paard slaan? -update pag 14

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

YelaBrenda11

Re: paard slaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 18:26

trouwens ,

vandaag bij yela heb ik foto's gemaakt en een filmpje , zodra het kan zet ik ze hier neer , kan alleen nog wel even duren :(

liefs femke

_Suus17_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 18:29

VinAx schreef:
Hmm. Ik heb gehoord dat je dan een ei op z'n hoofd moet gooien.
LACH NIET! :D
Serieus. Schijnt dat ze dan denken, dat ze hun hoofd gestoten hebben en het bloedt (door het druipende ei), en dat ze het daardoor niet meer zullen doen.
Nou, ik hoop dat je kunt mikken..

Anyway, de mijne doet het ook. Noem me gek, maar ik storm als een razende op hem af, nog voordat hij met zijn benen kan maaien. Het helpt. Maar ik doe het wel in m'n broek..

Dit heb ik ook gehoord ja, bij de pony van iemand op m'n oude stal schijnt het geholpen te hebben, hij heeft daarna niet meer gesteigerd. Onze pony steigerde vroeger ook veel, hij deed het omdat ie gewoon niet lekker in z'n vel zat. Helaas had ik nooit eieren op zak (A)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 18:49

1133 schreef:
liljebo;

bedankt voor je reactie .
vandaag heeft iemand naar haar mond gekeken en geconcludeerd dat ze aan het wisselen is (gen dierenarts of tandarts omdat dat erg duur is in weekeinden en vakanties) maar wel een (ervaren) iemand.. ik dacht ook al , want ik heb de rit naar de bak alleen ernaast gelopen en niet aan haar mond geweest .
ik heb de helft van de tijd er ook naast gelopen . dus vrij weinig gereden. ze is voor die tijd al in de bak geweest hoor ;) ik heb niet in mijn bericht gemeld dat ze van te voren haar energie niet kwijt heeft gekund. vandaag ben ik er niet op geweest . en alleen ernaast gelopen langs pionnen en over kleedjes . áls het een fout was om naar buiten te gaan , is die eenmalig;)

liefs femke

wisselen zou heel goed kunnen . ze is vier

Ow ok... had al zo'n beeld van een paard met overtollige energie en dan gebeurt het ooit snel dat je ongewilt teveel in de mond zit. Wisselen is goed mogelijk, maar dan is het ook verstandig om het bit even uit te laten, want dat kan dan pijnlijk zijn en voor meer problemen zorgen.

En ach fout.... weet niet.... soms probeer je iets uit en concludeert dan dat het wel of niet goed ging en daar leer je dan weer van. Hoewel ze het waarschijnlijk wel lekker vond om eens lekker uit te rennen :+
Het trainen van de one rain stop kan dan handig zijn, zo zonder bit. Surf maar eens rond bij bitloos, dan kom je datr wel tegen.
Je kunt een paard wat te opgefokt raakt daarmee afremmen (mits je het op tijd ziet aankomen). Daarna is het een kwestie van teugels los, paardje tot rust laten komen en weer verder.

oefening van vandaag is altijd een leuke oefening-

en mbt tot join up heb je gelijk. Ik ben daar ook geen voorstander van. :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 18:49

1133 schreef:
trouwens ,

vandaag bij yela heb ik foto's gemaakt en een filmpje , zodra het kan zet ik ze hier neer , kan alleen nog wel even duren :(

liefs femke

ik ben heel erg benieuwd.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 19:34

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:39

jep, die bedoelde ik. Ik hoop dat je er wat info uit kon halen.

