Paard heeft kind gebeten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 13:53

jentel schreef:
Ik hou heel veel van mijn dieren maar zowel mijn paarden als mijn hond worden met respect behandeld en dat verwacht ik ook terug.

Niet ieder dier ervaart dat ook zo :)*

Veel mensen begrijpen zo weinig van de taal van hun paard of hond, denken dat ze ze heel respectvol behandelen, terwijl in de ogen van het dier het gepest, en getreiterd wordt......
Verder zijn kinderen en honden en kinderen en paarden per definitie een gevaarlijke combinatie, die je gewoon altijd heel goed in de gaten moet houden.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 14:03

Kolkje schreef:
Steph86 schreef:
wbt je pony,ook niet fair om hem te straffen,hij wist allang niet meer wat hij fout gedaan had,laat het een wijze les voor je zijn en leer je zoontje dat hij niet tussen de paarden mag lopen.

Dat weet hij wel,ik stond er zo goed als naast en reageerde dus direct op het gebeuren.

Ik heb hem later weer uit stal gehaald en de dagelijkse dingen met hem gedaan,op de normale manier.

Grappig hoor, je staat er steeds dichterbij...

Citaat:
Deze liep dus op de paddock en mijn zoontje liep daar
ook rond.Ik ging de stal uitmesten en stond even met mijn rug naar
de paddoc
k.Toen ik mij omdraaide zag ik mijn haflinger met de oren in de nek
happen naar mijn zoontje,hij miste, maar deed meteen een volgende poging,
en die was raak !!! Hij beet hem in zijn borst.De kleine heeft een behoorlijk bloeduitstorting.
Uit schrik kom ik met mijn hark omhoog de stal uit gerend en mijn haflinger nam meteen
de benen.Ik heb hem gepakt en op stal "gesmeten' !!

Denk dat je je les wel geleerd heb.. kind bij je houden als je in de stal/paddock staat te mesten en het je pony niet verwijten... haffies hebben er een flinke kop opzitten dus daar kan je nog wel eens tegenaan lopen.
Succes.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 14:18

troi schreef:
Dit paard is duidelijk ongeschikt als kinderpaard. Helaas, je kunt hem nooit in de buurt van kinderen vertrouwen zo want blijkbaar grijpt hij heel snel zijn kans om zijn dominantie te bewijzen (en hoe! Ik vind het echt heel ernstig dat hij direct zo hard beet). Kun je hier mee leven? Als het antwoord ja is en jij goed met dit dier overweg kan dan is er geen punt maar als je dit dier ook voor de kinderen hebt gekocht zou ik verder kijken naar een ander dier dat wat laconieker is bij dit soort zaken. En die zijn er echt!

Hier ben ik het dus hartgrondig mee eens.
Natuurlijk moet je je kinderen niet zomaar zonder toezicht bij het paard laten, maar een paard dat op deze manier aanvalt is i.d.d. totaal ongeschikt als familiepony. Ook al staat ie er pas een week, dit mag ie niet doen. Mijn pony heeft vanaf dag 1 nooit gebeten of geschopt al ga je er bij wijze van spreken onder liggen zou ie het nog niet doen. En met kleintjes op zijn rug is ie ook hardstikke voorzichtig. Dus ja, zulke pony's bestaan echt. Is geen kwestie van wennen of rangordeprobleem geneuzel. Want mijn pony is juist erg dominant naar andere paarden.

Anoniem

Re: Paard heeft kind gebeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 14:35

Dominantie naar andere paarden heeft toch niks te maken met rangorde bij mensen, waar die onzin toch steeds vandaan komt :roll:

