Waarom een hengst, hengst laten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:41

Laat ik het anders formuleren. Iedereen die de mogelijkheid heeft om zijn hengst, hengst te laten, paardwaardig te houden en er misschien voor eigen gebruik het dier (al dan niet gkk)een keertje laat dekken, bevestigd het denkbeeld bij heel veel jeugdige bokkers dat het houden en hanteren van een hengst geen probleem is.

Iedere hengst die niet helemaal paard kan zijn, waar niet serieus en hard mee gewerkt wordt en die zijn frustraties botviert op zichzelf (zelfmutilatie) of op mensen is er een teveel....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:42

LADPR schreef:
Ik generaliseer niet.

90% van de paardenhouders hebben dat niet :)

wat voor jou vanzelfsprekend is, is dat voor een berg niet :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:45

maverick schreef:
Maar ja,waneer gaat een hengst goedgekeurd worden?
Wij hebben er vorig jaar een 3 jarige hengst verkocht een Sandreo x Jazz niet geheel de kwaliteiten voor een goedkeuring.Nu kregen we een mailtje dat hij in Engeland goedgekeurd was voor het AES en dat ze al veel aanvragen hadden :=

Waar had je je hengst dan voor ggk aangeboden? Bij welk stamboek?
Als ik een hengst aanbied bij een stamboek die hem vervolgens niet goedkeurt, kan ik het proberen bij aanverwantte stamboeken of er desnoods zelf een oprichten.
En een driejarige die nog niet zwaar genoeg is, of misschien bij een klein stamboek wordt voorgesteld en daar wordt afgekeurd, is niet meteen minderwaardig. Maar waar leg je de grens? Bij hoeveel stamboeken wil je je hengst voorstellen?
En wat ik al eerder zei, keuringen hebben ook heel veel met politiek te maken...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:47

KiWiKo schreef:
LADPR schreef:
Ik generaliseer niet.

90% van de paardenhouders hebben dat niet :)

wat voor jou vanzelfsprekend is, is dat voor een berg niet :)

Juist. En de berichten van hengstenhouders die zich niet helemaal in de berg kunnen verplaatsen, kunnen op bokt heel misleidend zijn. En degenen die er dan iedere keer weer tegenin gaan, zijn doemdenkers en hebben wilde fantasien...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:48

Ja oke maar zijn er dan zoveel mensen die hun paard opsluiten enkel om het hengst te houden?

Ik ken namelijk alleen maar mensen met hengsten waarvan het dier ook een heel fijn leven heeft. Daarom is het voor mij misschien normaal. Ik ken niemand die zijn paard hele dagen opsluit of wat dan ook.

AES is ook heel makkelijk om een goedkeuring te krijgen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 15:01

LADPR schreef:
Ja oke maar zijn er dan zoveel mensen die hun paard opsluiten enkel om het hengst te houden?

Ik ken namelijk alleen maar mensen met hengsten waarvan het dier ook een heel fijn leven heeft. Daarom is het voor mij misschien normaal. Ik ken niemand die zijn paard hele dagen opsluit of wat dan ook.

AES is ook heel makkelijk om een goedkeuring te krijgen.

yep en maar schreeuwen door het gangpad, inclusief de grote letters op de staldeur........ (uiteraard de jaskleur aangepast aan het zeisoen.........)

80% van de hengsteneigenaren die ik ken passen in het bovenstaand profiel :)
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 21-04-10 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 15:04

Ik ken teveel paarden die opgesloten worden en zichzelf op een of andere manier kapotmaken uit frustratie, dat zijn zeker niet allemaal hengsten. Maar zou ik een hengst hebben die niet met zijn hormomen overweg kan zou deze gecastreerd worden. Niet alle hengsten kunnen hengst blijven en niet alle hengsten hoeven ruin te worden.

endorable

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 15:31

Ik laat de mijne hengst omdat hij het naar mijn idee kan hebben.
Niet al te moeilijk in de omgang en kan gewoon buitenstaan.(wel 5 a 10 meter ertussen houden ivm merries).
Op buitenrit of in de bak rijden met andere paarden en merries is geen probleem.

