Jong, onhandelbaar paard. Hulp gevraagd!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 18:13

Ja ik wil gewoon niets liever dan een band krijgen met dat paard... Daarom probeerde ik het "goed te maken"...

mang

Re: Jong, onhandelbaar paard. Hulp gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 18:14

Een band krijg je niet door aaien. Een band krijg je door een leider te zijn voor jou paard, alleen dan kan zij jou vertrouwen.. En een leider word je niet door te aaien en haar lieve woordjes in te fluisteren.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 18:18

Heleennn schreef:
Ja zou ik normaal ook doen maar het deed zo'n pijn :(

Idd, bijten is ook iets dat in mijn beleving niet verdedigend maar aanvallend is. Voor de beet afstraffen is terecht zolang we niet spreken over het waarom ze bijt. Het punt is echter wel dat het paard niets uit het niets doet. Maar ik heb de indruk dat het vertrouwen weg is en je dus of beter een trainer inschakeld die je mee betrekt in de training of het paard verkoopt en een ouder paard koopt.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 18:19

mang schreef:
Een band krijg je niet door aaien. Een band krijg je door een leider te zijn voor jou paard, alleen dan kan zij jou vertrouwen.. En een leider word je niet door te aaien en haar lieve woordjes in te fluisteren.

Dat is zeker waar. Er zijn bovendien maar weinig paarden die aaien een beloning vinden. Maar dat is weer een ander aspect.

Salou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 18:22

Weetje, jij bent super lief voor je paard. Te lief eigenlijk, dat is waardoor jullie nu onwijs vast lopen. Daarom verdien je een paard dat hier geen misbruik van maakt en minder 'uitprobeerderig' is qua karakter. Een paard die niet altijd de grens opzoekt en een minder consequente ruiter nodig heeft.

Ik denk dat het de juiste keuze is om haar te verkopen. Hoe zwaar het ook is, het is het beste voor jullie :(:)

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 18:29

Ik zou (heb ik bij mijn eigen paard ook gedaan, had daar ook soortgelijke problemen mee) een instructeur inschakelen die goed thuis is in grondwerk. Er is blijkbaar een rangordeprobleem (lees; je paard is de baas). Met grondwerk leer je je paard respect voor je te hebben en vice versa. Met afslaan los je niets op, met angst ook niet trouwens.
Wellicht heeft je paard ook een probleem qua scheefheid (rechtrichten) bij het longeren en is ze niet in balans en/of vindt ze het dan moeilijk en daardoor gaat ze staken.

Mijn instructrice heeft mij veel geleerd over grondwerk én mijn paard. Ook over mijn eigen houding naar het paard toe.. Ook nu je bang bent; doe het eerst samen met een goede instructeur/trice.. krijg vertrouwen en leer. Ga er daarna zelf mee aan de slag.

Succes!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 18:57

Ik zou niet weten waar ik een instructeur, instructrice vind die me wil helpen... Geen slecht idee om dat even op te zoeken :) Maar dan loop ik weer tegen het probleem aan dat er niet door andere mensen mag les gegeven worden op manege terrein...

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 18:59

Tessa_ugo schreef:
Weetje, jij bent super lief voor je paard. Te lief eigenlijk, dat is waardoor jullie nu onwijs vast lopen. Daarom verdien je een paard dat hier geen misbruik van maakt en minder 'uitprobeerderig' is qua karakter. Een paard die niet altijd de grens opzoekt en een minder consequente ruiter nodig heeft.

Ik denk dat het de juiste keuze is om haar te verkopen. Hoe zwaar het ook is, het is het beste voor jullie :(:)

Mijn vorige paardje was inderdaad veel "braver". Het was ook een ruin, 23 jaar en ik had hem al vijf jaar... Ik kan me ook herinneren dat wij in het begin ook veel problemen hadden maar hij heeft nooit of te nimmer geslaan of gebeten.

Salou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 19:09

Ik denk dat je diep in je hart wel weet dat je hem wilt verkopen en graag weer een wat rustiger en liever paard wil waarmee je een band op kan bouwen. Maar dat er ergens een gevoel knaagt dat zegt dat je het zelf op wil knappen en het dat je het heel moeilijk zou hebben als ie weg gaat.

Maar weetje, ik denk dat jullie er beide gelukkiger van worden. Ja, ik had eerst mijn twijfels en dacht dat je het beter zelf kon oplossen maar ik weet inmiddels dat je écht het beste met hem voor hebt en ik denk dat je hier dan uiteindelijk geen spijt van krijgt.

