Stroomhalsband voor paard. Ervaringen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Stroomhalsband voor paard. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 14:19

Hoe bedoel je?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 14:25

Waarom zou je niet gewoon accepteren dat sommige paarden elkaar echt niet liggen en niet mogen?!

Wij bepalen altijd welke dieren bij elkaar moeten lopen, maar je kunt dat niet afdwingen!

Maak desnoods twee aparte kuddes van deze ene, en zet deze twee paarden niet bij elkaar.
Dat lijkt met veel logischer en minder stressvol dan alle ideeen die je nu gaat lopen uitproberen.
Het gevoel verander je daar namelijk niet mee, je gaat alleen maar een heleboel stress oproepen want je laat de situatie feitelijk zoals ie is, namelijk dat de een nog steeds dreigend op de ander af kan lopen, afwerende gebaren kan maken etc.
De vraag is ook of je huidige kudde wel een optimale samenstelling heeft, waar het jonge paard voldoende beschermd wordt.

Ik vind het idee van zo'n band eigenlijk erg kortzichtig. De kern is dat deze twee paarden niet bij elkaar kunnen zijn, en dat zul je moeten accepteren. In de natuur vechten ze dat ook gewoon uit (letterlijk). Nu wil je je paardje beschermen wat ik heel goed begrijp, maar dit afdwingen is volstrekt niet natuurlijk. :n

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 14:27

@russel

Dit is jouw tekst: Zelf aan de stroom blijven hangen thuis van omheinigen? Nou zeker wel! En of een paard het loodje kan leggen van te veel stroom? Nou zeker wel, op zijn minst een ritme stoornis, verdiep je daar eens in...

Natuurlijk kan een paard dood gaan van stroom, maar dan moet de hoeveelheid stroom die gegeven word wel erg hoog zijn, net als bij mensen bv op de elektrische stoel. Een paard gaat niet dood aan de stroom van een schrikdraad.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 14:53

Ik spreek mij niet uit over goed of slecht idee van TS, maar ik wil wel even de mensen die zeggen dat het "maar een stroomschokje is" even uit hun droom helpen.
De schok van een stroomband is zeker pijnlijk en voelbaar, zelfs op niveau 1. Als je met je hand aan schrikdraad komt of je paard met zijn gezicht, dan trekken jij en je paard meteen weg. De keel/hals is nog een veel gevoeligere plek. Ik wil niet weten wat er met luchtpijp en slokdarm gebeurd na meerdere stroomstoten. Ik vind dat dit dus ook niets iets wat je "even uitprobeert".

Kijk eens naar dit filmpje. Lachwekkend op het eerste zicht, maar kijk eens bewuster naar het filmpje. Zelfs op niveau 1 zie je al een duidelijk merkbare reactie, niveau 2 vind ik al heavy en verder...tja, moet ik niet zeggen zeker.En dit gaat dan om een mens. Iemand die bewust weet wat er gaat komen en dat ook kan rationaliseren, eigenschappen die dieren niet hebben.
http://www.youtube.com/watch?v=_T9qiGCq ... re=related

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 15:09

Ik vind het op zich een goed idee van TS. Moet er wel de tijd voor nemen om het hem aan te leren, dat ie een tik krijgt op het moment dat ie achter de jaarling aan kan. Stroombanden worden bij honden al sinds jaar en dag gebruikt voor correctie; nooit gehoord dat er eentje als gevolg van het gebruik is overleden of zo. Ik denk dat het niet veel kwaad kan. Je kunt het iig proberen.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 15:12

Ik ben benieuwd of het werkt :D

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 15:17

Babootje schreef:
Ik vind het op zich een goed idee van TS. Moet er wel de tijd voor nemen om het hem aan te leren, dat ie een tik krijgt op het moment dat ie achter de jaarling aan kan. Stroombanden worden bij honden al sinds jaar en dag gebruikt voor correctie; nooit gehoord dat er eentje als gevolg van het gebruik is overleden of zo. Ik denk dat het niet veel kwaad kan. Je kunt het iig proberen.

Overleden misschien niet maar menig hond is er toch wel mee verpest.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 15:56

Stroom stoten worden ook gebruikt in de medische wereld, ook om spieren te activeren, dames met een brede band om hun buik en kleine stroomimpulse laten de spieren samentrekken, voor een strakke buik enz. Dit is NIET pijnlijk en toch zie je de spieren samentrekken.
nogmaals als stroom deskundig word gebruikt, word er niks verpest.

Het gebruik van sporen, zwepen enz kunnen een paard ook verpesten.

Wil erbij vermelden dat ik er ABSOLUUT op tegen ben dat Jan en alleman een stroomband kan kopen en daarmee aan de slag kan.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 17:53

Gini schreef:
Ik spreek mij niet uit over goed of slecht idee van TS, maar ik wil wel even de mensen die zeggen dat het "maar een stroomschokje is" even uit hun droom helpen.
De schok van een stroomband is zeker pijnlijk en voelbaar, zelfs op niveau 1. Als je met je hand aan schrikdraad komt of je paard met zijn gezicht, dan trekken jij en je paard meteen weg. De keel/hals is nog een veel gevoeligere plek. Ik wil niet weten wat er met luchtpijp en slokdarm gebeurd na meerdere stroomstoten. Ik vind dat dit dus ook niets iets wat je "even uitprobeert".

