Paard is 'boven bang' ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 09:59

Ik wil hier nog eventjes kort reageren gezien ik van Floor heb vernomen dat via pb al verteld is dat hij bij mij vandaan komt.
En voor er verhalen de ronde gaan wil ik een aantal dingen verduidelijken.

Ten eerste is hij absoluut niet plat gespoten of ook maar iets in die richting :D
En daarnaast was Duque bij mij niet zo bang als hij nu bij Floor lijkt te zijn, ik kon hem prima hanteren en heb hem ook meerdere malen gereden.
De reden van verkoop is wegens omstandigheden thuis (mijn moeder was ernstig ziek) en ik had de zorg over thuis en de dieren.
Het hele traject van verkopen had ik op dat moment geen zin in. Ik wou geen mensen over het erf hebben vanwege de situatie thuis en daarom is hij naar een trainingsstal gegaan die hem voor mij zou gaan verkopen.

Hij was daar 100% verkeersmak en je kon rustig dravend langs de weg met een trekker die langs je reed. Obstakel training, dwars door de plassen rijden en zonder zadel erop springen kon allemaal. Floor heeft hem ook langs de weg gezien en zelf nog dravend terug naar stal gereden.

Ik denk zelf dat het een combi is van meerdere factoren. Een nieuwe omgeving, een onzekere ruiter en de castratie.
Floor heeft meerdere foto's en filmpjes van mij ontvangen waar ik hem rijd of de trainer.
Ik denk dat Duque de spanning van een ruiter feilloos aanvoelt en daar zelf dan heel onzeker van wordt.

Nogmaals ik vind het heel vervelend voor je Floor en ik hoop dat je er een passende eigenaar voor vind. We houden contact via de app!

EdkingEnzo

Re: Paard is 'boven bang' ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 10:05

Thanks voor je berichtje Sandra! :)

Ik denk dat je gelijk hebt. Bij het proefrijden dacht ik echt, dit is hem. Het leek allemaal echt top! Maar er is duidelijk iets mis gegaan tussen ons helaas.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 10:07

Ik zag dat je zelf ook handelt in PRE's Sandra?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 10:19

Sizzle schreef:
Varekaj schreef:
En hem misschien op dezelfde manier verkopen als zijnde braaf? Zou je dat iemand anders willen aandoen?

Als hij bij die trainers direct weer braaf is: wat mij betreft ja :j
Want dan is hij dus gewoon braaf bij de juiste ruiter (zoals bijna ieder paard).
Het is dan gewoon een sensibel jong dier.

Braaf is ook echt maar een relatief begrip hoor. Ik heb een dood en dood brave kwpner. Die maak je echt de kop niet op hol. Maar ik heb hem met 3 personen toch echt gedrag zien vertonen waarvan ik denk: wie bén jij?????? :? :?
Meerdere rondjes aan de kletter gaan, brullend en dansend met iemand er als een vlaggenstokje achteraan wapperend. >;)
Heel soms maakt iemand dat gedrag in hem los. 98% van de mensen krijgt hem te zien zoals ik hem al 17 jaar ken: niet gek te krijgen maar bij 2% van de mensen: 'unleash the beast'.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 10:31

EdkingEnzo schreef:

Ik denk dat je gelijk hebt. Bij het proefrijden dacht ik echt, dit is hem. Het leek allemaal echt top! Maar er is duidelijk iets mis gegaan tussen ons helaas.

