Dagomschrijving paard 24/7 in de box

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 11:03

Klopt, Sleeper.
Op sommige stallen kan je alleen gras tussen de stoeptegels vinden, laat staan dat ze uberhaupt buiten kunnen komen...
En hoeveel paarden stonden/staan er in de blub, omdat de gemeentes geen 'bouwsels' willen?
Maar het aanspreken van de eigenaren via 114/144 oftewel de caviapolitie gaat vaak samen met het bouwselverbod.
Dus wie maakt het nou enigszins onmogelijk om paarden zo natuurlijk mogelijk te houden?

@ Focussed: ja, logisch.
Ieder paard ervaart de stal op eigen manier; de 1 geeft duidelijk aan dit niet te willen, de ander juist weer wel en de laatste is afgestompt door de stal qua de beperkte mogelijkheden uberhaupt nog gevoelens/prikkels te kunnen krijgen.
Luiken, tralies, dichte tussenschotten, geen uitzicht naar buiten of frisse lucht van buiten.
Tja...

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 11:14

Sleeper schreef:
Wat ik me nou afvraag. Mijn paarden staan zomer/winter buiten, maar ik ben op zoek naar een andere huisvesting (heeft niet met de huidige huisvesting te maken). Bijna nergens is een stal te vinden waar paarden zomer/winter buiten staan. Niet 24/7 op de wei, want dat is voor mijn paarden geen optie meer, maar een uitloopstal. Dat soort stallen liggen niet voor het oprapen, daaruit trek ik de conclusie dat de gemiddelde bokker een paard in een box heeft staan. Ik vind het altijd knap hoe het op stal staan veroordeelt word terwijl het zo moeilijk is om een plek te vinden waar ze veel buiten staan. En ja goed zoeken is een argument, maar er zijn simpelweg te weinig plekken om alle paarden zo te houden.

Ik ben al een jaar zoekende naar een vergelijkbare plek als die ik nu heb......

Hier ook (aan de randstad) maar moeilijk te vinden. Stond eerst op een stal waar ze overdag buiten kwamen maar snachts op stal, daarna op de wei en m'n paard klaarde helemaal op. Toen we terug gingen werd hij weer de bokkende zuurpruim van eerst. Daarna verhuist naar een stal waar ze een klein uitloopje hebben en dag en nacht naar eigen keuze naar binnen en buiten kunnen. Hij is nu veel meer in z'n sjas. Vanaf mei gaan we verhuizen naar een andere stal waar ik niet mee hoef te draaien in het uitmesten zodat ik meer tijd voor school heb, daar komt hij in een giga uitloop, met 50 andere paarden :D onbeperkt hooi en zomers geweldige weidegang (stal 's gravenweg :) )

Eerste stal was 10 minuten fietsen, huidige een half uur en komende een ruim uurtje (of uur met OV, wat ik dus grotendeels ga doen)

Hoe verder weg, hoe beter de omstandigheden dus zijn maar ik moet er dus wel veel voor reizen. Voordeel is dus dat ik niet elke dag moet komen(sowieso geven ze elkaar genoeg beweging daar) Het is er wel, maar je moet je ook vragen of je het wel wilt. Ik wist vanaf het begin dat stal 's gravenweg bestond maar vond het geen optie vanwege de afstand. Nu neem ik dat voor lief, als ik alle voordelen voor mij en mijn paard bekijk.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 13:43

Oakland1990 schreef:
Ik denk niet dat een paard zo denkt. Daarbij hebben ze geen tijdsbesef en weten ze niet of ze nu 5 uur of een half uur in de stal staan. Paarden op stro zijn doorgaans ook nog bezig door er mee te prutsen.

Ik vind dit schema nogal uit de context gehaald, al zullen er vast wel paarden zijn die er nooit uitkomen.

Ik ga niet beweren dan mijn paard kan klok kijken. :+
Maar je ziet echt wel aan hem of hij 1 dag of 3 weken op stal staat. ;)
Hij verveelde zich kapot in die box (met stro). Hij wilde maar een ding en dat was terug naar zijn kudde buiten, lekker rond rennen, rondlopen, grazen, rollen, sprinten, groomen met zijn maatjes, genieten van het buiten en vrij zijn. :)
Dat is natuurlijk gedrag. Kun je nagaan wat je je paard aan doet, dat dat gedrag al verdwenen is. Dat ze 'berusten' in hun lot. Dat je daar vrede mee kunt hebben als eigenaar. Vreselijk.

