Paard schoppen als straf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:33

Ja hoor die van mij krijgt echt wel een schop voor zijn hol als hij echt iets doet wat niet mag en hij donders goed weet. Als mijn paard gericht naar een stal genootje of paard zou slaan (op plekken waar dat NIET hoort) dan is ie nog jarig maar het is dan wel klaar. (Al hebben al mijn dieren nog nooit naar andere paarden/dieren/mensen uitgehaald) Mijn vorige hengst probeerde mij eens te bijten nooit meer gedaan ;) je moet er niet in doorslaan natuurlijk maar zeker laten weten JIJ bent de baas en tolereert het niet dat hij dat doet.

Daarbij ben ik erg consequent en weet hij de regels wat hij wel en niet mag en ieder verbaast zich er over hoe mijn hengsten altijd zo braaf zijn op andere locaties. Nu lijk ik wel een heks ofzo haha ik sla mijn dieren niet om een drol die ze verkeerd leggen maar ze weten absoluut wat ze wel en niet mogen. En ze krijgen behoorlijk vaak snoepjes appeltjes ect. Ik spreek nu dus wel over hengsten enzo.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:35

VisibreTeam schreef:
Balou_k schreef:
Dat is precies wat ik ook doe Visibre, enkel dan met leadrope, ik zwaai met het touw in mijn ruimte en als het paard daar tegen aan loopt is dat dus oncomfertabel en levert het niks op. Maar het asocieert mij niet met het oncomfertabele of pijnlijke gevoel.

Dat niet asocieren vind ik dus het belangrijkste. Een paard moet leren snappen dat er simpelweg niet in de ruimte mag worden gekomen. Punt. Just that simple.

En niet: oh als ik in haar ruimte kom krijg ik een mep en word ze boos.

Paarden denken vaak relatief simpel, dus ik hou het graag simpel.

Doet een paard niet bewust iets richting mij, dan ga ik er simpel mee om, valt een paard gericht aan, dan sla ik gericht terug :)

En wat is er simpel aan dan? Ik snap het gewoon oprecht niet, is niet om je aan te vallen of zo.
Want je wilt ook graag het paard kunnen aaien, in jouw ruimte, zadelen, in jouw ruimte, verzorgen, in jouw ruimte. Dat beest heeft toch geen idee dan wanneer wel en wanneer niet? Is het niet veel logischer om te leren: ik ben graag bij haar en zij bij mij, zolang ik mijn hoeven en tanden in het gareel houd?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:38

Pauline schreef:
Precies dat mindim. De theorie erachter vind ik echt exact hetzelfde en juist door het op te zoeken met bewegen wordt je in mijn beleving nog onvoorspelbaar ook. Beter dat een paard weet: Altijd als ik haar schop krijg ik op mijn lazer, laat ik maar niet meer schoppen?
Dan: als ik met haar in de buurt ben eh..nou ja dan mag ik wel uitkijken dat als ik. Bij haar in de buurt kom ik geen schop of mep krijg, ik weet niet zo goed wat ik dan verkeerd doe..

Ho stop, daar ga je mijn woorden verdraaien, als een paard mij trapt ga ik bewust fysiek. Dat is bepaald gedrag wat je heel precies kunt corrigeren namelijk.

Het 'in je ruimte' komen als je daar elke keer een mep voor moet geven blijf je lang bezig. Je kunt er beter een gewoonte van maken dat je paard gewoon leert opletten waar jij staat. Dat hoeft niet met gericht maar kan ook met een keer je elleboog subtiel tegen een neus stoten.

Het is toch vrij LOGISCH dat als jij ergens staat iemand niet ongeveer in je komt staan? Stel: je staat op het station en een persoon komt vrij dicht op je staan en je vind het niet prettig. Wat doe je? Een mep in zn gezicht of subtiel aangeven dat je het niet prettig vind door bijvoorbeeld een keer te bewegen waarbij je hem aan stoot en hij zelf aanneemt dat hij beter afstand kan houden?

