Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Cassidy schreef:horsies5 schreef:Ik denk dat de meeste mensen in de middenweg zitten, maar omdat het dan lastig duidelijk wordt in een discussie, praat je over de stereotypen.. in dat geval kun je dus van NH terug gaan naar traditioneel en andersom.. wat niet direct betekend dat wanneer je overstapt je alles los laat van het ene, maar dat je gewoon iets meer naar het andere neigt.. Snap je wat ik bedoel?
Ik snap wat je bedoelt, maar ik denk dat jij niet snapt wat ik bedoel. Want dat naar het ene of het andere neigen heeft nog steeds met huisvesting, rijwijze, optoming en voeding te maken. En daar gaat het niet om. Het gaat om in het koppie van het paard te komen. Hoe je dat doet is bijzaak. En dan kan een Traditional veel meer NH zijn dan menig wannabe NH-er.

Bo_Cassey schreef:Haha! Ben nu redelijk 'in het koppie' in de zin dat hij meer geïnteresseerd is in mij. Jammer dat ik hem zo weinig heb!

Maritje1991 schreef:Niet, TS vraagt niet om tips voor overstap. Ze vraagt of er mensen zijn die overstappen.
Cassidy schreef:horsies5 schreef:Ik denk dat we nu heel erg afdwalen van waar het in het topic eigenlijk om ging/gaat..
Ik zelf heb met mijn paard ook Parelli geprobeerd, en ik weet zeker dat hij het kan.. want elk paard kan het.. het is alleen gewoon niets voor mij als persoon.. Toch denk ik dat mijn paard mij goed begrijpt en ik hem ook.. als je weet waar je naar moet luisteren tenminste, daar heb ik geen Pat Parelli voor nodig gehad..
Het is niet de enige weg, maar het is een weg. En als je het op andere manieren kunt bereiken, dan is het toch goed? Al volg je de "Traditionele" manier van beleren, als je in dat koppie kunt komen, dan is het goed. Maar daar gaat dit topic niet over. Het gaat over de overstap naar Natural Horsemanship, en weer terug gaan. Dan is de vraag, wat zie je als NH en wat zie je als Traditional. En je kunt beide doen. Alleen als je op de Traditional manier niet door kunt dringen tot je paard, dan overstapt naar Natural Horsemanship en het daar ook niet lukt, dan ligt het maar voor een gedeelte aan de methode, maar hoofdzakelijk aan jezelf. En NH, mits goed begrepen, kun je nooit meer kwijtraken. Ook al ga je terug naar Traditional.
Cassidy schreef:Bo_Cassey schreef:Haha! Ben nu redelijk 'in het koppie' in de zin dat hij meer geïnteresseerd is in mij. Jammer dat ik hem zo weinig heb!
Wat ik mis, is je analyse van het type paard dat je hebt. Je kijkt naar reacties van je paard op jou. Want ben jij aan het doen om het werk interessant voor hem te maken? Wat vind je paard leuk en wat vind je paard niet leuk? Kun je hem stimuleren met voer, of wil hij andere uitdagingen zien? Hoe pak je dingen met hem aan?
Als je even tijd hebt, zou ik je echt willen aanraden om de filmpjes te bekijken. En je even verdiepen in de Horsenalities bij paarden. Misschien ga je dan begrijpen wat ik bedoel met "in dat koppie komen". Een paard nieuwsgierig krijgen lukt maar even. Een paard ertoe krijgen dat hij zelf nadenkt, puzzels die je hem geeft op wil lossen en voor je wil werken, en daarbij net dat beetje meer geeft dan hij zou doen als je hem zou dwingen, is een heel ander verhaal.

Bo_Cassey schreef:@ Cassidy: ff snel hoor, want eigenlijk is dit off topic. Hij wordt goed gemotiveerd door snoep (vandaar mijn laatste zin). Ik heb de basisdingen als volgen (zonder druk op het touw uit te hoeven oefenen) en achterwaarts (zonder aanraking) daarmee vlot erin gekregen.
Ik heb verder niet echt de tijd. Met 1x per week verzet je geen bergen. Zijn eigenaar is niet bewust bezig met de communicatie, dus voor Sil is het dan ook echt maar 1x per week dat hij fijne hulpen krijgt (eigenaar geeft grove hulpen).
Maar zoals ik al zei: als hij van mij was, zou ik het verder uitbouwen. Maar dat is hij niet :-(

amberguyt schreef:ik heb nu een verzorg pony een fjordXwelsh cob maar ik heb het gevoel dat hij misbruik maakt van parelli hij loopt een beetje over me heen, luistert niet meer en gaat zijn eigen weg .Hij is al 3 jaar parelli gereden en zo ook grond werk gedaan bitloos alles, maar verkeerd begrijpen doen we elkaar nu ook nog denk dat dat het is omdat ik aan het leren ben over alles van parelli dus denk dat het probleem wel geheel bij me eigen ligt

CrazyCat schreef:Je legt de fout bij jezelf neer, dan ben je al voor de helft op de juiste weg

Bo_Cassey schreef:En dat moet je hebben, of je nu wel of niet NH-grondwerk onderlegd bent.
CrazyCat schreef:amberguyt schreef:ik heb nu een verzorg pony een fjordXwelsh cob maar ik heb het gevoel dat hij misbruik maakt van parelli hij loopt een beetje over me heen, luistert niet meer en gaat zijn eigen weg .Hij is al 3 jaar parelli gereden en zo ook grond werk gedaan bitloos alles, maar verkeerd begrijpen doen we elkaar nu ook nog denk dat dat het is omdat ik aan het leren ben over alles van parelli dus denk dat het probleem wel geheel bij me eigen ligt
Hij maakt geen misbruik van Parelli hij maakt handig gebruik van jouw gebrek aan inzicht en ervaring met Parelli.
Dat zijn toch 2 hele verschillende zaken.
Ook bij Parelli mag een paard niet over je heen lopen. Als jij een goede leider bent zal dat ook niet gebeuren. Wel leert een paard dat je vragen mag stellen en een mening mag hebben. Als jij de vraag niet goed beantwoord kan het gevolg zijn dat hij over je heen loopt.
Je legt de fout bij jezelf neer, dan ben je al voor de helft op de juiste weg
Roweentje89 schreef:Dus terug met bit, boomzadel, met zweep rijden en sporen actief les volgen in bijvoorbeeld dressuur, springen, western etc. Ipv ontspannen buitenritjes maken.
Bo_Cassey schreef:Ja, inderdaad. Wanneer je eindelijk goede instructie heb gevonden in grondwerk en daar verder mee komt, en je wil vervolgens dressuur rijden, moet je wel iemand kunnen vinden die daarop aansluit.
Ik heb nooit les gehad in grondwerk, wel dressuur. Mijn pony was nerveus, angstig en groen. Heel kwetsbaar dus. Gelukkig had ik een instructrice die (zie ik naderhand) toch erg NH bezig was als het gaat om 'niet onnodig hard zijn', dialoog aangaan met je paard, rust zoeken, weten waarom je wát doet.
En dat moet je hebben, of je nu wel of niet NH-grondwerk onderlegd bent.