Verkopen of toch slacht/inslapen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 19:40

martine0503 schreef:
Ajpam schreef:
Eczeem doe jullie vele malen erger voor dan t is. M'n shetlander heeft hele ergen eczeem(als ik niks doe heeft ze geen manen meer en bloed ze overal. Maar ik zalf er nu in met een nieuw soort zalf en ze heeft gewoon geen last meer! *\o/*

Wat bij jouw het werkt, hoeft bij een ander niet aan te slaan. Ik heb al diverse paarden naar de slacht zien gaan om zomereczeem.

Ja ook met verhalen dat ze aan de kust bijkomen (niet dus, en met het beste voer wat wel helpt! ook niet dus en dan nogmaar te zwijgen over de kast vol met middeltjes die dan ook niet helpen) en als 't niet lukt terug mogen komen....wat bij enkele al heel veel juridisch gedoe gaf en een hoop ellende en de paarden.....die lijden nog meer tot het moment ze opgehaald worden door de slager Vreselijk! %)
ze beseft het echt niet dat het hier d'r laatste kans was, jij hebt je best gedaan....hoe erg ook inslapen kost geld en bij slachten krijg je een vergoeding.
Ik zou als ik jou was die 2 overwegingen maken....zelf zou ik kiezen voor de laatste :o
invalide geschopt worden kost je meer dan je lief is (letterlijk en figuurlijk).
Laatst bijgewerkt door kwita op 15-02-15 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 19:42

beste eva1979, wij zijn niet superieur, wij hebben alleen (meestal) iets meer hersencellen dan de meeste diersoorten. (en ja we hebben ze zelf geteld, dus valsspelen is mogelijk) Mensen mag je niet af laten slachten. Daar hebben ze in de grondwet iets voor op geschreven. Al zou het echt een stuk makkelijker worden als dat wel zou kunnen. Maar buiten dat. Als jij enorme jeuk heb en niet geholpen kan worden , elke aanraking jou dus pijn doet... ook als je velletje dus wel heel en genezen is. Maar het idee dat iemand aan je huid komt, toch die angst overheerst.. is heel moeilijk. Neem als voorbeeld een kankerpatiënt, die door de chemo niet meer wil eten. Het eten staat tegen, niets is lekker en alles teveel. Gelukkig hebben wij dus die paar cellen meer... en eten wat al is het met vreselijke tegenzin. Al met al vind ik je reactie dus erg kort door de bocht.. wij zijn geen god! Helaas soms mogen/moeten wij een moeilijke keuze maken om iets in te laten slapen/slachten. Ik wou serieus, dat mensen ook zo reageren op het verwekken van een vriendje, want hoe meer vriendjes, hoe meer slachtpartijen.. want ook hierin is de mensheid weer 2 strijdig.. wel voortplanten, maar niet uitroeien. In de natuur, zou een groot deel van onze vrienden het niet redden. Maar goed, wij vinden paarden leuk dus.. nee zo werkt het niet. Mede door ons verstand, is er de mogelijkheid om een paard in te laten slapen en of te slachten. Ik hoop dat die ook nog komt ten aanzien van die lieve gave veulentjes..

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-15 19:50

ik denk dat dit sowieso een eeuwige discussie is, over wanneer laten inslapen bij een 'probleem'.
Bij Flicka is het meer de opeenstapeling van probleempjes dat ik , als ik al tot deze beslissing zou moeten komen , ik ervoor zou kiezen haar niet de handel in te 'gooien' maar haar laat inslapen.

Maar goed, zo ver is het niet nu.
Ze was vandaag lief , nu ze bij mijn ruin staat is ze een stuk minder drammerig.
Hij staat boven haar en dit geeft haar toch wel een bepaalde rust.
Pasja is ook weer terug bijgedraaid nu ze niet meer bij Flicka staat, nu merk je pas dat ze de laatste tijd toch wel op haar tippen liep bij Flicka.
We hebben haar een beetje gepoetst, en benen en voetjes zachtjes betast.
Dit ging met wat geduld best goed.
Ook heeft ze weer een wat droge manenkam, dus ingesmeerd met Derfen , dit vond ze wel fijn.
Zo geeft het wel goede moed..,is op een gegeven moment ook een cirkeltje waar je in zit, je moet je best doen om haar gedrag te veranderen maar door het gedrag gaat de zin ook weg en blijft het bij de dagelijkse verzorging.
Het is ook zelf wat aanpassen...liefste heb ik gewoon mijn kudde allemaal tesamen, want mijn ruin staat ook echt graag bij de andere meiden en ook hun zijn gek op hem.
En dan moet je ze nu uit elkaar houden en dat doet wel een beetje hartzeer ;) of ik ben gewoon te miepig hierin.
Mijn partner is zo makkelijk daarin he, ah dat kan hij wel aan hoor zegt die dan ;)

En binnenkort dan gaan we lessen nemen in NH, nu even uitzoeken wat de beste is die ook in de buurt komt.

cowgirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 19:54

Heel dapper en goed van je dat je haar een kans geeft en ook bij jezelf de schakelaar om hebt kunnen zetten. Allo lof voor jou TS.