Een kind is gewoon ranglager dan een paard, dat is nu eenmaal zo, en daar zul je rekening mee moeten houden. Kinderen alleen laten bij paarden is gewoon per definitie stom, kinderen missen zo ongeveer alle signalen die een paard geeft, kunnen hun reacties niet nuanceren, gillen, rennen, slaan en weet ik wat, en veel paarden worden daar bloedchagrijnig van, en waarschuwen dat ze dit gedrag niet tolereren. Kind snapt dat niet en gaat gewoon door, paard waarschuwt nog 2 keer en haalt dan uit, want hij/zij blijft niet waarschuwen. Dat paard is dan niet vals, maar reageert gewoon binnen zijn paarden'programmering' en die reactie is voor een paard volkomen normaal.
Dat maakt het paard niet ongeschikt als familiepony, dat maakt dat je het kind moet leren wat normaal paardengedrag is, en hoe je daar als mens mee omgaan. Dat je bij paarden rustig en kalm moet zijn, en zo meer, en dat een kind gewoon niet alleen bij een paard hoort te komen, altijd onder toezicht. Wees blij dat er paarden zijn die niet zo tolerant zijn, die geen ademende speelgoedpaarden zijn, daar leert een kind veel meer van.
Als het paard lief is als de eigenaar/baasje erbij is, en kind kan op die manier leren om met paarden om te gaan, dan hoeft het heus geen probleem te zijn dat het paard niet alles goedvindt.

Baal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 14:41

Wordt lastig als alle ponymama's hun kinderen niet alleen bij hun pony's kunnen laten. Er is nl. NIEMAND die tijdens de dagelijkse verzorging zó op zijn kind kan letten dat een pony niet even snel kan bijten.
Onze kinderen halen al jaren hun pony's alleen uit de wei, (hebben er verschillende gehad). Nog nooit ééntje die op die manier aangevallen werd. Ze zijn juist veel voorzichtiger met kinderen dan met volwassenen.
Wel ooit een B-ponietje op proef gehad die dreigde (zowel op stal als in de wei), die is teruggegaan naar de fokker....

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 14:51

Jeetje wat een gezeik hier zeg.. Ik heb 110% respect voor mijn paarden, dus dat verwacht ik dan ook terug. Ben tijdje terug ook gebeten door mijn hengst, die voor een hengst een super leven heeft en ik altijd met respect behandel en als een normaal paard behandel. (en niet een hengst die ik opsluit). Uit het niets heeft hij mij ook gebeten, toen we op weg van wei naar stal waren. Dat heeft ie geweten ook.

Het paard had jouw kind gewoon niet mogen bijten, klaar, dus ik vind dat je goed gehandeld heb. Een paard weet ook wel het verschil tussen een mens en een ander paard en als jouw kind niet jouw paard pestte, dan had het paard daar geen reden toe.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 14:51

Ik denk ook niet dat het paard nu direct ongeschikt is hoor. Wanneer kind en paard onder begeleiding met elkaar om aan kan het best prima gaan. Zolang er maar een verantwoordelijke volwassene bij is die hen beide kan beschermen tegen elkaar. Bovendien moeten veel paarden ook gewoon leren met kinderen om te gaan, als een paard eerder niet tot nauwelijks in contact kwam met kinderen kan je niet verwachten dat het in een keer goed gaat, dat moet je een paard ook gewoon leren.

Die kindproof dieren zijn prima, maar daar leert een kind ook niets van. Naar uithalen mag natuurlijk nooit maar een kind moet ook gewoon leren dat je niet zomaar alles met elk dier kan doen. En dat leren ze nooit bij zo'n goedzak en dan gaat het wel een keer mis als je een keer een wat moeilijker beest tegen komt. Onze hond is ook zo kindproof, kan je alles mee doen. Maar ik vraag me af of ze wel een goede leerhond is voor kinderen, mijn neefje en nichtje zijn ook gek op haar. Maar ze leren van haar niet echt hoe je met een hond om hoort te gaan, omdat ze kinderen gewoon te leuk vind en ze eigenlijk alles tollereerd (ook pijnlijke dingen). Dus onbegeleid met haar kan imo ook niet, niet vanwege de veiligheid van het kind maar voor eerlijkheid naar de hond. (En dan te bedenken dat onze hond bij haar eerste huisje is weg gedaan omdat ze ongeschikt zou zijn voor kinderen, te lomp :+ )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 14:55

Liedje: Juist!!!!

@ Baal: kind niet meenemen dan :n
Vind het echt zo onverantwoordelijk om paarden en kinderen met elkaar alleen te laten......
Mijn petje gaat nogmaals af voor de paarden, moeten wel ontzettend tolerante dieren zijn, anders waren er nog veel meer ongelukken gebeurd.....

