Onhandelbaar paard... Wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dushishoeve

Re: Onhandelbaar paard... Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 19:42

Volgens mij lost alleen het voerschema veranderen hierin niks op...

Paard is gewoon stront en stront vervelend en gevaarlijk... en dat is niet alleen omdat die teveel voer krijgt dat weet iedereen hier... er moet iemand op zitten die er niet afvalt , of de kans 2 % is dat deze eraf gaat...

TS moet zelf weten wat ze met haar paard doet, het is vreselijk moeilijk....
Maar mijn tip is dit paard dagelijks in de aquatrainer zetten .... een maand lang of net zolang tot TS zelf weer in staat is met het paard aan het werk te gaan!

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 19:51

Elise Buiten heeft heel veel ervaring met het in en doorrijden van paarden. Ook getraumatiseerde PRE's krijgt ze weer helemaal goed onder het zadel.
Je zou haar altijd eens kunnen benaderen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 20:23

Doe mij maar een getraumatiseerde Pre hoor. Makkelijker dan een kwpn'er die op tilt gaat :=

TS, klinkt als een goede eerste stap. Iets minder eten en wat meer werk.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 10:58

Misschien heb ik t gemist maar hoeveel werk krijgt ze op dit moment en heb je al eens geprobeerd wat het effect is als je dat verhoogd?

Mits dat io met de da akkoord is betreffende de pees.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 11:12

Ik heb ook zo´n vlugge merrie die je niet gemakkelijk op gewicht houdt. Punt is dat in de meeste krachtvoeders een teveel aan suikers en zetmelen zit. Dit zijn snelle verbranders die paarden druk kunnen maken. Er zouden minder suikers en zetmelen in moeten zitten maar veel meer vetten. Vetten slaan meer op. Worden ze minder druk van. Je hebt dat wel in vorm van supplementen maar er zijn niet veel krachtvoeders die dat zo bevatten en als ze er zijn, zijn ze zoveel duurder.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 14:56

Omega 369 van Subli is prachtig spul om aan te zetten! Maar een dagelijkse flinke scheut zonenbloemolie wil ook wel hoor...

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 00:33

Hier ben ik weer!
Vind reageren verschrikkelijk op mijn telefoon, maar zit even zonder wifi, Ziggo laat op zich wachten haha.

Gisteren en vandaag is mijn merrie weer gereden. Afgelopen donderdag vloog iemand eraf en vanaf maandag draaft ze dagelijks in de molen (op rij dagen na).
Gisteren in eerste instantie braaf, toevallig was mijn instructeur (die haar vanaf nu les gaat geven), ook in de bak aan het rijden. Alles goed en wel tot hij van zijn paard af stapte. Reactie van mijn merrie; kop tussen de benen en stuiterend de hele bak door. Paard weer onder controle, rustig verder gereden. Wil mijn instructeur de bak verlaten, gebeurt precies hetzelfde weer. Weer kop tussen de benen en gaan. De dag daarop (vandaag) zou ze les van hem hebben, dus hij besloot alvast even te helpen.

Omdat er nu natuurlijk aan weerszijden spanning was, en mijn merrie DUIDELIJK niet gehoorzaamde aan de hulpen voorwaards en halt, zij hij tegen haar dat ze af moest stappen.

Ze moest naast mijn merrie gaan staan en stappen. Het moment dat zij stopte moest mijn merrie ook stoppen, uiteraard deed ze dit niet. Bij ongehoorzaam, tik op haar neus en opnieuw. Dit tot mijn merrie al stopte voordat ruiter alleen al dacht aan stoppen. Daarna weer erop, geen enkele pas meer verkeerd gezet en ho was ho.
Het is misschien een beetje een harde aanpak als je in gedachten hebt dat er iets mis kan zijn met mijn merrie, maar hij is er van overtuigd dat dit niet zo is. En zoals ik al eerder in het topic heb gezegd, denk ik ook grotendeels aan ongehoorzaamheid omdat ik weet hoe ze kan zijn, en omdat ze al helemaal binnenstebuiten is gekeerd. Mocht er wel iets mankeren aan haar, dan komt ze over een tik op haar neus ook wel weer heen.

