Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
sjattukuh25 schreef:Maar nu is het dinsdag we zijn een aantal dagen verder en wilde toch graag wat weten over zijn gedrag in de box.
morelia schreef:Het hele topic gelezen en toch vind ik het zielig voor dit dier. Ik weet dat je andere plannen had, maar denk toch dat hij nu al een paar weken te lang op stal staat. Had hij niet tijdelijk terug gekund waar hij vandaan kwam totdat je hem kunt castreren? Je geeft aan dat je je paard niet hebt om er maar 1 keer in de week naar toe te kunnen , maar een paard van deze leeftijd kan je verder toch niets mee. Bovendien heb je nog een ander paard. Nu wordt het elke dag bij in en uitzetten een gedoe met corrigeren vanwege al die opgehoopte energie, waardoor dit jonge dier veel te veel een vechten met mensen associatie overhoud voor mijn gevoel. Aan de andere kant begrijp ik ook wel dat je dit niet zo bedacht had van te voren en vind ik het goed dat je om advies vraagt en toch probeert hem zo snel mogelijk in de wei te krijgen. Het is nu even niet anders tot 15 maart daarna komt hij in een gemengde kudde wat leeftijd betreft als ik het goed begrijp. Dat zal hem veel goed doen!! Ik zou me nu niet te veel gaan focussen op dat opvoeden, bij in en uit de bak moet hij zich natuurlijk wel gedragen, maar voor de rest maar even met rust, dat kan later wel weer telkens een paar minuten per week. Succes!!
sjattukuh25 schreef:dat een jaarling jong moet wezen en op wei moet staan dat snap ik, dat je niet veel kunt verwachten dat snap ik ook. maar alles kost geld en in dit geval kost alles ons dubbel zoveel geld. en ik heb niet de mogelijkheid om dit allemaal nog eens te gaan bekostigen aan opfok en dergelijk ver uit de buurt daar mijn auto niet op water loopt.
sjattukuh25 schreef:M'n vriend zei gisteren toen hij eindelijk een stap terug ging: en nu in de box in zodat je laat zien dat je de leider bent. Ik zei tegen hem: Ammehoela, hij heeft z'n kop alweer scheef staan en word steeds wilder, ik zei: En als ie nou mijn kant opgedenderd komt??
sjattukuh25 schreef:Daarom zoek ik op internet en stel vragen en ga niet zelf aanmodderen, wees daar blij voor, genoeg mensen die zelf aanklooijen en dan lijkt het alsof ze het paard onder controle hebben maar ondertussen.
Bandida schreef:sjattukuh25 schreef:Daarom zoek ik op internet en stel vragen en ga niet zelf aanmodderen, wees daar blij voor, genoeg mensen die zelf aanklooijen en dan lijkt het alsof ze het paard onder controle hebben maar ondertussen.
Wel dan hier wat advies van iemand die wat kent van jaarling hengsten.
Staat hij ondertussen zichzelf voor de zoveelste dag op te vreten in z'n box nu? Zet dan die pc uit en ga in het echt zoeken naar een plek waar hij minstens tijdens de daguren z'n ei kwijt kan buiten, en liefst dag en nacht. Nu onmiddellijk.. eerste prioriteit! Begin vervolgens te zoeken naar sociale een groep waar hij in kan. Wil je hem nog iets bijbrengen voor hij in de opfok gaat, prima, dat kan dan vanaf hij buiten loopt. In die box gaat hij niets leren, behalve dan een associatie tussen mensen en opwinding (omdat de deur eens open gaat, omdat hij er eens uit mag, omdat et eten er aan komt..).
En over al het goed bedoelde leiderschapadvies: paarden leren sociale verhoudingen van andere paarden, niet van mensen, mensen kunnen enkel inpikken op wat het dier kent uit zijn paardenrelaties. Als een paard dit toch van mensen moet leren in plaats van van andere paarden krijg je gedragsproblemen (lees op bokt maar eens iets over met de fles groot gebrachte veulens enz..)
sjattukuh25 schreef:@Bandida
Enof het goed gaat komen juist omdat ik ervan overtuigd ben, als ik jouw instelling zou moeten overnemen, dat het al niet goed zou gaan bij een scheet wat dwars zit, tja, dan zal ik idd niet ver komen.
Maar gelukkig, ben ik iemand die open is over de zaken die spelen. Genoeg mensen die Groot overkomen en zogenaamd professioneel terwijl ook ZIJ tegen problemen aanlopen.
Ik laat mijn gevoel spreken over situaties, en dat is absoluut niet verkeerd en stel me open om iets te leren. Menigeen denken alles te weten en handelen daar ook naar, maar wil dat zeggen dat je altijd alles op de juiste manier daarmee oplost??
Daarom zoek ik op internet en stel vragen en ga niet zelf aanmodderen, wees daar blij voor, genoeg mensen die zelf aanklooijen en dan lijkt het alsof ze het paard onder controle hebben maar ondertussen.
gaellehtc schreef:@Bandida
Of je nu wel of niet gelijk hebt, het is haar keuze om het zo te doen en het is haar leerschool en daar hebben we helemaal niets mee te maken.
Bovendien wie zijn wij om een ander zo tercht te wijzen... Wellicht moeten wijzelf terechtgewezen worden....