Charis_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:43

Heb niet alles gelezen, ga toch even proberen te reageren.
Ongeveer 2 jaar geleden heeft mijn paard ook ontzettend veel gesteigerd, en echt loodrecht de luch in bedoel ik dan.
Je wordt er hopeloos van en weet op den duur echt niet meer wat je er mee aan moet.
Als ik erop zat en ze begon weer, dan riep ik altijd om hulp.
Dat meisje haar pony had ook dezelfde kuren vertoont en die zei dat je met een zweep bovenop de kop moest tikken en dat het dan wel gedaan zou zijn.
Dit heb ik nooit, of nooit gedurfd!
Toen zijn we een andere lesgeefster gaan zoeken, die ons misschien wel zou kunnen helpen.
Alles en álles uitgeprobeerd, maar helaas, niks hielp.
Tot we op een gegeven moment echt aan het einde van ons latijn zaten en mijn lesgeefster puur uit niet weten wat te doen een bezem pakte, recht achter me ging staan, me zei dat ik me goed vast moest houden en haar een stevige duw verkocht tussen haar billen en haar benen.
Dit een paar weken volgehouden en misschien is het een harde methode, maar het was werkelijk het enige dat hielp.
Nu ben ik er ontzettend blij mee dat het zo is gegaan, want die van mij die weet nu zo ongeveer wel wat ze wel en niet kan doen.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 19:55

charis_xX,
jeetje , dat moet rot geweest zijn!
ik vind het fijn dat jullie nu eindelijk de oplossing hebben !
nog veel plezier met je paardje!

liefs femke(K)

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 20:53

is het misschien een idee om aan de lange lijn te gaan werken , erachter dus? dat lijkt me leuk voor afwisseling . we hebben er wel een longeersingen en touwen voor dus..
zou dat een leuk idee zijn ? trouwens liljebo , heb je een leuke vakantie gehad?

liefs femke

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:09

Dat is erg leuk, fijne gym en goede voorbereiding
Er zijn verschillende manieren om dat te doen.
Dit is vlgs Piet Bakker...
Hij heeft een hele leerzame dvd over longreining
http://www.youtube.com/watch?v=mvjw6zcMVGk

Op you tube vind je nog meer manieren tot long reining.
Kijk maar eens lekker filmpjes, dan doe je wellicht leuke ideeen op.
Begin wel heel rustig want veel paarden moeten er echt aan wennen. Beginnen met stap/halt eerst alleen op hoefslag, later met figuren etc en dan langzaam uitbouwen.

We waren een paar dagen in engeland, zoon bezoeken die daar studeert en stukje engeland en schotland zien. Waren maar 4 dagen, maar erg leuk

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:27

Het is fijn wanneer je paard respect voor je heeft. Dat heeft ie niet zomaar. Door hem te slaan, krijgt hij geen respect voor je. Wel angst of ontzag. Dat vind je misschien genoeg en maakt de omgang absoluut veiliger. En jij bent door het af te dwingen de baas.
Respect krijgt hij wanneer je in alles in de omgang laat zien dat je dat verdient. Door zorgvuldig te zijn, door op hem te letten, door alleen de voor hem mogelijke dingen van hem te vragen, door aan zijn behoefte aan gezleschap, voedsel, veiligheid en rust tegemoed te komen. Door te merken dat je dat respect ook van andere paarden en menszen krijgt, enz.

Charis_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:36

1133 schreef:
charis_xX,
jeetje , dat moet rot geweest zijn!
ik vind het fijn dat jullie nu eindelijk de oplossing hebben !
nog veel plezier met je paardje!

liefs femke(K)

Dankjewel!
Ik ben blij dat je het begrijpt,
er zijn namelijk ook mensen die niet begrijpen dat ik haar zo behandelt heb.
Ik heb in die tijd ook heel veel grondwerk enzo geprobeerd,
maar als niks helpt, op den duur wordt je er echt gewoon hopeloos van!
Nu ben ik wel terug heel veel met grondwerk bezig
en ook het rijden gaat meestal goed,
ze is tenslotte nu ook nog maar 7, dus nog tijd genoeg!

Jij ook heel veel succes en je mag altijd een mailtje sturen!

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 23:54

hoi iedereen ,

bedankt voor jullie reacties!

wat ik vaak bij mijn shet deed liljebo , was eigenlijk 2 touwen aan haar halster vastmaken en dan erachter lopen. en zo sturen.
een beetje te vergelijken met mennen . wat bij 1.09 op jou gegeven filmpje wordt laten zien
moet dit met hoofdstel of kan het ook gewoon met een halster?

liefs femke

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 07:59

Dat kan zeker.
De manier waarop jij omschrijft heet hier droog mennen en wordt hier erg veel gedaan met jonge paarden, paarden die moeten revalideren en oudjes.
Het kan met een halster of met hoofdstel
Zelf gebruik ik alleen een halster (ik doe het met mijn shetten en ben het nu ook het paard van mijn man aan het leren) en evt sidepull, maar goed... ik gebruik eigenlijk nooit een bit.

