Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:47

Citaat:
Sietske kan 23.5 uur per dag met haar vriendjes spelen. Nu moeten onze toekomstige sportpaarden op trainingsstallen allemaal zo natuurlijk mogelijk worden gehouden, met vriendjes spelen enz enz. Zodra ze 3 jaar zijn en ingereden worden, halen we ze uit het land wordt er een zadel opgegooid, en gaan we rijden. Deze paarden staat met dekens op op stal, zelfs in de zomer, ze worden betuttelt tot en met. Zodat ze oh maar geen blessure oplopen. Want dan kan de ruiter het wedstrijd zeizoen wel vergeten. Wat is nou krom?

Kom jij op andere stallen dan ik
daar gaat alles gewoon de wei in, ook met de 3

verder gaat het om het geestelijke, dat kan een jaarling gewoon niet af

maar ben weg hier, ik weet wat ik gezien, niet 1x maar tientallen keren
Verwende k*t knollen, waar geen hol mee te doen was omdat ze stront verwend waren.

Maar op bokt kan iedereen het wel goed Ja

Waarom is het beeld bij africhtingsstallen dan anders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:49

runningkawa schreef:
Anzjuhlaa schreef:
voor jou is het niet nodig, maar ik heb maar 1 paard en dat is mijn jaarling. Paarden zijn mijn hobby, en het klinkt heel egoistisch maar als ik zin heb om haar te poetsen of weet ik veel wat, dan ga ik dat ook doen.

Dan ha je een 6 jarige moeten kopen

Vraag maar eens aan handelsstallen welke paarden ze doorgaans het lieste hebben...
Dan krijg je idem antwoord wat ik hier schrijf
En wat meerdere hier schrijven die op handelstallen hebben gereden.

Voor mij maakt het niks uit wat handelsstallen het liefste hebben, het is toch mijn paard, niet die van een handelsstal?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:50

Handelstallen hebben dingen graag omdat het makkelijk gaat
waarom wil je zelf geen makkelijk voor jezelf

Of je moet van moeilijk doen houden, dat kan

maar nogmaals ben weg hier Lachen
Word gewoon misselijk als ik terug denk aan het leed wat ik gezien heb
Het goed bedoelde, leed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:52

runningkawa schreef:
Citaat:
Sietske kan 23.5 uur per dag met haar vriendjes spelen. Nu moeten onze toekomstige sportpaarden op trainingsstallen allemaal zo natuurlijk mogelijk worden gehouden, met vriendjes spelen enz enz. Zodra ze 3 jaar zijn en ingereden worden, halen we ze uit het land wordt er een zadel opgegooid, en gaan we rijden. Deze paarden staat met dekens op op stal, zelfs in de zomer, ze worden betuttelt tot en met. Zodat ze oh maar geen blessure oplopen. Want dan kan de ruiter het wedstrijd zeizoen wel vergeten. Wat is nou krom?

Kom jij op andere stallen dan ik
daar gaat alles gewoon de wei in, ook met de 3

verder gaat het om het geestelijke, dat kan een jaarling gewoon niet af

maar ben weg hier, ik weet wat ik gezien, niet 1x maar tientallen keren
Verwende k*t knollen, waar geen hol mee te doen was omdat ze stront verwend waren.

Maar op bokt kan iedereen het wel goed Ja

Waarom is het beeld bij africhtingsstallen dan anders?

op sommige stallen gaat dat ook zo, dat hoor je mij niet zeggen. Maar ga eens op een gemiddelde manege kijken, kijk daar eens hoe de pensionklanten hun paarden houden. en dan krijg je het beeld wat ik straks schetste.

ik heb een makkelijk paard, waarom ben ik haar nu aan het verpesten of moeilijk maken volgens jou? Ik heb toch geen problemen met mijn paard? ik mishandel haar niet, ik kwel haar niet met moeilijke oefeningen, dus wat nou leed?

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:54

runningkawa schreef:
Anzjuhlaa schreef:
voor jou is het niet nodig, maar ik heb maar 1 paard en dat is mijn jaarling. Paarden zijn mijn hobby, en het klinkt heel egoistisch maar als ik zin heb om haar te poetsen of weet ik veel wat, dan ga ik dat ook doen.

Dan ha je een 6 jarige moeten kopen

Vraag maar eens aan handelsstallen welke paarden ze doorgaans het lieste hebben...
Dan krijg je idem antwoord wat ik hier schrijf
En wat meerdere hier schrijven die op handelstallen hebben gereden.

vind je redeneringen echt nergens op slaan! En je wilt kennelijk je gelijk halen!!
Als mensen er nu bewust voor kiezen om een jaarling of veulen te kopen dan is dat een keuze waar ze kennelijk zelf goed over nagedacht hebben, (mag ik hopen)!
En wat hebben handelsstallen in vredesnaam nu te maken met een jaarling van een particulier die helemaal verzot is op paarden!

