Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Maritje1991 schreef:Ik vind geweld per definitie wel slecht.
Ik heb het over paarden die echt bang zijn, te zien aan: iet meer knipperen met ogen, mond strak, oren strak, hoofd hoog, rug strak en ga maar door.
Citaat:Die paarden kunnen niet in een trailer, puur omdat dit voor hen verschrikkelijk is. Paarden zijn claustrofobisch. Daar kun je niet van verwachten met doodsangst een trailer in te lopen. Dat zijn voor mij situaties waarin een paard iets NIET KAN.
Citaat:Dit gedrag kun je prima omvormen, maar ik zal een paard niet met lijnen achter zijn kont, blinddoeken etc de trailer in willen dwingen.
Citaat:In mijn ogen is dat niet eerlijk. Als ik mij dan verplaats in het paard wat het nodig heeft: Safety, comfort, play and food. Bekijk ik ter plekke wat er dan wel mogelijk is. (Trouwens ben ik niet zo goed in trailer laden hoor, dit is enkel ter voorbeeld)
Als een paard over mij heen dendert, uit angs of dominantie steek ik daar wel een stokje (letterlijk) voor, maar ik ga niet gericht slaan.
Ik denk dat het verschil maakt, voor mij is ook geen geweld. Gericht slaan wel.
Citaat:Wanneer een paard mij bewust zou trappen, krijgt hij wel een fase 4 op zijn kont. Maar ligt wel aan de situatie. Heb ik het zelf uitgelokt of niet?
etc.
Tycho schreef:Maritje1991 schreef:Denk je dat ik nooit heb gezien hoe paarden met elkaar om gaan?
En geeft dat jou een vrijbrief een paard te lijf te gaan omdat het niet gaat zoals jij het wil?
In je profiel zie ik dat je parelli doet . Is (of was) het eerste level van parelli niet het safety level. Met andere woorden, paarden zijn geen monsters maar het kan tussen paard en mens aardig fout gaan als niet iedereen weet waar hij aan toe is.
Parelli werkt met 'games' .Ergens schrijf je paarden denken niet in winnen of verliezen . maar waarom noem je het games . Er valt niks te winnen voor het paard want jij belooft hem fase 4 . fase 4 raak je hem gewoon met de zweep ( wortelstok , toverstaf of hoe je het ook wil noemen ) bv driving game . Jij zegt bv daar waar jij de achterhand hebt staan laat ik mijn zweep landen , eerst zonder raken maar als je paard zijn achterhand niet laat vertrekken raak je hem net zolang tot hij vertrekt.
De hele vraag waar jij mee lijkt te worstelen draait meer om hoe vraag je iets aan je paard maar helaas kom je met jouw systeem ook niet weg met alleen maar aardig zijn. In feite wordt jouw paard misschien wel meer blootgestelt aan ontwijken van straf als paarden die gewoon de weg op moeten ( al dan niet met slof) .

Nexus schreef:Waarom denken de meeste mensen, die graag vanuit het paard willen denken, dat paarden net zo denken als een mens?!
Citaat:Wanneer een paard mij bewust zou trappen, krijgt hij wel een fase 4 op zijn kont. Maar ligt wel aan de situatie. Heb ik het zelf uitgelokt of niet?
Citaat:Mylitllejoy, dus het maakt niet uit of het paard er mentaal klaar voor is?
Door goed voorbereidend werk kan het bange paard prima in de trailer. Maar door dat werk, is hij niet meer bang
[***] schreef:Nelflobo schreef:Verdiepen in Parelli is misschien nuttig in dit topic, het verheldert veel
Ik denk dat de meeste die hier zitten zich vroeg of laat wel verdiept hebben in Parelli hoor, al dan niet theoretisch (maar theoretisch en door ervaringen te lezen kan je ook best je mening vormen vind ik)
Mallow schreef:Niemand kan mij overtuigen dat paarden vals kunnen zijn, niemand kan mij overtuigen dat paarden met opzit dingen doen.
aerdenhout1 schreef:Nou... ik sla wel degelijk gericht hoor! Dreigen bijten of slaan om wat voor reden dan ook, ik mep echt terug en op zo'n moment als er een zweep in de buurt is krijgt hij hem!
