Jaarling, pas nieuw maar bijt, schopt, en is opdringerig

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 10:45

Heel veel succes.......

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 10:50

sjattukuh25 schreef:
Maar nu is het dinsdag we zijn een aantal dagen verder en wilde toch graag wat weten over zijn gedrag in de box.

Hou je die jaarling nu alleen in een box? Dat kan gewoon niet, en dat is gelijk ook je probleem.
Buiten ermee, in een kudde met een duidelijke leider. Integenstelling tot wat ik hier lees vind ik niet dat hij bij leeftijdsgenoten moet (tenzij een of twee) maar in een gemengde kudde met wat oudere dieren er in.

AdnerB

Re: Jaarling, pas nieuw maar bijt, schopt, en is opdringerig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 11:31

ik heb je hele topic gelezen..en ik wil jullie veel succes wensen morgen..hoop dat het dan beter zal gaan..

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 11:34

Dank je wel, je bent een van de weinige die het hele topic gelezen heeft en er geen eigen conclusies overtrekt over wat al dan niet met deze jaarling moet gebeuren. Zie voorgaand bericht over weidegang. Is inderdaad ook fijn om eens te lezen dat iemand je succes wenst.

Tnx

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 11:42

Zo,ook ik heb je hele topic doorgelezen.
Ik verbaas me er idd ook over,dat er elke keer weer op de weidegang e.d wordt terug gekomen,ondanks dat er duidelijk tekst en uitleg over staat :?
Fijn dat Daks jullie komt helpen en ik hoop dat er verbetering gaat komen en je er uiteindelijk een superfijn paardje aan over houdt.
Maar ik heb er wel vertrouwen in....

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 12:10

Hey Pipi,

Ja, dat is ook erg verbazingwekkend maar dat getuigt ervan dat het topic gewoonweg niet gelezen word terwijl er zoveel over beschreven staat wat de mogelijkheden zijn voor ons. En dat dit gewoon geen kwestie is van niet willen.

Ook wat betreft het in een opfok zetten word beoordeeld alsof wij dat niet willen. Ik heb echter ook aangegeven dat onze voorkeur uitgaat naar in de buurt omdat ik niet een paard aanschaf om er maar 1x in de week naar toe te kunnen, dat een jaarling jong moet wezen en op wei moet staan dat snap ik, dat je niet veel kunt verwachten dat snap ik ook. maar alles kost geld en in dit geval kost alles ons dubbel zoveel geld. en ik heb niet de mogelijkheid om dit allemaal nog eens te gaan bekostigen aan opfok en dergelijk ver uit de buurt daar mijn auto niet op water loopt.

Vervelende is, is blijkbaar dat je hier alles aan iedereen z'n neus moet hangen vooraleer ze je willen begrijpen.

Bij deze en eerder aangegeven spelen financiën op het moment ook een rol en dan moge het duidelijk zijn dat ik niet een twee drie kan uitkijken naar een andere plek die zeker weten duurder zal zijn.
Bedankt voor je reactie in ieder geval en fijn dat ook jij het hele topic gelezen hebt. NIet alleen advies is welkom maar ook zeer zeker begrip, dat doet ook veel met iemand

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 14:41

Het hele topic gelezen en toch vind ik het zielig voor dit dier. Ik weet dat je andere plannen had, maar denk toch dat hij nu al een paar weken te lang op stal staat. Had hij niet tijdelijk terug gekund waar hij vandaan kwam totdat je hem kunt castreren? Je geeft aan dat je je paard niet hebt om er maar 1 keer in de week naar toe te kunnen , maar een paard van deze leeftijd kan je verder toch niets mee. Bovendien heb je nog een ander paard. Nu wordt het elke dag bij in en uitzetten een gedoe met corrigeren vanwege al die opgehoopte energie, waardoor dit jonge dier veel te veel een vechten met mensen associatie overhoud voor mijn gevoel. Aan de andere kant begrijp ik ook wel dat je dit niet zo bedacht had van te voren en vind ik het goed dat je om advies vraagt en toch probeert hem zo snel mogelijk in de wei te krijgen. Het is nu even niet anders tot 15 maart daarna komt hij in een gemengde kudde wat leeftijd betreft als ik het goed begrijp. Dat zal hem veel goed doen!! Ik zou me nu niet te veel gaan focussen op dat opvoeden, bij in en uit de bak moet hij zich natuurlijk wel gedragen, maar voor de rest maar even met rust, dat kan later wel weer telkens een paar minuten per week. Succes!!

