5 jarige geeft trap. Ik geef een trap terug?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:12

Maxielover schreef:
Nou, TS is er stil van, die heeft al een tijdje niks meer gezegd ! :D Niet zo vreemd ook, een paard trappen slaat nergens op. Als je een goed opgevoed en vriendelijk paard hebt en zelf gewoon uitkijkt wat je doet, dan is de kans om een trap te krijgen ook heel klein. Ik snap niet waarom mensen zo vaak eerst de fout bij hun paard zoeken ipv bij zichzelf.... Ik bedoel maar, opvoeding van je paard begint bij jezelf !

Kan me hier helemaal bij aansluiten. :j

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:13

ziamara schreef:
Kan jij je schrikreactie onder controle houden, of bepalen dat je anders schrikt? dacht het niet.
Die reactie gaat zo snel, daar heb je geen eens de kans om over na te denken.

Feit is dat ik niet omver gewalst wordt als paard schrikt en dat ik niet getrapt wordt door mijn paarden.

Paardlief weet waar obstakels staan, anders waren ze volgens de theoriën van de evolutie allang uitgestorven...

ziamara

Re: 5 jarige geeft trap. Ik geef een trap terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:15

Hoezo waren ze dan allang uitgestorven?

Kan jij dat dan je schrikreactie onder controle houden?
Mij lukt het niet, en volgens mij is het bij dieren hetzelfde.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:17

ziamara schreef:
Kan jij je schrikreactie onder controle houden, of bepalen dat je anders schrikt? dacht het niet.
Die reactie gaat zo snel, daar heb je geen eens de kans om over na te denken.

Dus als jij ergens van schrikt (een beetje) spring jij zomaar in de sloot die daar toevallig is? Reflexen kun je trainen, schrikreacties zijn reflexen en die kun je dus wel omvormen. Je moet alleen genoeg kennis en kunde in huis hebben (of halen) om dat te doen. Het is mogelijk, geloof me, anders was onze Welsh Cob toch echt de worst ingegaan wegens levensgevaarlijke reacties. Nu is het een bijzonder braaf, levendig en dapper paard geworden, die door anderen zelfs als stabiele factor wordt gebruikt.

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:19

Wil jij mij dan uitleggen hoe ik dat doe?
Dat als iemand ineens voor me springt, dat ik dan kan denken oh ik mag niet schrikken? Zo snel kan ik niet denken hoor, of reageren nog voordat mijn schrikreactie heeft gereageerd.

Edit: kwam beetje raar over
Laatst bijgewerkt door ziamara op 30-05-10 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:22

ziamara schreef:
Hoezo waren ze dan allang uitgestorven?

Kan jij dat dan je schrikreactie onder controle houden?
Mij lukt het niet, en volgens mij is het bij dieren hetzelfde.

Omdat ze dan tegen alle obstakels op waren gerend die in de weg stonden van de schrikreactie waardoor ze allemaal opgegeten waren door de roofdieren om dat ze niet snel genoeg weg waren.

En ja ik kan mijn schrikreactie sturen, heb regelmatig meegemaakt met dank aan andere autobestuurders dat ik me helemaal rot schrok maar toch mijn auto kon sturen waar ik wilde zodat ik niet op verkeerde rijbanen ed. terecht kwam, als voorbeeld.

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:29

Sorry, ik heb hier nog nooit van gehoord.
En zou dan ook graag willen weten waar je dit vandaan hebt, of hebt gelezen?
Dan kan ik misschien mezelf ongelijk geven.

Ja, een schrikreactie duurt dusdanig kort dat je daarna weer gewoon kan reageren. Zo lijkt mij het als je schrikt, en dus je auto weer goed kan sturen.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:18

Ieders schrik reactie is anders. En de reactie op de schrik. Ja dat kun je trainen door ervaring en door bewust te zijn van jezelf.
Alleen, het heeft ook met het karakter te maken die het mogelijk maakt om er goed in te zijn. Bij mens en dier.

