Zadelmak maken.. Welke leeftijd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 13:53

Mijn 'veulen' is nu 2 jaar en 1 maand, moet er niet aan denken dat ik er over 4 maanden al op zou gaan zitten. Die blijft nog wel even staan tot hij uitgegroeid is.

merrieveulen

Re: Zadelmak maken.. Welke leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 23:22

bij een goed gebouwd gezond opgroeiend paard vind ik dat er met 2,5 jaar al best een keer een zadeltje opkan, mits niet te zwaar. tijdens wandelingetjes, of gewoon even in de wei omlaten (mits het een paard betreft dat niet rolt in het specifieke stuk wei, en rekening gehouden met dergelijke dingen meer) voor het gewoon worden.
inrijden hangt wel van het paard af, maar ik hou nu 5 jaar aan, aangezien de ruggegraat pas met 5,5 tot 6 jaar is uitgegroeid.

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 01:22

Ik ben erg benieuwd of de mensen nog gaan reageren met de andere argumenten waarom eerder inrijden? Het valt nu in eens stil, terwijl ik daar toch nieuwshierig naar ben.

Er werd gezegd dat het belachelijk is om te zeggen dat de reden: "Dat mensen niet kunnen wachten met inrijden" nergens op slaat, maar als er geen argumenten zijn waarom wel. Begint het hier wel een beetje op te lijken

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 09:14

hoeveel paarden hebben jullie al zadelmak gemaakt?

De reden voor mij heb ik al gezegd hoor
Dat jullie daar geen genoegen mee nemen, kan ik ook niks aan doen.

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 09:22

mistral schreef:
Ik vind vierjaar veel te laat. Paarden zijn zich veel bewuster van hun eigen kunnen en kracht, waardoor het meer risico voor je zelf met zich meebrengt.

is dit jou onderbouwde stukje?

Als jij een paard zo klaar maakt aan de hand (mak en vertrouwd) en consequent bent in de opvoeding dan kent een paard aan de hand zijn eigen kracht niet eens. dat ligt puur aan de opvoeding...zo heeft iedere leeftijd wel iets.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 09:23

Omdat het kortweg geen góede reden is, mistral.. we zoeken nog altijd een góede reden Jouw argumenten waren imo allang weerlegd.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 09:33

Wat me wel op valt voor zover ik dat na kan kijken is dat de meeste niet met KWPN-ers werken, maar met halflingers, lusitano's.

Die hebben wel een heel ander karakter dan KWPN-ers.

Oke het zegt niks over de uitgegroeide ruggegraat, maar eerlijk is eerlijk, die zijn wel een stuk makkelijker te rijden en of je nou van een halflinger valt of van een kwpn-er van 1.70 is wel een groot verschil.
En lusitano's zijn met vijf jaar nog zooo slap dat je er makkelijk pas met 5 jr op kan gaan zitten en zelfs dan moet je nog oppassen.

Ik heb geen diepzinnige reden waarom wij dat zo vroeg doen.
Het is gewoon makkelijker zo en ik heb nog niet meegemaakt dat we kapotte paarden hadden of terug gekregen hebben.
Het heeft echt niks met geen geduld te maken want we hebben zat paarden te rijden op een dag.
ongeveer vier keer erop zitten met 2,5 jaar maakt met 3,5 een heel groot verschil.
Ze zijn dan super relaxt.

Maarre wildwings, geef jij nou eens antwoord

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 09:38

@ mistral

Het geeft puur met de opvoeding te maken. Je kan zo'n ontzettende brave kwpn'r hebben die een super opvoeding heeft, en een stront vervelend haf die WEL zijn eigen krachten kent.... ik zie niet echt de link van het ras van een paard--naar het onderwerp van dit topic, dat zou helemaal niks uit moeten maken!

Het vroeg beginnen op trainingsstallen heeft puur met de productie te maken, dit is eenmaal zo en dit verander je niet. Maar waar ik zo benieuwd naar ben zijn de mensen die het gewoon voor de hobby doen, een veulentje fokken en groot brengen.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 09:38

loutjuh schreef:

Als jij een paard zo klaar maakt aan de hand (mak en vertrouwd) en consequent bent in de opvoeding dan kent een paard aan de hand zijn eigen kracht niet eens. dat ligt puur aan de opvoeding...zo heeft iedere leeftijd wel iets.