Onze jaarling is door de fokker (die overigens al 25 jaar lang fokt) erg goed opgevoed, is veel in handen geweest en liep daarnaast elke dag lekker buiten te ravotten! Als de hoefsmid komt blijft ze gelukkig netjes stil staan, wat voor de hoefsmid makkelijker werkt, want je zou maar een jong dier/jaarling voor hem neerzetten die dit niet doet, en daar is de smid nou niet echt blij mee en uiteindelijk het diertje ook niet...want die hoefjes moeten gedaan worden hoe dan ook!!

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:54

Je term k*t knollen vindt ik wel weer erg ver gaan. Ze zijn inderdaad vaak wat dwarser omdat ze beter weten hoe wij in elkaar zitten. Ik vindt het niet erg ik rij mijn verwende paardje zelf wel in en we zien wel hoever we komen.

Inderdaad ik heb het dier voor mijzelf genomen en ik weet zeker dat ik hier goed aan doe. Jullie kunnen jezelf allemaal perfect verplaatsen in andermans paard terwijl ik denk dat ik dat zelf wel kan bepalen en vooral weten.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:55

mijn (toen nog) jaarling heb ik toen ook veel in de hand gehad lekker mee wandelen poetsen spelen in de bak enz. heb er daarna veel meer aan gehad hij was verkeermak en toen hij nog geen 3 weken onder het zadel liep ging hij almee het bos in. hij gedraagt zich voorbeeldig bij de smid. ik ben een voorstander om je paard zo op te laten groeien maar tussendoorlekker het land op met leeftijdsgenootje

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:57

Ik ben het helemaal met ikke20 eens....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:58

ik vind het gewoon niet tof dat er zo makkelijk wordt gezegd, ja op bokt kan en weet iedereen het altijd. Ik ben geen penny, ik ben gewoon mezelf op bokt. Ik heb het idee dat sommige denken dat ze zefl alles het beste weten. Ik heb een mening over het houden van paarden, waar mijn paard en ik erg gelukkig mee zijn. Ik sta zelf in pension op een trainingstal. En wat ze doen met paarden, komt erg dicht in de buurt van hoe ik het zou doen. Ieder zijn eigen manier, maar respecteer ook de ander zijn manier! Maar goed ik ga zo maar eens mijn jaarling verpesten Haha!

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:59

Hahaha ik ga vanavond mijn jaarling ook weer even verpesten....

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 14:02

die van mij is ook al verpest, zij geeft namelijk al voetjes op commando, blijft stil staan terwijl ik alle 4 de voetjes uit krab en tijdens een poetsbeurt blijft ze meestal ook stil staan, kan vast staan aan een touwtje en ze loopt ook al zo akelig netjes mee aan de hand! bah wat een naar baasje ben ik zeg, dat ze dit allemaal al kan! Clown

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 14:08

Ik heb een paar 'adviezen' in dit topic gelezen en ik sta steil achterover van sommigen. Met touwtjes, met bezems een tik geven... Verschrikkelijk! Mijn jonge paard staat ook nog niet perfect stil. Ik gebruik een leadrope (= langer halstertouw) die ik door een ring haal en hem aan het eind vasthou, zodat het touw kan vieren en hij niet gaat 'hangen'. Hij had die neiging ook heel erg, maar na veel oefenen en veel geduld (en grondwerk) heeft hij leren wijken voor druk. Hij stapt nu vanzelf naar voren als er druk op het touw komt, zonder geweld of te slaan. Ik kan alles bij hem doen en zet 'm voorlopig gewoon niet vast. Een jong paard of een paard wat het niet gewend is, moet je niet met geweld leren stilstaan (daar kweek je angst mee). Bovendien kunnen ze altijd van iets schrikken. Mijn paard staat al prima stil als ik borstel of met zijn hoeven bezig ben. Hij wordt er al helemaal ontspannen van. Had je hem in het begin moeten zien! Ik ben blij dat ik het zo gedaan heb en misschien duurt het even, maar ik heb er wel een gelukkig paard van, die geen angst voor mij heeft.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 14:17