En ja, ik ken helaas diverse stallingen waar de paarden er niet tot amper uit komen. Je wilt het niet weten, hoe vaak dat nog voorkomt en mensen dat nog voor lief nemen ook. :(

Otjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 12:34

casanova schreef:
grappig,ik sta nu eens een maand op een manege voor een ''test'' voor mijn artrosehaflinger.
(ik wil erachter komen hoe zijn artrose reageert met zoals veel op stal staan,solarium,aangepaste training te vergelijken met overdag buiten,aangepaste training)),ik kom 2 x daags,doe veel afwisseling,heb mijn eigen hooi en voer smiddags een hooibeurt extra ,wandel,gooi dagelijks los voor rollen,graas op het dijkje,en nog voel ik me slecht...ik rijd alleen op de goede bodem en stap lekker veel buiten op steen.hij heeft een frisse stal met contact met buren,helaas wel rondom tralies.

de manegepaarden daar staan 24 uur op stal,donker en stoffig door dagelijks opstrooien en het schoonblazen van de gangen.
geen uitkijk naar buiten,veel stallen geen contact met de buren en vooraan alles tralies.
ze staan op zeer veel stro,krijgen 2 x daags muf hooi(ook te weinig) en 2 x sportbiks.
de manegelessen zijn zelden in buitenbak..ER ZIJN GEEN buitenpoetssplaatsen.zomers wel strandritten.

pensionpaarden ook te kleine stallen,teveel stro,zelfde hooi en sportbiksbeurten.
alle paarden staan er als barbiepaarden op stal.er staan zeker 8 stallen leeg.

er is een slechte longeerhoek(mest met zand),die te klein en te zwaar en te ongelijk is.
er is een losgooi/rijbak buiten met zand,die te zwaar is.

er is 1 goede buitenbak met goede gelijkmatige bodem van tapijtsnippers.

als ik een rondje loop zie ik veel zure paarden,of veel te dik of veel te mager,ze kunnen 1 stap naar voren en opzij.een paar peesblesurepaarden.
en als de handelspaarden naast mij ''getraind'' worden moet de slof al strak om IN stal om dan buiten in het zware longeerhoekje te ''trainen''.

ik maak niet veel vrienden denk,want ik ga de discussie nog weleens aan waarom hun hier al jaren staan..

jammer dat de je manege zo neerzet.
Manegelessen overdag zijn zomers veel in de buitenbak. Zaterdag, dinsdag en donderdag hebben ze sowieso in de buitenbak gereden, de andere dagen was ik er niet middags. de avondlessen gaan zomers naar het strand. dat kan nu nog niet, omdat het nog te donker is.
De manegepaarden gaan ook gewoon los in de voorbak.

wat bedoel je met barbiepaarden? een Roze deken? je staat achter en de roze dekens staan binnen, dus je hebt er geen last van.

Met de sneeuw/ijs is er mest in de longeerbak gedaan, zodat ie niet bevroor en je nog gewoon kon longeren. De voorbak bevriest namelijk wel.

En ik rijd een van die handelspaarden (ik longeer hem niet, dat doet iemand anders) maar je hebt me er van de week op zien rijden, en ik pak hem niet meteen strak vast.

Dit is geen aanval oid, maar ik vind het jammer dat je meteen oordeelt terwijl je er maar een maand staat.

casanova

Re: Dagomschrijving paard 24/7 in de box

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 14:38

een maand vind ik juist voldoende om te zien/merken hoe een stal reilt en zeilt..
het kan toch gewoon altijd beter?
om me heen hoor ik meer klachten en dat gaat dan alleen over hun eigen paard of pony,ik kom juist op voor de manegedieren.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 15:22

Ik zou het liefst verhuizen naar het noorden of iig waar er geen klei grond is. Hier kunnen ze swinters niet op het land, dan trappen ze alles kapot en de boer(en) wil(len) dat niet. Logisch ook, kan ik begrijpen. Maar ik merk nu mijn merrie sinds een paar dagen op het land loopt echt zoveel verschil in haar soepelheid, dat ik echt ga rondkijken of het niet ergens tóch mogelijk is. Ze staan dan wel hele dagen in de bak, maar dat is niet voldoende; dan doen ze gewoon te weinig; ze staan bij het hooi, of ergens in een hoek rond te kijken en te soezen. Maar niet dat constant in beweging zijn als ze doen in het land, bij elke hap gras weer een stap verder. Dat scheelt blijkbaar echt een hoop. Dus dat paddock idee (hier staan ze in een grote rijbak dus genoeg ruimte) klinkt al heel fijn, maar toch nog te weinig beweging naar mijn idee.

Dan zou je idd een paddock paradise moeten maken, maar dat is helaas not done voor mijn merrie. Ik zie haar al in ruimtes die kleiner/smaller zijn dan 5 meter breed met andere paarden... dat kan ze niet handelen helaas.

