gewoon zijn bij je paard, maar ik wordt verjaagd

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 09:37

MaricoGraphy schreef:
Tevens is de eigenaar ook altijd bezorgd als ik met de haf bezig ben. Ze is zelf bang dat de haf mij schopt. Dus het ligt niet enkel aan mij.

Dit kun je op twee manieren lezen:
Of de haf is idd niet zo tof qua karakter en bijt en slaat.
Of de eigenaar herkent jouw houding ten opzichte van de haf en maakt zich daar zorgen om omdat hij weet dat jij niets te zeggen hebt.

Denk daar eens over na ;)

Art_Ificious

Re: gewoon zijn bij je paard, maar ik wordt verjaagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 09:56

Dan is het overduidelijk optie 1 want de haf heeft ook de DA en hoefsmid al gericht gestampt en stampt ook naar de broer van de eigenaar en zelfs naar de eigenaar zelf.
Zoals ik al zei konden ze voorheen niet aan de staldeur staan zonder gebeten te worden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 12:51

Vandaag even in paniek geweest. Harley kreeg een wortel, Astra wou het laatste stuk afpakken waardoor Harley ermee gaat lopen. Resultaat verslikt in de wortel met verstikking.

Dus de DA met spoed opgebeld en alles is gelukkig goed gekomen. Het stukje zat nog vooraan de slokdarm.

Inmiddels afspraak gemaakt voor castratie. Vrijdag is het zover.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 12:59

MaricoGraphy schreef:
Vandaag even in paniek geweest. Harley kreeg een wortel, Astra wou het laatste stuk afpakken waardoor Harley ermee gaat lopen. Resultaat verslikt in de wortel met verstikking.

Dus de DA met spoed opgebeld en alles is gelukkig goed gekomen. Het stukje zat nog vooraan de slokdarm.

Weer iets geleerd, niet voeren als ze met meerdere zijn en je er maar eentje iets geeft. Garantie voor ongelukken want voor hetzelfde geld sta je er tussen en gaat Harley zich straks omkeren en ook meppen als hij zich zekerder voelt. Dit is mij zelfs een keer gebeurt, ik wilde er twee iets geven maar eentje was zo vliegensvlug dat ik een trap kreeg(deze had wel voernijd) dus ondanks jarenlange ervaring ging ook ik de mist in, heb nog een fikse deuk in mijn bovenbeen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 13:26

Idd weer wat geleerd.

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 14:06

MaricoGraphy schreef:

Omdat de complimentjes voor de goeie dingen weer ver te zoeken zijn,
Goed dat je de afspraak inmiddels hebt gemaakt!
Succes vrijdag.

SanneJas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 14:40

goed dat hij vrijdag gecastreerd wordt!

Even op je vraag terug te komen; kan je niet een stuk van de wei afzetten (volgens mij is hij groot genoeg) en daar Harley in zetten, zodat hij daar kan grazen en jij er rustig bij kan zitten?

De andere paarden staan nog steeds in het zicht, maar kunnen jou of hem niet 'lastig vallen'.
Anders is het misschien een idee om zelf achter het hek te blijven zitten voor je eigen veiligheid. De paarden hebben echt wel door dat jij er bent, maar kunnen jou niet in gevaar brengen.
Voor nu zal ik zeker niet bij de rest in de wei gaan zitten, dat is te gevaarlijk.

Misschien even off topic, maar ik las dat er een 10 jarige merrie bijkomt. Is deze merrie van dezelfde eigenaren als de haf en fjord?
Eerlijk gezegd zie ik niet zo in wat een 10 jarige merrie voor toegevoegde waarden heeft voor Harley, merries staan er nu niet om bekent dat ze erg speels zijn, de meeste merries die ik ken spelen amper en zijn toch wat meer opzichtzelf. En daarbij denk ik dat het voor een merrie ook niet echt leuk is om tussen 3 ruinen te staan. maar goed, misschien erg off topic.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 15:27

Nee de merrie is van een andere persoon die een weide huurt maar wordt over enkele jaren wel van ons heeft de eigenaar gezegd. Omdat hij al 70 jaar is en moeilijk te been wordt.

Ik kan vrijdag helaas niet bij de castratie zijn anders had ik foto's gemaakt. Vind ik altijd interessant zo dingen. Maar ik moet werken van 6 tot 15u en de arts komt tussen 11 en 12u.