Waarom zou ik hem laten ruinen??
Kans dat hij qwa karakter veranderd ben ik erg bang voor aangezien hij zoals hij nu is goed is. :o
Minder snelle spieraanzet.
Misschien minder werkwillig

Zelf houd ik mijn paard erg kort, veel korter dan de pony en de merrie en hij heeft dat ook nodig.
Zolang ik hem verantwoord hengst kan laten zonder dat hij of ik er last van heeft blijft ie lekker hengst. :D (maar zodra het gevaarlijk word gaan ze er ook echt af)
Ben veel te bang dat hij na het ruinen te vel veranderd en er zijn al meerdere mensen die ons gevraagd hebben of hij naar de keuring gaat. Al zit dat er voorlopig niet in , zou het in de toekomst wel graag willen.
;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 15:46

Endorable, ik spreek je weer als je hengst wat ouder is...de knop kan van het ene op het andere moment omgaan.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 16:29

Johanna59 schreef:
Geen idee, waarom de hobbyist, de recreant een paard of pony hengst laten.
Als hij niet wordt aangehouden om te dekken, castreren.
Beter voor het paard en zeer zeker beter en veiliger voor de eigenaar. Vaak gaat het goed, maar heel vaak gaat het niet goed. Zo'n risico moet men gewoon niet nemen.

Ik heb een fjordenmerrie en twee hengstjes erbij, shetters. De ene heb ik nu 8 jaar en de ander
bijna 4 jaar. Ze staan altijd met zijn drieen bij elkaar (profiel). De 2 kleintjes spelen veel met elkaar, echt hengstengedrag, maar nooit gemeen.

Het is een heerlijk stel, gaat zomers 24/7 de wei op met zijn drietjes, geen enkel probleem. Waarom zou ik dan de balletjes eraf halen?

Edit; ze staan bij mijn ouders aan huis, dus ook geen andere paarden in de buurt.
Laatst bijgewerkt door ukoldaatje op 21-04-10 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 16:49

LADPR schreef:
NatasjavE: Het welzijn staat voorop dat is iedereen al lang met elkaar eens.

Een label gg veranderd ook niet zoveel hoor, ik dek nouwelijks daar hoef ik hem niet speciaal hengst voor te laten en waarom zou als een hengst de stempel gg heeft ineens dan het allemaal niet meer uitmaken enkel omdat het dier gg is?

Een goedgekeurde hengst staat meestal op een proffesioneel bedrijf. Voor het paard maakt het feit of hij wel of niet goedgekeurd is niets uit. Wat ik aangeef is dat goedgekeurde hengsten meestal in de handen zijn van proffesionals met bijbehorende faciliteiten.

Citaat:
Die van mij mag ik dus de rest van zijn leven alleen in een kleine paddock een paar uurtjes per dag zetten, enkel omdat hij gg is? Dat vind ik pas scheef kijken.

Jij moet met jouw hengsten vooral doen wat jij wil. Ik zeg niet dat je ze moet veroordelen tot eenzame opsluiting. Wat ik zeg is dat een amateur met een niet goedgekeurde hengst(want de goed gekeurde staan meestal bij profesionals) meestal niet die omgeving kan bieden die voor een hengst geschikt is.
Jij wel en het gaat goed met de hengsten...moet je ze vooral hengst laten als jij dat prettig vind.

Citaat:
Welzijn gaat voor gg of niet gg. Als ik weg zou moeten waar ik nu sta en de enige optie was verhuizen naar een stal waar ze niet buiten komen als hengst, dan ging bij alles de ballen eraf gg of niet maakt dan geen enkel verschil.

Dan zijn we het dus eens.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 16:55

Hengsten komen vaak nouwelijks buiten, zo goed als altijd ingepakt in beenbescherming in een kleine paddock zonder speelmaatje om blessures te voorkomen. Even dekken op de bok en hups weer terug naar stal.

Dat is een normale gang van zaken op veel grote hengstenhouderij.

Denk dat menig hengst het dan bij een particulier beter heeft?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 16:57

Caira schreef:
Deze discussie is echt talloze malen en daar kom je gewoon niet uit. Je blijft voor en tegenstanders houden.

Mijn hengst staat samen met een ruin, woont 24/7 buiten en heeft voor zover ik weet geen last van zijn ballen.