Och, had ik maar geld nu al, dan was ik zo verhuisd! Tot die tijd staan ze swinters uren in de bak (en dan maar hopen dat het steeds HARD vriest, want dan mogen ze wel op het land).

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 08:11

In de winter is het roeien met de riemen die je hebt en dat zal denk ik overal wel zijn.
Als ze al maar eens een aantal uur buiten komen en niet de hele dag in hun hok staan te koekeloeren is dat natuurlijk al heel fijn.
Ook al is dit een paddock.
Tancreda, ik denk dat al heel blij mag zijn dat je paardje in de winter in een paddock komt met hooi en water.
Tuurlijk hebben ze minder beweging dan op de wei, maar nog altijd meer beweging dan in de stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 09:34

jesito schreef:
In de winter is het roeien met de riemen die je hebt en dat zal denk ik overal wel zijn.
Als ze al maar eens een aantal uur buiten komen en niet de hele dag in hun hok staan te koekeloeren is dat natuurlijk al heel fijn.
Ook al is dit een paddock.
Tancreda, ik denk dat al heel blij mag zijn dat je paardje in de winter in een paddock komt met hooi en water.
Tuurlijk hebben ze minder beweging dan op de wei, maar nog altijd meer beweging dan in de stal.

Ben ik helemaal met je eens. Bij ons wordt er in de winter altijd een stuk weide afgezet ter grootte van 5 rijbakken per 2/3 paarden en dat mogen ze dan helemaal kapot trappen. Ze gaan bij ons in de winter wel de hele dag (met onbeperkt hooi en water uiteraard) buiten (kan zelf bepalen hoe lang) van 6.00 in de ochtend tot in de middag (is even afhankelijk van het weer) 15/16 uur. Helaas was het tijdens deze winter bij ons vrij snel een blubberzooi, maar dat is dan even niet anders. Nog een week of 4 en dan mogen ze weer 24/7 op het land *\o/* *\o/* *\o/*

Ik zou mijn paarden echt niet op een stal zetten waar ze 24/7 op stal zouden moeten. Ook al zou het alleen maar voor de wintermaanden zijn.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:18

Ik zou het liefste ook op een stal staan waar de paarden (minimaal) de halve dag lekker buiten kunnen staan (en dan het liefste in groepsverband) in een paddock of op een stukje voor de stal. Gewoon omdat ik vind dat paarden die bewegingruimte nodig hebben.
Helaas is het lastig te vinden hier in het westland tegen of betaalbare prijzen of het totaalpakket.

Bij ons staan ze 24/7 op stal en heb je het dus zelf in de hand hoe vaak je paard eruit komt.

Ik kan er echt niet bij als mensen hun paard een kwartiertje stappen en dan weer op stal zetten, om de volgende dag hetzelfde ritueel te doen. Dan kun je beter geen paard onderhouden :\

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:28

Elady, mischien hard maar, die laatste zin zou vanuit mijn standpunt net zo goed op jou van toepassing zijn. Je wilt een stal waar ze naar buiten kunnen, maar omdat het niet betaalbaar is ga je toch maar voor 24/7 op stal. Snap je wat ik bedoel, als je het zo terugleest?

xLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:38

Ik ben zo ontzettend blij met levensomstandigheden van mijn paarden.
De stal moet een veile omgeving zijn om uit te rusten, geen gevangenis...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 08:27

Ik zou ook helelmaal gek worden als ik op mijn werk zat of een dag weg zou zijn en mijn paard kwam niet buiten.
24/7 binnen dat is toch horror voor een dier wat van nature zoveel beweegt en graag eens rent.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 13:29

Gypsy schreef:
Elady, mischien hard maar, die laatste zin zou vanuit mijn standpunt net zo goed op jou van toepassing zijn. Je wilt een stal waar ze naar buiten kunnen, maar omdat het niet betaalbaar is ga je toch maar voor 24/7 op stal. Snap je wat ik bedoel, als je het zo terugleest?
Ja, ik snap je standpunt. Als je het kort door de bocht leest heb je gelijk.
Maar ik vind het zelf wel een heel groot verschil als je je paard 15min uit z'n stal haalt - rondje wandelt en weer op stal zet of dat je er ruim 2,5 uur mee bezig bent elke dag door te poetsen, rijden, wandelen, losgooien, longeren etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:16

Ja, maar als je dat maar 1x p.dag doet is het voor het paard minstens zo vervelend. Staat hij nog altijd 21.5 uur per dag op stal!

