tikken geven:s :s

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Jennifer_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 17:01

trouwens, ben het wel met je eens dat het bij sommige paarden juist averechts werkt (dat had jij toch gezegd?) zo werkt het bij jouw paardje misschien juist super als je haar zonder corrigeren behandelt .. maar bij anderen misschien niet

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 17:50

ik zeg niet dat je je paard mishandeld. Ik zeg alleen dat het ook anders kan

Mleen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 17:55

ik heb me verzorgpony keer trug gebeten toen ze mij beet... normaal krijgt ze een tik ofzo... laatst begon ze te dreigen met trappen nou ik heb haar en lel tegen der kont gegeven en madam ging weer braaf strootjes opeten...

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 19:19

huh bijten? Krijg je dan niet veel haren in je mond

Isabella_

Re: tikken geven:s :s

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 19:26

je praat toch niet zo tegen je paard?
haha ik snap dat echt niet een corrigerende tik MAG maar dan niet te vaak je paard zal het heus wel laten merken als hij het niet leuk vind dat jij constant tikt maar een tikje mag en daar leert het paard van!

Ptries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 19:33

Ben zelf in het bezit van een merrie die nog weleens een tikkeltje dominant/eigenwijs wil zijn. Schat van een beest, maar alleen als je haar van tijd tot tijd een tik geeft als ze je uitprobeert. Anders jaagt ze je op den duur de stal uit (heeft ze echt al eens gedaan, gelukkig niet bij mij, maar bij iemand die uitmestte) As je haar af en toe op de juiste momenten (als het onterecht is wordt ze kwaad) op haar plek zet is het een gouden paard. Ik vind dat je een paard dus best wel eens een corrigerende tik mag geven.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 19:41

Ja ik behandel mijn paard met respect. Maar eis ook echt respect terug en dat komt niet zomaar uit de lucht vallen hoor. Hij doet wat ik zeg en ik heb best respect voor hem. Maar als hij mij bijt,of naar me uithaalt. Welk paard dan ook, ik kandan nog zo respect vol zijn maar dan krijgt hij netzo hard een lel terug. Soms kun je niet een paard 'mak' en vriendelijk krijgen door alleen maar respect te hebben voor hem.

Zag hier ook in het topic staan dat trekken en duwen niet werkt bijeen paard omdat ze veel sterker zijn. Ja ze zijn inderdaad sterker, maar een paard zal in de meeste gevallen zich niet sterker maken dan de ruiter. En niet iemand met opzet om duwen omdat hij sterker is.

Ptries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 19:45

Precies. Ik behandel mijn merrie ook met respect, maar dat moet ze wel verdienen en andersom denkt ze er geloof ik net zo over

Isabella_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 19:46

Ptries schreef:
Ben zelf in het bezit van een merrie die nog weleens een tikkeltje dominant/eigenwijs wil zijn. Schat van een beest, maar alleen als je haar van tijd tot tijd een tik geeft als ze je uitprobeert. Anders jaagt ze je op den duur de stal uit (heeft ze echt al eens gedaan, gelukkig niet bij mij, maar bij iemand die uitmestte) As je haar af en toe op de juiste momenten (als het onterecht is wordt ze kwaad) op haar plek zet is het een gouden paard. Ik vind dat je een paard dus best wel eens een corrigerende tik mag geven.

Ben het met je eens!
respect voor alle 2 wij tegen hun hun tegen ons!

Sily

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 21:44

lois_fjordje schreef:
@ sily: Een paard kan dan wel ffe doen omdat hij weet dat hij het dan niet hoeft maar daar hebben ze dan ook een reden voor.

Ja klopt, om onder het werk uit te komen of gewoon omdat het kan.

Waarom rent mijn merrie met de andere ruiter op haar rug dwars door alles heen?
Omdat het kan en ze op die manier gewoon kan doen wat zij wil, en dat is dus niet netjes nageefelijk haar best doen,want dat kost moeite.
Maar een goed lichaam gebruik, achterhand gebruik is wel beter voor haar.
Nu het steeds minder moeite kost en alles er wat meer op en in zit heeft ze die buien al veel minder, maar toen het nog allemaal nieuws was PFOEI dan weet ze dondersgoed hoe ze er onderuit kan komen en daar maakt ze gebruik van.

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 21:50

met een andere ruiter? Omdat ze het niet leuk vind dat iemand anders haar berijd, Dat hij/zij niet goed rijd, Dat hun gekke hulpen geven, Dat ze zich niet veilig voelt, en zo nog wel meer!!

DeadxStar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 22:37

lois_fjordje schreef:
met een andere ruiter? Omdat ze het niet leuk vind dat iemand anders haar berijd, Dat hij/zij niet goed rijd, Dat hun gekke hulpen geven, Dat ze zich niet veilig voelt, en zo nog wel meer!!

Dat vind ik echt gelul
Ook al zet je een Z ruiter (een voorbeeld) op een paard dat iedereen uitprobeerd, zal hij dat dan ook doen..
Dat een paard iemand uit probeert betekent echt niet gelijk dat hij/zij niet kan rijden ofzo.
Ik had het ook met m'n vz paard, in het begin uitproberen. Maar nu gaat het gewoon goed, kwestie van wennen, ff kijken hoe ik rijd, hoe ik reageer e.d.