Leven en laten leven, iedereen mag die keuze voor zichzelf maken.

amen!

zolang een hengst er niet obder lijd kwa sociale contacten en stress zie ik geen tegenstand, ik zou mijn paardje ook lang hengst houden alleen nu liet zijn gedrag dat niet meer toe en is hij eergisteren gecastreerd......

ik vind dat je het als eigenaar zelf moet bepalen mits je het dier in ogenschouw neemt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 17:00

@ LADRP Niet bij ons op stal. Als ze een hengst bij ons in de wei zouden laten dan haalde ik mijn merrie weg.
Al te vaak mee gemaakt dat een niet goed gekeurde even op bezoek ging een paar weides verderop.

Daar zit je als merrie eigenaar toch niet op te wachten???

De hengstenhouderijen waar ik geweest ben kwamen de hengsten gewoon buiten. Ik heb het natuurlijk over KWPN hengstenhouders he.

LADRP je moet niet van je eigen situatie uitgaan. Er staan heel veel paarden in pension. Die hebben het daar heel goed maar zijn niet geschikt voor hengsten.

LADPR

Re: Waarom een hengst, hengst laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 17:12

Ja ik heb het ook over rijpaarden. Ik zit pas een aantal jaar in de kleintjes.

Tuurlijk zit je daar als merrie eigenaar niet op te wachten dat een hengst uitbreekt. Er zijn genoeg hengsten die totaal niet uitbreken zelfs niet als aan de andere kant een hengstige merrie staat, zolang zemaar niet kunnen neuzen.

En tuurlijk zijn veel pensionstallen niet geschiktk voor een hengst, ik mag toch aannemen dat zo n staleigenaar dat zelf ook weet en dus hengsten weigert, dat wordt vaak genoeg gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 17:21

Cassidy schreef:
Laat ik het anders formuleren. Iedereen die de mogelijkheid heeft om zijn hengst, hengst te laten, paardwaardig te houden en er misschien voor eigen gebruik het dier (al dan niet gkk)een keertje laat dekken, bevestigd het denkbeeld bij heel veel jeugdige bokkers dat het houden en hanteren van een hengst geen probleem is.

Misschien, maar dat zou me nou echt geen bal interesseren.
Ik schijn ook het beeld te geven dat herders makkelijke honden zijn, omdat die van mij toevallig goed luistert...... kan ik 100 keer gaan uitleggen hoe je dat nou doet, mensen luisteren totaal niet, en de mensen die wel luisteren hadden al dezelfde ideeën..... :+ je schiet er geen fluit mee op, met het uitleggen van hoe en wat, de mensen die je wilt bereiken bereik je toch nooit.
Als ik een beetje frustie klink nu, klopt dat trouwens wel, ik vind dit soort dingen echt heel erg frustrerend. Ik doe mijn uiterste best om mijn dieren zo goed mogelijk op te voeden, en commentaar dat ik krijg dat ik dat met veel knuffelen en snoepjes moet doen...... :roll:
Cassidy schreef:
Iedere hengst die niet helemaal paard kan zijn, waar niet serieus en hard mee gewerkt wordt en die zijn frustraties botviert op zichzelf (zelfmutilatie) of op mensen is er een teveel....

Als je het woord hengst in dit verband in paard verandert ben ik het met je eens, ik vind dat namelijk geen paardwaardig leven, voor geen enkel paard.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-04-10 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 17:22

LADPR schreef:
Hengsten komen vaak nouwelijks buiten, zo goed als altijd ingepakt in beenbescherming in een kleine paddock zonder speelmaatje om blessures te voorkomen. Even dekken op de bok en hups weer terug naar stal.

Dat hangt er ook maar weer vanaf...
Heb menig (dek-)hengst gezien die er rustig en gelukkkig bij stond zonder zich druk te maken wanneer er een ander paard (zelfs merries) langs de stal of spuitplaats liep. En heb ook hengsten gezien in pension die duidelijk frustraties hadden.. mochten dan wel in de zomer alleen op de wei ver weg van de merries. Idd zoals eerder gezegd roepende eigenaren dat het een hengst is en de merries weg moesten blijven... 8)7
Echter zie ik ze natuurlijk het liefst rustig in het zonnetje buiten op het land staan met iig 1 maatje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 17:27

superwoman schreef:
LADPR schreef:

Dat hangt er ook maar weer vanaf...
Heb menig (dek-)hengst gezien die er rustig en gelukkkig bij stond zonder zich druk te maken wanneer er een ander paard (zelfs merries) langs de stal of spuitplaats liep. En heb ook hengsten gezien in pension die duidelijk frustraties hadden.. mochten dan wel in de zomer alleen op de wei ver weg van de merries. Idd zoals eerder gezegd roepende eigenaren dat het een hengst is en de merries weg moesten blijven... 8)7
Echter zie ik ze natuurlijk het liefst rustig in het zonnetje buiten op het land staan met iig 1 maatje.