Baal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:20

Yamcha schreef:
@ Baal: kind niet meenemen dan :n
Vind het echt zo onverantwoordelijk om paarden en kinderen met elkaar alleen te laten......
Dus.. ik moet de kinderen níet meenemen naar hún pony's ?
Zal ik dan elke dag een videotje maken van de pony's zodat ze hen toch tenminste kunnen zien?

@Liedje: Onze 2 oudsten (10 en 11jr) hebben nu elk 2 keer een eigen pony beleerd/ingereden. Denk dat ze daar toch wel wat van leren, ondanks dat het lieve pony's zijn. Niet elke ouder zit erop te wachten dat hun kind gebeten wordt zodat de kinderen er maar iets van leren....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:34

Snap niet dat je een kind een eigen pony geeft, echt niet. Hoe moet een kind nu een pony opvoeden, die moeten zelf nog opgevoed worden.
Om een dier op te voeden moet je zelf behoorlijk evenwichtig zijn, geloof niet zo dat een kind al zo evenwichtig is, eigenlijk.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:56

Tussen alles pikken en direct uithalen zit een hele grand canyon. Een dier mag best een laten merken dat ie iets niet prettig vind. Het is zowel voor kind als dier niet eerlijk om te verwachten dat ze het samen wel uitvechten want daar word een van de twee toch de dupe van imo. Onder begeleiding kan een boel denk ik maar een kind hoort imo nooit de eindverantwoording te hebben over een dier en er ook nooit alleen mee te zijn. Vooral niet als kind en dier nog aan elkaar moeten wennen, als je een kind eventjes alleen laat mijn een pony die hij al 3 jaar heeft vind ik het nog wat anders als met een pony die je net hebt. Je moet er gewoon rekening mee houden dat nieuw dier misschien niet opgevoed is met kinderen want kinderen zijn (ook voor een dier) gewoon heel anders.

Sommige kinderen zijn misschien eerder klaar maar ik ken ook veel dieren die een kind gewoon als 'jong' zien. Zijn we hardstikke lief en tollerant tegen maar het bungeld toch echt onder aan de rangorde. Heeft onze hond iig ook heel sterk en ik ken ook meerdere paarden die zo zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 16:17

Yamcha schreef:
Dominantie naar andere paarden heeft toch niks te maken met rangorde bij mensen, waar die onzin toch steeds vandaan komt :roll:

Een kind is gewoon ranglager dan een paard, dat is nu eenmaal zo, en daar zul je rekening mee moeten houden. Kinderen alleen laten bij paarden is gewoon per definitie stom, kinderen missen zo ongeveer alle signalen die een paard geeft, kunnen hun reacties niet nuanceren, gillen, rennen, slaan en weet ik wat, en veel paarden worden daar bloedchagrijnig van, en waarschuwen dat ze dit gedrag niet tolereren. Kind snapt dat niet en gaat gewoon door, paard waarschuwt nog 2 keer en haalt dan uit, want hij/zij blijft niet waarschuwen. Dat paard is dan niet vals, maar reageert gewoon binnen zijn paarden'programmering' en die reactie is voor een paard volkomen normaal.
Dat maakt het paard niet ongeschikt als familiepony, dat maakt dat je het kind moet leren wat normaal paardengedrag is, en hoe je daar als mens mee omgaan. Dat je bij paarden rustig en kalm moet zijn, en zo meer, en dat een kind gewoon niet alleen bij een paard hoort te komen, altijd onder toezicht. Wees blij dat er paarden zijn die niet zo tolerant zijn, die geen ademende speelgoedpaarden zijn, daar leert een kind veel meer van.
Als het paard lief is als de eigenaar/baasje erbij is, en kind kan op die manier leren om met paarden om te gaan, dan hoeft het heus geen probleem te zijn dat het paard niet alles goedvindt.