Bij een neurotisch paard die snel uit z'n dak gaat, is dat velen malen moeilijker dan een koel, voor rede vatbaar paard die uit zijn dak gaat.

Nogmaals, er zijn maar weinig mensen die het van nature goed doen of mensen die het goed willen doen en daar dan ook tijd en moeite in steken.
Met goed doen bedoel ik dan dat je het in je hebt een band van totale leiderschap zonder enige dwang of correctie met enige harde hand.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:27

ziamara schreef:

Ja, een schrikreactie duurt dusdanig kort dat je daarna weer gewoon kan reageren. Zo lijkt mij het als je schrikt, en dus je auto weer goed kan sturen.

Het is mij nu 2x voorgekomen dat ik precies goed handelde in verkeers situaties. Want handelen moet je op zo'n moment direct! Mag in mijn handjes knijpen dat ik precies het goede deed, want nadenken kun je ook niet. Dat doe je achteraf en volgende keer probeer je het beter te doen.

Het is alleen zo dat je dat nu vóór je paard moet "trainen". Net als voorbij stilstaande, lopende tractors gaan lopen als ze bang zijn voor traktors. Je begint van een afstandje, hoe beter het gaat, hoe dichter je erna toe gaat.
Is het zelfde ong.

Maar het is en blijft lastig. Het ene paard is het andere niet.

Irvineeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 20:54

Met je stem kan je ook veel werk verrichten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 21:03

Er word hier geroepen dat een paard in een schrikreactie of blinde paniek weet waar de obstakels staan.
Een paard dat er in blinde paniek vandoor gaat, ziet niets meer, en kan niet nadenken....die rent zonder meer de sloot in, voor de trein, de weg over, een ravijn in....

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 21:40

jes_sira schreef:
ziamara schreef:

Het is mij nu 2x voorgekomen dat ik precies goed handelde in verkeers situaties. Want handelen moet je op zo'n moment direct! Mag in mijn handjes knijpen dat ik precies het goede deed, want nadenken kun je ook niet. Dat doe je achteraf en volgende keer probeer je het beter te doen.

Het is alleen zo dat je dat nu vóór je paard moet "trainen". Net als voorbij stilstaande, lopende tractors gaan lopen als ze bang zijn voor traktors. Je begint van een afstandje, hoe beter het gaat, hoe dichter je erna toe gaat.
Is het zelfde ong.

Maar het is en blijft lastig. Het ene paard is het andere niet.

Klopt, dat kan je gaan trainen als het paard bang is voor de tractor. Maar wat als de tractor ineens toetert? (voorbeeld) Dat kan je niet regelen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 21:50

Cassidy schreef:
Er word hier geroepen dat een paard in een schrikreactie of blinde paniek weet waar de obstakels staan.
Een paard dat er in blinde paniek vandoor gaat, ziet niets meer, en kan niet nadenken....die rent zonder meer de sloot in, voor de trein, de weg over, een ravijn in....

Nee, Cassidy, ik heb het niet over blinde paniek, maar wel over schrikreacties. In een schrikreactie weten ze nog wel hoe de wereld in elkaar zit, bij blinde paniek inderdaad niet. Maar blinde paniek komt niet zo heel vaak voor, "gewone" schrikreacties daarentegen wel.
En wat je een paard heel goed kunt leren is om te gaan met schrikreacties en angstprikkels.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 21:59

in blinde paniek zien ze een muur niet eens staan............

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 22:29

Waratje schreef:
Cassidy schreef:

Nee, Cassidy, ik heb het niet over blinde paniek, maar wel over schrikreacties. In een schrikreactie weten ze nog wel hoe de wereld in elkaar zit, bij blinde paniek inderdaad niet. Maar blinde paniek komt niet zo heel vaak voor, "gewone" schrikreacties daarentegen wel.
En wat je een paard heel goed kunt leren is om te gaan met schrikreacties en angstprikkels.