Heel lief van je EdkingEnzo om dat te zeggen, maar wat ik inmiddels heb gelezen over het gedrag van dit paard is er m.i. echt wel meer met dit paard aan de hand dan alleen de juiste ruiter. Je kunt wel alle "schuld" voor het "niet klikken" op je willen nemen, maar dit paard had nooit aan jou als braaf verkocht mogen worden. Zo zie ik dat.
Het paard heeft mogelijk flinke zadel/singeldwang en kan soms niet van de zijkant worden benaderd. Dat heeft weinig te maken met de juiste ruiter. Misschien wel met een probleem in de rug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 10:54

Alleen jij kan de juiste beslissing maken en als dat voor jou een nieuw baasje is, dan heeft niemand daar wat op te zeggen. Het moet leuk blijven. Je moet met plezier naar je paard gaan en niet met het idee "wat als".
Dat het aan jou ligt? Kan. Maar daarom heb je dat niet met elk paard. Ik heb nog paarden (gehad) en dit is de eerste die zo bang is. Maakt mij niks uit, dan rijden we niet. Dat heeft geen invloed op mijn werk met de andere die hier staan. Daar zou ik me ook geen zorgen in maken. Kan dat jij een nieuw paard vindt waar je alles mee kan en de vorige eigenaar net niet.

Komt wel goed!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 11:10

Babootje schreef:
EdkingEnzo schreef:

Heel lief van je EdkingEnzo om dat te zeggen, maar wat ik inmiddels heb gelezen over het gedrag van dit paard is er m.i. echt wel meer met dit paard aan de hand dan alleen de juiste ruiter. Je kunt wel alle "schuld" voor het "niet klikken" op je willen nemen, maar dit paard had nooit aan jou als braaf verkocht mogen worden. Zo zie ik dat.
Het paard heeft mogelijk flinke zadel/singeldwang en kan soms niet van de zijkant worden benaderd. Dat heeft weinig te maken met de juiste ruiter. Misschien wel met een probleem in de rug.

Ik ben het hier eerlijk gezegd wel mee eens..
Er moet meer aan de hand zijn met dit paard..
Maar ben het ook eens met andere posters..soms kan een paard heel anders bij een nieuw persoon reageren..Heb er zelf zo 1..niet altijd even makkelijk en leuk..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 20:58

Dat zijn aannames die je niet kunt maken als je er niet bij was.
Ik ken genoeg paarden die bij de eigenaar hysterisch staan te doen en bij de stalbaas of hun vorige baas de rust zelve zijn.

Laatst nog een paard dat steeds stijgerde en debiel deed omdar hey niet van het erf wilde. Na een paar weken durfde de eigenaar niet meer en stapt de stalbaas op.
Paard wandeld gewoon direct braaf het erf af.

Ik heb ook een keer een dier opnieuw moeten corrigeren omdat het alleen nog bokte en stijgerde terwijl het een koele kikker was bij de verkoop.
Daarna ook weer terug al koele kikker teruggegeven en daarna hebben ze het met heel veel les goed weten te houden.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 06:38

Natuurlijk zijn dat aannames maar ik vind dat ts wat betreft het gedrag wel erg Het " boetekleed" moet aantrekken. Ik ga er toch vanuit dat een handelsstal een beetje inschatting moet kunnen maken met wat voor type paard ze te maken hebben..Of zou het paard daar geen enkel symptoom van dit gedrag hebben laten zien?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 06:52

pol1 schreef:
Natuurlijk zijn dat aannames maar ik vind dat ts wat betreft het gedrag wel erg Het " boetekleed" moet aantrekken. Ik ga er toch vanuit dat een handelsstal een beetje inschatting moet kunnen maken met wat voor type paard ze te maken hebben..Of zou het paard daar geen enkel symptoom van dit gedrag hebben laten zien?

Als ik uitga van deze text hieronder dan is gewoon niemand schuldig, ook het paard niet.
Gewoon pech.

Citaat:
Hij was daar 100% verkeersmak en je kon rustig dravend langs de weg met een trekker die langs je reed. Obstakel training, dwars door de plassen rijden en zonder zadel erop springen kon allemaal. Floor heeft hem ook langs dHij was daar 100% verkeersmak en je kon rustig dravend langs de weg met een trekker die langs je reed. Obstakel training, dwars door de plassen rijden en zonder zadel erop springen kon allemaal. Floor heeft hem ook langs de weg gezien en zelf nog dravend terug naare weg gezien en zelf nog dravend terug naar gereden.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 08:51

Ik kwam toevallig op FB de advertentie ook tegen. Daar reageerde nog iemand waarbij het paard ook in training heeft gestaan. Die vond het het een fijn paard, maar ik had eerlijk gezegd wel meteen: oké óók daar nog in training gestaan met z'n net 6 jaar ?

