Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Elisa2 schreef:Er zit wel een verschil tussen aan het been maken en over het tempo laten lopen, ik ken wel meer paarden die bokken/ protesteren bij aan het been maken. Als het echt is op het been, dan zou ik een maagzweer niet uitsluiten. Zo niet, dan is het inderdaad een kwestie van doorpakken.
Als je het nu niet doorpakt en hem het tempo laat bepalen dan gaat dit zich later wreken, aan het been maken en actief achter is stap nr. 1. (nogmaals dat is wat anders dan hem keihard naar voren over zijn tempo jagen) Anders ga je hem ook niet goed nageeflijk, over de rug krijgen.
Voor de rest mee eens, grondwerk kan veel goed doen en een band opbouwen is belangrijk. Maar gehoorzaamheid ook. En longeren kan zoveel goeds doen..
Zonnetje97 schreef:Nikass schreef:Paard is zeven maanden onder het zadel. Heb nog niet gehoord hoe of door wie hij zadelmak gemaakt is en opgeleid. Ik denk toch het eerst dat daar iets niet helemaal professioneel is verlopen. Paard is ook niet aan het been bijvoorbeeld. Dat is geen gevolg van een onderliggende medische oorzaak.
Het is helaas wat je tegenwoordig vaker ziet; dat mensen denken dat opleiden wel even zelf te kunnen doen. En vervolgens met de problemen zitten, want veel mensen hebben daar gewoon veel te weinig kennis en kunde van.
Opleiding ging zeker niet oke. Hij is in 3 a 4 weken beleerd bij de fokker, toen naar mij gegaan. Slechte start op de nieuwe stal en kwam na 1 dag alleen in de wei te staan. Ik had geen goede begeleiding (instructie liet hem maar wat lopen) na 4weken andere instructie genomen die wel consequent was deze 3 weken gehad toen verhuisd naar andere stal omdat ik hem bij andere paarden wilde en in de winter noet 24/7 op stal. Echter nieuwe stal kwam hij weer alleen te staan en werd juist veel op stal gezet, hier veel diacussie over gehad. Paard kwijnde echt weg. Bak was een waterpoel dus heb 1.5 maand niet kunnen trainen of longeren, naar buiten ging ook niet echt want het fietspad liep langs een 80-weg en was niet echt veilig.
Ben dus weer verhuisd met hem naar de huidige stal. Hier staat hij 8uur op de paddock van 15x40 met 2 andere maatjes en de rest op stal met een uitloop naar buiten dus totaal 4x10.
Hier weer nieuwe instructie genomen wat in eerste instantie goed klikte en we hebben hem leren buigen. Echter gaf zij geen les in het tempo ze zij laat hem op zijn eigen tempo "sloffen" en geef hem dan telkens een duwtje zodat hij wat harder gaat en laat hem weer uitrollen naar zijn eigen lage tempo. Dit heb ik weken zo gedaan, maar geen enkel verschil.
Toen weer opzoek naar andere instructie die ons wel kon helpen met het tempo, die gevonden en zei dat ik moest doorpakken en hem net een tandje hoger moest laten lopen, en toen is hij meer gaan bokken.
Dus een goede basis? Nee dat heeft dit paard en ik niet gehad. Een hele slechte start en verschillende instructies die niet klikte veder sta ik nu hier. Ik wil het best voor mijn paard, maar moet het allemaal zelf uitzoeken en beslissen in welke stroming ik mee wil gaan. Zoveel mensen zoveel meningen..
A.s. vrijdag ga ik er weer voor het eerst op. Ik zal kijken of ik een stukje kan filmen voor jullie.
Zonnetje97 schreef:Elisa2 schreef:Er zit wel een verschil tussen aan het been maken en over het tempo laten lopen, ik ken wel meer paarden die bokken/ protesteren bij aan het been maken. Als het echt is op het been, dan zou ik een maagzweer niet uitsluiten. Zo niet, dan is het inderdaad een kwestie van doorpakken.
Als je het nu niet doorpakt en hem het tempo laat bepalen dan gaat dit zich later wreken, aan het been maken en actief achter is stap nr. 1. (nogmaals dat is wat anders dan hem keihard naar voren over zijn tempo jagen) Anders ga je hem ook niet goed nageeflijk, over de rug krijgen.
Voor de rest mee eens, grondwerk kan veel goed doen en een band opbouwen is belangrijk. Maar gehoorzaamheid ook. En longeren kan zoveel goeds doen..
Hij bokt inderdaad puur op mijn been. Geen been is geen bok. Maar hij bokt niet altijd op mijn been is net wat zijn humeur is die dag.
Maagzweer is zga uitgesloten da heeft daar ook naar gekeken en hij krijgr zga onbeperkt hooi/stro.
Grondwerk doe ik veel met hem. Krijg er ook lessen in. Al veel oefeningen van de dressuur kunnen we al aan de hand.
Longeren doen wr daarnaast ook veel zowel liberty als dubbele lijnen. Bijzet ben ik niet van kan meer kwaat doen.
Daarnaast longeren over balkjes of een in uitje om zijn achterhand sterker te maken.
Ik rij 3 dagen (2x bak 1x buiten), 2 dagen longeren en 2 dagen actieve rust dmv wandelen of grondwerk.
Over tempo jagen doen we zeker niet, maar wel in een stevig arbeidstempo. Hij moet leren dat been geven naar voren is zonder protest. Als ik geen/weinig been geen dan bokt hij dus ook niet, kan dan gewoon stap draf galop, maar in een slakkengang en steeds terug vallen.
8nnemiek schreef:Misschien kun je eens een filmpje maken van hoe je opstapt en wegrijdt tot op het moment dat hij in verzet komt. Dan is het wellicht makkelijker om bepaalde zaken uit te sluiten.
Ook is het via een filmpje vaak makkelijker om signalen te herkennen als je het een paar keer (evt in slow motion) terug kan kijken.
manubres schreef:Mij lijkt het ook een goed plan (pijnstillers)...Als ik hoor hoe hij aan de longe loopt is het precies mijn ruin...Ook (te) lang gedacht dat het onwil en ondeugd was.
Dat het paard kort van voren loopt kan mi niet komen door een iets toontredend voorbeen.
Zonnetje97 schreef:manubres schreef:Mij lijkt het ook een goed plan (pijnstillers)...Als ik hoor hoe hij aan de longe loopt is het precies mijn ruin...Ook (te) lang gedacht dat het onwil en ondeugd was.
Dat het paard kort van voren loopt kan mi niet komen door een iets toontredend voorbeen.
Hij loopt kort van voren omdat zijn hoeven te kort zijn en verkeerd bekapt, niet vanwege toontredend want dat is hij volgens de smit niet, dat leek zo doordat zijn hoef scheef bekapt was.
Kinke schreef:ik zit nog ff te denken over een scheve hoef. Als je er een ijzer onder zet dan blijft het toch net zo scheef? (of je moet dat ijzer scheef maken en er omgekeerd onder zetten?)