Maar hoe kan jij die schrikreacties tegenhouden/veranderen?
Ik kan dat nog geen eens bij mezelf, laat staan dat ik het een paard kan leren..

Wat jes sira al zei je kan een paard trainen niet bang te zijn voor een tractor, maar wat als de tractor ineens iets doet wat niet verwacht was? Hoe kan je dat tegenhouden?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 22:50

Per paard verschillend. Bij onze welsh cob was het probleem dat hij bij schrik er blind vandoor ging. Dit was weliswaar geen blinde paniek, maar wel blind en razendsnel. In zijn geval was het om te buigen door hem aan de lange lijnen te nemen, te laten schrikken en zijn wegspringen dus in het bit te laten landen. Dit vergt heel veel timing en heel veel vaardigheid die wij dus ook hebben ingehuurd. Bij de derde keer zag je hem in de sprong bedenken dat dit geen slimme actie was, de keer daarop sprong hij niet meer vol weg. Van daaruit hebben we hem geleerd om bij schrik te stoppen, te kijken en te denken over wat er nou gebeurde. Nieuwe aangeleerde reflexen dus. Een andere manier van omgaan met schrik en angst. Bij hem heeft het perfect gewerkt, voor een ander paard zul je iets anders moeten verzinnen.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 04:10

\
corientjuhh schreef:
Ik had het ook een keer
Paard draaide zich op mist op 5 cm na me gezicht (anders midden in me gezicht een hoef gehad)
Dus die had een borstel op z'n reet en een trap gekregen (ja die borstel was omdat ik even niks anders had)
Paard deed het omdat die geen aandacht kreeg (was met de andere bezig) en ja dan kan ze dat verwachten
Ze heeft het overigens nooit meer gedaan :)

Sorry hoor, maar een paard is écht niet zo stom dat ie gericht naar een mens die hoger in rang is gaat trappen omdat ie eventjes geen aandacht krijgt. Leuke menselijke theorie, maar zo denkt een paard niet. Geloof je het nou écht zelf ?
;) Leuke menselijke eigenschap : wij willen altijd een reden voor iets hebben om het te kunnen begrijpen. Maar dieren kún je nou eenmaal niet altijd begrijpen omdat ze niet zo denken als wij. Maar eigenwijs als we zijn gaan wij dan menselijke gedachten aan acties van dieren koppelen die dus niet kloppen. Ik geloof niet dat dieren echt last van jaloezie kunnen hebben.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 04:15

Twiggy2008 schreef:
Maxielover schreef:
Nou, TS is er stil van, die heeft al een tijdje niks meer gezegd ! :D Niet zo vreemd ook, een paard trappen slaat nergens op. Als je een goed opgevoed en vriendelijk paard hebt en zelf gewoon uitkijkt wat je doet, dan is de kans om een trap te krijgen ook heel klein. Ik snap niet waarom mensen zo vaak eerst de fout bij hun paard zoeken ipv bij zichzelf.... Ik bedoel maar, opvoeding van je paard begint bij jezelf !

Kan me hier helemaal bij aansluiten. :j

Dank je ! En ook al heb ik dan een stronteigenwijze, brutale Haf die altijd bedelt en aandacht wilt, schoppen en bijten zal hij NOOIT ! Durf er een kind gerust mee alleen te laten. En dat is niet alleen opvoeding, maar vooral karakter van het dier en vertrouwen. Want als er geen vertrouwen geweest was tussen ons, dan had ik hem ook écht niet langs grote enge hijskranen en weet ik het allemaal wel niet gekregen. Ik kan overal rijden, overal kan ik langs, ik vermijd geen wegopbrekingen en bouwputten e.d, met of zonder zadel, met rust en vertrouwen kom je er. In de 7 jaar dat wij elkaar kennen hebben we een geweldige band opgebouwd en dat groeit elke keer meer als je weer iets overwonnen hebt, al is het maar een enge vrachtwagen. En dat betekent voor mij 1000x meer dan Z dressuur ofzo !