Dit is dus ook weer zo'n onzin. Mijn paard is dominant naar andere paarden toe en dus best een paard met "karakter". Dat is wat ik bedoel. Maar superbetrouwbaar in zijn gedrag naar mensen toe. Paard ziet echt het verschil wel tussen mens en paard. Natuurlijk moeten kinderen met pony's om leren gaan. Maar al dat ranglagere ranghogere onzin geneuzel... TS had dus een reeds opgevoede pony moeten kopen die superbetrouwbaar is bij kinderen en niet eentje die je nog moet opvoeden. Het kind hoeft hem niet de baas te zijn. Hij moet gewoon lief zijn met kinderen. En nogmaals, daar zijn er genoeg van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 16:22

Blijk ik het toch wél met je eens te zijn :D

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 16:30

Babootje schreef:
[ TS had dus een reeds opgevoede pony moeten kopen die superbetrouwbaar is bij kinderen en niet eentje die je nog moet opvoeden. Het kind hoeft hem niet de baas te zijn. Hij moet gewoon lief zijn met kinderen. En nogmaals, daar zijn er genoeg van.

Waarom had dat gemoeten, dat kan je zo'n beest echt nog wel leren hoor. Moet je alleen niet verwachten dat het in een keer goed gaat. En ook als je wel een 'superbraaf kinderpaard' koopt zou ik de eerste tijd toch maar even uitkijken of de verkoper de boel niet een heel klein beetje rooskleuriger heeft gesteld dan het is, anders krijg je zo'n 'doet ie anders nooooooiiit' verhaal.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 16:30

Yamcha schreef:
Blijk ik het toch wél met je eens te zijn :D

:j :j _O-

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 16:33

annebe schreef:
Persoonlijk had ik exact hetzelfde gedaan als TS. Paard hoort niet te bijten, punt!
Paard had van mij nog een rottrap na gekregen ook.

Hoe op te lossen.
Ga eens met je zoontje grondwerk doen met deze betreffende haflinger. Zodat hij de haf in beweging gaat zetten.
Heb je een roundpen tot je beschikking?

Citaat:
TS, je bent 33, kan me niet voorstellen dat je zoontje ouder is dan een jaar of 10.

Sorry, kan het niet laten om even te reageren.
Maar als je 33 bent kan je ook kinderen hebben die wel degelijk wat ouder zijn dan 10.
Mijn zoon word bijna 13....

Ook ik kan het niet laten, ik ben 32 en heb een zoon van 12 ;)

TS heeft weer wat geleerd, het zal vast niet nog eens gebeuren. Ik kan me behoorlijk voorstellen dat je verschrikkelijk geschrokken bent! En dat je zo reageert? Je wil je zoon gewoon beschermen, moeder instinkt!

Haflingers zijn slimme paarden! Hou ze in de gaten!

Gelukkig zijn er nog altijd mensen die alles in een keer goed doen en dus nooit een foutje maken :Y)

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 16:40

hier nog een reactie van een mama , ik weet als geen ander hoe watervlug kinderen kunnen zijn (heb er een van 10 en een van 7 ) en al helemaal als het gaat om iets wat ze leuk vinden en waar ze dan even op moeten wachten . fractie van een seconde en ze zijn ineens uit je zichtsveld verdwenen!!!
dochterlief heeft een ponytje gehad, jong gekocht , en t kind kon er mee lezen en schrijven , gedroeg zich in kinderhandjes helemaal super , ik wilde haar niet zonder toezicht laten, maar je snapt, daar dacht zij anders over!! ik laat mn sleutels vallen en buk, en madammeke rent zo de wei in om haar pony te pakken (stond in kudde van 14!) ander paard is niet gediend van ukkie wat door de wei rent, en loopt met oren in de nek ernaartoe.....krijgt de hemel zij dank geen kans, want mijn eigen paard en ponytjelief vliegen voor mn kleine meis in de verdediging, waarbij ik inmiddels erbij was en dochterlief de wei uithaalde.
groot verschil dus tussen de paarden, de ene beschermt en de ander dreigt.
heb daarna een pony op proef gehad, netjes opgevoed en makkelijk in de omgang , tot mijn dochter er een stukje mee liep, en pony liep haar finaal omver, had absoluut geen respect voor kleine kinderen!
mijn conclusie? kinderen blijven kinderen en ontsnappen nu eenmaal wel eens aan je aandacht , en paarden blijven paarden , sommige zijn wel kindvriendelijk en sommige dus ook absoluut niet!!
pony die op proef stond kon dus mooi terug naar de eigenaar. en nu ? nu hebben we een pony van 3,5 jaar, superlief in de omgang en supervoorzichtig met kinderen. het ligt wat mij betrefd vooral aan de aard van het beestje.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 16:45

