rien10 schreef:Zeg, de aloude beproefde groentensoep, zou dat hier ook helpen?
Nou, ik heb altijd gehoord "liefde maakt blind" en "verliefdheid geeft je een roze bril". Denk dat de TS daar wel eens last van kan hebben en daarom de mogelijke problemen minimaliseert. Vanwaar komt het pennygedrag vandaan denk je? Alles wordt geromantiseerd en fouten worden in de doofpot gestopt met "komt wel goed". Nee, komt niet goed! met geen enkel dominant paard en al helemaal niet met een hengst zonder opvoeding. Hoe lief en netjes hij nu misschien is, het is en blijft een onopgevoed dier dat niet in de hand is en er bij een fysieke meeting altijd als winnaar uit zal komen. Als schrikt hij zich maar rot van iets of is hij goedbedoeld enthousiast en wil hij alleen even lekker de benen strekken, Het is en blijft toch zo'n 500kg paard die met je aan de haal gaat. Daar gooit de gemiddelde ruiter van 60kg niet veel tegengewicht mee in de schaal. En het dikke nadeel van hengsten is wel dat als 1x iets lukt ze gelijk weten hoe ze het de 2e keer moeten aanpakken.
Ik ben zo iemand die 2 hengsten heeft: een bijna 4-jarige warmbloed en een 6-jarige shet. Beiden zijn voor mij inderdaad wel "mijn maatjes", maar ze moeten het niet in hun hoofd halen om ook maar 1 mm over m'n grens te gaan. Dat weten ze. Altijd heb ik ze wel ergens in een ooghoek in de gaten, hou ik mijn gehoor scherp en hou ik in m'n achterhoofd waar hij uithangt of wat ze eventueel kunnen uitvreten. Stomweg om die reden alleen al is er altijd minstens 1 persoon op de hoogte als ik bij de paarden ga.
Penny omdat ik het gevoel heb dat ik met die mannen inderdaad de wereld aankan? Misschien wel. Daarom laat ik me ook begeleiden door een ervaren persoon
en deins er niet voor terug om hen op hun nummer te zetten en elke stap van m'n paarden te overdenken.
En om net dezeldfe reden laat ik m'n vriend, die niks van paarden kent, ook nooit alleen bij de hengst. Het enige wat hij van me mag doen is de weide in, achter het draad blijven en als er hooi bijgevoerd moet worden dat over de draad gooien. De shet loopt weg van 'm, dus dat maakt nu niet zoveel uit
Of hij mag de hengst + ruin op het grasland laten dus de tussendraad opendoen, daar heb ik 'm ook tips voor gegeven hoe hij dat kan zonder in hun bereik te komen.
En zoals iemand al eerder zei, een hengst die lang op stal staat, braaf of niet, die is sowieso heel erg vrolijk als ie naar buiten mag de benen gaan strekken en er zijn merries in de buurt. Zelfs met mijn brave lobbes durf ik wedden dat er grote kans is dat hij door het draadje heen walst...