Het is dan even pijnlijk dat dit in feiten is mis gegaan maar dan kun je beter je verlies nemen, je zult er beide uiteindelijk meer plezier door krijgen. :(:)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 19:16

Ja ik zou het liefst van al gewoon paarden op stal bijrijden... En niet meer alle problemen van een eigen paard hebben. Met mijn vorig paardje kon ik lezen en schrijven, volgens mij heb ik toch een sorrt van trauma overgehouden aan heel het verhaal met mijn vorig paard en was ik ook gewoon nog niet klaar voor een tweede paard...

Heike1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 19:17

Heleennn schreef:
Ik zou niet weten waar ik een instructeur, instructrice vind die me wil helpen... Geen slecht idee om dat even op te zoeken :) Maar dan loop ik weer tegen het probleem aan dat er niet door andere mensen mag les gegeven worden op manege terrein...

Waar woon je ongeveer? En je kan misschien les volgen bij de instructrice zelf, op haar terrein :D

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 19:18

Pff op verplaatsing gaan, daar begin ik al helemaal niet aan... Durf ik niet :s Ik woon in Antwerpen.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 19:20

Ik heb het topic gevolgd, wellicht is het beter voor beide als je inderdaad opzoek gaat naar een paard die wat beter bij je past.
Je moet stevig in je schoenen staan om dit op te lossen (nee, daar bedoel ik niet per se slaan mee) en dat sta je duidelijk niet (niet vervelend bedoelt)
Zelfs met begeleiding moet je van je eigen kracht overtuigt zijn, anders wordt het niks
dat zie ik op dit moment met deze combinatie niet gebeuren.

in ieder geval, succes!

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 19:21

Een rangorde probleem had je volgens mij niet hoewel dat nu wel de kop begint op te steken omdat je paard blijkbaar vind dat je leiding niet voldoende is.
Waar woon je in Antwerpen?

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 19:29

Is er naast of bij het manegeterrein geen bak of wei die je kunt gebruiken? Het 'knaaggevoel' herken ik wel. Ik ben een jaar aan het tobben geweest. Had er geen lol meer in, snapte niet waarom ze deed zoals ze deed tot ik op een gegeven moment bij haar in de stal stond te janken. Zoveel geprobeerd. Maar toch wilde ik haar niet kwijt, wilde het zelf oplossen. Door grondwerk en goede instructie nu helemaal weer goed op weg. Verkopen kan altijd nog.. ga met iemand aan de slag, grondwerk, rijden, longeren. Bouw vertrouwen en respect op. En nog belangrijker; zorg dat je angst verdwijnt! Dat voelt een paard en maakt er misbruik van..

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:12

Tessa_ugo schreef:
Heleennn schreef:
Ze doet het gewoon zo onverwacht als ik even niet kijk... en toen ik met het rijden gestopt was omdat ze zo liep te klieren wou ik haar nog een aai over haar bol geven en ze beet me gewoon.

Ai, sorry maar daar gaat het al mis. Stoppen ervaren paarden helaas altijd als dat ze gewonnen hebben.
Ik ga altijd door als ze gewoon domweg aan het klooien zijn, al wordt het mijn dood. Figuurlijk dan.
En als je haar dan ook nog een aai over haar bol wilt geven ervaart ze het helemaal als positief.\

Helemaal mee eens! Ik had een lang verhaal eerder geschreven over geen vriendjes willen zijn met je paard in het begin, helemaal als ze al zo over je heen walst. Hoezo aai over haar bol geven? Ook als ze niet heeft willen werken voor je? en het trappen en bijten? En dan toch nog proberen te knuffelen met haar, je paard heeft je echt in haar zak zitten en je hebt niets te vertellen. Je paard denkt heus niet: oooh ze geeft me een aaitje dan zal ik ook niet meer trappen. Echt niet hoor!
Je begrijpt geloof ik niet wat de bedoeling is van je paard begrenzen en consequent zijn in je gedrag, ik denk dat jij een lief knuffelpaardje nodig hebt en niet zo'n karaktermerrie, die walst dus echt over je heen.
Terugverkopen naar de stalhouder en een lief braaf beestje ervoor terug, en vooral: weet wat je wel en niet kan met het uitzoeken van een ander paard. Je bedoelt het vast heel goed en lief met je paard, maar je bewerkstelligt alleen maar het tegenovergestelde met je gedrag op deze manier.