Kijk eens naar dit filmpje. Lachwekkend op het eerste zicht, maar kijk eens bewuster naar het filmpje. Zelfs op niveau 1 zie je al een duidelijk merkbare reactie, niveau 2 vind ik al heavy en verder...tja, moet ik niet zeggen zeker.En dit gaat dan om een mens. Iemand die bewust weet wat er gaat komen en dat ook kan rationaliseren, eigenschappen die dieren niet hebben.
http://www.youtube.com/watch?v=_T9qiGCq ... re=related

Onze hond heeft zo'n band maar dit filmpje is niet realistisch, de band geeft eerst tweemaal een piep zonder schok en de persoon in het filpje doet net of hij dan al een schok krijgt en terwijl hij praat gebeurd er niets terwijl zijn stembanden dan wel trillen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 17:58

ThreeFingers schreef:
@russel

Dit is jouw tekst: Zelf aan de stroom blijven hangen thuis van omheinigen? Nou zeker wel! En of een paard het loodje kan leggen van te veel stroom? Nou zeker wel, op zijn minst een ritme stoornis, verdiep je daar eens in...

Natuurlijk kan een paard dood gaan van stroom, maar dan moet de hoeveelheid stroom die gegeven word wel erg hoog zijn, net als bij mensen bv op de elektrische stoel. Een paard gaat niet dood aan de stroom van een schrikdraad.

Wat is je punt? Ga jij dit nu in vergelijking van een electrische stoel brengen? Appels met peren? Lees de berichten hier onder maar eens, daar komen al wat meer mensen met een onderbouwde tegen mening
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-10-12 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 17:58

Voor een schrikdraad apparaat zijn er allemaal wettelijke voorschriften.
De puls mag maar een mini seconde duren en er moet tussen de pulsen een bepaalde tijd zitten.
De puls mag maar een bepaald vermogen hebben.

Is dat voor honden stroombanden ook, een wettelijk voorschrift ??

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 18:00

Ik werk af en toe met E banden bij honden. Mits goed gebruikt 1 van de beste hulpmiddelen die geen stress opleveren. Maar vaak worden ze misbruikt helaas.

Bij een paard zou ik ze zeer zeker niet gebruiken.
- je moet excact kunnen timen anders werkt het eerder averechts
- een paard is niet te vergelijken met een hond die hoog in de driften staat
- wat heb je voor een band gekocht en hoe wil je het principe band aanleren?
- het is namelijk niet band om en drukken want dan kon iedereen er mee omgaan.
- als je het verkeerd doet dan zal hij zich alleen gedragen met band en weten dat het daar van komt. het is juist de kunst het dier dit zo te leren dat hij het niet accosieert met de band.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 18:01

Ariebren schreef:
Is dat voor honden stroombanden ook, een wettelijk voorschrift ??

Voor zover ik weet niet, er schijnt nogal wat rommel uit China te worden ingevoerd ook.
Er zijn landen waar het gebruik van dergelijke halsbanden bij de wet verboden is. Prima idee, zou Nederland een voorbeeld aan kunnen nemen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 18:04

Ik zit gelijk te denken aan een tv aflevering van de familie Flodder.
Daar kreeg Kees een enkel stroomband om voor het huis arrest.

Liep hij 5 cm te ver de tuin uit !!!
En meneertje lag kronkelend van de pijn op de grond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 18:11

Misschien is een plofband een idee? Of een blafband, of lachband :D

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 18:20

Ik denk dat men zich eens moet verdiepen in het gedrag van een paard in de kudde.
Er zijn al diverse schrijvers geweest die weten hoe je het moet doen.
Alleen ik heb de rotte eigenschap om het een beetje kort door de bocht neer te zetten.

Ook ik heb op zondag ochtend wel eens twee merries uit het dorp moeten ophalen omdat ze na twee maand training weer terug gezet waren in hun oude kudde.
Die oude kudde accepteerde de dames niet meer.
Andere luchtjes aan die merries ???
Ander gedrag ??

Een nieuw paardje overwennen aan een bestaande kudde moet je andersom doen.
Is hierboven ergens beschreven.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 18:21

russel schreef:

Knallen met die banden. :7

janakaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 18:28

Gepost 07 May 2004 - 02:26 PM

Hieronder de antwoorden van onze minister van Landbouw, Natuur en en Voedselkwaliteit, dr. C.P. Veerman, op de vragen van de Kamerleden Ormel (CDA), Snijder-Hazelhoff (VVD) en Van der Ham (D66) over het gebruik van een stroomband bij honden.

