Hmm ook wel een beetje kortzichtig (en enorm etnocentrisch) om te zeggen dat iedereen die een hengst zijn ballen laat behouden alleen maar wil pronken/stoer doen ermee
Ik heb niets tegen ruinen, maar heb in NL altijd merries gehad, en hier in Tunesie dus hengsten. Als ik hier mijn paarden zou castreren zouden ze daar echt niet beter van worden, ze zijn zo al lekker makkelijk en hebben imo best een paardwaardig leven.. Tsja het zijn geen hectares rijke groene weide, maar die bestaan nu eenmaal maar in een klein deel val de wereld
Bij ons kunnen ze op stal altijd neuzen (open raam tussen de boxen) en degenen die goed samen gaan, gaan samen de paddock in. Merries zijn hier maar vrij weinig te vinden, onze buurman die een halve km verderop woont heeft wel een stuk of 7 fokmerries staan, die komen ook wel eens bij ons voor langs en wij gaan ook wel eens met de paarden daar op bezoek, maar dat is ook nooit een probleem.
Ik denk dat als je een beetje weet waar je mee bezig bent, en de hengst gelukkig is, genoeg afleiding heeft, er echt niets mis is met een hengst hengst laten. Tsja je moet wel goed opletten altijd, altijd bewust blijven van wat er fout zou kunnen gaan. Heb zelf ook wel eens een knal voor m'n kop gekregen en sindsdien let ik ook een stuk beter op
Hier is castreren trouwens echt een taboe, wordt enkel uit medische noodzaak gedaan, hier vindt men dat je een dier niet mag beschadigen. Ik kan dat best begrijpen, hoewel ik ook kan begrijpen dat uit praktische overwegingen veel mensen een paard toch liever castreren

maar, hier rijden wel kinderen van 6 ook gewoon zonder probleem op hengsten rond..