Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 17:55

Mijn auto ziet er dan ook uit als een halve voederzaak :)) Gelukkig heb ik een lichte vracht en dus ook veel bergruimte. Eens ze weer 24/7 op het gras kunnen is alles een stuk eenvoudiger. De 3 vreetzakken op strookbegrazing, de 2 andere kunnen vrijuit rondlopen. Pas als ik ze alle 5 bij elkaar zou zetten moet ik weer gaan puzzelen.

sander_lotte

Re: Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 18:47

Hoi allemaal,
Ik wou even laten weten met wat de dierenarts heeft ontwormd...
Op de factuur staat Dectomax 50 ml en Finadyne 100 ml.
2 dagen nadien heeft hij Laurabolin toegediend, dat zijn die anabole steroïden waarover hij sprak.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 20:01

Dank je!Dectomax is soort ivermectine.Dood dus geen spoelwormen,lintwormen en ingekapselde bloedwormen.Overleg dat even met je dierenarts anders heb je over 8 weken een pony die weer door zijn hoefjes zakt.
Finadyne is een pijnstiller.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 12:15

@ geerke: Ah ok, dank je voor de uitleg! Over 1,5 week moet de dierenarts opnieuw komen voor een nieuwe ontworming, als ik hem bel voor een afspraak zal ik zeker vragen of die ontworming die hij gegeven heeft genoeg is voor de wormen die hij bleek te hebben volgens het mestonderzoek.
Je weet hé, ik ben een Belg die vertrouwen heeft in haar dierenarts ;) ik ga hem dus geen tips geven, maar ik ga wel vragen of die ontworming voldoende is voor die wormen. Ik vraag dan ook aan de telefoon welke wormen ze precies hebben gevonden.

Ik vraag dan ook of de andere pony ook nog eens behandeld moet worden, al heb ik bij hem nooit wormpjes in de mest gezien na de ontworming.

Even een update over de toestand van Turbo: Ik vind dat hij er al véél gezonder uitziet. Hij begint steeds krachtiger te hinniken als ik aan kom lopen (dat heeft hij eigenlijk nooit gedaan), en hij wil zich 's avonds in eerste instantie zelfs niet meer laten vangen. Het lijkt alsof hij met me wil spelen, hij rent van me weg en huppelt dan een beetje uitdagend rond. Ik denk dat hij het wel begint te missen om gek te doen met iemand anders. Als ik hem eens vast heb, zou hij haast in draf naar de stal willen rennen.
Ik zou hem zeker niet meer in handen van een kind geven om te gaan wandelen, terwijl dat vorige week heel eenvoudig zou zijn.

Zijn eetlust is er ook op vooruit gegaan, hij eet nu alles gewoon op wat ik hem geef. Alleen van het hooi eet hij niet zo veel, maar dat is misschien ook omdat hij o.a. 1,4 kg Zupa krijgt per maaltijd (2x per dag).
Ik ben dus wel blij met deze evolutie, er komt weer leven in dat kleine ukkie!

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 12:27

Fijn dat hij weer energie krijgt een goed teken hoor. Verder ga ik met Geerke mee en zou met je veearts even een goed wormbestrijdingsplan opstellen omdat je idd nog een keer tegen spoelwormen moet ontwormen met een spuit op basis van pyrantel. En idd de bloedwormen die nog ingekapseld zijn daar heb je weer een andere werkzame stof voor nodig.

Maar je bent top bezig, een complimentje waard hoor maar blijf zelf ook meedenken de goede veeartsen stellen dat alleen op prijs mits je het op een normale manier doet.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 12:40

@ jobamara: dat is misschien wat hij al in gedachten had toen hij zei dat ik hem na 3 weken opnieuw moest bellen voor een nieuwe ontworming? (een middel met een andere werkzame stof bedoel ik dan)
Ik ga het hem in ieder geval zeggen als ik hem aan de lijn heb voor een nieuwe afspraak! En als hij dan thuis is kan ik hem ook vragen wat hij precies aanraadt, ik ga dan ook echt met een agenda werken zodat hij altijd goed op tijd ontwormd wordt.