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 09:38

Sorry maar het kan echt aan de combinatie liggen. Dan hoeft er niks met het paard te zijn maar gewoon niet het juiste uit elkaar halen.
Kan een paard bij een iemand echt super braaf zijn en bij een ander is het een rodeo paard. Ligt echt aan de combinatie en niet aan de ruiter zelf of aan het paard. En ook niet aan de verkoper.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 11:44

DatBenIkNou schreef:
Ik kwam toevallig op FB de advertentie ook tegen. Daar reageerde nog iemand waarbij het paard ook in training heeft gestaan. Die vond het het een fijn paard, maar ik had eerlijk gezegd wel meteen: oké óók daar nog in training gestaan met z'n net 6 jaar ?

Dat geeft inderdaad wel een beetje te denken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 20:30

DatBenIkNou schreef:

Paard heeft nergens anders in training gestaan dan bij de stal waar Floor hem kocht.
Wat een aannames hier van sommige! Zo knap dat jullie weten hoe het zit zonder mij, Floor of het paard te kennen :D

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 21:48

Ik denk dat je veel te snel bent gaan rijden met dit paard. Ik snap dat je dat wilt en dat dat je doel is om lekker te gaan trainen, maar als ik dit lees denk ik dat dit paard veel behoefte heeft aan een vertrouwensband met jou. En ik denk dat je echt bij de basis moet beginnen. Wat houdt die basis in: poetsen, vast staan, voeten optillen, staart borstelen, haren insprayen (echt met hele kleine stapjes tegelijk).
gaat dit goed, dan ga je een dekje op zijn rug leggen, of alleen een longeersingel. Dat je dus iets over hem heen gooit (zijn rug).
Vervolgens een dekentje, en daarna weer af. Net zolang oefenen tot hij het niet meer eng vindt, en weet wat er gaat gebeuren.
Daarna ga je grondwerk doen.
Vrij in de bak, laat hem naar je toekomen. Misschien wil je wel stemcommando's oefenen zodat het rijden ook makkelijker wordt, kun je mooi doen. Longeren, dubbele lijnen. samen door de bak rennen. Vertrouwen!
Als je dat hebt kun je lezen en schrijven met een paard en neemt hij heel veel van je aan als jij aangeeft dat het goed is.

EDIT: volgens mij n oud topic, maar toch wilde ik reageren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 21:51

Ik denk juist dat het daar fout gegaan is.
Niet te veel prutsen maar gewoon 'doen' had imo beter gewerkt. Dan bied je het paard duidelijkheid en leiderschap.
Op dat karakter zijn ze immers ook honderden jaren gefokt.
Maar dat zullen we achteraf nooit kunnen weten.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 22:07

Sizzle schreef:
Ik denk juist dat het daar fout gegaan is.
Niet te veel prutsen maar gewoon 'doen' had imo beter gewerkt. Dan bied je het paard duidelijkheid en leiderschap.
Op dat karakter zijn ze immers ook honderden jaren gefokt.
Maar dat zullen we achteraf nooit kunnen weten.

duidelijkheid en leiderschap is niet altijd goed. Werkt imo juist tegenovergesteld. Als je geen vriendschap kunt hebben met je paard is er geen diepgaand en onvoorwaardelijk vertrouwen.
Ik zou beginnen met een vriendschap opbouwen en gevaarlijk gedrag wel bestraffen maar vooral belonen en vriendschap en respect uitstralen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 22:23

Je kunt geen vrienden worden met een paard als hij er niet vanuit kan gaan dat jij zijn leider bent.
Het hele principe van een kuddedier is dat hij alles doet voor de gene die duidelijk weet waar hij mee bezig is. Daar zetten ze alle angstn voor opzij.