Als dat kan is het imo ook geen probleem om ze hengst te houden. Als ze, zoals die van jou teveel praats krijgen en castratie zou de situatie enorm verbeteren, dan lijkt me dat de juiste oplossing, rondlopen met frustraties is ook niks, voor paard niet, en voor mens ook niet.

MercuryDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 17:28

Dit is een beetje een eeuwig durende discussie. In principe zou een paard natuurlijk best hengst kunnen blijven als hij braaf is. Maar, veel (pension) stallen zijn simpelweg niet toegerust om een hengsten op de juiste (paardvienderlijke)manier te houden. En veel mensen hebben ook niet de (paarden)-kennis hiervoor. Daarom zou ik het in veel gevallen niet aanraden.

Daarbij moet ik zeggen dat ik momenteel 2 hengsten heb (wel ggk) en dat dat enkel mogelijk is doordat ik mijn paarden thuis heb staan waar alle mogelijkheden aanwezig zijn om ze op een paardvriendelijke manier te houden, en jaren bij een hengstenhouder heb gewerkt en dus de nodige ervaring heb. En ik zou ook geen moment twijfelen om ze te laten castereren als dat voor het paard beter is, of als de veiligheid in het gedrang komt.
Je wil niet weten hoeveel mensen rustig hun merrie langs mijn paard 'parkeren' in de bak. En dat moet ook gewoon kunnen. Mij zul je dus niet horen schreeuwen om uit de buurt te blijven :D je moet er als hengst-ruiter/eigenaar dan wel heel zeker van zijn dat je ook dan het paard onder controle hebt. Dit om ongelukken te voorkomen!!!

Mijn conclusie zou zijn: ja, hengst laten kan zeker wel, maar denk er niet te lichtzinnig over. En hou daarbij goed het welzijn en de veiligheid van mens en dier in het oog!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 17:30

Dat vind ik nou weer een wijze post :D

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 17:33

Ik ben in het bezit van 3 hengsten en ondervindt geen enkele problemen met ze, wel is het zo dat hengsten een veel consequent moet zijn! Ik heb die van mij opgevoed en kan ze handelen tijdens vrijwel alle situaties! :D En zolang er geen reden komt om ze te castreren, dan moet het sowieso al extreem zijn dan mogen ze mooi fijn hengst blijven. <3

Ik ben van mening dat je een hengst gewoon in zijn waarde en karakter moet laten!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 17:35

Ik snap eigenlijk niet al die heisa om een hengst.
''O pas op een hengst!''
''KIJK UIT HOOR EEN HENGST!''
'' ik heb een hengst hoor ! ''
Maar waar ik paarden verzorg is een zorgboerderij... Vol met hengsten.
Die dus met kinderen met beperking werken.. Gewone hengsten geen heisa etc

Dus beweist ook dat het niet alleen maar dat gedoe is :P

(Ik verdedig het inderdaad dat hengsten ook braaf kunnen zijn ,maar ik weet dat er ook hengsten zijn die moeilijk zijn etc)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 17:42

Yamcha schreef:
Cassidy schreef:

Misschien, maar dat zou me nou echt geen bal interesseren.
Ik schijn ook het beeld te geven dat herders makkelijke honden zijn, omdat die van mij toevallig goed luistert...... kan ik 100 keer gaan uitleggen hoe je dat nou doet, mensen luisteren totaal niet, en de mensen die wel luisteren hadden al dezelfde ideeën..... :+ je schiet er geen fluit mee op, met het uitleggen van hoe en wat, de mensen die je wilt bereiken bereik je toch nooit.
Als ik een beetje frustie klink nu, klopt dat trouwens wel, ik vind dit soort dingen echt heel erg frustrerend. Ik doe mijn uiterste best om mijn dieren zo goed mogelijk op te voeden, en commentaar dat ik krijg dat ik dat met veel knuffelen en snoepjes moet doen...... :roll:
Cassidy schreef:

Als je het woord hengst in dit verband in paard verandert ben ik het met je eens, ik vind dat namelijk geen paardwaardig leven, voor geen enkel paard.