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 14:45

morelia schreef:
Het hele topic gelezen en toch vind ik het zielig voor dit dier. Ik weet dat je andere plannen had, maar denk toch dat hij nu al een paar weken te lang op stal staat. Had hij niet tijdelijk terug gekund waar hij vandaan kwam totdat je hem kunt castreren? Je geeft aan dat je je paard niet hebt om er maar 1 keer in de week naar toe te kunnen , maar een paard van deze leeftijd kan je verder toch niets mee. Bovendien heb je nog een ander paard. Nu wordt het elke dag bij in en uitzetten een gedoe met corrigeren vanwege al die opgehoopte energie, waardoor dit jonge dier veel te veel een vechten met mensen associatie overhoud voor mijn gevoel. Aan de andere kant begrijp ik ook wel dat je dit niet zo bedacht had van te voren en vind ik het goed dat je om advies vraagt en toch probeert hem zo snel mogelijk in de wei te krijgen. Het is nu even niet anders tot 15 maart daarna komt hij in een gemengde kudde wat leeftijd betreft als ik het goed begrijp. Dat zal hem veel goed doen!! Ik zou me nu niet te veel gaan focussen op dat opvoeden, bij in en uit de bak moet hij zich natuurlijk wel gedragen, maar voor de rest maar even met rust, dat kan later wel weer telkens een paar minuten per week. Succes!!

Mee eens, het dier kiest hier niet voor. Heb zelf voor mijn reactie hiervoor ook het hele topic gelezen. En jaarling moet gewoon de weide op en ik vind dat het dier voor zijn 3e jaar gewoon met rust moet worden gelaten en zeker geen stal mag zien van binnen. Over het niet kunnen vind ik zwak. Wat iemand anders wil is niet altijd het beste voor de dieren, ik zou echt naar een oplossing zoeken..niet op het gebied van het gedrag van het paard maar dat het paard snel de weide op kan. Anders maar een andere plek zoeken. Gedrag is een uiting hiervan. Dit paard heeft nu al stress leren kennen en kan daarom niet de weide op (zoals op blz 1 wordt verklaard)..dit hoort absoluut niet. Een flinke fout vind ik zelf, laten groeien en uitpuberen in de weide tot het derde jaar.

ColdstarZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 15:31

Ik heb genoeg gelezen..
Kijk is op anicare.nl, is wel erg ver weg voor jou (in de provincie zeeland tussen middelharnis en oude tonge),
Maar dat is een super opfok, tegen betaalbare prijs, ze staan in merrie of hengsten koppels, 's zomers dag en nacht buiten 1 grote groep hengsten 1 grote groep merries, 's winters gaan ze naar binnen in mega grote loopstallen, de groepen worden dan verdeeld naar koppels van 10 tot 15 paarden max (allemaal eigen leeftijd), hierbij observeert opfok eigenaar de paarden goed op het land om te kunnen bepalen waar welk paard het beste in past... overdags staan ze 's winters trouwens ook buiten in lekkere grote paddocks..
Daarnaast is er wekelijks een hoefsmid op stal en gaan ze per groep een andere ruimte in om vervolgens 1 voor 1 in een hoefstal te komen te staan en even de voeten opgetild worden.. en natuurlijk bekapt worden wanneer dat nodig is...

Ons veulen van 2007 was als veulen al een etter.. sprong in je nek.. als je de merrie aan het poetsen was kon je hem wegduwen en ging ie met z'n voorbeen staan schrapen voor je met z'n oren in zijn nek.. echt een super dominant veulen was dat.. nu komt hij bijna thuis.. super fijn paard geworden.. :)
Ons veulen van vorig jaar staat er ook.. en die van dit jaar zullen er allebei ook weer heengaan...

ColdstarZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 15:41

En wat slaan bij een jaarling betreft.. het is nog maar een baby hoor!! tuurlijk moet hij opvoeding hebben.. en heeft hij wel eens een flinke opdonder nodig.. Je moet hem proberen voor te zijn in zijn doen en laten naar jou toe.. je weet dat hij dramt naar buiten als je de deur open doet.. en je methode is super met dat ho, en hij blijft staan, je bent al een stap vooruit!! nu een goede oefening.. aan het halster vast, deur open en hem niet naar buiten laten drammen.. zelf blijven staan en hem iedere x weer op zijn plek zitten.. Maar nu al zoveel slaan?? sorry hoor maar wat wil je dan beginnen als hij 3 jaar is en erger nog als hij gaat puberen en alles weer zal proberen?? denk dat hij zich dan tegen je werkt!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 18:25

Ik zeg altijd maar zo......... beter een keer goed dan honderd keer een beetje!!!

hoe ging het vandaag TS?

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 22:17

Hey Kiwiko,

Hoe het vandaag ging?? Heb telefonisch wat advies gekregen van Daks en dit uiteraard proberen uit te voeren. Hmm, ging niet helemaal zoals ik wilde, had ik ook wel verwacht. Vervolgens toch proberen door te zetten maar hij werd wilder en naar mijn idee had iet zo iets van nu ga ik me nog meer in de strijd gooien. Ik zei op een gegeven moment tegen m'n vriend ik wil dit toch goed afronden en toch maar weer eens met het halstertouw geprobeerd hem Terug te zetten. Nou, nou, dat lukte uiteindelijk en nadat ik Ho zei bleef ie staan, probeerde aan drie keer toe weer mijn kant uit te komen terwijl ik in staldeur opening stond, weer gezwaaid met touw en kwam een keer tegen zijn koppie aan maar toen bleef ie wel staan. Wortel van vriendlief gekregen en ondanks dat ik deze in mijn hand had voor op de grond te kunnen leggen bleef Antaro eindelijk staan daar waar hij moest blijven staan van mij.

Eindelijk voelde ik zelf wat respect en ontzag van Antaro naar mij toe. Ik zeg nog tegen mijn vriend hij blijft zowaar staan en vervoert geen been. Wortels op de grond gegooid en in de postitie waar hij stond heeft hij ze opgegeten. uiteraard heb ik ons ventje uitbundig beloond en de wortel was voor ons bijzaak die hij daarna kreeg.

Gevoelsmatig voelde dit eindelijk eens goed en heb eindelijk weer met TWEE benen in de stal gestaan terwijl Antaro toch op afstand bleef.

He he en wat gaf dat toch een opluchting qua gevoel zeg dat ik dit weer kon doen.

Helaas, toen ik eerder voor al dit probeerde aan zijn halster te komen, niet trekken, noch duwen, had het nog niet eens stevig vast begon hij alweer met zijn voorbenen te slaan. Dit is een punt wat ik niet snap. Hij wurgt zich totaal los en hoe vervelend het ook is moest ik loslaten want hij slaat met zijn hoofd, heft zijn hoofd omhoog en trekt naar achteren zodat ik het maar loslaat, dit is iets daar weet ik ff geen oplossing voor, hij sloeg tot twee keer aan toe met zijn benen en hij heeft daar ook een dreun ( ja mensen jullie lezen het goed EEN DREUN ) en uiteindelijk had ik het idee dat hij er wel van onder de indruk was, maar daarnaar het halster pakken verder maar even niet meer geprovoceerd, wilde me richten op dat wat Daks me geadviseerd had, geprobeerd, niet helemaal naar wens maar uiteindelijk met Touw op kunnen lossen.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 22:22

hey met dat touw heb je goed gedaan ;) . het komt allemaal goed. :(:)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 08:04

Heeee das toch een stap in de goede richting :)

Van kleine slokjes word je ook dronken :D

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 08:21

Hey Kiwiko,

Ja, dat is ook zo.

Ik had gisteren eindelijk eens een keer het gevoel van respect. Hij had rust toen hij luisterde en ik had rust.