Dank je voor het complimentje, ik doe mijn uiterste best! Ik heb ook al erg veel geleerd van Bokt, alleen dat van die wormen is nog echt Chinees voor mij... Al die verschillende soorten wormen, en dan ingekapseld wel of niet,... :+
Als Turbo er weer helemaal bovenop is moet ik wel nog even gaan zoeken naar de juiste voeding om zo te blijven geven, maar dat zijn zorgen voor later. Nu doen we nog even zo verder zolang Turbo nog niet 100% de oude is!

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 12:48

Hier een overzichtje van de werkzame stoffen en onderaan staat dan de merknaam van het middel.
Ook kan je zien welk middel het beste werkt tegen welke soort worm. En was nog vergeten dat ik ook zou vragen om je andere paardje mee te ontwormen.
Hoop dat je zelf inmiddels ook weer wat rust hebt nu het wat beter gaat.

http://wormbestrijding.nl/wormbestrijdi ... smiddelen/

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 13:23

Dank je! Dat ga ik zeker ergens opslaan!
Ja de andere pony is vorige week maandag ontwormd samen met Turbo. Ik weet wel niet of hij over 1,5 week ook opnieuw ontwormd moet worden, maar dat ga ik even navragen. De kans is immers groot dat hij ook wormen heeft gezien ze samen stonden...

Ik ben al een beetje meer op mijn gemak, maar ik blijf toch een beetje bang. Het is morgen een week geleden dat Turbo door zijn benen is gezakt (dat was de 3e keer), dus dat is wel al een goed teken. Ik zal pas helemaal gerust zijn als hij er weer helemaal bovenop is en weer volle billen heeft!

Voor diegenen die interesse hebben, dit was Turbo op 12/08/2016
https://www.mupload.nl/img/8ixrbludvtnap.jpg

Dit was Turbo gisteren:
https://www.mupload.nl/img/9fryyptmh7skb.jpg

Met de wintervacht zie je het misschien niet heel goed, al vind ik dat het wel opvalt dat zijn billen veel voller mogen zijn! Nu vind ik het jammer dat ik vorige week geen foto heb getrokken zonder deken, maar toen was ik te erg geschrokken en konden foto's me geen moer schelen. :o

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 21:25

och jee...wat ziet hij eruit...Hij was prachtig!Is dit alleen door wormen?
Zo eeuwig zonde dit,en ook nog met aanzienlijk risico.
De andere pony die hetzelfde had op FB is evengoed overleden |(

Ik hoop dat Turbo het redt!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 21:28

Dit is typisch hoe een wormenveulen eruit ziet. Niet goed in de vacht, weinig bespiering,...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 22:04

Cemlys schreef:
Dit is typisch hoe een wormenveulen eruit ziet. Niet goed in de vacht, weinig bespiering,...

tja...zo ziet het veulen grizzly er ook uit.En het veulen wat is overleden ook.
Droge dorre vacht en compleet uitgemergelt.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 22:54

@ geerke: Ik weet niet hoe dit komt... Ik word wel bang als ik dit zo lees :( Ik hoop zo dat Turbo er weer bovenop komt! Ik blijf toch enorm bang hoor... Ik weet niet wat ik er allemaal van moet denken.

Dat veulen dat is overleden, was die ook even weer veel beter geworden? Turbo begint echt goed te eten en hij wordt echt fysiek veel sterker, dat merk ik duidelijk als ik hem op de wei of op stal ga zetten. Of ben ik nu onterecht hoopvol en voorzichtig enthousiast? Pff...

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 23:05

Ja, zo zag mijn jaarling er ook uit. Is goedgekomen en een prachtig beest geworden :-)

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 23:17

WowAmigo schreef:
Ja, zo zag mijn jaarling er ook uit. Is goedgekomen en een prachtig beest geworden :-)

Had jouw jaarling ook wormen en was hij er ook echt erg aan toe? (amper eten, niet kunnen rechtstaan,...)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 23:42

sander_lotte schreef:
@ geerke: Ik weet niet hoe dit komt... Ik word wel bang als ik dit zo lees :( Ik hoop zo dat Turbo er weer bovenop komt! Ik blijf toch enorm bang hoor... Ik weet niet wat ik er allemaal van moet denken.

