Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
maverick schreef:Maar ja,waneer gaat een hengst goedgekeurd worden?
Wij hebben er vorig jaar een 3 jarige hengst verkocht een Sandreo x Jazz niet geheel de kwaliteiten voor een goedkeuring.Nu kregen we een mailtje dat hij in Engeland goedgekeurd was voor het AES en dat ze al veel aanvragen hadden
KiWiKo schreef:LADPR schreef:Ik generaliseer niet.
90% van de paardenhouders hebben dat niet
wat voor jou vanzelfsprekend is, is dat voor een berg niet
LADPR schreef:Ja oke maar zijn er dan zoveel mensen die hun paard opsluiten enkel om het hengst te houden?
Ik ken namelijk alleen maar mensen met hengsten waarvan het dier ook een heel fijn leven heeft. Daarom is het voor mij misschien normaal. Ik ken niemand die zijn paard hele dagen opsluit of wat dan ook.
AES is ook heel makkelijk om een goedkeuring te krijgen.
Johanna59 schreef:Geen idee, waarom de hobbyist, de recreant een paard of pony hengst laten.
Als hij niet wordt aangehouden om te dekken, castreren.
Beter voor het paard en zeer zeker beter en veiliger voor de eigenaar. Vaak gaat het goed, maar heel vaak gaat het niet goed. Zo'n risico moet men gewoon niet nemen.
LADPR schreef:NatasjavE: Het welzijn staat voorop dat is iedereen al lang met elkaar eens.
Een label gg veranderd ook niet zoveel hoor, ik dek nouwelijks daar hoef ik hem niet speciaal hengst voor te laten en waarom zou als een hengst de stempel gg heeft ineens dan het allemaal niet meer uitmaken enkel omdat het dier gg is?
Citaat:Die van mij mag ik dus de rest van zijn leven alleen in een kleine paddock een paar uurtjes per dag zetten, enkel omdat hij gg is? Dat vind ik pas scheef kijken.
Citaat:Welzijn gaat voor gg of niet gg. Als ik weg zou moeten waar ik nu sta en de enige optie was verhuizen naar een stal waar ze niet buiten komen als hengst, dan ging bij alles de ballen eraf gg of niet maakt dan geen enkel verschil.
Caira schreef:Deze discussie is echt talloze malen en daar kom je gewoon niet uit. Je blijft voor en tegenstanders houden.
Mijn hengst staat samen met een ruin, woont 24/7 buiten en heeft voor zover ik weet geen last van zijn ballen.
Leven en laten leven, iedereen mag die keuze voor zichzelf maken.
Cassidy schreef:Laat ik het anders formuleren. Iedereen die de mogelijkheid heeft om zijn hengst, hengst te laten, paardwaardig te houden en er misschien voor eigen gebruik het dier (al dan niet gkk)een keertje laat dekken, bevestigd het denkbeeld bij heel veel jeugdige bokkers dat het houden en hanteren van een hengst geen probleem is.
Cassidy schreef:Iedere hengst die niet helemaal paard kan zijn, waar niet serieus en hard mee gewerkt wordt en die zijn frustraties botviert op zichzelf (zelfmutilatie) of op mensen is er een teveel....
LADPR schreef:Hengsten komen vaak nouwelijks buiten, zo goed als altijd ingepakt in beenbescherming in een kleine paddock zonder speelmaatje om blessures te voorkomen. Even dekken op de bok en hups weer terug naar stal.
Dat is een normale gang van zaken op veel grote hengstenhouderij.
Denk dat menig hengst het dan bij een particulier beter heeft?
superwoman schreef:LADPR schreef:Hengsten komen vaak nouwelijks buiten, zo goed als altijd ingepakt in beenbescherming in een kleine paddock zonder speelmaatje om blessures te voorkomen. Even dekken op de bok en hups weer terug naar stal.
Dat is een normale gang van zaken op veel grote hengstenhouderij.
Denk dat menig hengst het dan bij een particulier beter heeft?
Dat hangt er ook maar weer vanaf...
Heb menig (dek-)hengst gezien die er rustig en gelukkkig bij stond zonder zich druk te maken wanneer er een ander paard (zelfs merries) langs de stal of spuitplaats liep. En heb ook hengsten gezien in pension die duidelijk frustraties hadden.. mochten dan wel in de zomer alleen op de wei ver weg van de merries. Idd zoals eerder gezegd roepende eigenaren dat het een hengst is en de merries weg moesten blijven...![]()
Echter zie ik ze natuurlijk het liefst rustig in het zonnetje buiten op het land staan met iig 1 maatje.
Yamcha schreef:Cassidy schreef:Laat ik het anders formuleren. Iedereen die de mogelijkheid heeft om zijn hengst, hengst te laten, paardwaardig te houden en er misschien voor eigen gebruik het dier (al dan niet gkk)een keertje laat dekken, bevestigd het denkbeeld bij heel veel jeugdige bokkers dat het houden en hanteren van een hengst geen probleem is.
Misschien, maar dat zou me nou echt geen bal interesseren.
Ik schijn ook het beeld te geven dat herders makkelijke honden zijn, omdat die van mij toevallig goed luistert...... kan ik 100 keer gaan uitleggen hoe je dat nou doet, mensen luisteren totaal niet, en de mensen die wel luisteren hadden al dezelfde ideeën.....je schiet er geen fluit mee op, met het uitleggen van hoe en wat, de mensen die je wilt bereiken bereik je toch nooit.
Als ik een beetje frustie klink nu, klopt dat trouwens wel, ik vind dit soort dingen echt heel erg frustrerend. Ik doe mijn uiterste best om mijn dieren zo goed mogelijk op te voeden, en commentaar dat ik krijg dat ik dat met veel knuffelen en snoepjes moet doen......
Cassidy schreef:Iedere hengst die niet helemaal paard kan zijn, waar niet serieus en hard mee gewerkt wordt en die zijn frustraties botviert op zichzelf (zelfmutilatie) of op mensen is er een teveel....
Als je het woord hengst in dit verband in paard verandert ben ik het met je eens, ik vind dat namelijk geen paardwaardig leven, voor geen enkel paard.
Cassidy schreef:Endorable, ik spreek je weer als je hengst wat ouder is...de knop kan van het ene op het andere moment omgaan.