Op het moment staat Harley in een andere wei met zicht op de 2 ruinen. Daar kan ik wel rustig gaan zitten.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 15:32

Huh? Hoe ga je dat doen als hij uit de narcose/verdoving komt dan? Zal toch iemand toezicht op houden hoop ik?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 15:34

Ja de weide eigenaar en haar broer blijven erbij. Ik kan hen ook bellen tijdens mijn pauze en als er wat mis is kunnen zij mij wel bereiken op mijn GSM, die mag ik gelukkig bij mij houden op het werk.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 15:38

bigone schreef:
MaricoGraphy schreef:

Weer iets geleerd, niet voeren als ze met meerdere zijn en je er maar eentje iets geeft. Garantie voor ongelukken want voor hetzelfde geld sta je er tussen en gaat Harley zich straks omkeren en ook meppen als hij zich zekerder voelt. Dit is mij zelfs een keer gebeurt, ik wilde er twee iets geven maar eentje was zo vliegensvlug dat ik een trap kreeg(deze had wel voernijd) dus ondanks jarenlange ervaring ging ook ik de mist in, heb nog een fikse deuk in mijn bovenbeen.

Dat is zeker niet per definitie zo! Als je een goede leider bent en de paarden zijn opgevoed moet dit prima kunnen. En niet vermenselijken dat het oneerlijk is, jij bent de leider op dat moment en jij bepaald wie wat krijgt, heel simpel maar zo gaat het in de kudde ook.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 15:39

MaricoGraphy schreef:
Ja de weide eigenaar en haar broer blijven erbij. Ik kan hen ook bellen tijdens mijn pauze en als er wat mis is kunnen zij mij wel bereiken op mijn GSM, die mag ik gelukkig bij mij houden op het werk.

Meestal gaat het prima op de weide als ze uit de narcose komen, juist niet te veel gedoe er om heen maar zo normaal mogelijk. Laat je kennissen afstand houden want de da zal waarschijnlijk een prikje geven zodra de operatie klaar is en dan zijn ze heel snel weer uit de narcose. Juist als er dan veel drukte omheen is proberen ze weg te lopen of te rennen en dat moet even voorkomen worden, dus kijken vanaf een afstandje.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 15:48

Hij wordt idd verdoofd maar niet volledig in slaap gedaan. Hij wordt staand gecastreerd.
We laten hem na de castratie ook 2 weken Apart staan zodat hij rustig kan herstellen.

Mijn dierenarts laat wel duidelijk weten wanneer we te dicht staan. Vandaag bij de ontstopping van de slokdarm ook.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 19:20

Neem je het aanbod nog aan van die bokker?

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 21:48

Goed dat je hengstje vrijdag gecastreerd wordt! In verband met grondwerk/leiderschap/vertrouwen kan je misschien eens contact opnemen met S ylvie B roos van SB Horsemanship? Ze zit zelf in het Antwerpse, maar kan wellicht goede mensen aanraden in omgeving Limburg.

Hier kan ik gewoon alle paarden uit de hand voeren op de wei, ik bepaal wel wie wat krijgt en in welke volgorde.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 22:10

Gaat hij niet rennen als hij apart staat van de andere paarden?

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 22:30

nog een tip heb alleen de eerste en de laatste pagina gelezen :)

pak een touw en als de haf kliert mep met t touw ,, als je t touw gewoon steeds meeneemt is t zo klaar met die haf ... wel gelijk goed meppen of gooien ;)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 23:02

Gillbo schreef:
Gaat hij niet rennen als hij apart staat van de andere paarden?

Nee de haf gaat wel steeds roepen (wat uiteindleijk na een 10 min ongeveer ook stopt) maar Harley heeft meer oog voor de merrie in de andere weide wat verderop dan voor de haflinger zijn geroep. :')

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 08:42

Oke maar hij gaat ook niet rennen vanwege de merrie?
Niet dat de wond straks open gaat omdat hij gaat rennen

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 11:17

Nee de poort naar de wei die vlak bij de merrie is blijft voorlopig dicht. Want als hij vlak bij de merrie kan komen gaat hij wel naast de omheining heen en weer lopen.
Nu blijft Harley rustig grazen in de wei met de gesloten stallen die volledig winddicht zijn. In elke wei staat een schuil stal, maar waar hij nu loopt zijn 2 vaste stallen in beton. Hij kan in de stallen wanneer hij wil want de deuren laten we open staan.

We kunnen aan de stallen ook een stuk wei afspannen zodat hij niet ver kan lopen maar wel de 2 ruinen kan zien.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 15:17

Voila vanmiddag was Harley hengst af.
Voortaan gaat hij als ruin door het leven. Zei al voor de grap tegen mijn collega's, ipv een Davidson is hij nu een chopper. :')

Hij moet nu 2 weken wachten' voor hij terug bij de anderen mag.
Kan ik hem gewoon zo terug erbij zetten na die 2 weken?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 18:01

Ik dacht dat je best 3 maanden wacht eer je hem bij de merries zet. Het beetje sperma dat er nog in kan zitten overleefd nog een tijd

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 18:12

De merrie staat nog niet vij de kudde (ruinen) dus kan harley na 2 weken toch wel terug bij de ruinen stan?

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 19:52

Ik zou over 2 weken bekijken of de wond goed geneest en aan de hand daarvan beslissen of hij er bij kan.
En dan zou ik hem er gewoon in 1x bij zetten

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 19:53

Bij de ruinen kan hij gewoon terug ja :)