Help! Hebben wij een goede aankoop gedaan??

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Heukeltje

Re: Help! Hebben wij een goede aankoop gedaan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:33

Ze zullen echt wel weten wat ze doen, en denk toch dat hierover iets in het contract staat. Ze zullen vast eerder met dit beiltje gehakt hebben. Een paard is voor de wet gewoon een goed, ook niet elke winkel geeft geld terug maar bijv. alleen ruilen of een tegoedbon. Jet is op papier gewoon niets anders dan een normale consumenten koop. Helaas! De wet vergeet even dat het een levend wezen is en er emoties bij komen kijken bij de koper. Ik hecht me toch aan een tv een heel stuk minder als aan een paard.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:00

Heukeltje schreef:
Ze zullen echt wel weten wat ze doen, en denk toch dat hierover iets in het contract staat. Ze zullen vast eerder met dit beiltje gehakt hebben. Een paard is voor de wet gewoon een goed, ook niet elke winkel geeft geld terug maar bijv. alleen ruilen of een tegoedbon. Jet is op papier gewoon niets anders dan een normale consumenten koop. Helaas! De wet vergeet even dat het een levend wezen is en er emoties bij komen kijken bij de koper. Ik hecht me toch aan een tv een heel stuk minder als aan een paard.

Een contract kan NOOIT boven de wet staan. Als jij geld terug wil, zullen ze dat moeten betalen, al zijn er 100 contracten, de wet schrijft voor dat je geld mag terugeisen als consument, punt, uit!!

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:02

Als dit echt zo was, zou de stal zo'n machtige positie hebben, dus lijkt me sterk omdat de consument over het algemeen redelijk beschermd wordt. Ik zou het eens navragen, want (ook al koop je bij een particulier) je moet gewoon geluk hebben en ergens tegen aan lopen... Maar als je per se al op een bepaalde stal je paard moet gaan kopen, dan wordt de kans dat je ergens tegen aan loopt steeds kleiner :)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:22

Heukeltje: toch is dat niet altijd correct en moeten ze in sommige gevallen wel degelijk geld teruggeven, al zijn ze daar vaak niet zo meewerkend in...
Voor ruilen omdat het product wel goed is, maar je hem toch niet wil, mogen ze een bon geven, dat is een service van de zaak aan een klant. Als bv de rits kapot is en ze hebben geen naaister en geen nieuwe in de juiste maat en kleur, moeten ze geld teruggeven.
Dit paard is geen beginnerspaard en de verkoper een professional, iemand waarvan je mag verwachten dat deze verstand heeft van paarden..
Daarom zou ik goed navragen welke rechten je hebt in deze situatie.

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 08:52

Succes bij het vinden van een ander paard dat beter bij jullie wensen past :-)

@YoCo: het was zeker moeilijk om de keus te maken om die Reinlander te verkopen na 5 jaar? Wat deed jou besluiten om die stap dan toch maar te maken?

montilove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 09:05

ik denk dat jullie idd een goede bijriijder nodig hebben en een masseur ook zal ik niet meer zoveel krachtvoer geven want dan wordt ze nog sterker en lig je er met de kortste keren af. mijn pony is de laatste tijd ook schrikkerig en dat is ook lastig, maar je moet alles gewoon telkens herhalen vind hij een open hek eng? dan rij je er duizend keer langs af tot dat ie weet dat er niks aan de hand is of laat haar er een tijdje naar kijken.

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 11:07

Wat ik eigenlijk niet snap is dat je al betaald hebt. Toen ik mijn paard daar kocht, kreeg ik haar 2 maanden op proef. Ik heb uiteraard wel een formulier moeten ondertekenen (voor eventuele aansprakelijkheid tijdens de proefperiode), maar heb het aankoop bedrag pas betaald toen ik door de proeftijd heen was. Als ik dus binnen die 2 maanden had besloten dat dit niet het geschikte paard voor me was had ik haar zo terug kunnen brengen en geen achteraf gezeur om het geld terug te krijgen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 14:14

ikke schreef:
Heukeltje schreef:

Een contract kan NOOIT boven de wet staan. Als jij geld terug wil, zullen ze dat moeten betalen, al zijn er 100 contracten, de wet schrijft voor dat je geld mag terugeisen als consument, punt, uit!!

Maar wel ruilen tegen een vergelijkbaar "produkt". Heeft ie dat niet, dan hoort hij volgens het consumentenkooprecht het geld terug te geven. Je hoeft dus niet zomaar iets te accepteren, zelfs al vind je de kleur van het vergelijkbaar "produkt" niet leuk.