Sow ts je zoontje heeft nog geluk dat het bij een bloeduitstorting is gebleven. :wow:
Je ziet,een ongeluk zit in een klein hoekje.
Men heeft nou eenmaal niet de ogen achter in de nek zitten,nu is ie gebeten door je pony maar voor hetzelfde geld was ie van de omheining van de paddock gevallen of zo iets.
Verder denk ik dat je jezelf al genoeg verwijten hebt gemaakt.
Het is gelukkig "goed" afgelopen. :(:)

En zoals meerderen al zeiden,waarschijnlijk moet je paardje nog heel erg wennen en was die aktie puur een "blijf uit MIJN gebied" actie van je paard.Denk dat het niet eens mens-hatend-gericht was maar puur dominantie voor zn plekkie.
Gewoon heel veel met je paard gaan doen,betrek je kind daar ook bij maar laat ze NOOIT uit het oog!!

En uiteraard je paard wel duidelijk maken dat ie nooit van zn langzalzeleven mag bijten!!!Zoiets mag best flink afgestraft worden op het moment! ~~}>

En druk je zoontje op zn hart dat ie NOOIT zomaar een wei of paddock in moet lopen.Maar dat zal ie zelf nu wel snappen denk ik.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 00:06

Yamcha schreef:
Snap niet dat je een kind een eigen pony geeft, echt niet. Hoe moet een kind nu een pony opvoeden, die moeten zelf nog opgevoed worden.
Om een dier op te voeden moet je zelf behoorlijk evenwichtig zijn, geloof niet zo dat een kind al zo evenwichtig is, eigenlijk.

Je leert als ouders aan je kind hoe die met de pony om moet gaan. Wat een flauwekul, een kind kan geen eigen pony :+
Dan ben ik waarschijnlijk een verstandloze moeder want mijn kinderen hebben een pony :oo
Een kind moet leren en jong geleerd is oud gedaan. Wanneer mogen kinderen in jouw ogen dan een eigen pony? Als ze 18 zijn? Dan zijn ze een beetje te groot voor de bixie-wedstrijdjes hoor :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 09:55

rachel_j schreef:
hier nog een reactie van een mama , ik weet als geen ander hoe watervlug kinderen kunnen zijn (heb er een van 10 en een van 7 ) en al helemaal als het gaat om iets wat ze leuk vinden en waar ze dan even op moeten wachten . fractie van een seconde en ze zijn ineens uit je zichtsveld verdwenen!!!
dochterlief heeft een ponytje gehad, jong gekocht , en t kind kon er mee lezen en schrijven , gedroeg zich in kinderhandjes helemaal super , ik wilde haar niet zonder toezicht laten, maar je snapt, daar dacht zij anders over!! ik laat mn sleutels vallen en buk, en madammeke rent zo de wei in om haar pony te pakken (stond in kudde van 14!) ander paard is niet gediend van ukkie wat door de wei rent, en loopt met oren in de nek ernaartoe.....krijgt de hemel zij dank geen kans, want mijn eigen paard en ponytjelief vliegen voor mn kleine meis in de verdediging, waarbij ik inmiddels erbij was en dochterlief de wei uithaalde.
groot verschil dus tussen de paarden, de ene beschermt en de ander dreigt.
heb daarna een pony op proef gehad, netjes opgevoed en makkelijk in de omgang , tot mijn dochter er een stukje mee liep, en pony liep haar finaal omver, had absoluut geen respect voor kleine kinderen!
mijn conclusie? kinderen blijven kinderen en ontsnappen nu eenmaal wel eens aan je aandacht , en paarden blijven paarden , sommige zijn wel kindvriendelijk en sommige dus ook absoluut niet!!
pony die op proef stond kon dus mooi terug naar de eigenaar. en nu ? nu hebben we een pony van 3,5 jaar, superlief in de omgang en supervoorzichtig met kinderen. het ligt wat mij betrefd vooral aan de aard van het beestje.

Helemaal mee eens.