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 08:19

Waratje schreef:
Per paard verschillend. Bij onze welsh cob was het probleem dat hij bij schrik er blind vandoor ging. Dit was weliswaar geen blinde paniek, maar wel blind en razendsnel. In zijn geval was het om te buigen door hem aan de lange lijnen te nemen, te laten schrikken en zijn wegspringen dus in het bit te laten landen. Dit vergt heel veel timing en heel veel vaardigheid die wij dus ook hebben ingehuurd. Bij de derde keer zag je hem in de sprong bedenken dat dit geen slimme actie was, de keer daarop sprong hij niet meer vol weg. Van daaruit hebben we hem geleerd om bij schrik te stoppen, te kijken en te denken over wat er nou gebeurde. Nieuwe aangeleerde reflexen dus. Een andere manier van omgaan met schrik en angst. Bij hem heeft het perfect gewerkt, voor een ander paard zul je iets anders moeten verzinnen.

Oke, nou super dat het is gelukt! dat ten eerste, en ik vind het super knap.
En dat het kon, had ik nooit verwacht, maar toch blijf ik met mijn (stronteigenwijze) hoofd, dat als het paard echt een keer goed schrikt, dat die daar gewoon niet aan kan denken voordat die is geschrokken.

En hierbij zeg ik niet dat jou verhaal niet klopt, of niet waar is of wat dan ook hoor!!
Ik hoop dat je het zo een beetje begrijpt wat en hoe ik bedoel.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 15:09

@ Ziamara : Dat is ook logisch. Een paard kan wel denken, maar als ie schrikt is het eerst doen en dan pas denken. En als je dan een beetje een lomp of erg schrikkerig paard hebt, kan dat nog wel eens flink fout gaan ja... Wel heel erg goed dat er speciale trainingen zijn zoals die Waratje met haar paard gedaan heeft, omdat die reflexen een beetje te kunnen aanpassen. Is met name voor de veiligheid van jezelf, het paard en anderen erg belangrijk, anders is het geen doen meer als er iets engs in de buurt is....

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 14:56

Waratje schreef:
Een paard dat trapt vanuit schrik geeft geen serie waarschuwingssignalen, dan komt de trap uit het "niets". Dan kun je dus niet corrigeren voordat het gebeurt. Leuke theorie, praktijk is soms wat eigenwijs. :P
Een 5-jarige die niet onervaren is met bokje en baas-die-bekapt mag je van verwachten dat hij rekening houdt met de plaats waar de baas zich bevind. Reken maar dat een paard in een groep niet per ongeluk een hoger in rang paard zal raken, ze weten waar die is en zorgen dat hun schrikreactie een andere richting opgaat, want reken maar dat die ranghogere ook geen rekening houdt met die "schrik".
Juist omdat wij anders (minder stevig) gebouwd zijn is het noodzakelijk dat paarden zo snel en zo goed mogelijk leren dat mensen niet geraakt mogen worden, niet met opzet en ook niet "per ongeluk".
En voor degenen die zeggen dat je schrikreacties niet kunt beinvloeden: ja, dat kan wel. Als de schrikreactie van een paard te heftig is voor de omstandigheden (in NL hebben we over het algemeen geen plek voor vluchtgedrag en uit schrik tegen een muur slaan is ook heel ongezond voor een paard) zul je het paard moeten leren de schrikreactie anders in te vullen. Als je dat niet doet hou je een onaanvaardbaar risico op ongelukken. Rondom mensen mag er niet blind worden weggerend en ook niet blind om zich heen worden geslagen.
De schrikreactie die TS beschrijft klinkt trouwens als een "milde schrik" en dan mag je van het paard verwachten dat hij rekening houdt met de positie van TS (en hoger in rang staande paarden), doet hij dat niet, kan hij inderdaad een knal verwachten.