Het is wat dat betreft echt geen opgever en gaat de strijd vol aan, en ik weet dat ik vol moet houden. Gevoelsmatig voelt dit zo vervelend alsof het lijkt dat je alleen maar "boos" bent op hem. Maar ik prober hem te laten inzien dat hij maar iets kleins hoeft te doen en dat ik niet "boos" ben. Alleen dringt het nog niet helemaal door.

Ik wil het liefst inderdaad zoveel mogelijk zonder te slaan doen en tikken uitdelen omdat het bij mij een vervelend gevoel opwekt. Maar ja, soms is het inderdaad nodig. Gisteren toen ik hem aan z'n halster wilde vastpakken toen probeerde hij ook te bijten, Het is zo duidelijk dat hij z'n kaken van elkaar doet om maar zijn tanden in mijn hand/arm te kunnen zetten. Maar ondanks alle pogingen van wegduwen, tik en noem maar op, blijft hij bijten.

M'n vriend zei gisteren toen hij eindelijk een stap terug ging: en nu in de box in zodat je laat zien dat je de leider bent. Ik zei tegen hem: Ammehoela, hij heeft z'n kop alweer scheef staan en word steeds wilder, ik zei: En als ie nou mijn kant opgedenderd komt??

Ondanks het feit dat ik wist dat mijn vriend zeker gelijk had, had ik een bepaalde terughoudendheid omdat ik hem niet vertrouw qua gedrag. Toch toen ik hem weder terug heb gezet en hij bleef staan ben ik maar met twee benen letterlijk in de box gaan staan. Met het touw als "wapen". Ik hoopte maar dat dit voldoende was, maar de rust dat Antaro uitstraalde van respect dat gaf mij een voldoende gevoel om te blijven staan.

Ik weet dat het normaal gesproken andersom hoort te zijn, dat eerst de leider rust moet uitstralen en geen angst, maar ach wat is het zo lastig als je in het verleden weken lang op je hoede hebt moeten zijn voor een loslopende arabier die dwars door je heen liep als hij schrok.

Ik hoop hier echt hard aan te kunnen werken en hoop bepaalde acties van paarden goed te kunnen incasseren/op te lossen, zodat ik steviger in mijn schoenen gaan staan, wat ook voor het dier beter is.

Maar hoe hard ik ook wil dat ik geen angst uitstraal, als zich iets voordoet spontaan reageer ik daar onbewust met een schrik reactie op. Uiteraard wil ik dit niet maar door vervelende ervaringen wel zo gegegroeid.

Hoop dat ik dit er zelf ooit kan uitkrijgen naar mate ik meer met deze acties te maken krijg en dat ook dit voor mij gewoon zal worden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 08:57

Is logisch ook hoor :D :D Het zou gekker zijn als je dat gevoel niet had :)

Degene die zegt NOOIT angst te hebben bij een paard die moet nog geboren worden of is een leugenaar!! :D

Ik heb ooit een tweejarige gehad die zo gruwelijk in de staak ging met alles wat die moest (al was het maar meelopen aan een touwtje) dat die zich gewoon op de grond liet vallen........ hij deed soms zo achtelijk dat hij echt gewoon onderuit ging.... dan moet je stevig in je schoenen staan joh!! En ook op dat soort momenten, ook al hebben wij daar een grote bek over, weet je echt wel dat je slechts een mensje bent hoor :D :D

het is uiteindelijk wel een leuk peerd geworden, maar hemellief ik heb wat met mijn hart in mijn keel, en mijn handen in het haar gezeten over wat die vandaag weer uit ging vreten :) :)

jij hebt de tijd, voordat hij in de opfok gaat moet hij gewoon enigsinds een beetje weten dat bijten en slaan, pletten en overheenwalsen ongewenst gedrag is....... dat braaf meelopen en enigsinds een beetje respect voor het wezen mens erg gewenst is, en dat dit ook gewoon erg leuk kan zijn, dat dit zijn horizon verbreed, zijn kansen op leuke dingen in het leven nemen toe enz, enz

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 09:00

sjattukuh25 schreef:
dat een jaarling jong moet wezen en op wei moet staan dat snap ik, dat je niet veel kunt verwachten dat snap ik ook. maar alles kost geld en in dit geval kost alles ons dubbel zoveel geld. en ik heb niet de mogelijkheid om dit allemaal nog eens te gaan bekostigen aan opfok en dergelijk ver uit de buurt daar mijn auto niet op water loopt.