_Nicky

Re: tikken geven:s :s

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 22:40

Paard = lief, ik = lief...
Paard = gemeen, ik = gemeen....
Dit is volgens mij 1 van de beste methoden om om te gaan met een paard. Gewoon eerlijk.

Sily

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 22:40

lois_fjordje schreef:

Dat zeg ik, als ze kan (dus de ruiter niet in staat is haar terug te brengen) is ze opeens overal bang voor, en dat faked ze.
Hoe dan ook kunnen ze om redenen die jij hierboven zelf aangeeft faken dat ze bang/schrikkelijker/sloom/snel etc. zijn.
Gewoon omdat het kan, niet omdat ze liegen of een plannetje bedacht hebben, in feite zeg jij nu dus hetzelfde wat volgens jou in eerste instantie niet kon.

Maar over een paar uur ben ik onderweg naar Italie en kan ik niet meer reageren,dus aub even een weekje dit topic in de wacht zetten aub

PrideDignity uitproberen doen ze idd bij iedereen,maar bij de 1 heeft het effect en mag ze dus stoppen met hetgeen wat ze moeilijk/niet leuk vind,en een goede ruiter zal dit vrij snel doorhebben, even doorpakken (wat dus eigenlijk niet mag volgens TS) en binnen een kwartier weer als een zonnetje lopen, uitzonderingen daar gelaten natuurlijk je hebt altijd paarden die maar bij 1 of 2 personen echt goed lopen.

Talisha als paard gemeen is ben ik altijd gemener

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 08:54

Respect is niet wat iets wat je bij de eerste ontmoeting gelijk krijgt hoor. Als ik een ander op mijn paard laat rijden en ik ben er bij is hij vrij normaal. Is nog best weleens dwars, even om te kijken wat de ruiter doet maar zodra hij mij stem hoort is hij al weer normaal. Maar zodra er een vreemd iemand op mijn paard rijd en ik ben er niet bij loopt hij echt niet in 1 keer normaal braaf. Waarom heeft het me anders twee jaar gekost om hem normaal te krijgen? En nu? Als ik de bak in kom waar ze buiten staan komt hij op me af. Stopt voor me, nog net niet in mijn persoonlijke ruimte. Vraagt als het ware of hij dichter bij kan komen. Als ikmet mijn lichaam 'ja' zeg komt hij dicht bij me staan. Begroet me door mijn gezicht te ruiken en een beetje te mormelen en komt vervolgens tegen me aan staan wachten op wat ik ga doen. Ook als we borstelen staat hij los op het erf. En piekert hij er niet over om mij maar ook een millimeter om te duwen.

Je kan nog zoveel respect voor een paard hebben. Maar de eerste keren heeft hij echt nog geen respect voor je, niet veelin ieder geval. Als jij voor het eerst iemand ontmoet. Heb je dan respect? en dan niet omdat het moet, want dat zijn je normen en waarden? Een paard kan dat niet, een paardis geen mens. Paarden zijn volkomen eerlijk en zullen geen respect acteren.

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 15:13

@ lois-fjordje: Paarden lijken best veel op kinderen, ze willen hun grenzen verkennen gewoon om te weten waar ze aan toe zijn. Als je op het moment dat er een grens overschreden wordt en je niet duidelijk optreed is de grens verlegd en ben jij een stukje van je leiderschap kwijt. Als je omkeert bij het enge slootje of na een weigering toch niet over de hindernis gaat wint het paard, verleg je de grens en raak je een deel van je respect kwijt.

Als hij iets eng vindt of niet leuk vindt gaan ik altijd een stapje verder dan dat hij eigenlijk wil omdat ik dat wil. Vindt een paard springen niet leuk, dan heeft hij pech, 1x per zoveel tijd moet hij over een kruisje van 30 centimeter, vindt een paard een trailer eng, dan mijd ik die niet, maar zal elke week een stukje dichter langs de trailer lopen. Is ineens een hoek in de bak eng, dan gaan we er op de volte. Hij kan het wel niet leuk vinden, maar ik bepaal de regels en stel de grenzen, niet hij, en ik corrigeer dus ook als hij de grens overgaat. Het ene paard corrigeer je door foei te roepen (waarschijnlijk die van jou) en een ander moet je met een panlat voor zijn kop slaan.

