3 jarige hengst totaal niks mee gedaan behalve eten gegeven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:22

Leeft de TS nog? -O-

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:23

Jetta schreef:
Leeft de TS nog? -O-

Denk dat ze de hengst aan het temmen is :j

celina15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:39

Barcelano schreef:
Jetta schreef:
Leeft de TS nog? -O-

Denk dat ze de hengst aan het temmen is :j

ze zegt dat ze verslag verliefd was
maar ik hou op met dit kinderachtige gedoe

Jetta

Re: 3 jarige hengst totaal niks mee gedaan behalve eten gegeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:58

Als je verliefd bent...doe je wl eens rare dingen! <3 :))

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 13:25

Jetta schreef:
Als je verliefd bent...doe je wl eens rare dingen! <3 :))

:')

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 14:38

Zeg, de aloude beproefde groentensoep, zou dat hier ook helpen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 18:54

sallandval schreef:
celina15 schreef:
snap ik niet waarom het bij mijn pony wel werkt.
maar ik ben hier niet om ruzie te gaan maken,
ik probeer alleen maar goed advies te geven,
en als jullie dat in de wind gaan slaan omdat jullie het beter weten,
nou klaar toch.

We halen alleen Parelli aan hoor:
http://www.parellinaturalhorsetraining.com/video/stallion-behavior/

Je was me voor....bedankt!
Scheelt weer tikwerk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 22:11

rien10 schreef:
Zeg, de aloude beproefde groentensoep, zou dat hier ook helpen?

:')

Nou, ik heb altijd gehoord "liefde maakt blind" en "verliefdheid geeft je een roze bril". Denk dat de TS daar wel eens last van kan hebben en daarom de mogelijke problemen minimaliseert. Vanwaar komt het pennygedrag vandaan denk je? Alles wordt geromantiseerd en fouten worden in de doofpot gestopt met "komt wel goed". Nee, komt niet goed! met geen enkel dominant paard en al helemaal niet met een hengst zonder opvoeding. Hoe lief en netjes hij nu misschien is, het is en blijft een onopgevoed dier dat niet in de hand is en er bij een fysieke meeting altijd als winnaar uit zal komen. Als schrikt hij zich maar rot van iets of is hij goedbedoeld enthousiast en wil hij alleen even lekker de benen strekken, Het is en blijft toch zo'n 500kg paard die met je aan de haal gaat. Daar gooit de gemiddelde ruiter van 60kg niet veel tegengewicht mee in de schaal. En het dikke nadeel van hengsten is wel dat als 1x iets lukt ze gelijk weten hoe ze het de 2e keer moeten aanpakken.

Ik ben zo iemand die 2 hengsten heeft: een bijna 4-jarige warmbloed en een 6-jarige shet. Beiden zijn voor mij inderdaad wel "mijn maatjes", maar ze moeten het niet in hun hoofd halen om ook maar 1 mm over m'n grens te gaan. Dat weten ze. Altijd heb ik ze wel ergens in een ooghoek in de gaten, hou ik mijn gehoor scherp en hou ik in m'n achterhoofd waar hij uithangt of wat ze eventueel kunnen uitvreten. Stomweg om die reden alleen al is er altijd minstens 1 persoon op de hoogte als ik bij de paarden ga.

Penny omdat ik het gevoel heb dat ik met die mannen inderdaad de wereld aankan? Misschien wel. Daarom laat ik me ook begeleiden door een ervaren persoon ;) en deins er niet voor terug om hen op hun nummer te zetten en elke stap van m'n paarden te overdenken.

En om net dezeldfe reden laat ik m'n vriend, die niks van paarden kent, ook nooit alleen bij de hengst. Het enige wat hij van me mag doen is de weide in, achter het draad blijven en als er hooi bijgevoerd moet worden dat over de draad gooien. De shet loopt weg van 'm, dus dat maakt nu niet zoveel uit :P Of hij mag de hengst + ruin op het grasland laten dus de tussendraad opendoen, daar heb ik 'm ook tips voor gegeven hoe hij dat kan zonder in hun bereik te komen.