Wel heel eenvoudig antwoord dan, als je die jaarling niet kan geven wat hij nodig heeft, om wat voor reden dan ook, dan had je er niet aan moeten beginnen.
Ik lees in dit topic de ene dwaze stoot na de andere. Ondertussen denk je dat je die gefrustreerde puppy (dat is hij echt op 3x3, kijk maar eens een uurtje jaarlingen in een weide en bedenk dan wat die van jou NIET heeft) een idee van respect voor mensen kan bijbrengen door er hard genoeg op de slaan.
Nou.. ik ga je geen succes wensen, ik wens je een weide en een goeie lesgever, en als dat er niet onmiddellijk in zit wens ik dat arm beest een ander baasje.

sjattukuh25 schreef:
M'n vriend zei gisteren toen hij eindelijk een stap terug ging: en nu in de box in zodat je laat zien dat je de leider bent. Ik zei tegen hem: Ammehoela, hij heeft z'n kop alweer scheef staan en word steeds wilder, ik zei: En als ie nou mijn kant opgedenderd komt??

Heel positieve instelling van je Kiwiko, maar als ik dit soort dingen lees.. zo komt het simpelweg niet goed.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 09:13

@Bandida

Enof het goed gaat komen juist omdat ik ervan overtuigd ben, als ik jouw instelling zou moeten overnemen, dat het al niet goed zou gaan bij een scheet wat dwars zit, tja, dan zal ik idd niet ver komen.

Maar gelukkig, ben ik iemand die open is over de zaken die spelen. Genoeg mensen die Groot overkomen en zogenaamd professioneel terwijl ook ZIJ tegen problemen aanlopen.

Ik laat mijn gevoel spreken over situaties, en dat is absoluut niet verkeerd en stel me open om iets te leren. Menigeen denken alles te weten en handelen daar ook naar, maar wil dat zeggen dat je altijd alles op de juiste manier daarmee oplost??

Daarom zoek ik op internet en stel vragen en ga niet zelf aanmodderen, wees daar blij voor, genoeg mensen die zelf aanklooijen en dan lijkt het alsof ze het paard onder controle hebben maar ondertussen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 09:19

sjattukuh25 schreef:
Daarom zoek ik op internet en stel vragen en ga niet zelf aanmodderen, wees daar blij voor, genoeg mensen die zelf aanklooijen en dan lijkt het alsof ze het paard onder controle hebben maar ondertussen.

Wel dan hier wat advies van iemand die wat kent van jaarling hengsten.

Staat hij ondertussen zichzelf voor de zoveelste dag op te vreten in z'n box nu? Zet dan die pc uit en ga in het echt zoeken naar een plek waar hij minstens tijdens de daguren z'n ei kwijt kan buiten, en liefst dag en nacht. Nu onmiddellijk.. eerste prioriteit! Begin vervolgens te zoeken naar sociale een groep waar hij in kan. Wil je hem nog iets bijbrengen voor hij in de opfok gaat, prima, dat kan dan vanaf hij buiten loopt. In die box gaat hij niets leren, behalve dan een associatie tussen mensen en opwinding (omdat de deur eens open gaat, omdat hij er eens uit mag, omdat et eten er aan komt..).
En over al het goed bedoelde leiderschapadvies: paarden leren sociale verhoudingen van andere paarden, niet van mensen, mensen kunnen enkel inpikken op wat het dier kent uit zijn paardenrelaties. Als een paard dit toch van mensen moet leren in plaats van van andere paarden krijg je gedragsproblemen (lees op bokt maar eens iets over met de fles groot gebrachte veulens enz..)

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 09:37

Heeft hij bij zijn vorige eigenaresse samen gestaan met andere paarden? Ze hebben contact met andere paarden nodig en het helpt bij socialiseren.