Sorrie TS, maar je komt bij mij een beetje als een penny over... alles lief en vriendelijk en pas als het jou niet zint dan slaan?
Als een paard jou bewust gaat slaan ben je al verkeerd bezig n.l en ziet het paard jou als een mindere en niet als leider.
De paarden hier zullen het niet in hun kop halen om te dreigen of te bijten... tenminste niet naar mij.
Maar nogmaals... een touw in de mond van een paard proppen?
Je mag het eens voor komen doen hier, leer ik misschien ook wat bij. ( alhoewel ze het hier niet doen)
Ik heb zelf een alpha merrie welke de 'rangorde' tussen ons regelmatig test. Nu slaat zij gelukkig niet, maar ze heeft daar haar maniertjes voor. Ik reageer daar net iets dominanter op, eigenlijk op de manier waarop paarden dat onderling ook doen. Die van mij krijgt ook echt wel eens een knauw, boze blik en dauwtje. Ligt er maar net aan op welke manier ze dit uit. Als zij niets probeerd is er niets aan de hand
), als in, niet stil kunnen/willen/gaan staan. Als ik dan een keer zeg 'Donna, nu is 't KLAAR, HO' , mééstal gaat er dan wel even een lampje branden van 'oei, ik ga best maar luisteren
' . En anders moet het nog maar een keer. Maar natuurlijk wel even kort belonen als ze het wel doet!
. Dus nee, paarden zijn niet zachtaardig, tenzij er een duidelijke situatie is over wie er hier de baas is. Nelflobo schreef:Captain schreef:Ik zou me eerder druk maken over paarden die de hele dag op stal staan.. Denk dat dat er meer zijn dan de paarden die omdat soort dingen een mep krijgen.
Ik denk dat Marit zich daar ook vreselijk aan ergert; Marit is namelijk niet achterlijk en zal echt wel weten
dat 24/7 opsluiting ook niet diervriendelijk is....
Bovendien vind ik trouwens dat het heel goed is dat er intelligente mensen zoals Marit op deze aardkloot rondlopen die
eerst denken en dan pas doen; die zich wat meer verdiepen in de psyche van het paard.
Dan kun je ook beter anticiperen op bepaald gedrag.
En dat doet zij dus!
Jammer dat zij hier weggezet wordt als een "soft Pennymeisje" die geen verstand van zaken heeft.
Mallow schreef:[***] ; absoluut, maar des te interessanter het paard te leren kennen en uit te zoeken op welke manier je hier mee om kan gaan zodat dit meer rust geeft voor het dier en het dus niet meer direct nodig is dit gedrag te vertonen. Is een project, maar een interessant iets vind ik altijds
Ik heb er nu 3 lopen, ben je wel zoet mee
Maar ik vind het echt interessant. Voor de buitenwereld lijk ik niks met mijn paarden te doen (zeker niet als je vergelijkt met de doorsnee dressuurtrainingen) maar ik doe alles heel bewust en ik heb paarden die wille proberen en willen meewerken en uitzoeken wat ik wil. Heerlijk
Maar af en toe (zeker bij die ene) steekt er nog eens wat de kop op wat ik liever niet zie, en daar moet ik dan wat harder op reageren .. Doe ik ook liever niet, maar aangezien ik de gevolgen ken voorkom ik het toch liever
En nu heb ik hem gisteren een "knal" gegeven, waarschijnlijk is dit nu de komende weken, maanden of misschien zelfs langer niet meer nodig .. Net zoals dat ik hem nu nog steeds gewoon normaal eten kan geven (hij blijft op een afstandje en draait zelfs z'n hoofd weg voordat ik de emmer omkiep in z'n voerbak), terwijl hij me x aantal weken terug wel even tegen de muur plakte ... Dat was ook gewoon 1x op reageren, weer even een paar dagen de grenzen goed bewaken en dat is nu ook weer ok.
), het zou alles waarschijnlijk duidelijker maken maar het is best wel offtopic, moest je echt interesse hebben mag je altijd wel even pb'en