Geen tijd voor om iedere dag twee uur naar zeeland te rijden om met de jonge beesten in het koppel te lopen, wandelen en te knuffelen. (ongeveer 4 hebben we elk jaar) en ze lopen in een koppel van 10.
Die luxe dat je paard aan huis op groeit hebben wij niet.
Dus die van jou gaat niet op, sorry.
En met een 2,5 jarige die net uit het koppel komt na twee jaar adviseer ik jou niet om rustig mee aan de hand te lopen.

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 09:39

mistral schreef:
Wat me wel op valt voor zover ik dat na kan kijken is dat de meeste niet met KWPN-ers werken, maar met halflingers, lusitano's.

Die hebben wel een heel ander karakter dan KWPN-ers.

Oke het zegt niks over de uitgegroeide ruggegraat, maar eerlijk is eerlijk, die zijn wel een stuk makkelijker te rijden en of je nou van een halflinger valt of van een kwpn-er van 1.70 is wel een groot verschil.
En lusitano's zijn met vijf jaar nog zooo slap dat je er makkelijk pas met 5 jr op kan gaan zitten en zelfs dan moet je nog oppassen.

Ik heb geen diepzinnige reden waarom wij dat zo vroeg doen.
Het is gewoon makkelijker zo en ik heb nog niet meegemaakt dat we kapotte paarden hadden of terug gekregen hebben.
Het heeft echt niks met geen geduld te maken want we hebben zat paarden te rijden op een dag.
ongeveer vier keer erop zitten met 2,5 jaar maakt met 3,5 een heel groot verschil.
Ze zijn dan super relaxt.

Maarre wildwings, geef jij nou eens antwoord

Dus om het even heel kort door de bocht te nemen; jij gaat er met 2,5 opzitten omdat je bang bent eraf te lazeren wanneer je er voor het eerst op gaat zitten als ze 3,5 zijn? Geen nare opmerking, gewoon een concretisering van jouw antwoord. Verbeter me maar als ik het verkeerd zie.

En idd, ik heb zo'n supermakkelijke haflinger En geloof mij; als je daar vanaf klettert kun je je ook naar bezeren. Die léék met 2,5 ook heel volwassen, maar toen hij 3,5 en ouder werd bleek dat hij toch nog enorm moest groeien.

Redrumfox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 09:41

ik help iemand met inrijden van een haflinger ruin,
hij is nu 3 jaar en we zijn al licht begonnen. maar dan op deze manier:
1. we doen nu al best lang NH en gaan daar ook nog mee door
2. dan gaan we hem bitloos inrijden, als dat goed gaat blijven we dat ook zo doen.
3. de eigenaar heeft er al wel eens zonder zadel opgezeten, dus aan het gewicht is hij al gewent.

maar hij is nog niet volgroeid dus als we nu al gaan beginnen, krijgt hij last van zijn spieren.

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 09:42

mistral schreef:
Geen tijd voor om iedere dag twee uur naar zeeland te rijden om met de jonge beesten in het koppel te lopen, wandelen en te knuffelen. (ongeveer 4 hebben we elk jaar) en ze lopen in een koppel van 10.
Die luxe dat je paard aan huis op groeit hebben wij niet.
Dus die van jou gaat niet op, sorry.
En met een 2,5 jarige die net uit het koppel komt na twee jaar adviseer ik jou niet om rustig mee aan de hand te lopen.

die luxe heb ik ook niet, was het maar zo'n feest dat mijn paard aan huis stond. En wat betreft die van mij gaat niet op--> het is gewoon de realiteit.

en wat doe jij dan met 2.5 als die net uit het land komt, als je er niet eens normaal mee aan de hand kan lopen dan ga je toch niet verder dan ervoor zorgen dat een beestje eerst normaal aan de hand kan lopen etc!!!

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 09:43

Niet alle rassen hebben het zelfde karakter dat is nou eenmaal zo.

Ik zit liever op een stront vervelende haf die zijn eigen krachten kent dan een loei hete kwpn-er van 1.70 die je er af probeert te smijten.

En hoeveel heb jij er al mak gemaakt loutjuh?

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 09:43

effe rustig ik kan niet zooooo snel typen

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 09:44

@loutjuh eerst maar es proberen ze in het hok te poetsen

olafj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 09:45

appelbolfan schreef:
ik help iemand met inrijden van een haflinger ruin,
hij is nu 3 jaar en we zijn al licht begonnen. maar dan op deze manier:
1. we doen nu al best lang NH en gaan daar ook nog mee door
2. dan gaan we hem bitloos inrijden, als dat goed gaat blijven we dat ook zo doen.
3. de eigenaar heeft er al wel eens zonder zadel opgezeten, dus aan het gewicht is hij al gewent.

maar hij is nog niet volgroeid dus als we nu al gaan beginnen, krijgt hij last van zijn spieren.

oeh uitkijken hier hoor, hier willen ze daar niks van weten, hier mag je pas ongeveer met vier beginnen en dan wel met een heeeele goeie reden

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 09:49

mistral schreef:
Niet alle rassen hebben het zelfde karakter dat is nou eenmaal zo.

