Bokkend traag paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 15:02

Continue over het tempo jagen is voor geen enkel paard goed natuurlijk, maar als er geen reactie op je hulp komt zie ik werkelijk geen enkel probleem in even een wat grotere reactie verlangen.

Ik snap echt prima waarom de DA dit zo voorstelt.
Zomaar in het wilde weg gaan zoeken is ook heel vaak niet zinvol en als je echt alles bekijkt vind je altijd wel iets maar dat zegt dan ook niet perse of je een oorzaak gevonden hebt.
Dit expressieve paard zal waarschijnlijk heus wel laten merken als het echt een onderliggend probleem heeft. Is het niet onder het zadel dan wellicht bij het opzadelen.

Zonnetje97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 15:04

Elisa2 schreef:
Er zit wel een verschil tussen aan het been maken en over het tempo laten lopen, ik ken wel meer paarden die bokken/ protesteren bij aan het been maken. Als het echt is op het been, dan zou ik een maagzweer niet uitsluiten. Zo niet, dan is het inderdaad een kwestie van doorpakken.

Als je het nu niet doorpakt en hem het tempo laat bepalen dan gaat dit zich later wreken, aan het been maken en actief achter is stap nr. 1. (nogmaals dat is wat anders dan hem keihard naar voren over zijn tempo jagen) Anders ga je hem ook niet goed nageeflijk, over de rug krijgen.

Voor de rest mee eens, grondwerk kan veel goed doen en een band opbouwen is belangrijk. Maar gehoorzaamheid ook. En longeren kan zoveel goeds doen..

Hij bokt inderdaad puur op mijn been. Geen been is geen bok. Maar hij bokt niet altijd op mijn been is net wat zijn humeur is die dag.
Maagzweer is zga uitgesloten da heeft daar ook naar gekeken en hij krijgr zga onbeperkt hooi/stro.
Grondwerk doe ik veel met hem. Krijg er ook lessen in. Al veel oefeningen van de dressuur kunnen we al aan de hand.
Longeren doen wr daarnaast ook veel zowel liberty als dubbele lijnen. Bijzet ben ik niet van kan meer kwaat doen.
Daarnaast longeren over balkjes of een in uitje om zijn achterhand sterker te maken.
Ik rij 3 dagen (2x bak 1x buiten), 2 dagen longeren en 2 dagen actieve rust dmv wandelen of grondwerk.

Over tempo jagen doen we zeker niet, maar wel in een stevig arbeidstempo. Hij moet leren dat been geven naar voren is zonder protest. Als ik geen/weinig been geen dan bokt hij dus ook niet, kan dan gewoon stap draf galop, maar in een slakkengang en steeds terug vallen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 15:09

Zonnetje97 schreef:
Nikass schreef:
Paard is zeven maanden onder het zadel. Heb nog niet gehoord hoe of door wie hij zadelmak gemaakt is en opgeleid. Ik denk toch het eerst dat daar iets niet helemaal professioneel is verlopen. Paard is ook niet aan het been bijvoorbeeld. Dat is geen gevolg van een onderliggende medische oorzaak.
Het is helaas wat je tegenwoordig vaker ziet; dat mensen denken dat opleiden wel even zelf te kunnen doen. En vervolgens met de problemen zitten, want veel mensen hebben daar gewoon veel te weinig kennis en kunde van.

Opleiding ging zeker niet oke. Hij is in 3 a 4 weken beleerd bij de fokker, toen naar mij gegaan. Slechte start op de nieuwe stal en kwam na 1 dag alleen in de wei te staan. Ik had geen goede begeleiding (instructie liet hem maar wat lopen) na 4weken andere instructie genomen die wel consequent was deze 3 weken gehad toen verhuisd naar andere stal omdat ik hem bij andere paarden wilde en in de winter noet 24/7 op stal. Echter nieuwe stal kwam hij weer alleen te staan en werd juist veel op stal gezet, hier veel diacussie over gehad. Paard kwijnde echt weg. Bak was een waterpoel dus heb 1.5 maand niet kunnen trainen of longeren, naar buiten ging ook niet echt want het fietspad liep langs een 80-weg en was niet echt veilig.
Ben dus weer verhuisd met hem naar de huidige stal. Hier staat hij 8uur op de paddock van 15x40 met 2 andere maatjes en de rest op stal met een uitloop naar buiten dus totaal 4x10.
Hier weer nieuwe instructie genomen wat in eerste instantie goed klikte en we hebben hem leren buigen. Echter gaf zij geen les in het tempo ze zij laat hem op zijn eigen tempo "sloffen" en geef hem dan telkens een duwtje zodat hij wat harder gaat en laat hem weer uitrollen naar zijn eigen lage tempo. Dit heb ik weken zo gedaan, maar geen enkel verschil.
Toen weer opzoek naar andere instructie die ons wel kon helpen met het tempo, die gevonden en zei dat ik moest doorpakken en hem net een tandje hoger moest laten lopen, en toen is hij meer gaan bokken.