Nadya schreef:
Ik heb een paar 'adviezen' in dit topic gelezen en ik sta steil achterover van sommigen. Met touwtjes, met bezems een tik geven... Verschrikkelijk! Mijn jonge paard staat ook nog niet perfect stil. Ik gebruik een leadrope (= langer halstertouw) die ik door een ring haal en hem aan het eind vasthou, zodat het touw kan vieren en hij niet gaat 'hangen'. Hij had die neiging ook heel erg, maar na veel oefenen en veel geduld (en grondwerk) heeft hij leren wijken voor druk. Hij stapt nu vanzelf naar voren als er druk op het touw komt, zonder geweld of te slaan. Ik kan alles bij hem doen en zet 'm voorlopig gewoon niet vast. Een jong paard of een paard wat het niet gewend is, moet je niet met geweld leren stilstaan (daar kweek je angst mee). Bovendien kunnen ze altijd van iets schrikken. Mijn paard staat al prima stil als ik borstel of met zijn hoeven bezig ben. Hij wordt er al helemaal ontspannen van. Had je hem in het begin moeten zien! Ik ben blij dat ik het zo gedaan heb en misschien duurt het even, maar ik heb er wel een gelukkig paard van, die geen angst voor mij heeft.

Oh oh, dat krijg je als je met je kind en met een paar topics bezig bent... Dit was bedoeld voor een ander topic, SORRY..... Haha! Haha! Haha! Haha!

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 14:18

leed? Haha! Welk leed?

Mijn jaarlingen zijn er geestelijk en lichamelijk super aan toe en lopen braaf mee van de wei naar de poetsplek. Ze gaan ook braaf mee op wandeling en genieten van de individuele aandacht. Je merkt dat ze hun vertrouwen in mij steeds meer krijgen. Ze komen als ik er ben eerder op me af dan mijn volwassen paard. Niks geen leed!!!

Een 3-jarige zo uit de wei plukken en dan in rap tempo zadel- verkeers- en poetsmak maken lijkt me juist erg stressvol en misschien veroorzaakt dat wel veel meer leed. Doe mij dan maar de geleidelijke aanpak.

Ik zie het nu bij het paard van een stalgenoot. Beestje is een bonk zenuwen in zijn uppie voor de stal, staat geen seconde stil tijdens het poetsen en is levensgevaarlijk op de openbare weg. Die stress had voorkomen kunnen worden als het beeste als jonkie al gewend was even bij de kudde weg te gaan.

Mensen die een paard als 1-jarige verpesten zullen dat bij een driejarig paard ook doen. Handelsstallen hebben gewoon het liefst een paard dat ze zelf kunnen opleiden en naar eigen inzicht kunnen kneden. Scheelt ze namelijk tijd en dus geld.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 14:21

ik krijg er volgende week zo een in training.......... ook een 4 jarige, ook jong gekocht....... altijd mee getrut.... goed dier staat vast, geeft voetjes, loopt mee aan het touwtje, is braaf onder het zadel....... totdat hij wat anders wil, dan gaan alle remmen los bij meneer, want meneer laat zich niet vertellen door het nietige wezentje mens wat hij wanneer moet doen.... hij heeft namelijk tijdens het "spelen" met de mens geleerd dat hij veel en veel sterker is.......

Ik krijg hem wel weer goed hoor, geen probleem.......... alleen doe ik bij deze even niemand uitnodigen, want zal geen kost voor tere zieltjes zijn......... en ik ga dit niet leuk vinden, helemaal niet leuk vinden.... Dat zijn de mindere kanten van mijn werk, zo een paard weer goed krijgen

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 14:24

Maar was dit paard als 3-jarige in verkeerde handen gevallen dat had je toch precies hetzelfde probleem? Kwestie van een verkeerde opvoeding, niet van in handen geweest zijn als jaarling!

2e en 3e van links zijn mijn zielige jaarlingen trouwens Tong uitsteken
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Vasthi op 12-10-06 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 14:27

Nee, want dan had hij de groep ingegaan met de wetenschap dat hij een mens niet de baas kan.......... een paard realiseerd zich niet dat hij sterker is geworden in die paar jaar.........

Is echt door de omgang met het wezen mens dat dit erin komt

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 14:38

Blijf erbij dat het ligt aan een foute opvoeding. Een paard mag nooit het idee krijgen dat hij sterker is dan een mens, dan ben je fout bezig.

De derde van links (gekocht als eenjarige, is nu 1,5) begon in april met loeihoog steigeren aan de hand bij het naar binnen en naar buiten zetten, er was toen nog niets mee getutteld. Gelijk aangepakt en nu zo mak als een lammetje. Ben blij dat ik het nu heb kunnen aanpakken, want als driejarige had ik vast een gebroken schouderblad gehad ofzo.......