1. Deelt u de conclusie van een onderzoek naar het gebruik van stroomband bij honden 1)? Zo neen, waarom niet?
Antwoord:
Het rapport is mij bekend en ik heb de conclusies bekeken. In het rapport worden door de onderzoekers ook nuanceringen aangebracht. Ik deel de conclusie dat het gebruik van stroombanden effect heeft op het gedrag van de hond. Uit het rapport begrijp ik voorts dat de opzet van de training waarin de stroomband wordt gebruikt bepalend is voor de aard van eventuele blijvende effecten op de hond.
2. Vindt u het gebruik van een stroomband vallen onder 'een redelijk doel' zoals omschreven in artikel 36 van de GWWD?
Antwoord:
Dit hangt af van de wijze waarop de stroomband toegepast wordt. Indien de stroomband wordt gebruikt door een deskundige als hulpmiddel om moeilijk af te leren en maatschappelijk onaanvaardbaar gedrag te corrigeren en als de stroomstoot vergelijkbaar is met een corrigerende tik, dan acht ik het gebruik van een stroomband redelijk. Het gebruik van een stroomband acht ik niet redelijk wanneer deze op een zodanige wijze wordt gebruikt dat er pijn of letsel wordt toegebracht of dat de gezondheid of het welzijn van het dier wordt benadeeld.
3. Acht u het risico aanwezig dat een stroomband kan worden aangewend tegen personen? Zo neen, waarom niet? Zo ja, bent u dan van mening dat stroombanden ingedeeld kunnen worden in categorie II volgens artikel 2 van de Wet Wapens en Munitie? Geldt dit voor alle typen stroombanden?
Antwoord:
Ja, het risico is aanwezig dat deze tegen personen kunnen worden aangewend. Stroombanden die personen weerloos kunnen maken of waarmee pijn kan worden toegebracht zijn krachtens artikel 2 van de Wet wapens en munitie aan te merken als wapens in categorie II sub 5 van deze wet. Ook het voorhanden hebben van een stroomband die volgens artikel 2 aan te merken is als een wapen uit categorie II sub 5, is volgens artikel 26 van de Wet wapens en munitie verboden. In artikel 3a van de Wet wapens en munitie zijn op dit verbod uitzonderingen gemaakt voor onder andere de krijgsmacht en de politie. Of stroombanden wapens zijn in de zin van de Wet wapens en munitie hangt af van de stroomband en de wijze waarop deze kan worden toegepast.
4. Bent u bereid te komen tot beleid en een eventueel verbod van de stroomband? Zo neen, waarom niet? Zo ja, op welke wijze
Antwoord:
Het gebruik van een stroomband bij een dier kan op grond van artikel 36 van de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren worden bestraft. Dit artikel verbiedt het zonder redelijk doel of met overschrijding van hetgeen voor het bereiken van zodanig doel toelaatbaar is, bij een dier pijn of letsel te veroorzaken, dan wel de gezondheid of het welzijn van een dier te benadelen. Indien stroombanden personen weerloos kunnen maken of pijn kunnen toebrengen, is het voorhanden hebben van stroombanden reeds strafbaar in artikel 26 van de Wet wapens en munitie. Een verbod op stroombanden acht ik derhalve niet noodzakelijk.

1) Onderzoek van Matthijs Schilder en Joanne van der Borg, wat in de bibliotheek op dit forum te vinden is.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 18:40

Dat is Veerman, mijn dorpsgenoot.

Met andere woorden, een stroomband ??

Bij ondeskundig gebruik, levens gevaarlijk voor mens en dier. :7

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 18:48

russel schreef:

Een plofband ?
Zoals in Afbeelding ??

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 18:57

Oei... Mijn keuze zou dit absoluut niet zijn.

Heb je al geprobeerd je jaarling een tijdje apart te houden en haar dan op de juiste manier in de kudde te introduceren? Dus eerst samen zetten met de laagste in rang, dan met die wat daarboven staat en zo verder?

Hoewel ik het zelf nooit zo zou oplossen, ben ik wel benieuwd of het voor jou werkt :).

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 18:57

Ariebren schreef:
Dat is Veerman, mijn dorpsgenoot.

Met andere woorden, een stroomband ??

Bij ondeskundig gebruik, levens gevaarlijk voor mens en dier. :7

Inderdaad, dus geen vrije verkoop (dan alleen aan professionele trainers die een erkende opleiding hebben gevolgd over het gebruik van zo´n band), maar wat mij betreft liefst helemaal geen verkoop.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 19:02

http://securepets.com/PastureFence/vicebreaker.html

Electric Fences are 4,000 Times Stronger than the highest stimulation on a ViceBreaker!
Uses the element of surprise, NOT Pain!
The Horse will not associate you with the correction.
Makes good behavior easy and wrong behavior difficult.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 19:03

Heb je de optie om shet en jaarling elders samen te laten staan op een groot stuk land dat ook voor de shet vreemd is?
Of ze samen in een andere kudde te gooien?
Heb dat eens gedaan met twee pony's van mij die niet met elkaar overweg konden, toen ze in een vreemde kudde kwamen te staan zochten ze elkaar op (de merrie ging de ruin afschermen van de rest, die mochten er niet bij) en sindsdien was het in de thuissituatie ook goed. Was niet extreem thuis, trapten elkaar niet enz. maar vonden het maar niks samen en hierna dus wel.

janakaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 19:21

san 87, zo werkt het niet helemaal hoor in de rangorde