Dus vandaag de les.. Nou dat was al een heel ander paard.. Les begon meteen goed; stappen is stappen, niet sukkelen, slenteren of dribbelen, gewoon door stappen. Zoals ik al zei; in stap kan je met lang teugeltje rondhobbelen. Maar ze moest gewoon meteen flink doorstappen.
Zelfde geldt voor draf, doordraven. Ze is heel snel geneigd om te gaan dribbelen, zowel als ze door moet stappen of als ze langzamer moet draven. Dit mocht ze absoluut niet doen. Stap of draf, niks ertussen in. Écht reageren op hulpen is eigenlijk waar ze grotendeels van de les mee bezig zijn geweest. Ze reageert wel op de hulpen, maar doet er veel te lang over. Dus actie = reactie, en niet pas 2 seconden later. Ho is meteen stilstaan, einde discussie. Niet 3 passen doordribbelen. Voorwaards valt ze snel in galop maar gaat dan dus niet harder, alleen over in galop. Dus ook voorwaards actie = reactie, niet hetzelfde tempo in een andere gang.

Nou dat vond mevrouw toch allemaal wel wat lastig dus dacht al vrij snel; moet ik harder, okeeee dan gaan we harder. Dus flink tempo erin in draf, daarop ben je geneigd om veel terug te rijden maar daar wordt ze nog heter van. Hij liet haar dus heel veel schakelen, enkele passen terug en weer voorwaards. Halthouden en wegdraven. Veel schakelen in galop. Vooral niet teveel terug rijden of in de teugels gaan hangen, dat spelletje kent ze.

En eigenlijk het aller belangrijkst bij haar; hoofd omhoog! Ze duikt heel erg, hangt graag in je hand. Maar vanuit die positie, stopt ze haar hoofd natuurlijk heel makkelijk tussen haar benen en maakt ze zich heel makkelijk bol. Dus die kans moet je haar ook gewoon niet geven, oren omhoog en vooral voorwaards blijven rijden. Want laat je haar duiken en dribbelen, dan heb je binnen een halve seconden een stuiterbal onder je kont.

Was ze braaf, was ze makkelijk? Nee. Was ze stout of onterecht gemeen? Nee. Ja, ze zette haar kont naar binnen, ging niet aan de kant voor het been, gooide haar hoofd een paar keer omhoog, ze bokte een keer in galop. Maar ze is geen 1 keer met 4 benen tegelijk omhoog gekomen, geen 1 poging tot steigeren gedaan of 180 graden omdraaien.

Natuurlijk reageerde ze nogsteeds overal op, elke kans die ze kreeg deed ze een pas opzij, gooide haar kont naar binnen. Maar deze keer was de ruiter haar steeds voor, liet haar niet duiken, waardoor het bij een pas opzij bleef en geen complete rodeo.

Eigenlijk de simpele basis die er allang in zat, maar geef je 1 vinger.... Precies... Wat is er gebeurd, mevrouw kreeg een blessure, dus ik werd voorzichtig. Sprong zij weg, beloonde ik haar als ware als ze weer rustig werd.. Dat trucje heeft ze in een ware kunst ontwikkeld; lekker doen waar ze zin in heeft, de dans ontspringen, vooral niet echt aan het werk te hoeven want oh denk om die pees.. Dus ja; puntje bij paaltje gewoon eigen domme schuld, ik heb haar idiote gedrag eigenlijk gewoon beloond.

Natuurlijk weet ik dat deze twee dagen een moment opname zijn. Morgen kan het heel anders gaan. Ook zal ze weer nieuwe trucjes verzinnen, want zo gaat het al zolang ik haar ken. Ook zal ze ongetwijfeld komende week weer een rodeo uit haar mouw schudden omdat de ruiter haar net iets teveel ruimte geeft. Want ze ontspant zo makkelijk, dan ben je snel geneigd haar laag te laten lopen, want dan loopt ze zo lekker. Maar daarmee geef je haar weer elke kans om te ouwehoeren. Ik ben ervan overtuigd dat ze vandaag lichtelijk overdonderd was, ineens kreeg ze geen ruimte meer om gek te doen. Dus er zal minimaal wekelijkse begeleiding moeten blijven, we zullen haar moeten blijven verassen want als we dit niet doen dan zal ze ons weer gaan verassen.