Ik zit liever op een stront vervelende haf die zijn eigen krachten kent dan een loei hete kwpn-er van 1.70 die je er af probeert te smijten.

En hoeveel heb jij er al mak gemaakt loutjuh?

Daarom zou ik het op een hele andere manier aanpakken, want de kans dat je dan een loei hete kwpn-er van 170 onder je kont hebt zitten die je er af probeert te smijten is aanzienlijk kleiner als je er ruimschoots de tijd voor neemt en alles vanaf stap 1 opbouwt.

maar ik schreef al, op trainingsstallen is het een heel ander verhaal daar gaat het om productie draaien en hebben ze geen tijd om daar zoveel jaar voor uit te trekken. Maar dat wil niet zeggen dat dan ook per definitie jou manier van aanpak is. Misschien hadden mensen het ook liever anders gezien, maar is dit niet haalbaar.

wat betreft het mak maken aan de hand etc. zat, maar het inrijden zelf maar 2.

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 09:50

@ mistral, ik vraag me af waarom je zo kinderachtig reageert

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 09:52

Amulet schreef:

Dus om het even heel kort door de bocht te nemen; jij gaat er met 2,5 opzitten omdat je bang bent eraf te lazeren wanneer je er voor het eerst op gaat zitten als ze 3,5 zijn? Geen nare opmerking, gewoon een concretisering van jouw antwoord. Verbeter me maar als ik het verkeerd zie.
.

Ja je ziet het goed.

Amulet schreef:

En idd, ik heb zo'n supermakkelijke haflinger En geloof mij; als je daar vanaf klettert kun je je ook naar bezeren. Die léék met 2,5 ook heel volwassen, maar toen hij 3,5 en ouder werd bleek dat hij toch nog enorm moest groeien.

Ik val echt 10x liever van een haf af.
En ik zeg niet dat ze met 2,5 jaar eerder volwassen zijn.
Maar door hun karakter zijn ze wel sneller zadelmak.

En amulet hoeveel heb jij er al zadelmak gemaakt?

olafj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 09:54

loutjuh schreef:
@ mistral, ik vraag me af waarom je zo kinderachtig reageert

Nee het is niet kinderachtig, maar ik heb zo ook mijn vragen.
Of bedoel je met appelbolfan ja daar zie ik nou humor in, sorry

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 09:56

loutjuh schreef:
maar ik schreef al, op trainingsstallen is het een heel ander verhaal daar gaat het om productie draaien en hebben ze geen tijd om daar zoveel jaar voor uit te trekken. Maar dat wil niet zeggen dat dan ook per definitie jou manier van aanpak is. Misschien hadden mensen het ook liever anders gezien, maar is dit niet haalbaar.

Jah het is gewoon niet anders, sorry
Laatst bijgewerkt door olafj op 18-05-06 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 09:58

als je een stukje terug leest HAD IK DAT ALLANG gezegd, maar als je even verder leest schrijf ik ook dat dat de mening van de ruiter niet hoef te beinvloeden. Jij kan bijvoorbeeld wel vinden dat je het beter rustig aan kan doen en vanaf stap 1 beginnen, maar je hebt de mogelijkheid er neit voor vanwege productie...

maar jij bent het volledig met jou manier eens, en dan denk ik: je hebt mensen met paard en paardenmensen...

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:04

Wat ben jij? een mens met paarden of een paardenmens?

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:06

ik ben 100% een paardenmens, maar laten we voorop stellen dat ik maar de zorg heb voor 1 paard.

Ik bedoel het helemaal niet aanvallend, maar ik vraag me wel 1 ding af.

Als jij 1 veulen zou fokken (zonder dat je daar je brood mee moet verdienen) zou je het dan net zo doen?

olafj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:09

loutjuh schreef:
ik ben 100% een paardenmens, maar laten we voorop stellen dat ik maar de zorg heb voor 1 paard.

Ik bedoel het helemaal niet aanvallend, maar ik vraag me wel 1 ding af.

Als jij 1 veulen zou fokken (zonder dat je daar je brood mee moet verdienen) zou je het dan net zo doen?

Pffff moeilijk, waarschijnlijk niet. Ik heb ook mijn ideal beeld daarover, maar is bij ons niet te realiseren.