoeveel mensen het normaal vinden zeg, dat de HS een knal uitdeeld

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 07:49

nee ik zeg er niks van, de smeden die ik ken zijn allemaal vaklui, met veel gevoel voor het wezen paard....... en als deze het nodig vind het paard even op zn plek te zetten, dan doet hij dat niet voor niks....... en dan is er best wel wat voorgevallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 08:46

Roosje
Mensen maken hier verschil tussen een tik uit frustratie of een tik omdat het paard kliert.

uit frustratie zou mijn smid het ook niet mogen.
Maar in meer dan 20 jaar zeer actief in de paarden zitten, heb ik de smid nog niet uit frustratie zien slaan.

Wel paarden die gewoon aan het klieren zijn.
En dan daarna braaf stilstaan, zonder angst en netjes hun voetjs geven.

viit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 16:30

Ja ik zeg er wat van, als hij mijn paard tenminste onnodig slaat.. als ze bijt snap ik best dat hij haar een tik geeft, maar zou ik hem toch vriendelijk verzoeken om dat niet meer te doen...Boos!

anneM_Ajax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 17:28

Ajax is zo'n beetje als de dood voor mannen, en juist daarom zijn zowel de DA als de hoefsmid mannen. Mijn hoefsmid is heel erg geduldig met hem omdat hij zo bang is, maar als Ajax een keer uit nijd zou slaan ipv angst nou dan kan hij zowel van mij als de smid een opdonder verwachten.
Gelukkig weet Ajax dat ik hem de rest van de dag negeer als hij mept en die methode werkt erg goed.

Wat ik wel heb met sommige smeden van stages enzo, als je een mep wil uitdelen omdat het paard hangt ofzo mij best want je rug mag natuurlijk niet kapot, het is al zwaar werk. Maar ik zie veel smeden die tik uitdelen met de vijl en daar ben ik het niet mee eens en ja dan zeg ik er ook want van.
Dan wordt ik wel vaak heel vuil aangekeken maar dat is dan maar jammer, tikken uitdelen kan je ook met je hand daar heb je geen vijl voor nodig.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 18:01

runningkawa schreef:
Roosje
Mensen maken hier verschil tussen een tik uit frustratie of een tik omdat het paard kliert.

uit frustratie zou mijn smid het ook niet mogen.
Maar in meer dan 20 jaar zeer actief in de paarden zitten, heb ik de smid nog niet uit frustratie zien slaan.

Wel paarden die gewoon aan het klieren zijn.
En dan daarna braaf stilstaan, zonder angst en netjes hun voetjs geven.

maar zelfs uit boosheid omdat mn paard kliert wens ik nog niet dat ze geslagen wordt. het is een zeer gevoelig paard met dit soort dingen, was bang voor veel, vooral onverwachte bewegingen. door veel geduld en ipv straffen, naar gedrag te negeren en goed te belonen, ben ik nu zover dat ik iets over haar hoofd kan doen, met wapperen dingen op haar af kan rennen etc etc.... met 1 klap is de kans groot dat dit weer over is.

meestal staat ze netjes stil, doet ze dit niet zet mijn hs haar voet neer, loopt even een rondje en pakt het dan weer op en beloond haar uitbundig, dit is voldoende.
wanneer een paard echt loopt te kloten, heeft een klap imo niet veel zin....als een paard niet netjes blijft staan bij een smid, ligt er een probleem bij de opvoeding, welke niet is op te lossen door een klap/schop van de smid

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 18:43

ben bang dat mijn smid dan zegt........ weet je wat???? zoek jij maar een andere mongool die zijn rug naar de sodemieter laat helpen door jouw paard........

de smeden die ik om me heen heb, hebben genoeg gevoel voor het wezen paard dat ze echt wel zien of het een sensibel dier is of niet. Een sensibel angstig paard zullen ze ook niet een tik geven...... een lompe boer die met heel zijn gewicht de smid op de grond wil werken..... heeft daarintegen wel een groot probleem.

En een beetje klieren, worden ze niet boos om hoor........