Dabiscui

Re: Verkopen of toch slacht/inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 19:55

Ik heb een beetje door het hele topic gelezen en het is zeker een lastige situatie TS. Ik denk dat je een goede keuze heb gemaakt om het eerst aan te kijken met NH. Ik ben benieuwd hoe ze hier op reageert.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 20:03

Heel goed dat je met natural horsemanship aan de slag gaat +:)+ Baat het niet dan schaadt het niet, en het is niet alleen voor Flicka fijn, maar ook voor je andere paarden, als je die nog iets beter leert begrijpen.

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-15 20:11

Weet je wat het ook is, in het voorjaar/zomer en najaar zelfs zie je alles veel rooskleuriger, het is winter, korte dagen, veel te korte dagen.
We hebben geen licht op de weide, je komt ook niet aan meer toe dan de dagelijkse verzorging.
Onze andere paarden kunnen hier goed mee overweg , die gaan zelf in 'winterstand' , Flicka daarintegen heeft energie voor tien wat ze in de zomer door de eczeem niet heeft.
Zo kom je al op een verkeerd level te zitten, zij raakt steeds verveelder, en heeft nog te weinig opvoeding gehad en begint steeds meer dominante trekjes te hebben, terwijl het dat misschien niet eens is.m

Door alle reacties die ik hier gehad heb ben ik mezelf de spiegel voor gaan houden, nadenken en relativeren.
Ik weet dat er veel bij mezelf ligt, als ik veel aan mijn hoofd heb (kinderen eerste jaar op het middelbaar bv, focus heeft veel daar gelegen) dan zoek je rust bij de paarden, bij de anderen kan dat, die zullen nooit uittesten, stout doen, zelfs mijn 2 jarige niet.
Flicka daarintegen zoekt het dan juist op, en ik word dan steeds banger van haar, en ga haar ontlopen.

Mijn partner is ook echt een winterdipper , dus hij ziet in de winter niks zitten, en dan is het best moeilijk om in je eentje je hobby te verheerlijken, zeker dan als er een pony tussen staat die even flink aan je eigen grenzen komt.
Nu de winter ver aan zijn einde komt, de dagen terug langer worden zie je ook zijn energielevel terug stijgen en ook hij zei vandaag, ik ben zeker terug positiever gestemd , we gaan ons best doen voor haar.

eva1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 21:01

Super Inge dat gaat vast goedkomen allemaal!!!

Tessaaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 21:03

Zou u mij een pb kunnen sturen, met meer gegevens over haar?
Of ze toebehoren heeft die er bij zitten, schofthoogte, waar ze nu gestald staat ect.
Dankuwel

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 21:24

Klinkt eigenlijk alsof je een goed leerpaard hebt gevonden, wat je zegt dat je beter moet focussen en uit je "winterslaap" moet komen. "Winterslaap" omdat je wellicht een beetje ingedut bent met je brave kudde en het tijd is voor nieuwe ervaringen en het opdoen van bredere (paarden)kennis?

Ik heb trouwens zelf een zomereczemer, die nu na 8 jaar nagenoeg ZE-vrij is. Ze krijgt eiwit- en suikerarm voer, ik smeer haar manen en staart 's zomers regelmatig in met TKC-97, de beste eczeemdeken is de Rambo Sweet Itch Hoodie, ze krijgt al jaren elke dag een scheutje Omega-olie en ze staat aan zee. Het is even wat werk, maar dan heb je ook wat :-).

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 22:58

Fijn dat je het toch gaat proberen met flicka!

cathysunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 09:45

Echt super goed!!!
Zou zelf ook nooit voor inslapen gaan!!!
Wij hadden ook zo'n probleemloos die mensenschuw wat. T ging later wel wat beter nadat ik HEEL VEEL geduld met haar heb gehad. Maar ze was van mijn broer en die heeft besloten haar terug te brengen naar de eigenaar..... mis haar nu nog elke dag:(

cathysunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 09:46

Sorry bedoel probleem pony

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 21:04

Parelli doen? Ik weet niet zo veel van Parelli ik heb hem een paar keer op tv gezien bij Cessar Millan. Als ze een hond was zou ik haar in een andere roedel plaatsen. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
Als je Parelli of Natural Horsemanship gaat doen is zij daar het 'perfecte paard' voor. Als je echt toegewijd bent is zij de grootste uitdaging je zult van deze merrie meer leren dan van een 'gewoon braaf paard'. Maar het vraagt wel ontzettend veel inzet en toewijding van jou. Dan moet je het ook 100% doen en niet een beetje.

Tessxxxxxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 21:16

Misschien is er een juist baasje voor haar.. Maar er zit wel heel veel risico aan als je haar wilt verkopen, een paard met zoveel temperament, als ik het zo even kan noemen, heeft denk ik grotere kans om verkeerd te recht te komen juist omdat het grootste deel van de mensen hier niet mee kunnen om gaan. Ook is het zo dat er vaak verkeerde mensen afkomen op een paard die voor een mooie prijs mee gaat of juist gratis, zoals in jou geval.
Als jij er nog veel tijd in wilt stoppen om een goed thuis te vinden, dan zou het mogelijk zijn om te verkopen. Maar als jij je zo onzeker bij het paard voelt dat je er liever niet nog langer mee door gaat, dan zou ik gaan voor het inslapen of de slacht. Hoe moeilijk het ook is.

Ik heb zelf ook een ervaring hiermee, had mijn eerste paard gekocht. Allemaal leuk en aardig super vriendelijk enzovoorts. Bleek gedrogeerd te zijn bij aankoop en was dus een enorme rotzak. Via bokt een vrouw gevonden die dit paard vanaf dat hij een half jaar was kende, en zij beaamde dat hij echt een "rotzak" was. Ik heb me zo ellendig gevoeld erdoor, kon hem terug brengen naar de handelsstal en kreeg ik mijn geld terug. Maar dan ging hij naar de slacht. Heb toch echt die beslissing gemaakt want het voelde niet goed voor me, was echt bang voor hem op een gegeven moment. Heel erg voor het beestje, en even bot gezegd ben ik er nu opgelucht over voor mezelf...

Tessaaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 12:56

Ik heb 2 shetjes en dat was precies hetzelfde verhaal als dit, dat is ook allemaal goed gekomen de kleinste meiden lopen er mee weg en zetten geen stap verkeerd!
Ze hebben natuurlijk als iedere shet wel eens hun momenten! Maar met veel geduld kom je overal!

LarissaKas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 13:31

misschien kun je haar bij een groot lomp super dominant en voor niemand bang paard zetten.
dat kan er hard aan toe gaan, maar mogelijk word ze op haar nummer gezet,
waardoor ze meer respect voor anderen krijgt.
zo lang dat paard maar groot en onwijs is

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 20:05

@larissakas... En dan?j Fijn wat gebroken poten oplopen?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 20:21

oeioeioei dat is heel gevaarlijk.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 20:55

Formaat is niet van belang... Een ZEER dominante shet doet de truc ook hoor ;-)

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 22:36

LarissaKas schreef:
misschien kun je haar bij een groot lomp super dominant en voor niemand bang paard zetten.
dat kan er hard aan toe gaan, maar mogelijk word ze op haar nummer gezet,
waardoor ze meer respect voor anderen krijgt.
zo lang dat paard maar groot en onwijs is

Daar ben ik ook aangedacht maar als een groot sterk paard met kracht een voorbeen op haar legt... Dan eerder een Parelli instructeur zoeken die het ziet als een mooie kans om van dit paardje te leren.

radnah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 14:42

Hoe gaat het nu met Flicka? Wat zijn nu je plannen?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 20:18

Wat grappig, ik moest vandaag ineens aan dit topic denken!

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 22:21

Met Flicka gaat het eigenlijk best wel goed , de paddock en weides drogen nu ook mooi op dat je zelf weer wat bijna meer met ze kan doen.
Bij mijn ruin gaat het vooral erg goed, hij is niet onder de indruk van haar en dit heeft echt een positieve uitwerkind op haar.
Doordat ik nu een momenteel een korte bedrijfscursus heb is er nog geen tijd geweest om serieus bezig te zijn met haar, dus blijft bij voeren en op zondag een poetsbeurt geven.
Volgende week gaat de klok om en dan weer meer tijd s'avonds om in hun te steken :)

Mijn paard is het nog niet echt , maar wel meer gemotiveerd om er in te investeren.

Wel zoek ik rustig een huisje , als er een geschikte zich voordoet.., voor Sofie, Sofie is het veulen van Pasja, die hebben we drachtig overgenomen, ze is nu 2 jaar en voor mij gaat ze te klein blijven.
Voor mijn dochter zou het wel kunnen maar die is niet kundig genoeg ervoor en momenteel te weinig paarden minded om er wat mee te gaan doen.
Dus beetje gewetenswroeging wat we ermee zullen doen, is het eerste veulen dat we hebben zien opgroeien dus toch wel speciaal, maar om zo'n jong dier misschien altijd niks te laten staan doen is ook zo wat..

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 09:31

Echt goed dat he het hebt doorgepakt :j