ruin met vreselijk gebrek aan respect, wordt gevaarlijk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 17:13

Wat bedoel je met achterwaarts laten lopen kan je niet afdwingen? In paardentaal is dit gewoon respect en manieren tonen...

je kan alles afdwingen, als je maar van voren af aan begint en niet meteen met de deur in huis valt zoals zovelen doen als ze net een pracht op stal hebben staan, meteen beginnen, meteen er aan sleutelen, als blijkt dat hij weinig kent, meteen vol erop op los gaan...dan meteen het verzet vol breken, desnoods met een zweep want dat doen ze ook in de kudde, nou not....althans de eerlijken in een kudde....en het zijn overigens de lagere in rang die er op los rammen, niet de leider. Maar er zijn meer gefrustreerde paarden dan normale paarden tegenwoordig en de kuddes zijn geen kuddes meer..dus hoe moeten ze het eigenlijk leren....

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 17:13

linerfa schreef:
Ik ga nu heeeel veeel bokkers over me heen krijgen, maar wat ik zou doen, was een hele grote zweep pakken.. en het hem als hij me zoo aanvloog als dat jij verteld.. even heeeel goed laten zien dat dit niet de bedoeling is! Dit gaat van kwaad tot erger en als je het een keer goed afstraft is het klaar.

Sorry hoor, ik kan me behoorlijk opwinden door dit soort berichten. Je krijgt geen respect door een paard "af te slaan".. de kans is groot dat je het probleem alleen maar groter maakt. Ook ik zou hem eens goed aan het grondwerk zetten (b.v. Parelli). Is genoeg over te vinden op internet, zijn ook instructeurs te vinden die je hierbij de eerste paar keren kunnen helpen. Je kunt daardoor je paard veranderen (en jezelf) én een band opbouwen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 17:15

Het punt is, linerfa, dat er manieren zijn die veel duidelijker en effectiever en intelligenter zijn dan een paard afrossen. Zover komt een aap ook.
Ik mag toch hopen dat de gemiddelde intelligentie van een mens hoger ligt dat die van een chimpansee. Met geweld win je het nooit van een paard, ze zijn altijd sterker en sneller dan jij.

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 17:19

neem eens contact op met Linda van Natural Western Riding Center in Aalsmeer. Is dan wel Noord Holland, maar kan je erg goed helpen.
Niet af laten schrikken door het western, ze help ook engels rijdende mensen ;)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 17:30

Ik ben vol aan fan van dominante pismerries *\o/* Een paar die echt goed gemeen kunnen zijn, die trappen zo'n knulletje zo de grond in!

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 18:10

Wat een interessant topic dit. Ben tot blz 9 gekomen met lezen, zal zo verder lezen.
Ikzelf ben al jaren bezig met het inschatten wát een paard wannéér nodig heeft, omdat per paard de behandeling natuurlijk zo verschillend is! Daarom is dit een discussie waar je niet uit gaat komen.

Bij het ene paard werkt negeren weer heel goed, terwijl de ander een korte, duidelijke afstraffing (zonder stemverheffing) nodig heeft.
Over het algemeen ben ik het met de reacties van Suelza eens. Je kan niet even aan iemand vertellen dat ze haar paard maar eens goed in elkaar moet rossen als hij zo bijdehand doet.
Wel vind ik dat er een bepaalde grens is.
Paarden onder elkaar zijn, als het er echt op aan komt, meedogenloos als de leider (nog) niet gevonden is.
Maar ik ben geen paard maar een mens en ben wel aan hoeven en benen aan het rommelen de hele dag van verschillende paarden. De meeste paarden die ik behandel zijn eigenlijk gewoon hartstikke braaf en echt goed te doen.
Met andere paarden moet je weer een 'compromis' sluiten. En tja, sommigen weten gewoon nog niet echt hoe het allemaal hoort en moeten het gewoon nog leren. Een goede leider vind ik één die rustig en kalm handelt, niet driftig wordt, veel geduld heeft en herhaalt, maar niet over zich heen laat lopen.