JoeyRosso

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 18:24

lois_fjordje schreef:

Even twee dingetjes: sinds gisteren heb ik een nieuwe pony. Vandaag heb ik haar een klap gegeven omdat ze door de deur van de stal naar buiten wilde knallen, omdat die andere pony er niet was. Ze duwde mij ook gewoon omver. En ja, ze was misschien wel een beetje bang en ja, alles was anders en ja, ze moet nog wennen en ja, ze heeft nooit alleen gestaan, en ja ja ja.... Maar ze stond meteen stil en vervolgens begon ze met me te kroelen en knuffelen en de angst was weg. (het is een kruising tussen Shet en nog iets, dus lekker stevig en heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel sterk)

Daarnaast: mijn paard heb ik al 10 jaar. Al 10 jaar doet ie stom als er iemand op zit die precies weet wat hij doet en schrikt hij van alles, maar dan ook alles, waar hij van schrikken kan. Als je er een kind van 4 opzet, dat bang is voor paarden, doet hij helemaal niks, bij een ouder iemand die niks vraagt maar hem misschien een onveilig gevoel heeft, doet hij ook niks en bij mijn verzorgstertje, die goed rijdt, maar niks vraagt, doet hij ook niks. Als ze hem echt wil rijden begint hij te schrikken. En dan voelt hij zich echt niet onveilig hoor. Maar werken is inspanning en inspanning is nou eenmaal niet altijd even leuk. Eten is leuker. Moet ik hem dan maar alleen nog maar laten eten?????

Heb jij een goede oplossing???? want je lijkt het allemaal zo goed te weten!!!!!

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:15

Misschien kunnen we alle paarden die geen zin hebben om te werken bij lois_fjordje stallen, ze heeft genoeg grond las ik op haar site

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 19:24

haha Welke? Die van mijn paardjes moest ik weg doen. Hij ging niet goed. Weten jullie waar ik een gratis site kan maken?

MRV_2016

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:25

lois_fjordje schreef:

Ik vind het erg goed van je dat je paarden met respect wilt behandelen en ze niet onnodig gaat slaan etc. Maar ik heb dit hele topic door gelezen en ik vind dat je op sommige punten wat overdrijft. Paarden weten vaak heel goed waar ze mee bezig zijn, vooral een nieuwe en onbekende ruiter nemen ze graag in de maling!

Ik heb me verdiept in het natuurlijk omgaan met paarden. Hier zit heel veel moois in, maar ik denk ook dat je niet te zweverig moet worden hiermee. Paarden kennen heel veel trukjes (schrijf ik dit zo nou goed?) om onder het werk uit te komen. En zoals hier al eerder is gezegd: waarom een hele middag in de bak los lopen en nergens van schrikken, en zodra je gaat rijden is de schuur opeens eng? Nog een heel ander voorbeeld. Het paard waar je op rijdt is helemaal smerig omdat ze in de modder heeft lopen rollen en zodra je gaat rijden en door een plas heen wilt lopen wil madam er niet doorheen omdat het dan zogenaamd "vies" is. En nu moet je me niet gaan vertellen dat ze die plas misschien eng vind terwijl ze er een uur van tevoren in heeft liggen rollen.

Ik hou er ook niet van als mensen hun paarden schoppen en slaan zonder reden. Ikzelf rij niet met zweep en ook niet met sporen, maar ik vind het verdomd moeilijk als een paard gaat lopen klieren om het zonder deze hulpmiddelen op te lossen. Ik vind ook dat als je paard echt te ver gaat dat je er iets aan moet doen. Je brengt anders jezelf ( en ook het paard) in gevaar.

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 19:34

niet te zweverig nee maar ook niet meteen een tik geven zodra ffe niet luisteren. Er kan ook wat anders zijn.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:34

lois_fjordje schreef:
haha Welke? Die van mijn paardjes moest ik weg doen. Hij ging niet goed. Weten jullie waar ik een gratis site kan maken?

op www.bravenet.com

MRV_2016

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:49

lois_fjordje schreef:
niet te zweverig nee maar ook niet meteen een tik geven zodra ffe niet luisteren. Er kan ook wat anders zijn.

Ik zet ook in mijn reactie dat ik zelf niet met zweep rij, dus kan ze ook geen tik geven tijdens het rijden .

Wat doe jij dan anders? Wat doe jij als een paard niet wil luisteren en alleen maar loopt te klieren en niets wilt doen en helemaal opgekropt gaat lopen en op andere paarden af wil gaan rennen om ze "aan te vallen"? En dit is niet aanvallend bedoelt, ik ben echt nieuwsgierig!
Als jij voor mij een geweldloze oplossing hebt, ga ik het meteen proberen! Niet dat ik nu met geweld rij, ik weet nu niet wat ik moet doen juist omdat ik GEEN geweld wil gebruiken, maar ook niet goed weet wat een andere oplossing zou zijn.

En met geweld bedoel ik schoppen, slaan, trekken etc.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 20:50

Een rotshop op zn tijd is voor een paard geen zinloos geweld hoor. Dat is voor hen een manier van communiceren.
(hoewel ik de laatste ben die vind dat je het paard door de bak moet schoppen. als mijn paard een schop krijgt, sta ik er naast)
Wat is het alternatief? een gesprek aangaan of naar zn kamertje sturen?
Met een kind praat je, een paard geef je zo nodig een tik. Daar wordt hij echt niet minder van!

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 20:53

@marianr: Tja dat weet ik eigenlijk niet... Ik word ffe flink boos op haar enzo. geef een een ruk aan de manen of oortje.. Dan weet de mijne het meestal wel. Bij mijn paard( en de paarden die ik rijd) helpt het altijd. En met tikken enzo heeft het nooit geholpen. Toen leek het net of ze dachten: Wow eens kijken hoever ik nu mag gaan.