Wat je zeker moet doen is dat je héél duidelijk speelt met jouw lichaam. Maak je groot (armen wijd, ik zou armen omhoog niet adviseren, sommige worden daar bang van). Maak je klein als hij interesse toont. Ik kan je niet echt advies geven omdat ik uit jouw verhaal niet kan opmaken waarom je jaarling zo reageert. Ik kan je wel wat vertellen over mijn 'verleden' met mijn pony. Misschien dat dat je helpt!

Ik heb 4 jaar geleden een hengst veulen gekocht en daar heb ik ook wel wat mee te verduren gehad. Door een ernstige blessure moest hij als jaarling de groep uit en moest verplicht alleen in een stal staan. Dan moet je als eigenaar zijnde er rekening mee houden dat ze dat totaal niet begrijpen. Ik mocht alleen met hem over het terrein stappen maar zodra hij een ander paard tegen kwam was hij niet meer te houden. Gelijk heeft hij, het is en blijft een kudde dier wat plotseling werd afgezonderd!!!!

Hij is nu 4 en is een happerd. Ik kon hem wegduwen wat ik wilde maar hij bleef het doen. Slaan wil ik absoluut niet. Toen bedacht ik me een zin die mij eens vertelt is: "Hij moet leren dat als hij zich niet gedraagt, dat het niet prettig is om bij mij te zijn. Gedraagt hij zich wel dat wordt hij beloond en zal dat ook aanvaren'. Dus wat ging ik doen, zodra hij wilde bijten of met zijn hoofd 'opdringerig' bij mij in de buurt was, dan pakte ik zijn hoofd beet (en vastblijven houden) omdat ik weet dat hij daar een bloedhekel aan heeft! Wat gebeurde er: met de week en daarna met de dag werd het bijten een stuk minder. Nu hoef ik nog een maar woordje te zeggen als hij 'drijgt' met dat hij wil bijten.

Tevens acepteerde mijn pony mijn ruimte niet. Hij walsde steeds tegen me op, buiten maar ook in de stal. In de bak ging ik dan met hem lopen aan de hand. Dan loop ik naar de middenlijn en laat hem stoppen. Als hij doorloopt is het hij die zich stoot aan mij want ik verplaats geen cm. Stoot hij tegen je aan, laat hem een paar passen achterwaarts gaan. Staat hij daarna stil, beloon hem. GEEN SNOEP!!!! In de stal weet hij dat zodra ik de deur open doe dat hij meteen in zijn hoek moet gaan staan. Hij gaf mij voorheen geen ruimte om de stal binnen te komen.

Als ik met hem buiten op het terrein wandel, moet hij naast mij lopen. Hij mag niet meer dan 1 pas vooruit lopen want dan nemen ze het heft in eigen handen. Komt hij verder vooruit, laat hem dan stoppen (voor stoppen gebruik ik het woordje HO) en laat hem 1 of 2 passen achteruit lopen. Een paar seconden MOET hij zeker stilstaan en dan loop je weer verder.

1 'gouden' tip: een paard heeft 6 tot 8 weken nodig om iets volledig onder de knie te krijgen! Geduld en herhalen zijn dus heel belangrijk!

Je moet heel duidelijk zijn in waar je hem wilt hebben en wat je van hem verwacht. Hij is nog jong maar dat leren ze gauw. Ik heb mijn pony zo geleert dat ik nu zijn leider ben en niet andersom! Door de afgelopen 3 jaar heb ik een geweldige band met mijn pony gekweekt. Ik heb een hengst die met elk paard overweg kan en die mij ook accepteert.

Werk aan 't vertrouwen tussen jullie 2 dan komt het echt wel goed.

Succes!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 09:49

Ik heb het grootste deel van het topic gelezen en ga met Bandida mee, zo'n jong dier heeft zoveel energie dat de hele dag in een box staan jullie situatie verergert. En een paard zonder rust kan niets leren en zal alleen instinctief handelen. Voor zijn gevoel kan hij geen kant op en probeert zichzelf te verdedigen. En iedere keer dat je nu zijn stal in gaat en het gaat 'mis', dan versterk je dit gedrag, en dat is nu juist wat je niet wil.