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 14:45

Beste allemaal,

Ten eerste even over onze manier van aankopen waar een vraag over was;
Wij konden kiezen uit 2 opties.
Direct kopen maar met een half jaar proef/garantie op karakter of gebreken. Bij omruilen dient de verkoper een gelijkwaardig paard aan te bieden voor hetzelfde bedrag.
Of; niet afrekenenen en 14 dagen op proef mee. Dan zit je dus nergens aan vast.
Omdat het ons 1e paard is vonden wij 2 weken proef niet realistisch om te beoordelen of het paard bij ons past. Dus hebben wij voor de 1e optie gekozen.

verder even onze update;

Afgelopen zaterdag hebben wij de merrie teruggebracht. Uiteraard met lood in de schoenen. Ik heb haar met een dikke knuffel naar stal gebracht. Ik heb al vanaf zaterdag een knoop in mijn maag, maar ik weet dat het beter is zo..
Verder gaf de handelaar aan dat er op dat moment niets vergelijkbaars stond. We hebben nog 2 paarden voor laten rijden maar die pasten niet bij ons. Hij gaf meteen aan dat hij dan toch ons geld terug zou boeken en aan ons de keus wilde laten waar wij ons volgend paard gingen kopen.

Heel erg netjes dus, kan niet anders zeggen. De schimmelkosten hebben we maar voor lief genomen. (ondanks dat er 8 paarden met schimmel stonden, en onze merrie het meteen binnen een week na aankomst bij ons ook had)

Dus nu op zoek naar een ander bomproof paard. En wij gaan niets meer overhaasten. Onze instructrice is een grote steun :-)

We laten het jullie weten als we een nieuw maatje gevonden hebben!!

Gr,

Marijse
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 06-11-12 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd, zie moderatoropmerking.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 14:49

nogmaals heel veel succes! :)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 14:53

oh mooi dat het zo gelopen is! En ook een goede oplossing van JVDH!

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 14:55

Heel vervelend dat je d'r moest terug brengen idd, maar wrs wel beter voor jullie.
Je moet er toch heel wat jaren plezier van kunnen hebben.
Idd erg netjes van vdh.
Veel succes met vinden van een nieuw geschikt paard!

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 15:34

Erg netjes opgelost. Heel veel succes met je zoektocht naar een passend paard.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 06-11-12 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 15:35

Fijn voor jullie dat JvdH dit netjes heeft opgelost. Het is mijn ervaring dat je als "beginner" en zelfs als niet echt pro het beste een paardje koopt via/via waarbij je de geschiedenis van het paard kent. Maar pas op ook particulieren zijn niet altijd eerlijk. Toen wij voor het eerst een kinderpony voor onze beginnende 6-jarige dochter gingen kopen waren er mensen met kinderen die ons hun (naar onze mening) staatsgevaarlijke A-pony wilden verkopen. Gelukkig hebben ze deze zonder problemen teruggenomen nadat wij er binnen 2 dagen al achter waren dat dit hem niet ging worden en is hij naar een volwassen menner gegaan. Maar toch ..

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 15:36

NB Er loopt een leuk topic op Bokt waarin mensen elkaar steunen op hun zoektocht naar hun droompaard. Soms worden hierin mensen ook getipt voor een leuk paard.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 15:52

blue_sky schreef:
NB Er loopt een leuk topic op Bokt waarin mensen elkaar steunen op hun zoektocht naar hun droompaard. Soms worden hierin mensen ook getipt voor een leuk paard.

Hhmmm, mijn opvatting van leuk is toch anders. Hilarisch is het af en toe wel, maar als ik daar m'n paard zou moeten vinden, zou dat voor mij nooit goed gekomen zijn. Gezien wat TS lijkt te zoeken, vraag ik me af of ze dat daar zou kunnen vinden.......

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 15:55

Zeer nette oplossing! Mijn complimenten.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 06-11-12 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Namen verwijderd, zie moderatoropmerking.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 19:04

Fijn opgelost +:)+
Succes met jullie zoektocht, ik hoop dat jullie snel jullie droompaard vinden!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 20:08

netjes opgelost hoor, kun je niks van zeggen! Misschien krijgt ie binnenkort wel iets geschikts binnen, ik zou gewoon af en toe gaan kijken....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 13:22

Begrijp ik nu dat je je geld terug hebt gekregen? stel je vind een leuk paard ergens, ga dan eens een paar keer kijken, desnoods een lesje nemen bij dat paard en bekijk dan hoe het voelt..

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 17:23

Vanuit stal op de enige juiste en fatsoenlijke manier opgelost!