En zoals iemand al eerder zei, een hengst die lang op stal staat, braaf of niet, die is sowieso heel erg vrolijk als ie naar buiten mag de benen gaan strekken en er zijn merries in de buurt. Zelfs met mijn brave lobbes durf ik wedden dat er grote kans is dat hij door het draadje heen walst...

Connemaraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 19:38

Qua het africhten kan ik je niet echt helpen maar over dat dekken verbaas ik me.
Je kunt hem echt beter eerst africhten en dan pas dekken.
Doe je het andersom word het africhtingen veel en veel moeilijker.
Maar in ieder geval succes met het diertje.
Mvg.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 10:11

Hoe gaat het nu met het paard?

zhippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 00:58

hoe gaat het nu met het dier?

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 05:38

Pffff.... Klinkt echt ongelooflijk penny dit verhaal zeg! Ben het met de meeste eens levensgevaarlijk voor een leek. Ookal vind jejezelf heel proffessioneel, je hebt geen idee wat professioneel is. Ik heb een half jaar op een hengstenhouderij gelopen en dus een hele hoop hengsten meegemaakt. Ja ik weet wat ik moet doen en hoe te opvoeden, maar nee als ik een hengst zo zou benaderen als dat jij doet zou ik hem laten staan. Ik kan namenlijk een heel verschikkelijk verhaal vertellen van iemand met een ozo lieve hengst in de stal. Die heeft het gelukkig overleefd maar niet zonder kledingscheuren. Als dit paard je volgt en voor je achterruit gaat maar je mag hem niet aaien dan is dit absoluut geen respect tegen jou hebben, het is voor hem gewoon een spelletje wat je aan het doen bent, totdat ie het zat word en even zijn voorbenen naar je uitgooit. En reken der op die kunnen gevaarlijk zijn. De enige manier is een hengst zoals deze(3 jaar nog nooit een levende ziel gezien) is om hem te overbluffen, hop erheen lopen halster omgooien lopen alles ermee doen. Maar goed dat is dus LEVENSGEVAARLIJK!!!!!!!!! En al helemaal ondr deze omstandigheden. Ik hoop dat je een ander verzorgpaard bent gaan zoeken die wel gewoon in de hand is. En helaas dit beest heb laten verpieteren op stal. Maar de dierenbescherming zou voor dit geval geen gek idee zijn. Een paard hoort niet zn levenlang op een stal te staan!:(

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 07:15

TS: Ik zou zelf als je geen ervaring hebt met complete groene hengsten iemand inschakelen die al veel ervaring erin heeft. Niet alleen voor jouw, maar vooral voor het paardje, want als je nu dingen verkeerd aanleert, kan dit op latere leeftijd ernstige gevolgen hebben in de omgang en onder het zadel. Een hengst 24/7 op stal laten staan zou ik zelf zeker nooit doen, een hengst moet ook zijn energie kwijt net zoals een merrie en een ruin. Maar voor een hengst oh zo belangrijk dat hij bewegingsruimte heeft. Je kan het vergelijken alsof je jezelf opsluit in de douche, je kan je keren, je kan drinken en als men je eten brengt eten, maar echt bewegen kan je niet. Kan je geen klusjes man in huren die de paddock maakt?
Een paard te lang op stal laten kan ook gevolgen hebben voor de gezondheid van het paard.

Ik ben niet bij jouw op stal geweest, dus kan ook niet oordelen over hoe of wat, maar om nou gelijk de dierenbescherming te bellen terwijl wij niet door de computer kunnen kijken vind ik wat ver gaan...