Dus een goede basis? Nee dat heeft dit paard en ik niet gehad. Een hele slechte start en verschillende instructies die niet klikte veder sta ik nu hier. Ik wil het best voor mijn paard, maar moet het allemaal zelf uitzoeken en beslissen in welke stroming ik mee wil gaan. Zoveel mensen zoveel meningen..

A.s. vrijdag ga ik er weer voor het eerst op. Ik zal kijken of ik een stukje kan filmen voor jullie.

Wat vervelend dat niemand je geholpen heeft of goed advies gegeven heeft.
Laat die medische molen lekker even zitten, dit paardje moet denk ik even opnieuw beleerd/opgevoed worden. Beter daar even in investeren. Ik zou het niet zelf doen, maar uitbesteden. Dat kost wat, maar dan heb je er waarschijnlijk de rest van zijn leven profijt van.
"Even doorpakken" is te simpel gesteld, het is niet dat hij op zijn fkikker moet krijgen voor iets wat hij nog niet kan en nog niet begrijpt.

Edit: sluit me bij Benzz aan.

manubres

Re: Bokkend traag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 15:49

Je zegt dat als je hem geen been geeft hij in een slakkengang gaat en terug valt...Doet hij dat aan longe ook?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 16:34

Zonnetje97 schreef:
Elisa2 schreef:
Er zit wel een verschil tussen aan het been maken en over het tempo laten lopen, ik ken wel meer paarden die bokken/ protesteren bij aan het been maken. Als het echt is op het been, dan zou ik een maagzweer niet uitsluiten. Zo niet, dan is het inderdaad een kwestie van doorpakken.

Als je het nu niet doorpakt en hem het tempo laat bepalen dan gaat dit zich later wreken, aan het been maken en actief achter is stap nr. 1. (nogmaals dat is wat anders dan hem keihard naar voren over zijn tempo jagen) Anders ga je hem ook niet goed nageeflijk, over de rug krijgen.

Voor de rest mee eens, grondwerk kan veel goed doen en een band opbouwen is belangrijk. Maar gehoorzaamheid ook. En longeren kan zoveel goeds doen..

Hij bokt inderdaad puur op mijn been. Geen been is geen bok. Maar hij bokt niet altijd op mijn been is net wat zijn humeur is die dag.
Maagzweer is zga uitgesloten da heeft daar ook naar gekeken en hij krijgr zga onbeperkt hooi/stro.
Grondwerk doe ik veel met hem. Krijg er ook lessen in. Al veel oefeningen van de dressuur kunnen we al aan de hand.
Longeren doen wr daarnaast ook veel zowel liberty als dubbele lijnen. Bijzet ben ik niet van kan meer kwaat doen.
Daarnaast longeren over balkjes of een in uitje om zijn achterhand sterker te maken.
Ik rij 3 dagen (2x bak 1x buiten), 2 dagen longeren en 2 dagen actieve rust dmv wandelen of grondwerk.

Over tempo jagen doen we zeker niet, maar wel in een stevig arbeidstempo. Hij moet leren dat been geven naar voren is zonder protest. Als ik geen/weinig been geen dan bokt hij dus ook niet, kan dan gewoon stap draf galop, maar in een slakkengang en steeds terug vallen.

Ja daar zit dus het probleem, been geven moet inderdaad naar voren zijn zonder protest. Het kan zijn dat zijn gevoelige voorvoeten hier een rol in hebben gespeeld. Dat zou met ijzer en als de schiefel niet meer geirriteerd is beter moeten gaan dan. Dat dit een rijtechnisch stukje is kan ik wel inkomen. Dubbele lijnen is ook het beste qua longeren.

Ik ben ook wel benieuwd of je dit probleem ook met longeren ervaart.

Reneegorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 16:54

8nnemiek schreef:
Misschien kun je eens een filmpje maken van hoe je opstapt en wegrijdt tot op het moment dat hij in verzet komt. Dan is het wellicht makkelijker om bepaalde zaken uit te sluiten.
Ook is het via een filmpje vaak makkelijker om signalen te herkennen als je het een paar keer (evt in slow motion) terug kan kijken.

Dit is een hele goeie!

Zonnetje97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 17:02

Longeren hebben we inmiddels redelijk onder de knie (krijgen nog om de week dubbele lijnen les). Hij kan vrij dominant zijn (dan bedoel ik gelegenheidsdominantie, als ik geen leiding neem neemt hij het). In het begin ook bokken richting mij en idd niet luisteren, te langzaam of juist gaan racen. Met veel lessen is het gericht bokken opgehouden en kunnen we ontspannen tempowisselingen doen in stap en draf geheel op stem en lichaamstaal.
Hij loopt alsnog geen uitgestrekte draf, maar wel een goed tempo. Hoop dat met de ijzers hij van voormeer kan gaan verruimen.
Het is wel als ik een keer minder consequent ben in actie reactie hij de volgende keer weer minder goed luisterd.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 17:10

Zonnetje97, goed dat je hem hebt laten nakijken en dat je nu best een beetje zeker kan zijn dat hij niet chronisch heel erg ergens last van heeft. Dat geeft je de kans om verder te werken met je paard en ook met jezelf. In dit soort gevallen en bij dit soort paarden is het namelijk handig om dubbel consequent te zijn, op jezelf en daarna op het paard. Begrijp me niet verkeerd hoor, het is ontzettend moeilijk en het zal ook heus niet altijd perfect in orde zijn.

Er zijn maar heel weinig instructeurs die weten hoe ze met dit type paard moeten werken en ondertussen de ruiter verder helpen in het rijden. Je hebt namelijk niet, maar dan ook echt niets, aan mensen die het hebben over 'Even doorpakken", "lekker naar voren met de rem los", "ga naar het bos" en noem allemaal maar op. Het zijn op zich geen slechte adviezen, maar hebt meer aan mensen die je helpen om een manier te vinden om dit paard aan het lopen te krijgen. Probeer zoveel mogelijk weg te blijven van 'helpen' met de zweep vanaf de grond. Als een paard namelijk niet weet hoe hij je beenhulpen moet opvatten dan kan hij het op die manier niet leren. PB maar als je meer wilt weten.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 21:44

Als dit mijn paard was zou ik met mijn DA overleggen om hem een week op pijnstillers te zetten. Wordt zijn gedrag erger komt het door zijn maag. Wordt het beter heeft hij ergens pijn. Blijft het gelijk is het gedrag.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 21:47

YvonneV schreef:
Als dit mijn paard was zou ik met mijn DA overleggen om hem een week op pijnstillers te zetten. Wordt zijn gedrag erger komt het door zijn maag. Wordt het beter heeft hij ergens pijn. Blijft het gelijk is het gedrag.

Dat is wel heel kort door de bocht.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 21:49

okay okay, zou het door zijn maag kunnen komen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 21:51

YvonneV schreef:

Huh? Die snap ik even niet :o?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 21:54

Dilan93 schreef:
YvonneV schreef:

Huh? Die snap ik even niet :o?

Nee ik ook niet :')

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 21:58

Pijnstillers zijn niet zo'n lekker goedje voor de maag en kunnen op een gevoelige maag juist extra pijn veroorzaken.

De rest is wel duidelijk toch?

Zonnetje97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 22:18

Ik heb het over maagzweren gehad met de DA maar hij vertoont 0.0 klachten daartoe. Zijn vacht glanst, hij eet alles wat los en vast zit, hij is mooi rond en vol qua gewicht, gaapt niet, geen pijn bij aansingelen of druk op de buik, krijgt vrijwel onbeperkt eten en heeft een goed humeur.

Ik zie niet in waarom ik hem zou moeten laten onderzoeken op maagzweer en de da ook niet.

Daarnaast vertoond hij geen stabiel gedrag qua bokken. De ene week is het meer dan de andere week en soms bokt hij helemaal niet. Dus pijnstilling is geen goede indicatie vind ik.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje97 op 10-03-21 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 22:24

Mij lijkt het ook een goed plan (pijnstillers)...Als ik hoor hoe hij aan de longe loopt is het precies mijn ruin...Ook (te) lang gedacht dat het onwil en ondeugd was.

Dat het paard kort van voren loopt kan mi niet komen door een iets toontredend voorbeen.