Dat veulen dat is overleden, was die ook even weer veel beter geworden? Turbo begint echt goed te eten en hij wordt echt fysiek veel sterker, dat merk ik duidelijk als ik hem op de wei of op stal ga zetten. Of ben ik nu onterecht hoopvol en voorzichtig enthousiast? Pff...

Ja,dat veulen ging goed voor uit,at goed en liep weer redelijk.Ik heb het weleens meegemaakt dat ze na drie weken nog overleden.
Maar niet je druk maken!Er zijn er ook die knappen gewoon op!Turbo hoort daar vast ook bij!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 00:38

Wat een prachtdier! Hoop dat hij gauw weer de oude is.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 00:51

sander_lotte schreef:
WowAmigo schreef:

Had jouw jaarling ook wormen en was hij er ook echt erg aan toe? (amper eten, niet kunnen rechtstaan,...)

Volgens de dierenarts was t bijna te laat geweest, was echt broodmager!

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 11:26

mijn veulen die overleden is zag er net zo uit hoor.
die at goed,was alert,sociaal,.....
op dat vlak niets op aan te merken,enige gelijkenis waren de wormen en het feit dat hij ook moeite had met rechtstaan,in het ijle trappen,door zijn benen zakken bij rechtstaan-pogingen,....
en idd,zelfs met hulp van verschillende mensen,het precies niet voor elkaar krijgen om dan recht te komen.

een jaarling bij veulen van nog geen jaar oud,is al veel verschil.
op dat vlak zijn jaarlingen al een heel stuk ouder,een stuk meer weerstand daartegen,.....
zo'n veulen van bv een half jaartje is nog zo pril,gevoelig en kwetsbaar op dat vlak.

Ik hoop voor jou dat hij erdoor komt!
Hier waren wij gewoon te laat,was zo aangekomen,het ontwormen e.d. kon allemaal wel,maar er was al teveel schade aangericht.

stalgerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 19:47

beste sander lotte
als ik jou pony hier op de tweede foto zie denk ik aan een ding wat meteen in me op komt
Hij zit vol met zand
Dan neemt de darm geen voeding meer op ongeacht wat je voert
Doordat je hem op stal heb gezet en weet aan het eten hebt gekregen heeft hij het overleeft
Ik trek deze conclusie omdat ik op de eerste foto een pony zie staan op een weide zonder dat er gras staat en dan trekken ze de wortels eruit met daar aan zand
En als een paard zand in de maag heeft dan worden ze ook brood mager

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-17 13:19

@ geerke: Ik hoop zo dat Turbo het gewoon haalt. Zoals hij nu is zou ik echt wel denken dat hij beter gaat worden! Hij galoppeert zelfs weer, al blijft hij erg mager.

@ Hevonen: Dank je, ik vind hem ook erg mooi. Hopelijk is hij tegen de zomer alweer een stuk mooier!

@ WowAmigo: Ik vind het moeilijk om te bepalen wat broodmager is... Ik vind Turbo érg mager, maar ik heb ook al paarden gezien waar de billen bovenop helemaal ingevallen zijn en alle ribben zichtbaar zijn.

@ tengeltje11: Wat erg zeg, je veulen op die manier verliezen :(:)
Ik hoop dat het in Turbo zijn voordeel speelt dat hij al 22 maanden oud is, dat is inderdaad een groot verschil met een veulentje van een half jaar oud.

@ stalgerrits: Toen ik die foto plaatste dacht ik al dat die reactie ergens zou volgen :o Als hij vol met zand zou zitten, zou dit wel uit het mestonderzoek gekomen zijn. Ik weet de resultaten niet, maar de dierenarts zou me bellen als het iets anders was, dus vermoed ik dat ik in het geval van zand wel al telefoon gehad zou hebben.
Die foto is genomen voor de (inloop)stal. Nu is de situatie wel even anders nu Turbo 's nachts binnen staat, maar dit was de situatie toen Turbo nog niet ziek was: Overdag staan ze op de grasweides, maar 's avonds haal ik de pony's van de wei en komen ze in de inloopstal te staan, daar is een stukje wei bij met keiharde zandgrond. Ooit heeft er gras op gestaan, maar gezien het zo harde zand is en de pony's er elke nacht op staan, kan er gewoonweg geen gras meer op groeien. Die plukken gras die je op die foto ziet, zijn er al lang niet meer, dus de pony's kunnen ook geen grassprietjes uittrekken waar zand aan hangt.
Het zou natuurlijk wel kunnen, maar de kans lijkt mij klein dat hij het zand gewoon zuiver zou opeten zonder aanleiding. Maar dan nog denk ik dat de dierenarts mij wel gebeld zou hebben bij het zien van het mestonderzoek.