Maar goed, helaas zijn er ook wel eens écht lastige dieren (lees: stokmaat kasteel, over je heen denderen en overal op letten behalve op jou) daar oefen ik eerst een paar sessies mee. Slaat een paard of dendert hij over je heen dan vind ik dat je best een korte maar snoeiharde afstraffing mag geven zonder daarbij uit je panty te schieten (rood hoofd, hard schreeuwen uit onmacht neemt een paard echt niet serieus).

Maar zoals ik al zei: ik maak vaak nog (inschattings)fouten in de omgang en ik denk dat elk mens, met hoeveel jaren ervaring dan ook, dat ook toe kan geven.

Dus......
HolyPope schreef:
Hoe meer je weet je weet van paarden, hoe meer je weet dat je niet weet !

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 18:11

Suelza schreef:
Vandaar ook het advies 'ga naar een professional' en gelukkig staat TS daarvoor open en heeft ze dat advies en de adviezen van anderen opgevolgd en gaat ze dat dus ook doen ipv maar lukraak het dier een slag voor zijn harsens proberen te geven.

Ik hoop dat TS iig beter kan interpreteren dan jij anders komt het met die prof erbij nog niet goed.

swaatje

Re: ruin met vreselijk gebrek aan respect, wordt gevaarlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 18:31

"men zal geen dieren slaan"...

oke, een tik heb ik die lompies van mij ook wel es gegeven. of een por als ze echt staan te slapen... Maar je gaat het als 60kg wegend mens echt niet winnen van een 600kg wegend dier... het enige verschil waar je je als mens op kunt beroepen is dat je als mens ( hopelijk) slimmer bent. Ga eens na op welke momenten hij zich zo gedraagd. TS zegt:" wanneer ik hem iets laat doen wat hem niet aan staat"... Hoe weet je of je duidelijk genoeg bent geweest/ überhaupt of je niet te snel gaat voor dit jonge paard? Veel dingen zijn in paardenland zo vanzelf sprekend voor ons, terwijl een jong paard iets voor een eerste keer misschien meemaakt en het dus een pure reactie van angst is... Het zijn nog altijd vluchtdieren die er ALLES voor over hebben om uit een vervelende situatie te komen wanneer deze te bedreigend is...

Zou graag meer info willen omtrent wat er vooraf gaat aan dit gedrag!

Over het slaan of niet slaan van paarden..hmm, jammer dat er zoveel mensen gaan slaan... krijg ik kriebels van... ik dreig wel es met mn houding ( letterlijk er 'staan'... of flink met halster touw zwiepen, stem verheffen) maar verder dan dat ga ik niet bij paarden. Ik verwacht ook niet van een dier dat hij me zal respecteren wanneer ik hem ga slaan... is rare logica in mijn optiek... :) ( "WOW, jij slaat mij, wat ben jij gaaf!!! ik vertrouw en volg jouw vanaf nu HELEMAAL!") angst is geen fijne basis, in geen enkele relatie...

Paarden spreken een andere taal dan wij mensen... neem de tijd om die taal te leren, je zult versteld staan van de band die je krijgt met je paard!

heel veel succes!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 19:12

russel schreef:
Overigens vind ik het bijzonder dat een paard zomaar aan valt. Vraag mij ook af of daar niet een bijzondere reden voor is.

Ik zou eens aan de eigenaar vragen waar hij in de kudde heeft gelopen voordat je hem kocht. Misschien was het wel niet een bijster aardig paard en heeft hij daar al niet zo bijster aardig kennis gemaakt met het mens fenomeen en de alles oplossende flinke zweep en duidelijke knallen, desnoods met 4en...

Achtergrond is niet bekend van dit paard begrijp ik, zal wellicht een mooi dier zijn met prachtige bewegingen, en betaalbaar, anders was hij terug gegaan vrees ik.

met alle respect russel, maar je maakt jezelf compleet belachelijk :) (laatste zin)
Overigens heb ik (als TS zijnde) al sluiting van het topic aangevraagd bij de mods. Jammer dat het zo´n apart topic is geworden.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:00

Moderatoropmerking:
Ik heb de off-topic reacties verwijderd. Graag weer ontopic reageren