Zolang je paardje wisselt is het hoe dan ook verstandig om zo weinig mogelijk tot niet het bit te gebruiken, omdat dat pijnlijk kan zijn tijdens wisselen en voor een aversie tegen het bit kan zorgen en dan heb je weer een probleem erbij.
Veel mensen richten om die reden jonge paarden bitloos af. Bit kan altijd later weer, als je dat wilt.

Van zowel Bakkers longreining als van het leeg mennen vindt je op you tube filmpjes onder ' lange teugel' of ' long reining'

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 19:15

hallo!

ik heb vandaag even met yela aan de lange lijn gewerkt.
en het ging gewoon heel goed, ze stopte , stapte wanneer dat werd gevraagd.
in het begin moest ze wel even wennen , maar dat snap ik .
het was alleen niet van lange duur..
na 10 minuten komt de stalbaas pissig naar buiten , hij was boos omdat ik ver land vertrapte.
dus yeel maar weer op stal gezet. misschien kan ik morgen wel met haar naard e binnenbak , maar ik weet niet of het vertrouwd is dat eind zonder bit ernaast te lopen .
ik weet niet wat jullie ervan vinden, het lijkt me wel prettiger om het in de binnenbak te doen . als de rit ernaar toe maar vertrouwd is.

liefs femke

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 19:17

VinAx schreef:
Hmm. Ik heb gehoord dat je dan een ei op z'n hoofd moet gooien.
LACH NIET! :D
Serieus. Schijnt dat ze dan denken, dat ze hun hoofd gestoten hebben en het bloedt (door het druipende ei), en dat ze het daardoor niet meer zullen doen.
Nou, ik hoop dat je kunt mikken..

Anyway, de mijne doet het ook. Noem me gek, maar ik storm als een razende op hem af, nog voordat hij met zijn benen kan maaien. Het helpt. Maar ik doe het wel in m'n broek..

Dit werkt idd bij een steigerend paard.

Klap op de kop, zou ik IMO wel wat voorzichtiger me zijn.
Liever dan op de hals. Maar mocht zij tijdens het rijden.....ja dan is het vaak een reflex

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:43

1133 schreef:
hallo!

ik heb vandaag even met yela aan de lange lijn gewerkt.
en het ging gewoon heel goed, ze stopte , stapte wanneer dat werd gevraagd.
in het begin moest ze wel even wennen , maar dat snap ik .
het was alleen niet van lange duur..
na 10 minuten komt de stalbaas pissig naar buiten , hij was boos omdat ik ver land vertrapte.
dus yeel maar weer op stal gezet. misschien kan ik morgen wel met haar naard e binnenbak , maar ik weet niet of het vertrouwd is dat eind zonder bit ernaast te lopen .
ik weet niet wat jullie ervan vinden, het lijkt me wel prettiger om het in de binnenbak te doen . als de rit ernaar toe maar vertrouwd is.

liefs femke

Stomme stalbaas :+ Maar ff serieus... wel erg jammer natuurlijk. Kan me voorstellen dat naar de binnenbak lopen wellicht spannend is als je niet weet hoe ze zich gaat gedragen.
Ik neem aan dat je niet de gelegenheid hebt om haar eerst even te laten uitrazen en dan haar mee neemt naar de binnenbak?
Anders zou je het gewone hoofdstelletje om kunnen doen en daar overheen het halster. Dan kun je haar leiden met het halster en heb je het gewone hoofdstel bij de hand als het nodig blijkt.
Persoonlijk heb ik nooit iets van een meerwaarde van een bit gemerkt, maar goed.... dat is ongetwijfeld niet iedereen met mij eens.
Zorg met leiden altijd voor een lang leidtouw, zodat ze niet meteen in je nek zit als ze een keer wegspringt of gek doet,.
Kort vasthouden zorgt ervoor dat een paard zich opgesloten voelt en meer in de stress schiet en is gevaarlijker omdat het dan altijd te dicht bij je is.