Voor de geïnteresseerden, ik heb dit weekend nog wat foto's getrokken. Hij is nog steeds heel mager, maar ben ik verblind door hoop als ik zeg dat hij er precies beter uitziet?
De bovenkant ziet er wel goed uit vind ik, daar zijn de billen niet ingevallen, het is enkel de dijen en de schouders waar ik het écht fel vind. Maar goed, het gaat er vooral om hoe erg hij van binnen toegetakeld is, en ik denk dat we dat aan de buitenkant niet kunnen zien.

https://www.mupload.nl/img/hd6q9r6ndsgcl.jpg
https://www.mupload.nl/img/wmtxh3uetnejo.jpg

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 13:34

Ts het magere vind ik opzich best wel meevallen vanaf de foto.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 13:34

Ik vind ook dat hij er beter uitziet!Ook zijn ogen staan goed!
Natuurlijk is hij dun,maar hij komt wel bij!
Vergeet niet dat hij ook nog groeit,als ze wormen hebben staat dat zo goed als stil....je zou hem voor de grap eens moeten meten.
Mijn paard is in de eerste maand dat ik hem had 4 cm gegroeid...toen hij kwam was hij niet mager,maar wel armoedig en vol met wormen.Toen die eruit waren maakte hij een groeispurt van die 4 cm dus in een maand...was ik niet blij mee.De knie knakte af en toe.Maar is goed gekomen.Hij was toen 2.5 jaar

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-17 13:39

@ vrouwke: ok dank je!

@ geerke: dank je, dan zie ik het toch goed :D Ik vind ook dat hij frisser uit zijn ogen kijkt.
Als ik er straks aan denk ga ik hem inderdaad eens meten!
Ik hoop dat hij niet te veel meer groeit :D Ik wil hem graag samen met mijn andere pony voor de koets zetten, maar dan mag hij niet te veel meer groeien! Als hij toch groter wordt kan ik ook eentje voor de koets en de andere onder zadel met 1 van de dochtertjes :o Nu eerst ervoor zorgen dat hij bijkomt en er bovenop komt!

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 14:05

Je bent goed bezig hoor, straks lekker in het gras dan komen de kilo's er wel weer bij. En goed blijven ontwormen maar dat zal je nu niet meer gebeuren. Hij kijkt lekker uit zijn oogjes, waar ik nog aan denk is misschien iets van omega olie over door zijn eten doen. Helpt hem ook bij de verharing die energie kost en vetten zijn veilige dikmakers. Ook lijnzaadolie kan.

Zand in de darmen kan je eenvoudig zelf testte pak een mestbal met een waterdichte plastic zak (doorzichtig) doe er wat water bij en laat een tijdje hangen als demest uitelkaar gevallen is kan je onderin zien of er zand bij zit dit ligt dan onderop.
Heel simpel dus.

stalgerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 20:53

heel goed opgemerkt jobamara dat is de oplossing om zand op te sporen
en het is niet bewust zand eten dat er gebeurt maar het zoeken naar wortels van gras of van boompjes daarmee krijg je zand opnamen en gebeurt altijd in een weide waar geen gras meer staat
zijn aangeboren natuur zegt je moet grasen en dat moet je zoeken
dat hebben pony,s meer dan paarden omdat de pony dichte bij de natuur staat
zoals jobama zegt is het heel eenvoudig te zien even zijn verse mest in een lege plastic zak met water de mest oplossen en even weghangen dan moet je het zien
het is een vast staand feit dat paarden die zand in de maag hebben geen eetlust meer hebben en heel sterk vermageren en dan ook snel verzwakken
ik probeer aan de hand van de situatie foto een oorzaak aan te dragen