En nee, ik ben nu niet paarden aan het vermenselijken, een paard is eenvoudig, denkt in eenvoudige patronen en leert gruwelijk snel, een paard ziet meer dan alleen die mep, hij ziet namelijk heel je lichaamshouding en de intentie van 'straf en woede'. Bij aanstoten merkt hij voornamelijk dat jij er niet comfortabel bij bent dat je paard te dicht op je komt staan op een minder 'boze' manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:38

Ik snap dat ook niet hoor. Ik straf een bepaalde actie af, maar omdat veel acties en ook de goede in mijn ruimte plaats vinden, wil ik niet afstraffen dat hij in mijn ruimte komt. Maar wel de grove actie die hij in mijn ruimte uitvoert.
Dus breek je grof mijn ruimte in met tanden en hoeven of je hele lijf om me plat te drukken, haal ik grof uit. Kom je lief in mijn ruimte, dan ben ik ook lief hoor.
Als hij me in de weg staat in mijn ruimte, zeg ik terug en dan is het goed. Dat soort dingen kun je ook aanleren zonder dat er fysieke toestanden aan te pas komen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-01-14 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:39

VisibreTeam schreef:
Nee, dat doe ik juist nét niet. Een mep of schop is bewust, gericht en gaat een paard op ten duur aan zien komen, als jij gewoon 'normaal' beweegt binnen jou eigen ruimte en je paard staat toevallig ergens met zijn hoofd, dan is het een vrij normale gebeurtenis dat je 'per ongeluk' tegen hem aan beweegt waardoor je paard afstand gaat houden.

Als jij je naar je paard toedraait om hem een mep te verkopen is het gericht en gaat een paard bij bepaalde acties dus weer die mep verwachten terwijl wanneer jij gewoon 'beweegt' in je ruimte hij leert enkel afstand te houden en verder niks te verwachten :)

Mijn Fjord zal dan geen stapje opzij doen.
Laatst was mijn man met houten planken bezig en de Fjord kreeg er 1 tegen haar hoofd omdat ze te dicht bij kwam.
Denk maar niet dat ze 1 stapje terug zou doen, ze knippert alleen met haar ogen en blijft gewoon staan.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:40

Pauline schreef:
Precies dat mindim. De theorie erachter vind ik echt exact hetzelfde en juist door het op te zoeken met bewegen wordt je in mijn beleving nog onvoorspelbaar ook. Beter dat een paard weet: Altijd als ik haar schop krijg ik op mijn lazer, laat ik maar niet meer schoppen?
Dan: als ik met haar in de buurt ben eh..nou ja dan mag ik wel uitkijken dat als ik. Bij haar in de buurt kom ik geen schop of mep krijg, ik weet niet zo goed wat ik dan verkeerd doe..

Je wordt niet onvoorspelbaar, jij doet het dier niks, het paard snapt het heel erg goed namelijk.
Je uit geen frustratie, boosheid, verdriet, angst tegen het dier, het ascoieert jou niet met de pijn of ongemak van het touw of het tegen je arm/hand opbotsen. Maar het snapt wel dat het niet verstandig is om in jouw ruimte te komen dus zal het dat niet meer doen.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:41

Nee wat jij nu zegt klopt echt niets van, visite team, wie heeft je dat zo geleerd?
Als een paard fysiek wordt schop je ook. Waar is dat in vredesnaam anders dan: als hij me schopt dan schop ik terug?!
Subtiel een elleboog tegen de neus? Ik vind dat nogal eh weinig subtiel. Je groot maken, dat is subtiel. Een stap naar voren, dat is subtiel. Geen elleboog tegen een neus. Ik verdraai niet, ik lees wat jij schrijft.

Anoniem

Maw, je wordt fysiek en kan slaan en schoppen, maar paard legt het niet bij jou. Maar de fysieke actie blijft hetzelfde.

Pauline

Balou_k schreef:
Pauline schreef:

Je wordt niet onvoorspelbaar, jij doet het dier niks, het paard snapt het heel erg goed namelijk.
Je uit geen frustratie, boosheid, verdriet, angst tegen het dier, het ascoieert jou niet met de pijn of ongemak van het touw of het tegen je arm/hand opbotsen. Maar het snapt wel dat het niet verstandig is om in jouw ruimte te komen dus zal het dat niet meer doen.

Lastig als je je paard wilt borstelen lijkt me?

Balou_k

Pauline schreef:
Nee wat jij nu zegt klopt echt niets van, visite team, wie heeft je dat zo geleerd?
Als een paard fysiek wordt schop je ook. Waar is dat in vredesnaam anders dan: als hij me schopt dan schop ik terug?!
Subtiel een elleboog tegen de neus? Ik vind dat nogal eh weinig subtiel. Je groot maken, dat is subtiel. Een stap naar voren, dat is subtiel. Geen elleboog tegen een neus. Ik verdraai niet, ik lees wat jij schrijft.