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 15:43

Het punt wat een aantal hier probeert te maken (en waar ik het mee eens ben) is het volgende:

Een jaarling waar dag in, dag uit mee getrut wordt (ik noem het ook maar even zo) zal op deze manier steeds méér en méér er achter komen dat hij de sterkere partij is van de twee, en hier langzaam, zonder dat de truttelmensen (zo noem ik ze ook maar even) het in de gaten hebben, misbruik van maken.

Met als gevolg dat je een 3 jarige hebt die alle truccen uit de doos kent, en door zijn enorme kracht die hij inmiddels heeft ontwikkeld, kan/zal dit ongelooflijk gevaarlijk zijn!

Paarden moeten nog zo lang aan het werk, laat ze als 1-jarige gewoon lekker 100% paard zijn, opvoeding komt later wel, nu is het tijd om ongecompliceerd te wezen.

En ja, ik geloof dat er mensen zijn die zeggen dat ze alles met hun 1-jarige kunnen... maar je moet de gevallen die uiteindelijk fout aflopen eens de kost geven.

Die komen dan bij mensen zoals Kiwiko die ze (helaas, maar noodzakelijk) het licht uit de ogen moet slaan om ze weer in de rangorde op díe plek te zetten, die wij als mens willen zien. Anders gebeuren er gewoon ongelukken.
Jammer maar helaas, zulke gevallen gebeuren gewoon.

Alle goede bedoelingen ten spijt uiteraard....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 15:47

Barmat schreef:

Die komen dan bij mensen zoals Kiwiko die ze (helaas, maar noodzakelijk) het licht uit de ogen moet slaan om ze weer in de rangorde op díe plek te zetten, die wij als mens willen zien. Anders gebeuren er gewoon ongelukken.

Wat een onzin!! Veel jonge paarden vertrouwen mensen nog niet en dat hoef je er niet uit te slaan. Helaas doen sommige mensen dat blijkbaar, maar het is echt niet DE manier, hoor. Gelukkig ken ik diverse paardentrainers die het op een hele andere manier doen en ik heb zelf al zo vaak gezien hoe dat in zijn werking gaat en wat er dan met zo'n 'gevaarlijk' paard gebeurd. Dat is echt ongelooflijk mooi om te zien, zonder enige vorm van geweld....

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 15:48

Dit ben ik met je eens als jij goed overwicht op je paard hebt zal hij nooit weten dat hij sterker is. Dat heet dus altijd de baas blijven over je paard. Ben van mening als dit meisje hem gewoon had laten staan die 3 jaar dat het misschien wel net zo erg was of misschien erger. Ik leer mijn jaarling alles spelenderwijs maar ik ben wel mega streng en ik ben ook consequent met dingen dus niet de ene keer ja andere keer nee nee is nee ja is ja en hij heeft hoe oud hij ook is toch echt respect voor mij te tonen.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 15:58

Nadya schreef:
Barmat schreef:

Wat een onzin!! Veel jonge paarden vertrouwen mensen nog niet en dat hoef je er niet uit te slaan. Helaas doen sommige mensen dat blijkbaar, maar het is echt niet DE manier, hoor. Gelukkig ken ik diverse paardentrainers die het op een hele andere manier doen en ik heb zelf al zo vaak gezien hoe dat in zijn werking gaat en wat er dan met zo'n 'gevaarlijk' paard gebeurd. Dat is echt ongelooflijk mooi om te zien, zonder enige vorm van geweld....

Geloof me, een paard dat niet opgevoed is en mij op een gevaarlijke manier gaat uitproberen zal van mij heel wat tetsen krijgen, en niet zachtzinnig ook! Ik heb het niet over systematisch afranselen, maar als een knol mij in gevaar brengt, dan ram ik hem zn achterlijke ideetjes liever uit, dan dat ik met een plukje hooi lief ga staan doen.

Het is 700 kilo tegen jou, dát maakt het verschil en het gevaar!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 16:21

Barmat schreef:
Barmat schreef:

Geloof me, een paard dat niet opgevoed is en mij op een gevaarlijke manier gaat uitproberen zal van mij heel wat tetsen krijgen, en niet zachtzinnig ook! Ik heb het niet over systematisch afranselen, maar als een knol mij in gevaar brengt, dan ram ik hem zn achterlijke ideetjes liever uit, dan dat ik met een plukje hooi lief ga staan doen.

Ik heb het niet over een plukje hooi, Barmat. Maar laat maar, ik ga hier verder geen energie insteken, want je hebt totaal geen idee waar ik het over heb, dat is wel duidelijk. Succes met je gevaarlijke 'knollen'.