Juist die portugezen en ook pre's zijn honderden jaren gefokt als hoogsensibele werkpaarden waar echt miemand mee ging staan knuffelen.

Bovendien lijkt mij ook de enige reden dat hij bij de handelstal zo braaf was dat hij daar gewoon aan het werk gezet werd.
Juist toen TS begin met kleine stapjes is het van kwaad tot erger gegaan.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 22:31

Idd, daar ben ik het mee eens. Elk paard is anders, en vaak is het dat ze op de handelsstal goed gaan en daarna op de trage manier niet, dat er te weinig gewerkt wordt.

Ik heb exact dit type op stal. Moet je echt geen vriendjes mee willen zijn want dan neemt ze meteen de leiding over, werkt ze continu tegen en heb ik er problemen mee. Begin ik daarentegen heel zelfzeker, zeg ik duidelijk "dit gaan we doen en daarmee uit" heb ik een héérlijk dier dat door een vuur gaat.
Wilt niet zeggen dat we nooit knuffelen of grondwerken ;). Maar zij heeft een duidelijke, consequente baas nodig en stilstaan of weinig doen, ze zal wel braaf blijven maar wordt een echte lastpak dan.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 22:43

Especial schreef:
DatBenIkNou schreef:

Paard heeft nergens anders in training gestaan dan bij de stal waar Floor hem kocht.
Wat een aannames hier van sommige! Zo knap dat jullie weten hoe het zit zonder mij, Floor of het paard te kennen :D

Ohnee? Waarom reageert een bokker die professioneel traint dan op de advertentie op fb? Lijkt me dat die dat niet verzint toch?

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 22:54

Lijkt me logisch dat dat de plaats is waar het paard in training heeft gestaan (en dus niet een 2e trainingsstal).
Zoals ook door hun verteld is, alleen hebben ze de naam vd persoon/stal niet genoemd. Dat lijkt me netjes, niet alles hoeft openbaar te staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 23:00

Zonder link naar die reactie op fcebook kan niemand hier er iets zinnigs over zeggen. De advertentie staat meerdere keren op internet en die reactie heb ik nog niet voorbij zien komen. En zelfs als het klopt wat die persoon schrijft dan hoeft dat nog niet te betekenen dat Duque 2x in correctietraining is geweest; voor hetzelfde geld werkte deze persoon op de handelsstal waar TS hem gekocht heeft, of heeft ze geholpen met inrijden/doorrijden toen hij vers uit Spanje kwam?

Ik hoop vooral dat de persoon die vrijdag komt kijken een klik met hem heeft en dat zowel TS als Duque snel weer verder kunnen met hun leven.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 23:15

xyzutu2 schreef:
Zonder link naar die reactie op fcebook kan niemand hier er iets zinnigs over zeggen. De advertentie staat meerdere keren op internet en die reactie heb ik nog niet voorbij zien komen. En zelfs als het klopt wat die persoon schrijft dan hoeft dat nog niet te betekenen dat Duque 2x in correctietraining is geweest; voor hetzelfde geld werkte deze persoon op de handelsstal waar TS hem gekocht heeft, of heeft ze geholpen met inrijden/doorrijden toen hij vers uit Spanje kwam?

Ik hoop vooral dat de persoon die vrijdag komt kijken een klik met hem heeft en dat zowel TS als Duque snel weer verder kunnen met hun leven.

Helemaal mee eens, goed gezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 23:23

Sterker nog; de TS was de allereerste die op mijn paard gereden heeft, en toch claimt de handelsstal waar ik hem gekocht heb dat hij daar is ingereden.
Rara hoe kan dat? :+

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 00:13

Jij gaat het goede paard nog wel vinden.