Dat is zeker wel subtiel, als jij met je armen zwaait, maar niet gericht naar het paard en het paard botst hier tegen aan is het subtiel, paard doet het immers zelf en je hebt er geen emotie bij.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:42

Pauline schreef:

Waarom? Dan loop ik naar mijn paard toe of nodig hem uit, mijn paard schijnt het niet lastig te vinden, deze weet precies wat wanneer de bedoeling is namelijk.. Misschien is het wel te simpel voor mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:43

Emotie heb je er altijd bij, dat voelt een paard ook wel hoor. Zwaaien met je armen terwijl je dat anders nooit doet is ook niet subtiel, want waarom doet het paard dan ook alweer een stap achteruit
Maar goed, wie zegt hier dat je je een paard een schop moet verkopen, als het je ruimte in komt eigenlijk?

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:44

Mindim schreef:
Ik snap dat ook niet hoor. Ik straf een bepaalde actie af, maar omdat veel acties en ook de goede in mijn ruimte plaats vinden, wil ik niet afstraffen dat hij in mijn ruimte komt. Maar wel de grove actie die hij in mijn ruimte uitvoert.
Dus breek je grof mijn ruimte in met tanden en hoeven of je hele lijf om me plat te drukken, haal ik grof uit. Kom je lief in mijn ruimte, dan ben ik ook lief hoor.
Als hij me in de weg staat in mijn ruimte, zeg ik terug en dan is het goed. Dat soort dingen kun je ook aanleren zonder dat er fysieke toestanden aan te pas komen.

Ik heb toch liever niet dat mijn paard te pas en te onpas in mijn persoonlijke ruimte komt, al is het nog zo lief bedoeld. Ik zeg maar wat, als ik de paddock aan het uitmesten ben, hoeft ze niet tegen me aan te komen leunen of vlak bij me te komen staan voor aaitjes, want op dat moment heb ik daar geen tijd voor. Dus is het toch wel makkelijk dat je paard weet dat hij alleen in je persoonlijke ruimte mag komen als je dat vraagt? Door bijvoorbeeld je open hand uit te steken of welk "commando" je er dan ook aan wil hangen.

De uitleg van Visibre vind ik heel duidelijk :j

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:45

Er was ooit een vaste bokt-schrijfster die de term "kennis maken met mijn maatje 38" had... tja..
Ik schop een paard niet, nooit. En dat terwijl ik de best opgevoede paarden van het land heb :))
Als je met paarden wil omgaan, dan dien je op hun signalen te letten, hoe subtiel die soms ook zijn. Als je dat doet is al dat stoere gedoe van schoppen en slaan, niet nodig.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:46

Mindim schreef:
Emotie heb je er altijd bij, dat voelt een paard ook wel hoor. Zwaaien met je armen terwijl je dat anders nooit doet is ook niet subtiel, want waarom doet het paard dan ook alweer een stap achteruit
Maar goed, wie zegt hier dat je je een paard een schop moet verkopen, als het je ruimte in komt eigenlijk?

De intentie en emotie is zeker anders dan dat je gericht schopt of slaat, ik richt niet, ik zwaai met mijn touw of arm in mijn ruimte, dat mag ik namelijk want dat is MIJN ruimte. Als het paard dan tegen mijn touw aan loopt in MIJN ruimte is dat oncomfortabel en zal mijn ruimte uit gaan. Maar mensen die hier niet voor open staan zullen het waarschijnlijk niet snappen, dat geeft niet, ieder zijn eigen meuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:46

Ik zeg dan gewoon, terug, gaat prima. Daarvoor hoef ik hem er niet eerst uit te schoppen hoor.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:47

Balou_k schreef:
Pauline schreef:

Waarom? Dan loop ik naar mijn paard toe of nodig hem uit, mijn paard schijnt het niet lastig te vinden, deze weet precies wat wanneer de bedoeling is namelijk.. Misschien is het wel te simpel voor mensen.

Dat probeer ik uit te leggen. Als je grondwerkt, dan ben je bezig, dan werk je en daarmee weet je paard wat de regels zijn. In mijn paardenleven werd er best wel geschopt en geslagen door het paard, zelfs aangevallen maar dan strafte ik die actie af. En ging weer over tot de orde van de dag. Een paard is dan ook altijd welkom bij mij en ik bij hem. We hebben daar fatsoensregels over afgesproken, ik schop jij niet en jij mij niet. Dat doen ze ook zelden, komen wel eens te dichtbij, nou dan maak je je wat groter of duwt ze terug met een lage stemcorrectie.
Maar samen in een ruimte ( hoe groot is me nog niet duidelijk?) en dan zelf bewegen en je paard moet dan voor je weglopen oid, want anders wordt er fysiek gecorrigeerd, dat vind ik onvoorspelbaar.