(en ook een lief en braaf paard heeft duidelijkheid en begrenzing nodig!!)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 14:14

Ja, dat is denk ik wel het beste...

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:23

Heleennn schreef:
Ja ik zou het liefst van al gewoon paarden op stal bijrijden... En niet meer alle problemen van een eigen paard hebben. Met mijn vorig paardje kon ik lezen en schrijven, volgens mij heb ik toch een sorrt van trauma overgehouden aan heel het verhaal met mijn vorig paard en was ik ook gewoon nog niet klaar voor een tweede paard...

Ach meiske, ga dat dan lekker doen en leer goed bij door veel te kijken bij mensen die op een goede manier met paarden werken. Dan komt er vast wel weer een moment dat je misschien zelf een paard wil kopen en er wat meer klaar voor bent. Als je nu doorgaat met deze merrie gaat het waarschijnlijk van kwaad tot erger en gaat je angst alleen nog maar meer groeien, en dat is moeilijk hoor om er dan nog weer vanaf te komen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 14:26

Ja ik vrees ook dat als ik nu doorga ik paardrijden in het algemeen niet leuk meer ga vinden...

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:55

Het zou zonde zijn door deze ervaringen de passie voor de sport te verliezen want het hoeft niet zo te zijn en als het lastig is om goede begeleiding te krijgen en de manege je dat blijkbaar niet kan bieden kan je niet naar een andere locatie verhuizen waar het wel kan in je buurt?

Of als je echt denkt maar dat kan echt alleen jij beslissen en niemand voor jou dat je het niet redt met dit paardje verkoop het terug en ga met iemand die weet hoe jij bent naar een nieuwe paard zoeken en als je te verlieft wordt op een paard wat de ander niet vind passen probeer daar dan naar te luisteren want vaak kijken zij nuchterder naar de combinatie. En daarna zorg dat je goed begeleid wordt want ook met een nieuw paard zit de angst er nog wel even in. En bepaal duidelijk wat jou doel is met je paard. Wat wil je bereiken zoals ik wil zwaar sport gaan rijden dus op wedstrijden en alles dan krijg je een heter paard vaak of ik wil gewoon genieten van rommelen met mijn paard en afentoe buiten rijden enz dan pak je al een ander soort paard.

Zet op een rijtje de voors en tegens van dit paard en daarnaast wat jou doelen zijn met dit paard en ga zien of je de situatie kunt veranderen. Wil je dat niet zet dan jou doelen op een rijtje en verkoop deze terug en ga zoeken naar een paard wat in jou doelen past.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:59

Misschien ook last van puberteit? gezien de leeftijd zou dit ook kunnen. Tandarts de boel na laten kijken misschien zit er iets niet goed?
Heb zelf ook een dominant paardje, maar als ik met haar een tijdje niets heb gedaan, begin ik eerst weer met wat grondwerk etc, dan gaat het ook goed

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 15:25

Als je het echt niet meer ziet zitten en je kunt haar makkelijk verkopen dan zou ik de keuze maken om haar weg te doen. Dit is voor jou maar ook voor het paard niet leuk als jullie geen match zijn. Het paard kan jou niet geven wat je graag zou willen en jij het paard niet. Dus is denk ik het beste voor allebei. Maar het blijft uiteraard een lastige keuze en ik weet zeker dat je met de juiste begeleiding het echt wel zal redden met je paard, en als het eenmaal gelukt is dat je een vriend voor het leven hebt.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 15:30

Ik haat haat haat deze situatie, nu moet ik van mijn moeder nog zelf bellen om te zeggen dat de les niet doorgaat... Ik heb die les niet geregeld hoor... Ze moet maar zelf bellen! Ik ga echt niet lessen nu.

Ze is al bij de tandarts en DA geweest en is goedgekeurd.

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 15:31

Heleennn schreef:
Ik haat haat haat deze situatie, nu moet ik van mijn moeder nog zelf bellen om te zeggen dat de les niet doorgaat... Ik heb die les niet geregeld hoor... Ze moet maar zelf bellen! Ik ga echt niet lessen nu.

Ze is al bij de tandarts en DA geweest en is goedgekeurd.

niet lessen?
Mischien is dat juist wél beter nu :) ?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 15:33

Nee, bedankt.. heb echt geen zin om vandaag ook nog eens al die problemen te hebben met dat beest...