Enne Bently, als je zelf de hoeven bijhoudt is het handiger om dat vaker te doen, dan is het minder werk en dus ook minder zwaar. Wij vijlen ook geregeld de hoeven om ze in correcte vorm te houden. Ideaal gezien zou ik dat wekelijks moeten doen, maar in de praktijk loop ik ook vaak uit naar om de week.

Ben er 4 dagen tussenuit geweest en zie vele reacties. Ik ben nog steeds van mening dat ik de juiste reactie heb gegeven met de argumentatie die waratje gegeven heeft. Dit paard is niet jong en is 5 jaar en vanaf zijn derde doe ik grondwerk met hem en bepak hem elke 2 weken. Zeer interessant waarom mensen vragen waarop ik elke 2 weken bekap of rasp. Om de hoeven goed bij te houden en gezond te houden en ik heb daar zeer goede ervaringen mee. Dit paard kent inderdaad de procedure. Een paard mag mij nooit trappen, omdat ik daarvoor niet gemaakt ben en ik de ranghoogste ben.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:15

ziamara schreef:
Waratje schreef:

Oke, nou super dat het is gelukt! dat ten eerste, en ik vind het super knap.
En dat het kon, had ik nooit verwacht, maar toch blijf ik met mijn (stronteigenwijze) hoofd, dat als het paard echt een keer goed schrikt, dat die daar gewoon niet aan kan denken voordat die is geschrokken.

En hierbij zeg ik niet dat jou verhaal niet klopt, of niet waar is of wat dan ook hoor!!
Ik hoop dat je het zo een beetje begrijpt wat en hoe ik bedoel.

ik ben het helemaal eens met ziamara. Ik heb een 5jarige merrie die vrij schichtig is. meestal als ze schrikt springt ze even opzij ofzo, maar heel soms, is het blinde paniek, en dan hou je der echt niet meer! Ze is zo ooit is door een betonnen muurtje gelopen, door draden, op een tractor waar ze anders zo angstig voor is. Dus ik denk dat als ze schrikken, ze zichzelf niet altijd onder controle hebben. De mijne in elk geval toch niet, die heeft af en toe kortsluiting. Maar in het geval van de TS denk ik dat die schop echt wel terecht was. Dit was geen blinde paniek reactie, aangezien hij dan niet braaf was blijven staan ook niet. Dus dik verdient..

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 10:52

Tja... Schoppen is niet mijn manier van hoe ik een paard straf, ik ga liever vriendelijk met mijn paard om. Gelukkig is mijn paard ook wel zo relaxt dat hij geen blinde paniek aanvallen heeft, hangen, steigeren, er vandoor gaan, trappen etc. doet hij niet. Is wat mij betreft het grootste deel karakter en temperament van het paard, maar ook zéker opvoeding. Mijn Haf mag dan wel een brutaaltje zijn, maar hij weet wel wie de baas is.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 10:55

ikdoemaarwat schreef:
apart dat ik weer een andere mening heb :D

indien paard gericht trapt zeg ik ja, maar een reflex uit natuurlijk instinct kan je niet straffen ,maar dat is mijn persoonlijke mening

ik ga met jou mee, vind dat ook niet kunnen.
wijs hem erop door je stem op te heffen met een zware stem zeggen van heeee!!! pas op schikt een paard ook al gauw.
veel mensen weten niet wat je een paard aan kan richten door onder zijn buik te trappen, daar zitten wel alle organen die je met een flinke trap kapot kan trappen.
maar goed dit is mijn mening.

Wietse_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 10:57

Wat een getut hier zeg, sjongejonge. Ik vind dat TS gelijk heeft en de juist gehandeld heeft.
Een paard is geen poppetje hoor! ;)
Ik behandel mijn paard met respect dat zeer zeker en zal ook altijd eerlijk zijn, maar er zijn gewoon dingen die niet kunnen en dan kan je best eens een schop onder z,n reet geven.
Ben je dan een paarden mishandelaar ofzo? :')
Kijk eens naar hoe paarden met elkaar omgaan.