Een forum als bokt heeft niet alleen een entertainende, maar ook een educatieve functie. Helemaal naar de wat jeugdige bokker toe, die hier op bokt procentueel wat vaker te vinden zijn. Dus roepen dat het je geen ene bal interesseert wat een ander denkt, maar niet bereid zijn om je eigen kennis over te dragen maar vervolgens te roepen dat je het heel frustrerend vind om te moeten aanhoren hoe anderen dat zouden doen, staat een beetje haaks op elkaar, in mijn ogen dan. Mensen, ook jongvolwassenen zijn gerust bereid om bij te leren.

Zo gefrustreerd als jij je voelt omdat jij iedere keer aan moet horen dat jij je dieren in moet stralen en veel met snoepjes moet werken, zo frustrerend vind ik het iedere keer te moeten lezen dat je bij ieder gedragsprobleem bij paarden dat veroorzaakt wordt door de mens vooral de Join Up moet toepassen, en dat je hengsten vooral hengst moet laten, omdat het omgaan met hengsten in het algemeen allemaal hartstikke meevalt, en iedereen dat vooral zijn hengst hengst moet gaan laten....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 17:53

Ik snap jou wel, maar mijn frustratie is meer dat mensen blijkbaar toch denken wat ze willen denken..... hoe je ook uitlegt, demonstreert en weet ik wat, het schiet gewoon niks op. Of ik doe strategisch iets verkeerd geloof ik, wat mensen betreft.

Yups, ik geef mijn herder gevoeglijk een draai om zijn oren als hij dat verdient, en ik geef een paard op zijn flikker als ik die en die merrie niet mag pakken omdat meneertje vindt dat de dame van hem is...... dan maak ik wel even duidelijk dat ik pak wie ik wil, en als ik de merrie wil, dan wórdt het de merrie. Zo simpel werkt dat hier, geen Join-Up bij nodig, hastertouw werkt ook prima.

Probleem is alleen dat mensen dat zien, en denken: 'gut, dat ziet er niet zo moeilijk uit, dat kan ik ook' en vervolgens doet meneertje ze uitgeleide, en niet op de beleefde manier, want dat ik de baas ben, betekent nog niet dat een ander dat ook is. Maar dát dringt dan weer niet door in die botte koppen, want het kan toch niet aan henzelf liggen?? Nee...... dat is onmogelijk..... en dus is het paard vals......
Zie dan nog maar eens uit te leggen dat dat paard helemaal niet vals is, maar gewoon paard, dat zij niets in die paddock te zoeken hebben, en dat het paard hen niet als leider ziet..... dat is te krenkend voor hun ego, dus dat geloven ze niet.

Dan ben ik gauw klaar met wat de gemiddelde NL-er vindt, spijt me zeer, ze willen toch niks leren, nou dan leg ik ook niks meer uit. Als ze het denkbeeld eenmaal hebben dat een hengst eigenlijk best te doen is, dan is er niets ter wereld wat dat kan veranderen, tenzij ze dat zelf willen veranderen.

endorable

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 18:16

Cassidy schreef:
Endorable, ik spreek je weer als je hengst wat ouder is...de knop kan van het ene op het andere moment omgaan.

typische bokthouding }:0
volgens mij is die knop al omgegaan ;)

Hij heeft echt wel door dat hij hengst is en weet ook goed dat IK de baas ben.
Onze merrie is momenteel hengstig en hij toont echt wel veel intresse maar zodra ik hem wegstuur weet hij dat hij mijn mindere is.

Daarnaast heb ik genoeg ervaring met hengsten en denk ik niet dat hij geruind hoeft te worden.
En zoals ik al heb laten weten gaan zn ballen er echt wel af als hij onhandelbaar word.
Alleen verwacht ik niet dat dit gaat gebeuren.

Denk dat hengsten vaak verkeerd afgeschilderd worden en dat het meer ligt aan hoe de mensen er mee omgaan.
Ik zie het juist de mist in gaan bij mensen die hun hengst compleet in afzondering houden, er zijn maar weinig hengsten die echt gemeen zijn , het is meer de onkunde van mensen is die een hengst gefrustreerd maakt.