Caresh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 16:36

Barmat schreef:

Misschien een beetje naief van mijn kant dan hoor.. maareh.. een paard dat in de opfok heeft gestaan probeert niet uit maar doet alles wat je hem vraagt zonder te zeuren en tegen te werken? grappig om te weten..
Ben blij dat de mijne de uitzondering op de regel is.. bijna 5, in de opfok bijna doodgeslagen dus lekker op de box vanaf 8 maanden. Keurig opgevoed etc etc.
Iedere dag in de hand geweest.. hmm eens zien.. aantal keren dat hij een tik heeft gehad.. 4 keer totaal schat ik.. want ik laat me niet bijten. Nee is nee.. en het woordje nee is voor hem voldoende. Maar goed, dat zal wel een uniek paard zijn dan.
Het gaat niet om waar het de eerste 3 jaar staat, maar hoe het de eerste 3 jaar wordt behandeld.
Je kan het 3 jaar in de opfok zetten, en dan thuis laten komen, en dan het zadel er op en een zweep erbij en rammen maar ( de klassieke boerse methode die oh zo veel mensen helaas nog hanteren) en er een geflipt paard aan over houden..
Maar je kan ook een veulen laten flippen.
Als jij jezelf eerlijk opstelt, of dat nou begint vanaf veulen, of vanaf 3 jarige.. dat is wat telt.
Een veulen dat kan spelen, en opgroeit met zijn/haar eigenaar.. hoeft niet perse onhandelbaar te worden. Sterker nog, ik ben ervan overtuigd dat dat in het voordeel kan zijn van dat dier.
Wanneer mijn paard zich niet lekker voelt, dan meld hij dat op zijn manier bij mij, wanneer hij zich niet op zijn gemak voelt, zoekt hij zijn steun bij mij. Die band is er al.
Maar wanneer je beestje na 3 jaar van het land getrokken word, moet je dat ook nog gaan opbouwen, plus alle "ellende" die zo'n dier al over zich heen gestort krijgt.. nieuwe indrukken, verwachtingen.. en nieuwe mensen.
Een opfok betekend niet perse dat je een fantastisch paard eruit krijgt na 3 jaar. Het moment dat het in handen komt van mensen is wat telt.
Wanneer die eerste kontakten niet goed verlopen, is je paard getekend. En mensen die denken paarden te moeten corrigeren door middel van wat flinke tikken.. die snappen het zelf niet zo goed vrees ik.
Want een paard dat in verzet gaat, wat in opstand komt tegen jou, denk je nou echt dat zo'n dier niet in opstand komt tegen dat banketstaaf stokje dat zweep heet?
Een paard in verzet daar is wat mee, en dan moet je zoeken naar wat er mis gaat in de communicatie.. niet er door heen drammen omdat je zo graag wil meten wie de grootste heeft. Want je verliest het toch.. zowiezo, altijd.
Respect dwing je niet af door slaag.. je slaat er iets in, nooit er uit. Want met die tikken heb je de oorzaak niet gevonden.. leer dan de eigenaar hoe de alpha rol op zich te nemen.. maar om nou te zeggen dat je het er met wat ferme jetsers wel uit krijgt.. nou nee.

Even voor de duidelijkheid, ik ben niet tegen opfok, maar ik ben ook niet tegen een veulen bij je houden, mits er wel sociaal contact is met andere paarden, en weidegang etc.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 16:45

Caresh schreef:
Barmat schreef:

Want een paard dat in verzet gaat, wat in opstand komt tegen jou, denk je nou echt dat zo'n dier niet in opstand komt tegen dat banketstaaf stokje dat zweep heet?
Een paard in verzet daar is wat mee, en dan moet je zoeken naar wat er mis gaat in de communicatie.. niet er door heen drammen omdat je zo graag wil meten wie de grootste heeft. Want je verliest het toch.. zowiezo, altijd.
Respect dwing je niet af door slaag.. je slaat er iets in, nooit er uit. Want met die tikken heb je de oorzaak niet gevonden.. leer dan de eigenaar hoe de alpha rol op zich te nemen.. maar om nou te zeggen dat je het er met wat ferme jetsers wel uit krijgt.. nou nee.

Even voor de duidelijkheid, ik ben niet tegen opfok, maar ik ben ook niet tegen een veulen bij je houden, mits er wel sociaal contact is met andere paarden, en weidegang etc.

Ja, hier ben ik het wel mee eens. Slaan is machteloosheid (door angst) en dat zie je dus ook bij degenen die paarden met slaan tot 'respect' dwingen. Het kan echt op een andere manier, mits je heel veel geduld hebt en kennis van zaken van de paardenpsyche.