Waarschijnlijk is een deel van dit gedrag ontstaan door de snoepjes van de vorige eigenaar, daar kan je nu niets meer aan doen. Heeft hij daar wel in een kudde gestaan ? Dat hij de basisvaardigheden van 'paard zijn' geleerd heeft ? Bij zijn moeder zal hij ook een deel hebben geleerd, maar die zijn toch vaak wat toeschietelijker als het om hun eigen veulen gaat. Mocht hij al in een kudde gelopen hebben, dan kan je (als hij straks op de wei staat en de rust heeft om dingen te kunnen leren) een aantal spelletjes met hem gaan doen.

De eerste staat bekend als 'stuivertje wisselen'. Dit houdt in dat jij wil staan op de plek waar jouw paard staat. Als je eens een kudde observeert dan zie je dit heel vaak gebeuren. Dit kan je doen in de bak of in de (kleine) wei. Je kiest dus een plek uit waar het paard op dat moment staat en zorgt dat jij daar komt te staan. Om daar te kunnen staan moet hij aan de kant gaan. Misschien heb je in het begin veel signalen nodig om dit voor elkaar te krijgen (harde stem/zwaaien met een zweep), maar gaandeweg zal je merken dat je steeds minder signalen nodig hebt. Maak jezelf in ieder geval groot en kijk recht naar de plek waar je heen wil en kijk het paard ook recht aan. Je kan ook met grote stampende stappen op hem aflopen. Wat heel belangrijk is aan dit spelletje is dat je niet achter het paard aan gaat jagen. Je wil die plek hebben, niet meer, niet minder. En hij gaat daarvoor aan de kant. Als je op de plek belandt bent blijf je rustig staan, je houding wordt weer vriendelijk, je hebt je doel bereikt. Wacht tot je paard weer ergens anders rustig staat en begin opnieuw. Dit is een hele effectieve manier om de dominantieverhoudingen vast te stellen, zonder dat er aggressie aan te pas hoeft te komen en het is voor een paard logisch dat het zo werkt.

Een tweede spelletje is dat jij bepaalt wanneer hij mag eten. Dit zou ik trouwens, gezien jouw verhalen, pas doen nadat jullie het eerste spelletje onder de knie hebben. Krijgt hij een beetje biks oid, dan doe je dit in de voerbak, in een bakje op de grond, maakt niet uit. Waar het om gaat is dat jij als 'dominante' van de twee eerst mag eten. Pas als jij geen zin meer hebt, krijgt hij zijn beurt. Dus, hij mag pas eten als jij daar toestemming voor hebt gegeven door weg te lopen. Je geeft dus het voer en daarna blokkeer je de weg naar de voerbak. Hij zal eerst op allerlei manieren proberen gewoon bij het voer te komen, door je opzij proberen te duwen, zal ws met zijn hoofd gaan schudden om aan te geven dat hij het er niet mee eens is etc. Jij houdt hem op een afstandje en pas als hij echt rustig is geworden, wellicht gaat hij afkauwen, dan loop je rustig weg bij de voerbak. Dit is weer een hele duidelijk methode om de dominantieverhoudingen tussen jou en je paard op de rit te krijgen. Wederom zonder aggressie (je mag best heel duidelijk zijn dat hij dient te wachten als reactie op duwgedrag bijvoorbeeld, maar dit is wel logisch voor hem omdat je 'paards' reageert) en op een manier die het paard kan begrijpen.

Heel veel succes met hem, ik hoop dat je hier iets aan hebt.

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 10:43

Bandida schreef:
sjattukuh25 schreef:

Wel dan hier wat advies van iemand die wat kent van jaarling hengsten.

Staat hij ondertussen zichzelf voor de zoveelste dag op te vreten in z'n box nu? Zet dan die pc uit en ga in het echt zoeken naar een plek waar hij minstens tijdens de daguren z'n ei kwijt kan buiten, en liefst dag en nacht. Nu onmiddellijk.. eerste prioriteit! Begin vervolgens te zoeken naar sociale een groep waar hij in kan. Wil je hem nog iets bijbrengen voor hij in de opfok gaat, prima, dat kan dan vanaf hij buiten loopt. In die box gaat hij niets leren, behalve dan een associatie tussen mensen en opwinding (omdat de deur eens open gaat, omdat hij er eens uit mag, omdat et eten er aan komt..).
En over al het goed bedoelde leiderschapadvies: paarden leren sociale verhoudingen van andere paarden, niet van mensen, mensen kunnen enkel inpikken op wat het dier kent uit zijn paardenrelaties. Als een paard dit toch van mensen moet leren in plaats van van andere paarden krijg je gedragsproblemen (lees op bokt maar eens iets over met de fles groot gebrachte veulens enz..)