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:49

gewoon even rustig je pony ook aan je zoontje laten wennen. en vooral je kind NIET je paard laten voeren, hoerdoor kan hetgedrag versterkt worden. en hem laten helpen onder begeleiding. maar een paard (wat je niet kent) en een kind alleen laten lijkt me geen goede optie in de toekomst.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 15:53

Yamcha schreef:
Kinderen alleen laten bij paarden is gewoon per definitie stom, kinderen missen zo ongeveer alle signalen die een paard geeft, kunnen hun reacties niet nuanceren, gillen, rennen, slaan en weet ik wat, en veel paarden worden daar bloedchagrijnig van, en waarschuwen dat ze dit gedrag niet tolereren. Kind snapt dat niet en gaat gewoon door, paard waarschuwt nog 2 keer en haalt dan uit, want hij/zij blijft niet waarschuwen. Dat paard is dan niet vals, maar reageert gewoon binnen zijn paarden'programmering' en die reactie is voor een paard volkomen normaal.
_/-\o_ Hoewel ik het eens ben met àlles wat je zegt in je stukje, springt dit er voor mij keihard uit!

Ik krijg op stal vaak kritiek, met woorden en/of blikken :Y) als ik tegen de kids zeg dat ze kalm aan moeten doen, want hé het zijn 'gewoon' kinderen en tja die gillen en rennen nu eenmaal. Oké, maar mijn paard is ook 'gewoon' paard en die verdraagt dat niet :n . Waar ik hem gelijk in geef! Pas op, ik zal nooit tolereren dat mijn paard bijt naar een kind (of hond/kat, daar kan 'ie ook niet goed mee overweg), maar van de andere kant moet het ook worden gerespecteerd dat mijn paard niet van die mega drukte houdt en al helemaal niet van kleine wezentjes aan zijn benen. Zo lang die kleine wezentjes niet té dicht bij hem komen is het allemaal prima en ook als hij los in de paddock staat of op de wei, maar kom niet te dicht bij z'n benen, dat pikt hij gewoon niet. Verder waarschuwt hij ALTIJD, dat vind ik ook heel belangrijk. Dan is het gewoon zaak om hem te laten 'lezen' door anderen :j ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 17:26

Het verschil is natuurlijk, dat een kind wel paardentaal kan leren begrijpen, en kan leren respecteren, maar een paard kan geen kindertaal begrijpen. Als er iets moet zijn dat ons als mens 'hoger' maakt, dan denk ik dat dat het is, het vermogen om je bewust te worden van wat je doet, en wat voor effect het heeft.
Een paard zal altijd binnen dat paardenprogramma opereren, die kan daar niet van afwijken, en zal dat ook nooit doen (hoezo is een paard onvoorspelbaar?), omdat een paard daar simpelweg niet toe in staat is. Een hond zal altijd en overal zijn hondending doen, en dat gedrag is wel te shapen, en aan te passen, maar het is niet te veranderen, omdat zijn hondzijn niet verandert.
Een mens kan dat wel. Een mens kan leren denken als een paard, kan leren snappen waarom een vallende deken eng is, waarom gillen en rennen eng is voor een paard. Zeggen dat een kind dat "nu eenmaal doet" is in je eigen hokje blijven denken. Een kind uitleggen dat als hij opgegeten kon worden door kinderen, hij het ook heel eng zou vinden als ze zo hard zouden gillen, is buiten dat hokje stappen, is van het kind meer mens maken door het te leren te denken als een andere soort, door het empathisch te leren worden met een andere soort. Het is ook het kind leren dénken, leren begrijpen dat dingen níet "nu eenmaal" zo gedaan worden, maar dat het best anders kan.
Juist dát mens-zijn maakt ons in staat paarden te houden, en te trainen. Niet door onbewust in dat oude programma te blijven acteren, maar door ons bewust te worden van een andere manier van denken, van leren, van prooidier-roofdier verhoudingen, en dan jezelf boven het roofdier verheffen, en niet meer de natuurlijke vijand van het paard te zijn, maar zijn vriend, zijn leider, en zijn veilige haven. Dat is voor het kind nog een brug te ver, maar het begint bij uitleggen dat een paard rennen en gillen eng vindt, omdat roofdieren dat ook doen, en dat die wel paarden eten enzo.