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:29

Mijn verzorgpaard komt helaas ook maar ongeveer een half uur tot 2 uur in de paddock op een dag in de winter. Wel altijd samen met zijn vriendje. In de zomer staat hij de hele dag buiten, maar er is hier geen één stal op normale afstand waar ze 's winters de hele dag buiten komen. Ook wordt hij wel elke dag minimaal 2,5 uur uit z'n stal gehaald om te rijden, poetsen, longeren, stukje grazen enz. Maar als hij in de paddock staat doet hij ook niets. Hij gaat even rollen, soms even kroelen met z'n vriendje en daarna staat hij te staan, de rest van het uur. En dan kom ik terug als ik even ben komen kijken na een half uur, en dan staat hij precies op dezelfde plek. Het enige wat hij doet is een beetje rondkijken. Maar dat kan hij in z'n stal ook, die heeft namelijk heel mooi zicht op van alles. Dus naar mijn idee heeft hij het prima naar z'n zin zo. Oortjes staan er altijd op, hij kijkt helder uit z'n ogen en is lekker aanhankelijk. Terwijl dat bij onze vorige stal een stuk minder was. (de reden dat we ook zijn vertrokken)
Hij heeft een hele mooie grote lichte stal, met een enorme hoeveelheid schoon stro. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:55

Merk dat mijn paard veel relaxter en blijer is als ze naar buiten kan. En die van mij doet wel gek buiten, ze kan heel, heel goed bokken :D maar ook al doen ze niks, vind dat niet echt een reden om ze dan maar binnen te zetten :n

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 17:23

Nee maar de mogelijkheid is hier niet. Ik wacht zelf altijd een uur op stal zodat hij even naar buiten kan, en vaak doet de eigenaar van z'n vriendje dat ook. Dus komen ze meestal 2 uur buiten. Daarna laat ik hem altijd nog even aan de hand grazen. Dus ik doe m'n best zoveel mogelijk met hem bezig te zijn. En ik heb zelf het gevoel dat hij het goed vindt zo. Hij wordt dit jaar ook al 18 (is niet oud hoor, maar het is niet dat hij als een 3 jarige meer rond rent)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 18:39

Het is vervelend dat de mogelijkheid er niet is. Maar het is nu eenmaal voor een paard veel beter om zo lang en zo veel mogelijk buiten te staan. Ook al staat hij stil, hij doet hele andere indrukken op en heeft veel meer bewegingsvrijheid.

Een paard in een box is te vergelijken met een normaal konijn in een schoenendoos!!!!

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 18:52

Hij heeft bewegingsvrijheid ja, maar hij gebruikt het niet. Hij staat alleen een beetje stil te staan. Na het rollen is hij gewoon klaar. Ook als ik 's avonds laat rijd laat ik hem alleen even rollen, omdat hij dat zo lekker vindt, en als hij dan klaar is loopt hij alweer naar het hek van 'zo ik ben klaar, haal me d'r maar weer uit'.
Een konijn in een schoenendoos is toch anders, die heeft veel minder ruimte, als mijn verzorgpaard in zijn box staat en hij zou met z'n kont tegen de muur staan in het midden heeft hij aan de voor en zijkanten nog ongeveer 1,5 meter vrij. Dat zou een konijn in een schoenendoos niet hebben. (als je de ruimte met de grootte vergelijkt uiteraard)
En wat bedoel je met andere indrukken? De paddock blijft hetzelfde uitzicht hebben, net als z'n stal. Alleen in z'n stal ziet hij nog regelmatig mensen, auto's, fietsers en paarden voorbij komen. En in de paddock kijkt hij uit op weiland.
Ohja en hij komt elke dag ook nog ongeveer een half uur in de stapmolen. :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 18:57

Er is ook wel verschil in stallen natuurlijk.
Een overdekte stal zonder uitzicht naar buiten en zonder luik en minder frisse lucht.
Of een buitenstal met halve deur zodat ze lekker naar buiten kunnen kijken en 24/7 frisse buitenlucht hebben.
In zo'n laatste stal staat mijn paard en overdag loopt ze buiten.

Zipsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 19:15

Ik vind het erg dat die vermenselijkingen zo de overhand krijgen. Mijn paard staat aan het hek te wachten tot hij wordt binnengelaten... Diepe zucht ... Een paard kent ook de gewoontes van de mens ondertussen. Het feit dat ze maar wat staan te wachten in de paddock is omdat ze geen knabbel hebben, geen contact met andere paarden,.... En ze zijn het niet meer gewoon dat ze meer dan 1 pas kunnen zetten in alle vrijheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 19:24

Zipsy schreef:
Ik vind het erg dat die vermenselijkingen zo de overhand krijgen. Mijn paard staat aan het hek te wachten tot hij wordt binnengelaten... Diepe zucht ... Een paard kent ook de gewoontes van de mens ondertussen. Het feit dat ze maar wat staan te wachten in de paddock is omdat ze geen knabbel hebben, geen contact met andere paarden,.... En ze zijn het niet meer gewoon dat ze meer dan 1 pas kunnen zetten in alle vrijheid.