Nu de tijd nemen en een ervaren paardenkenner/instructrice meenemen op je nieuwe zoektocht, die je uit een plotse verliefdheid kan trekken (want dit laatste kan de beste overkomen!), mocht dat zich weer voordoen.
Ben zelf ook eens stapelverliefd geworden op een Fries x Tinker veulenhengstje, met prachtige bonte vlekken, heel ellenlang eind voor gereden, met de trailer er al achter, maar het beestje was heel erg koehakkig... Het was een erg mooi veulen, ik was er met moeite bij weg te trekken, alleen de doorgewinterde ervaren paardenman die ik bij me heb, vroeg mij onder vier ogen wat ik er verder mee/van zou willen, en dat ik goed rekening moest houden met blessures/artrose door de koehakkigheid.
Toch ben ik nog verderop de vader gaan bekijken.... die was een mooie, maar heel erg KLEINE Tinker, terwijl ik iets wilde wat enige maat zou krijgen.
Met lood in de schoenen heb ik het wijze besluit moeten nemen dat dit toch niet was wat ik zocht.
Erg, om dat aan de eigenaar te moeten zeggen, die duidelijk ook niet blij met mijn woorden was, ik voelde mij ook erg bezwaard, maar achteraf heb ik het juiste besluit genomen: dit was niet wat ik zocht en waarmee ik op termijn mee "uit de voeten" zou kunnen. Was een leuk recreatiepaardje voor iemand anders, niet voor mij.

Weet wat je wil, en vooral: op proef nemen, het hele gezin moet er een goed gevoel bij hebben!

Voor TS ben ik blij dat deze stress/druk er nu vanaf is, en dat er ook geen verplichting is bij dezelfde stal iets af te nemen.

Hoop over enige tijd te mogen lezen dat er een passend ander paard gevonden is!
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 06-11-12 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 04:41

Fijn dat de stal het geld teruggegeven heeft :) !

Hoe groot moet het paard minimaal zijn wat je zoekt?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 11:10

@ts Ondertussen al een stapel pb's ontvangen van mensen die brave paarden te koop hebben?? Ik kan me zo voorstellen dat verkopers hun kansen grijpen :D

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 13:54

Hoi allemaal

Sorry voor de late berichtgeving!

Ik heb eigenlijk weinig pb's ontvangen, moet er nog even 1 beantwoorden maar ben er nog niet aan toe gekomen. Even een kleine update dus;

Inmiddels wezen kijken bij een leuke ruin. 12 jaar, weinig niveau maar superbraaf. Stond heerlijk relaxt te wachten en kwam graag even knuffelen. Is veel recreatief gebruikt. Ik was qua formaat, uiterlijk en karakter weg van hem. Met rijden viel het wat tegen.. Hij was erg stijf en ik (en mijn instructrice) kregen hem niet goed de hoeken door en galop vond hij ook lastiger. Hij was sowieso ook vrij traag en moeilijk aan te sporen. Volgens de stal daar is hij wat flegmatiek. Wat zou betekenen dat hij misschien met meer afwisseling en uitdaging wat prettiger te rijden is? Daarentegen was hij buiten heerlijk braaf. (ik schrok van een onverwachtse auto en hij stapte lekker door) En dat is voor ons ook heel wat waard. Hij liep niet helemaal zuiver, en had een iets warm en dik onderbeen achter wat ze omschreven als een stalbeen. Maar dat zou niet warm moeten zijn. Maar goed, in ieder geval wel een kandidaat! een keuring vertelt ons ook evt. wel een en ander natuurlijk. Momenteel staan er erg veel sportpaarden te koop, de recreatie braverikken zijn minder makkelijk te vinden..

Aangezien ik in de Randstad woon en alle paarden in de uithoeken van Nederland staan die ik gevonden heb :-P heb ik alleen hem nog maar bezocht op mijn vrije dag.

Voor tips;
We zoeken (ongeveer!) een paard tussen de 5 en 15 ongeveer, liefst een ruin en tussen de 1.63 en 1.70 (mijn partner is lang)
Superbraaf en verkeersmak.

Heb de schimmelmerrie nog niet op de site gezien bij JvdH. Heb getwijfeld om te vragen hoe het met haar is. Ik denk nog vrijwel dagelijks aan haar. Maar ik denk dat het beter is om het zo te laten..

Ik hoop dat jullie een beetje een idee hebben hoe het er voor staat.

Groet

Marijse

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 18:52

TS bedankt voor je update. Helaas denk ik niet dat de ruin het pasrd voor jullie is. Er zijn genoeg zeer brave bijna bomproof paarden die met rijden toch lekker voorwaarts zijn. Ik kan het weten want wij hebben er een gehad en nog een op stal staan. Een paard dat je steeds moet aandrijven als je inde bak rijdt is echt niet leuk en gaat je heel snel tegen staan. Ook een dik warm been zou mij afschrikken, klinische keuring of niet. Tenzij je het paard zou kennen en zou weten dat hij altijd goed loopt. Echt er is momenteel zo veel te koop. Misschien moet je even wat langer geduld hebben maar echt dat is het waard.