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 02:02

Hier nog ene moeder, met 2 jonge kinderen.
Mijn oudste is nu 3,5 jaar.
De jongste is nu (bijna) 11 maanden.
Ik laat ze rustig ALLEEN bij mijn ruin (draver).
Hij is als ze er zijn, zo voorzichtig.
Mijn oudste dochter kan er vanaf dat ze nog geen 2 weken oud was, al mee lezen en schrijven.
Dus van baby afaan.
Kreeg hem anders niet uit het land met tig andere paarden erbij.
Alleen als mijn dochter mee was, of als hij de kinderwagen zag kwam hij eraan.

Toen mijn dochter 7 maanden was, en ze in de buggy zat, heb ik hem met buggy en al uit de paddock gehaald, en met hem en de buggy langs een drukke straat gelopen.
Waarbij de halstertouw in de buggy bungelde (lees= paard liep in werkelijkheid los).
En geen stap verkeerd.

Ik kan mijn dochter rustig de halstertouw geven, en hij doet alles wat ze van hem vraagt, en blijft netjes achter of naast haar, met een mooie ruime afstand, en goed oplettend wat ZIJ doet!

Nu heeft ze sinds 3 weken een haflingerveulen, van 6 maanden oud.
De bedoeling is dat ik daar ook op verder ga als mijn draver (wordt straks 17) wat minder gaat doen.
Zelfs het veulen bleef rustig bij haar staan!
Ze heeft hem 2 weken geleden, samen met mij (bij 2 andere veulens) uit het land gehaald, en zij had het halstertouw vast.
Ook het borstelen etc. vind hij prima dat zij het doet.
Bij hem blijf ik wel continu bij, want ja het is een veulen.
Maar gezien zijn karakter, en nu al zo loyaal naar mijn dochter toe weet ik zeker dat hij net als mijn draver ideale kinderpony (en mijn draver een paard) is/zijn.

Nu we achter het huis bezig gaan, hebben we voor de meiden een afscheiding gemaakt van hun eigen speelgedeelte.
Zodat ze NIET bij de paarden kunnen komen, ter bescherming van hunzelf.
Maar er komt een tijd, vooral als ze wat ouder is, dat ze doorheeft hoe een hek werkt, en dan staat ze ook bij hen. Of als ze ook gaat rijden etc.

Denk dat je als ouder zelf het beste je kind kan inschatten.
Ik vertrouw mijn beide 4-voeters, draver en haflingerveulen, voor de volle 200%.
Vooral bij kleine kinderen.

Morgen neme ik mijn oudste weer mee naar stal.
Gezien ik zelf amper kan lopen ivm. zware rugklachten.
Dus zij gaat dan, samen met mij onze draver uit land halen.
Dus tjah.
We moeten dan een kudde in van nu 8 paarden.
Maar alle 8!! zijn zo gewend aan kleine kinderen, en zien dat niet als bedreiging!
(Voordeel een pensionstal waar veel kleine kinderen rondlopen etc.).
De kinderen van de stalbaas zetten zelfs de paarden buiten, dus dat zegt mij al genoeg!

Kan natuurijk zijn dat ik nu een 'ontaarde' moeder ben, omdat ik mijn kinderen er WEL bij laat, en ook rustig de buggy vlak voor hem neer zet, zodat mijn jongste dochter hem toch (op haar manier) kan aaien.
Maar ik weet dat hij NIETS doet of zal doen.

Hebben vorige week ook een buggy neergezet bij het veulen (vrienden waren mee, met hun dochter, 3 weken jonger dan onze jongste dochter), en zelfs dar was het veulen heel erg rustig mee.

Afbeelding
Dit is de veulen

Afbeelding
En dit is mijn draverruin.

Als ik het niet zo vertrouwen deed ik het niet..
Maar als je mijn draver als ziet, die vind het gewoon leuk dat ze beide op zijn rug zitten..

Mijn mening is dat sommige paarden het wel voelen hoor, dat het kinderen zijn.
Ze gedrgen zich dan op de 1 of andere manier rustiger.

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 02:04

zoals de foto van mijn 2 meiden op mijn draver al zegt, de jongste was daar een maand of 2/3. Dus tjah..
Vertrouwen heb ik in mijn paard(en)