Er zijn gisteren en vandaag trouwens geen zweep, sporen, scherp bit, hulpteugels of andere zaken aan tepas gekomen. Ja ze heeft een flinke schop onder haar hol gehad toen er voorwaards 0,0 reactie kwam. En een keer het bit tussen haar oren toen ze er een kwart zijde over deed om stil te staan. Maar ze heeft haar op een ontzettend vriendelijke manier gereden (doet ze altijd), maar wel heeeeel duidelijk en geen ruimte voor prutsmuts. Overigens heb ik absoluut niks tegen zweep en sporen, niet als het nodig is. Maar de bedoeling vandaag was niet om haar te breken, puur aftasten en kijken of ze veranderd. Als blijkt dat dit inderdaad puur eigenwijs en verwend gedrag is, en ze blijft leuke trucjes verzinnen, dan gaat er absoluut iemand komen die haar op haar plek zet.

Als zij lichamelijk niet in orde is, dan zal ze haar gedrag blijven vertonen. Ongeacht of we meer bewegen, minder voeren en duidelijker zijn in onze hulpen. Als dat zo blijkt te zijn dan slaan we uiteraard een andere weg in.

Wat betreft voer, de dierenarts moet haar even bekijken voordat hij kan oordelen of ze voldoende op gewicht is. Waarschuwing die ik wel meteen kreeg was oppassen met van 2/3 dagen in de week werken, naar 6/7 dagen in de week werken en tegelijkertijd voer afbouwen. Ze krijgt misschien teveel energie binnen, maar die zal ze dan ook nodig gaan hebben. Dus wordt vervolgd......

Edit; de dierenarts bedoelde het Down Syndroom niet banketstaaf of neerbuigend! Ik vroeg gewoon hoe het kon dat ze dan nooit 'vol' zou zitten, daarop legde hij uit dat bij bepaalde ziekte beelden of bijvoorbeeld lichamelijke afwijkingen, dat voor kan komen. En gaf daarbij een voorbeeld. Snap dat het raar overkomt, maar ik ben absoluut kritisch met dierenartsen na alles wat er gebeurd is haha. Hij was de eerste dierenarts die meteen actie ondernam (opvoelen) bij mijn; 'ik ben bang voor koliek' telefoontje (nadat ze in Lingehoeve had gestaan) en er niet eerst een spuit pijnstillers in spoot om vervolgens uren af te wachten wat er gebeurt. Hij heeft het altijd bij het rechte eind gehad met haar koliek en ook haar pees, dat vindt ik toch belangrijker dan een ietwat vreemde vergelijking. Naast het feit dat mijn merrie gek met hem is ook al brengt hij haar steeds weinig plezier met opvoelen, sonderen, laxeren, inspuiten enz enz enz haha.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 01:00

Fijn om te lezen dat het nu "beter" gaat
Ik denk dat het vooral belangrijk is dat ze weet wie de "baas" is en dat ze weet waar ze aan toe is
Zoals ik eerder geschreven heb over mijn paard nee is nee
Ik herken jou paard heel erg in mijn paard de eerste jaren
Ook het omlaag gaan met t hoofd en dan als je een vinger geeft... De hele hand pakken en er vandoor gaan in rodeo

Ik vind dat jullie goed bezig zijn! Hoe vaak gaat ze lessen bij die instructeur zijn aanpak lijkt me zeer functioneel en veel op mijn aanpak toen der tijd n nu nog wel eens
De achterhand na binnen zetten is niet correct maar voor nu denk ik dat t al heel wat is als ze stopt met het spelletje voetjes van de vloer
Maar dat betekend uiteraard niet dat ze ongehoorzaam mag zijn

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 01:02

Het is dat je het over een hij hebt, anders had ik gedacht dat je van mij les had gehad vanmiddag :D

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 01:23

R12312 schreef:
Het is dat je het over een hij hebt, anders had ik gedacht dat je van mij les had gehad vanmiddag :D

:') :') :') :') _O- _O- hahaha het was echt een hij! Maar als ik een 'hij' wil inruilen voor een 'zij' dan weet ik nu waar ik moet zijn := +:)+

@Gentlegiant; dat denk ik ook, daar moeten we beginnen; uitleggen dat zij iniedergeval niet de baas is! We zijn er nog laaaaaang niet, heel veel werk aan de winkel en ook het kontje moet straks gewoon op de hoefslag blijven. De 'ellende' is bij mij begonnen, dus ik moet straks heel goed op mezelf passen als ik er weer op mag.