Mijn ruin heb ik destijds naar ander gebracht, omdat ik te soft was en niet door kon pakken. Hij was te "dominant". Hij is bij de andere ruiter heel erg aangepakt (ga nog bijna huilen als ik er aan denk). Toen hij thuis kwam liep hij als een speer...Ja, echt als een speer...doodsbang voor de zweep. Jee, wat was hij ineens voorwaarts. Ik vond het niet natuurlijk, totaal niet in balans. Ik heb hem in een paar weken weer tot meer rust gebracht en paar maanden later stond hij volledig geblokkeerd in de wei....
Laatst bijgewerkt door manubres op 10-03-21 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 22:26

manubres schreef:
Mij lijkt het ook een goed plan (pijnstillers)...Als ik hoor hoe hij aan de longe loopt is het precies mijn ruin...Ook (te) lang gedacht dat het onwil en ondeugd was.

Dat het paard kort van voren loopt kan mi niet komen door een iets toontredend voorbeen.

Hij loopt kort van voren omdat zijn hoeven te kort zijn en verkeerd bekapt, niet vanwege toontredend want dat is hij volgens de smit niet, dat leek zo doordat zijn hoef scheef bekapt was.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 23:00

Zonnetje97...Ik wens je veel wijsheid toe. Het is voor jou niet makkelijk. En zo had ik het ook bij mijn ruin. Je weet gewoon niet meer wat je moet denken. Eigenwijs, ondeugend...dat kan...Maar het kan net zo goed toch iets anders zijn. Het is lastig als je de waarheid niet weet. Ik heb bij mijn ruin altijd op twee benen gehinkt; is het dit of is het dat. Heel vervelend en ik werd er gek van. Daarom hem ook weggebracht om hem even door een ander te laten rijden, omdat ik niet meer objectief kon kijken vond ik. Maar achteraf was mijn blik minder wazig dan ik dacht.. Ik hoop dat je goed blijft kijken en voelen...en eerlijk bent tegen jezelf en je paard. De tijd zal het leren...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 11:47

Gevoelige voorvoeten kunnen ook erg in de weg zitten, goede smid is zo belangrijk.

Het uitsluiten dmv pijnmedicatie is een optie die achter de hand gehouden kan worden. Met longeren is de TS al goed op weg. Als ik het zo lees is het een slim dier dat graag de leiding overneemt. Ik denk dat met een goede instructeur/ het goed aan het been maken vooruitgang zou moeten kunnen komen in combinatie met de ijzers. De instructeur moet ook kunnen zien wat gedrag is en wat pijn is.

Wat ik me wel afvraag, op het longeerfilmpje laatst hier liep hij niet rad. Loopt hij inmiddels wel weer helemaal rad?

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 11:54

Zonnetje97 schreef:
manubres schreef:

Hij loopt kort van voren omdat zijn hoeven te kort zijn en verkeerd bekapt, niet vanwege toontredend want dat is hij volgens de smit niet, dat leek zo doordat zijn hoef scheef bekapt was.

Dan zou ik hem sowieso laten staan totdat de hoeven weer normaal zijn.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 11:59

Hoe is hij in de omgang? Heb jij zijn volledige respect op de grond?

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 13:15

TS je moet doen wat JIJ je goed bij voelt... het is jouw paard dat lijken een aantal mensen hier te vergeten.
Dat je advies vraagt is alleen maar goed maar je moet vooral meenemen wat het beste aansluit bij je gevoel en wat bij de DA heeft gezegd want ja die heeft er voor gestudeerd en het paard gezien. Ik denk dat je met ijzers al een groot verschil gaat merken sommige lopen er gewoon wat lekkerder mee.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 13:44

ik zit nog ff te denken over een scheve hoef. Als je er een ijzer onder zet dan blijft het toch net zo scheef? (of je moet dat ijzer scheef maken en er omgekeerd onder zetten?)

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 14:11

Kinke schreef:
ik zit nog ff te denken over een scheve hoef. Als je er een ijzer onder zet dan blijft het toch net zo scheef? (of je moet dat ijzer scheef maken en er omgekeerd onder zetten?)

Die kan ik misschien wel uitleggen, want mijn eerste gedachte was dat ook.

Maar de ijzers maken het niet ineens recht, maar geven de hoeven wel de kans om te groeien waardoor je dus in stukjes ze steeds wat gelijker kunt maken.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 14:32

Als een hoef scheef is zal een smid een opzet maken om dit te corrigeren