Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
mistral schreef:Ik vind vierjaar veel te laat. Paarden zijn zich veel bewuster van hun eigen kunnen en kracht, waardoor het meer risico voor je zelf met zich meebrengt.
loutjuh schreef:
Als jij een paard zo klaar maakt aan de hand (mak en vertrouwd) en consequent bent in de opvoeding dan kent een paard aan de hand zijn eigen kracht niet eens. dat ligt puur aan de opvoeding...zo heeft iedere leeftijd wel iets.
mistral schreef:Wat me wel op valt voor zover ik dat na kan kijken is dat de meeste niet met KWPN-ers werken, maar met halflingers, lusitano's.
Die hebben wel een heel ander karakter dan KWPN-ers.
Oke het zegt niks over de uitgegroeide ruggegraat, maar eerlijk is eerlijk, die zijn wel een stuk makkelijker te rijden en of je nou van een halflinger valt of van een kwpn-er van 1.70 is wel een groot verschil.
En lusitano's zijn met vijf jaar nog zooo slap dat je er makkelijk pas met 5 jr op kan gaan zitten en zelfs dan moet je nog oppassen.
Ik heb geen diepzinnige reden waarom wij dat zo vroeg doen.
Het is gewoon makkelijker zo en ik heb nog niet meegemaakt dat we kapotte paarden hadden of terug gekregen hebben.
Het heeft echt niks met geen geduld te maken want we hebben zat paarden te rijden op een dag.
ongeveer vier keer erop zitten met 2,5 jaar maakt met 3,5 een heel groot verschil.
Ze zijn dan super relaxt.
Maarre wildwings, geef jij nou eens antwoord
mistral schreef:Geen tijd voor om iedere dag twee uur naar zeeland te rijden om met de jonge beesten in het koppel te lopen, wandelen en te knuffelen. (ongeveer 4 hebben we elk jaar) en ze lopen in een koppel van 10.
Die luxe dat je paard aan huis op groeit hebben wij niet.
Dus die van jou gaat niet op, sorry.![]()
En met een 2,5 jarige die net uit het koppel komt na twee jaar adviseer ik jou niet om rustig mee aan de hand te lopen.
appelbolfan schreef:ik help iemand met inrijden van een haflinger ruin,
hij is nu 3 jaar en we zijn al licht begonnen. maar dan op deze manier:
1. we doen nu al best lang NH en gaan daar ook nog mee door
2. dan gaan we hem bitloos inrijden, als dat goed gaat blijven we dat ook zo doen.
3. de eigenaar heeft er al wel eens zonder zadel opgezeten, dus aan het gewicht is hij al gewent.
maar hij is nog niet volgroeid dus als we nu al gaan beginnen, krijgt hij last van zijn spieren.
mistral schreef:Niet alle rassen hebben het zelfde karakter dat is nou eenmaal zo.
Ik zit liever op een stront vervelende haf die zijn eigen krachten kent dan een loei hete kwpn-er van 1.70 die je er af probeert te smijten.
En hoeveel heb jij er al mak gemaakt loutjuh?
Amulet schreef:
Dus om het even heel kort door de bocht te nemen; jij gaat er met 2,5 opzitten omdat je bang bent eraf te lazeren wanneer je er voor het eerst op gaat zitten als ze 3,5 zijn? Geen nare opmerking, gewoon een concretisering van jouw antwoord. Verbeter me maar als ik het verkeerd zie.
.
Amulet schreef:
En idd, ik heb zo'n supermakkelijke haflinger En geloof mij; als je daar vanaf klettert kun je je ook naar bezeren. Die léék met 2,5 ook heel volwassen, maar toen hij 3,5 en ouder werd bleek dat hij toch nog enorm moest groeien.
loutjuh schreef:@ mistral, ik vraag me af waarom je zo kinderachtig reageert
loutjuh schreef:maar ik schreef al, op trainingsstallen is het een heel ander verhaal daar gaat het om productie draaien en hebben ze geen tijd om daar zoveel jaar voor uit te trekken. Maar dat wil niet zeggen dat dan ook per definitie jou manier van aanpak is. Misschien hadden mensen het ook liever anders gezien, maar is dit niet haalbaar.
loutjuh schreef:ik ben 100% een paardenmens, maar laten we voorop stellen dat ik maar de zorg heb voor 1 paard.
Ik bedoel het helemaal niet aanvallend, maar ik vraag me wel 1 ding af.
Als jij 1 veulen zou fokken (zonder dat je daar je brood mee moet verdienen) zou je het dan net zo doen?