Dus kortom: Zorg snel op korte termijn voor iemand die een ruimte kan maken zodat je paardje kan bewegen, je wilt zelf tenslotte ook niet 24/7 in de douche verblijven. Ga toch leren met het halster, zo heb jij namelijk ook controle met buitenzetten. Een halster omdoen en belonen met iets lekkers kan altijd en dan gewoon even een poos het halster om laten zitten, want zonder dat halster kan jij het paard zowiezo al niet verplaatsen.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:11

Heeft er al 's iemand gekeken hoelang het geleden is dat TS heeft gereageert?
Heeft de hengst gewonnen? Ik heb er niets over in de krant gelezen...

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:38

TS is duidelijk al even niet meer online geweest (22 mei) en heeft hier voor het laatst op 8 mei gereageerd in het topic. Ik denk niet dat we nog een update gaan krijgen ;)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:56

HolyPope schreef:
Heeft er al 's iemand gekeken hoelang het geleden is dat TS heeft gereageert?
Heeft de hengst gewonnen? Ik heb er niets over in de krant gelezen...

Dus hoogstwaarschijnlijk de adviezen niet gevolgt...
Waarom men dan een topic open???

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:38

Ook ik heb al een reeks hengsten getraind, maar die waren of goed opgevoed of net te weinig opgevoed, maar hier is het echt een niet opgevoede en rijpe hengst, dit is echt een gevaarlijk paard om mee te werken, zolang je idd opzij gaat en hem geen vinger in de weg legt is er mssn niks aan de hand, maar wanneer hij vind dat je weg moet en dat gebeurt niet dadelijk dan riskeer je idd een echte confrontatie, en dan moet je echt heel sterk in je schoenen staan, soms zelfs echt vrij grof en bewapend met .... .
Ik heb ook de indruk dat je in al je antwoorden duidelijk laat horen niet over de kennis en ervaring beschikt die nodig is om dit te kunnen inschatten en zeker niet om hezt probleem echt aan te pakken.
Als jij er mee bezig blijft, raak je ofwel gewond of erger, en maak je het dier zeker niet makkelijker voor anderen later, ik denk dat het alleen erger zal worden, op deze manier.
Er is geen enkele gediplomeerde trainer die een dier als dit zo in zijn stal zal gaan trainen, door hem voorzichtig aan zijn neus aan te raken, dit is gewoon onzin.
Dit klinkt niet lief, maar dit is een onzin topic of de plaatser ervan is niet goed wijs, maar echt verstandig is er nog niet veel gezegt hier door Ts.

Tjaaa was niet tot het einde doorgelezen, is blijkbaar niet meer nodig dus dit antwoord, Ts antwoord toch niet meer of het was echt maar een verzinsel om aandacht te krijgen en een soort van reltopic te maken.
Ook dit is spijtig als ik reageer maak ik mijn werk ervan, en dit is dus tijdverspilling.
Laatst bijgewerkt door aeolusnr1 op 05-06-12 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:44

En zo krijg je ongelukken en zo krijgen hengsten een slechte reputatie...

Saarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:52

TS, heb net dit topic een beetje snel doorgelezen, maar ben eigenlijk wel benieuwd hoe het nu met jullie gaat? :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 00:30

Je hoort en leest tegenwoordig veel over hengsten. Het lijkt wel mode te zijn om een hengst te hebben. Ik houd m'n hart vast.. Ik ben zelf ook hengsteneigenaar, al vele jaren. En mijn dieren zijn stuk voor stuk goed gemanierd. Maar als ik mensen opmerkingen hoor maken over dat een hengst ook gewoon een paard is, net als een merrie of een ruin, dan heb je volgens mij toch echt een verkeerd beeld. Wanneer hormonen in het spel komen kunnen hengsten reageren zoals je nooit zou verwachten. Het maakt ze 'blind' voor alles wat je ooit geleerd hebt. Daarom moet je zo goed weten waar je mee bezig bent, zodat je in kunt grijpen voordat dit gedrag de overhand neemt. En als je daar eenmaal oog voor hebt en consequent mee bent dan kun je ze prima hanteren zonder hard te moeten optreden. Maar vergeet nooit dat het een hengst is en dat hij je kan verrassen in zijn gedrag.

Succes TS.