Ze gaat vanaf nu 1 keer in de week lessen. Maar omdat ze vandaag heeft aangegeven dat ze het wel 'eng' vindt om haar echt flink door te rijden en ook waar nodig terecht te zetten, heeft mijn instructeur besloten haar de eerst komende dagen/week te blijven begeleiden. Tot ze ziet dat ze echt de controle kan houden op deze manier en genoeg vertrouwen in zichzelf heeft. Want chapeau voor haar, ze deed het gewoon echt goed vandaag. En ze heeft mij al gezegd dat ik mijn paard pas terug krijg als ik plechtig zweer dat ik trouw wekelijks ga lessen, anders mag ik er niet op :') !

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 01:32

oei ik heb ooit op zo een manege paard gereden sindsdien rij ik ieder paard consequent :')
na de derde keer eraf stuiteren was ik het zo zat dat ik maar eens voor mijn harde aanpak ging
ho is ho en lopen is lopen en geen gedonder O:)
eerder probeerde ik met rijden altijd gewoon het probleem te vermijden moet wel zeggen dat ik echt respect heb voor hoeveel jij voor je paard over heb !! +:)+ _/-\o_

ik volg graag verder om te weten of zij nog een _/-\o_ "handelbaar" := paardje word wel 1 met een gebruiksaanwijzing uiteraard :')

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 02:00

Ik heb ooit een paard gekent wat ook lastig werd. Nou was dat paard niet lastig maar vooral slim. Als jij een volte reed en 2 keer op die volte terug had gereden of voorwaarts deed dit paard het al even voor je er zelf aan dacht.

Dat gevoel krijg ik bij jou merrie. Dat zij vooral slim is en heel erg aan het werk gezet moet worden met tijdens het rijden veel denkwerk.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 02:33

haha het bit tussen haar oren ik denk dat ze die niet zag aankomen, tja luisteren is luisteren.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 07:06

De kont naar binnen is voor mij een teken van scheefheid, geen teken van dwarsheid.
Grondwerk maakt je paard 100% gehoorzamer..De oefening als jij stopt zij moet stoppen is een gehoorzaam/ leiderschapsspelletje..Deze oefening moet er voor zorgen dat je paard zich op jou fixeert..Er zijn tal van oefeningen te vinden omtrent dit op internet..De 7 games van pat parelli werken zeer effectief ook warwick shiller, Tristan tucker hebben super tips..Je paard verandert hier enorm door!
Succes!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 08:29

pol1 schreef:
De kont naar binnen is voor mij een teken van scheefheid, geen teken van dwarsheid.
Grondwerk maakt je paard 100% gehoorzamer..De oefening als jij stopt zij moet stoppen is een gehoorzaam/ leiderschapsspelletje..Deze oefening moet er voor zorgen dat je paard zich op jou fixeert..Er zijn tal van oefeningen te vinden omtrent dit op internet..De 7 games van pat parelli werken zeer effectief ook warwick shiller, Tristan tucker hebben super tips..Je paard verandert hier enorm door!
Succes!

of het dier is zo gevoelig dat het reageert op de kleinste (onbewuste) Hulp van de ruiter. Mijn paard kon prima travers, renvers, schouder voor, appuyement etc. Als ik het vroeg en duidelijke hulpen gaf. Totdat ik een keer erop zat met alleen een bosal ofzo. Beest begon spontaan alle oefeningen uit te voeren. Bleek ie zo gruwelijk scherp afgesteld (paard op de hulpen hè, niet die bosal) dat hij reageerde op mijn kleinste gewichtshulp waar ik me in mijn geheel (helaas) niet van bewust was.

Het kan scheefheid zijn, balans, goed aan de hulpen. Nou ja, genoeg mogelijkheden om dat uit te zoeken

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 09:41

Na het lezen van je OP en met name je laatste berichten is dubbele longe of lange teugel wellicht iets voor jullie?

Op die manier kun je je paard redelijk onbelast trainen op tempowisselingen, balans, evt scheefheid ect.

Is maar een ideetje....