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:48

Ik schop mijn kat niet maar als mijn paardje heel gemeen is tegen mij, geef ik hem een schop.
ik denk niet dat het pijn doet. Is een zachte schop( soms ziet hij er veel erger uit na op de wei gestaan te hebben met andere paarden) maar het is voor hem wel duidelijke taal.
Zo zal ik hem, als ik op hem rij, op zijn oren slaan (ook niet hard) als hij heel de tijd bokt of stout is omdat hij dat begrijpt. Niet omdat ik hem pijn wil doen maar wel omdat ik met hem wil communiceren op een manier dat hij begrijpt.

tess_84

Mindim schreef:
Ik zeg dan gewoon, terug, gaat prima. Daarvoor hoef ik hem er niet eerst uit te schoppen hoor.

Lees jij eigenlijk wel wat er staat? Niemand heeft het over schoppen om het paard uit de persoonlijke ruimte te houden. Met een commando als "terug" moet je het telkens opnieuw doen, het is een kunstje. Als een paard een aantal keer tegen touw, elleboog, arm, knie is aangelopen, weet hij ZELF dat hij uit de ruimte moet blijven. En dat is toch net iets makkelijker dan wanneer jij telkens het paard terug moet zetten met een stemcommando.

Brainless

Mindim schreef:

Mijn Fjord kreeg regelmatig de hekkensluiter (met stroom) op haar borst omdat ze weigert een stapje naar achteren te zetten om mij in de wei te laten.

NikkivanOlst

Mindim schreef:

Ik schop een paard ook niet uit mijn ruimte. Jammer dat mensen dingen omdraaien en heel anders gaan interpreteren.

Daarom voer ik liever een discussie waarbij ik dingen duidelijker uit kan leggen en voor kan doen dan op een forum waar mensen dingen vlug lezen en dan reageren :)

Pauline

Re: Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:50

Volgens mij draait er niemand om? Ik vraag door omdat ik het niet snap. Niet zelf gaan invullen hoe anderen denken alsjeblieft? Duidelijker kun je altijd zijn, er zal niemand je weerhouden.

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:52

erg interessante discussie dit.
Ik vraag me af wat voor'n paard je creeert wanneer je hem/haar bewust op afstand houd door het 'subtiel' op afstand te houden zoals eerder omschreven word.

Toen ons laatste paard net bij ons kwam werd hij al zenuwachtig wanneer je bij hem in de buurt kwam. Je kon hem niet borstelen of benaderen zonder dat hij in de stress schoot. Ook kon je niet normaal naast hem staan, of bij zijn achterhand in de buurt komen. Hij draaide dan meteen bij je weg.
Alsof hij het idee had dat hij niet in je buurt mocht zijn.....

Gedrag dat wellicht is ontstaan door 'subtiele tikjes'?

Ik vind het juist heerlijk als mn paard bijv. af en toe z'n hoofd op m'n schouder legt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:53

Mijn paard mag prima in mijn ruimte zijn, ik ben ook graag in zijn ruimte. Grove acties in die ruimte mogen niet. Als ik in het land aan het mest scheppen ben, loopt hij altijd mee, ik houd geen rekening met hem. Dus als hij de steel tegen zijn neus krijgt, dat is dan zijn probleem. Sindsdien staat hij altijd aan de andere kant van de kruiwagen. Maar in mijn ruimte komen vind ik niet erg, alleen niet grof, hij moet wat dat betreft gewoon opletten.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:53

MirandaDvG schreef:
erg interessante discussie dit.
Ik vraag me af wat voor'n paard je creeert wanneer je hem/haar bewust op afstand houd door het 'subtiel' op afstand te houden zoals eerder omschreven word.

Toen ons laatste paard net bij ons kwam werd hij al zenuwachtig wanneer je bij hem in de buurt kwam. Je kon hem niet borstelen of benaderen zonder dat hij in de stress schoot. Ook kon je niet normaal naast hem staan, of bij zijn achterhand in de buurt komen. Hij draaide dan meteen bij je weg.
Alsof hij het idee had dat hij niet in je buurt mocht zijn.....

Gedrag dat wellicht is ontstaan door 'subtiele tikjes'?

Ik vind het juist heerlijk als mn paard bijv. af en toe z'n hoofd op m'n schouder legt.

Hoeft zeker niet zo te zijn dat, dat door 'subtiele' tikjes komt. Ken net zo goed zijn dat hij mee draait omdat hij niet weg gestuurd wilt worden, dat dit aangeleerd (of dit nu goed of slecht gedrag is maakt niet uit) gedrag is. etc.