@Bandida
Of je nu wel of niet gelijk hebt, het is haar keuze om het zo te doen en het is haar leerschool en daar hebben we helemaal niets mee te maken.
Bovendien wie zijn wij om een ander zo tercht te wijzen... Wellicht moeten wijzelf terechtgewezen worden....

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 10:51

sjattukuh25 schreef:
@Bandida

Enof het goed gaat komen juist omdat ik ervan overtuigd ben, als ik jouw instelling zou moeten overnemen, dat het al niet goed zou gaan bij een scheet wat dwars zit, tja, dan zal ik idd niet ver komen.

Maar gelukkig, ben ik iemand die open is over de zaken die spelen. Genoeg mensen die Groot overkomen en zogenaamd professioneel terwijl ook ZIJ tegen problemen aanlopen.

Ik laat mijn gevoel spreken over situaties, en dat is absoluut niet verkeerd en stel me open om iets te leren. Menigeen denken alles te weten en handelen daar ook naar, maar wil dat zeggen dat je altijd alles op de juiste manier daarmee oplost??

Way to go girl..

Laat je niet gek maken
Jouw gevoel zit wel goed en ik hoop dat je snel weer wat vertrouwen hervindt.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 10:54

Mijn dochter heeft anderhalf jaar geleden een hengstveulen van 6 maanden gekocht, als ik hem zie in de opfok, nu bijna 2 jaar oud en wat voor een energie hij heeft en hoe ze elkaar terechtwijzen! :oo
Als je een veulen van die leeftijd opsluit in een stal kan hij nóóít zijn energie kwijt of TS het nu goed bedoelt of niet.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 11:14

gaellehtc schreef:
@Bandida
Of je nu wel of niet gelijk hebt, het is haar keuze om het zo te doen en het is haar leerschool en daar hebben we helemaal niets mee te maken.
Bovendien wie zijn wij om een ander zo tercht te wijzen... Wellicht moeten wijzelf terechtgewezen worden....

Ten eerste, ik ga er niet over zeuren, maar ik heb gelijk ;)

En ten tweede staat het probleem wel degelijk als een vraag onder omgang en paardengedrag. Dus dan krijg je oplossingen. Die zijn misschien niet in de stijl dat ze verwacht waren, maar wat mijn oplossing betreft, ik durf je garanties geven dat het werkt.

Ik was al lang afgeleerd om op dit soort dingen te reageren, maar deze vind ik echt triest, voor beiden. De TS doet zichzelf uit onwetendheid (en mogelijk koppigheid en slecht advies) een hoop problemen en stress aan die helemaal niet nodig zijn. Verspilde energie..
Gooi het beest buiten en je hebt binnen een week een andere, en dan kan je rustig beginnen met hem wat basis te geven. Maar vanuit die box? Met een paar uurtjes luchten alleen in een bak? No way.. gaat van kwaad naar erger, tot het enige waar dat paard nog aan kan denken totaal uit zijn dak gaan bij iedere opening daartoe is. Geassocieerd met 'ah er is een mens daar dus..'. Ideale basis voor straks onder het zadel 8)7
Een jaarling is een babypaard. Die heeft tegelijk nood aan zéér veel beweging, speelkameraardjes, doorlopend ruwvoer eten, oudere opvoeders die niet zijn moeder zijn, en een rustige veilige omgeving waarin hij met regelmaat uitgestrekt op de grond diep kan slapen. Die balans tussen energiek rondstuiven, eten, leren en zich veilig genoeg voelen om goed te slapen krijg je alleen in een stabiele kudde. Dat is de basis voor je paard later, als mens kan je daar wat aan toevoegen, maar de essentie is het ritme van een normale kudde en dus een nomaal paardenleven leren.