Je hebt helemaal gelijk!

Paarden zijn gewoontedieren.

@xJess Probeer je eens te verdiepen in het natuurlijke gedrag van een paard. Het gaat niet om de ruimte en de grootte(aangaande het konijn), maar om het natuurlijke gedrag van een dier!
Buiten heb je ALTIJD te maken met andere geluiden, wind, weer, regen en meer van dat soort dingen. Jammer dat je hier niet van op de hoogte bent en/of je een voorstelling van kunt maken. Dit geeft al aan dat je, je weinig verdiept of verdiept hebt in de behoeften van een paard. Let wel, ik neem het je niet kwalijk, ik denk dat het voor veel mensen met paarden zo is.

En ja van een stapmolen wordt hij blij! Gefeliciteerd *\o/*

Pfff ik stop met deze discussie (ook met een hele diepe zucht net als Zipsy).

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 19:35

Wie zegt dat ik hier niet van op de hoogte ben? Ik heb toch gezegt dat er hier geen andere mogelijkheid is.
En als je mijn eerdere berichten gelezen had @zipsy staat er dat hij altijd met z'n vriendje staat. En dan staat hij nog gewoon te staan. Dus dat contact met soortgenoten is niet waar. Hij kan wel een pas verzetten in vrijheid hoor, toen hij een tijdje stilgezet werd ivm met zijn rug stond hij nog wel buiten. En toen kon hij wel gewoon rennen en gek doen. Ook staat hij in de zomer gewoon de hele dag buiten, en ook dan heeft hij geen behoefte om te rennen. Als de hele groep gaat rennen, blijft hij gewoon eten/staan.
En waar slaat dat nou weer op over die stapmolen, een beetje kinderachtig. Hij staat wel buiten, maar meestal 1 a 2 uur. Bij ons is het namelijk zo dat je bij je paard moet blijven als hij buiten staat, en hij maximaal een half uur in de paddock mag (met z'n tweeën dus een uur). En dan nog in de stapmolen. Dus bij elkaar komt hij er op een dag ongeveer 5 uur uit. En zoals ik al eerder heb gezegt, er is geen andere mogelijkheid, dit is één van de beste stallen hier in de buurt. Er zijn ook stallen waar ze niet eens paddocks hebben, en ze de hele dag in een donkere stal staan, zonder tralies, gewoon helemaal dicht.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:09

De dag van mijn shetlander:

5.30 uur

Knikkenbollen. Ik hoor de vogeltjes wakker worden. Ik waak. De anderen slapen nog. Ik zie de zon omhoog komen.
Staan. Mijn been kriebelen. Staan. Anderen worden wakker.

7.30 uur

Kriebelen met merrie1. Knabbelen aan gras. Lopen. Knabbelen aan gras. Lopen. Rollen. Neuzen met merrie2. Grazen.

9.30 uur

Boer vult water bij en hooi. Niet interesant. Door grazen. Achter merrie1 aan zitten. Klap voor me kop krijgen. Grazen.
Takjes knabbelen. Hooi snabbelen. Spelen met merrie2

11.30 uur

Grazen

13.30 uur

Baas komt. Winter penen :). Gepoetst worden. Voor de sulky lopen. Rennen!! boze woorden van baas. rustig rennen.

15.30 uur

Terug in de wei. Begroeten van merrie1 en 2. Grazen. lopen. Grazen. drinken. Grazen. Staan. Zonnen.

17.30 uur

Spelen met merries. Kat in zijn staart bijten. Au mijn neus. Grazen. kriebelen met merrie 2. Dommelen

19.30 uur

Hooi knabbelen. Rollen. Slapen. Grazen. Lopen. Stampen naar vliegjes.

21.30 uur

Vliegjes weg. Zon gaat onder. Staan. Grazen. Dommelen. Neuzen met merrie 2. Graven. Drinken.

23.30 uur

Donker. Stilte. Grazen. Terug spelen met merrie1. Grazen

1.30 uur

Dommelen. Grazen. Schrikken. Rust. Grazen.

3.30 uur

Waken. Dommelen. Staan. Waken

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:32

Bij mijn paarden kan ik een etmaal vullen met 'eten, slapen, schijten en dom kijken'

:D