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 09:42

Dat ze scheef is kan heel goed hoor :) met z'n paard heb je wss ook niet de kans om ohz recht te richten

Maar dat komt wel t is voor nu zeker belangrijk dat ze gewoon de voetjes op de grond houd en zich gedraagd
Dat rechtrichten ohz komt vanzelf

En met je instructeur d'r bij ben ik overtuigd dat dit goed gaat komen
Het heeft wel (veel) tijd nodig die van mij heeft 2/2,5j geduurd
Hij is alleen nu heel ziek geweest operatie enz en staat al ruim n maand stil ga m als t weer wat beter word weer oppakken
Vermoed zo dat ik weer n paar dagen rodeo heb

Maar ook dat komt wel goed
Ook met jou merrie ts vind het een goede zet van je instructeur dat je er pas weer op mag als jezelf consecuent kunt zijn is misschien helemaal niet leuk maar n stukje bescherming van jezelf
Maar als ik alles zo lees kun je je daar prima in vinden dus dat zit wel snor
Fijn dat je instructeur haar wilt blijven begeleiden en niet 1x pw
Dat is voor nu gewoon echt te weinig misschien 1x/2x pw les en voor de rest rijden als ze id buurt is of zelf rijd
Doe ik hier ook met n klant dan kan ik haar toch helpen zonder direct n half uur of uur in de bak te staan vraag d'r zelf dan ook niets voor is n stukje service zal bij jullie wel t zelfde zijn vermoed ik

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 09:59

Misschien lees ik er overheen, maar komt ze nu dagelijks ook even buiten in een paddock oid? Ik vind dat echt enorm verschil uitmaken bij gedragsproblemen. En dan bedoel ik écht niet dat een paard 24/7 buiten moet hoor! Mijn vee-arts is van mening dat bij blessures ook rennen en bokken als je erop zit uiteraard niet gewenst is, dus als je moet kiezen dan maar liever een bok in de paddock! Een paard is gewoon niet gemaakt om 23uur in de box te staan en daar kunnen ze gewoon echt vervelend van worden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 11:53

Goed bericht. Zo te horen heb je een leuk paard dat werkwillig genoeg is, maar dat je niet "alleen" moet laten.
Op zich goed, want daar leer je wel consequent van rijden. Ben benieuwd hoe je verder gaat.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 11:55

Ik ken dat "type paard" als jouw merrie wel...heel dominant, is jouw merrie ook een alfa merrie? omdat ze het gedrag ging vertonen toen er een ander paard weg ging? kan duiden op een alfa paard die alles graag regelt en in de gaten houdt. Of een paard met verlatings angst en in dit geval komt de dominantie voort uit onzekerheid/ angst.

Je instructeur klinkt inderdaad heel goed, ik zou haar alleen nog laten rijden met behulp van je instructeur omdat consequent zijn zo belangrijk is bij dit soort paarden.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 09:47

TS, dat klinkt goed! T is prijzig, maar zou de instructeur er ( vooral nu) vaker bij kunnen zijn?
Kan me helemaal vinden in jouw en zijn verhaal en ik denk, velen wel.....
ik blijf volgen

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 11:28

Ik vind het ontzettend knap hoe jij naar jezelf kijkt! Dat vind ik echt een compliment waard! Want zeggen dat je paard niet loopt kan iedereen, maar zeggen dat je daar zelf voor een deel debet aan bent, kunnen maar weinig mensen!

Dat stukje wat je schrijft over het halthouden...of je paard nou wel of niet gezond is, respect moet er ten alle tijden zijn! En halthouden wanneer jij daarom vraagt is in mijn ogen toch iets wat MOET functioneren. Ik vind in dat geval dat een tik over de neus een heel vriendelijke oplossing is.

Ik hoop dat de positieve lijn zich voortzet en dat je over een tijdje weer een paard hebt waar je gewoon lekker mee kunt rijden :)

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 13:12

Gefeliciteerd dat je tot het inzicht gekomen bent.

Africhting en gehoorzaamheid!

Chapeau dat je niet in de valkuilen van vitamientjes, poedertjes, sapjes en allerlei alternatieve toestanden bent getrapt.

Succes!

kimosi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 13:19

Www.staloudesluis.nl zij is echt top en je gaat echt samen met je paard aan de slag!
Een echte aanrader!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 13:20

even de laatste paar poste lezen, misschien :-) ?