Hier twee filmpjes mbt leiden van een erg energiek en speels paard
Wat ik zelf mooi vind is de rust die de begeleider uitstraalt onder alle omstandigheden
Misschien kun je er iets van leren

http://www.youtube.com/watch?v=mgBRzWTa ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=EtcpYZIw ... re=related

leuk trouwens, dat het lange teugelwerk zo goed ging

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 20:53

hoi!

ja aardige mensen daar hoor , alleen soms wordt je gewoon eeen beetje simpel van al die regels haha.

maar is het bit geen probleem dan , in verband met het wisselen .
verder denk ik dat het wel meevalt , maar toch hé.
mijn moeder loopt mee , dus het komt vast en zeker goed.
trouwens , misschien is het een domme opmerking
maar het viel me op dat de ringen redelijk bovenaan de singel zitten , en dat hindert het sturen wel een beetje . het zou beter zijn als ze wat aan de zijkant van de singel zater , nu loopt het in zo'n rarae lijn .

een beetje vage opmerking , maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.

femke

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 10:19

Je kunt het kopstukje onder het halster aandoen zodat je zelf het gevoel hebt dat je het kunt gebruiken als het nodig is. Daardoor ben je zelf ontspannen en is het wrs niet nodig.
Fijn alternatief is een touwhalster, waarmee je ook veel meer te zeggen hebt dan met een stalhalster. Lovelance, hier op bokt, verkoopt mooie voor weinig geld. Goed dat je moeder meegaat.

Bij een borststukje van een tuigje (mentuig) zitten ze ook bovenaan de singel en daar lopen dan de leidsels doorheen. Dat is verder geen probleem. Dat is vooral een kwestie van wennen en kleinste goeie reactie van het paard (of neiging tot goede reactie) belonen. Ik werk met de shetten ook met borsttuigje met singel omdat het een voorbereiding is voor het inspannen.
Met de grote paarden werk ik op de ' piet bakker' wijze, zoals je in het filmpje hebt kunnen zien. Geen singel dus. Dat maakt het sturen dan wel weer net wat gemakkelijker, net als een goed samenspel. Ook omdat je dan bij de kont loopt, en niet helemaal erachter. Je moet gewoon kijken wat je zelf het handigste vindt.
Ik dus de piet bakker wijze bij de grote paarden.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 12:50

hoi!

ik heb eigenlijk toch maar besloten om in de bak thuis te blijven ookal is hij wat nat .
ik en mijn moeder vinden het toch wat eng om het hele eind te lopen naar de manege.
en dan krijg je weer het verhaal dat yela mijn spanning wel voelt en het je een grotere kans dat je dat op haar overbrengt
als het lukt zal ik wat foto's maken .

liefs femke

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:00

Verstandig om het niet te doen als het nog niet veilig voelt. Je hebt gelijk dat je de spanning dan overbrengt en dat is wel een beetje vragen om problemen.

Better a chicken than a dead duck
:D
ben benieuwd naar foto's.

hedwyghedika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:04

Ik zou zeggen 1 keertje een flinke tik verkopen en boos worden met je stem. Daarna verder rijden alsof er niets aan de hand is. Machtsstrijd is dat denk ik echt. Ik heb het ook met mijn pony gehad, een maand lang alleen maar steigeren, omdraaien en bokken. Toen ze gewoon de bak niet meer in wou, is voor mij de knop omgegaan. 1 keer een flinke tik gegeven, boos geworden met mijn stem en ze liep zo de trailer in. Maar elk paard is natuurlijk anders... :o

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 19:34

hoi !

vandaag weer met yela aan de lange lijn gewerkt , en het ging echt heel goed !
je kon zien dat ze dit goed begreep , nog niet alles ging vlekkeloos , maar waar het mij om gaat is dat ze heel erg haar best deed om het goed te doen ! daar was ik erg blij om !
dit kwam haar duidelijk bekend voor .
daarna nog even uitgestapt , zonder zadel en hoofdstel . ging super alleen stilstaan bij het opstijgen ging nog wat lastig maar ze deed het uiteindelijk wel min of meer .

liefs femke

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 19:47

Rauw ei op het hoofd kapot slaan? Dat is een achterhaald idee. Een paard mag geen tik op zijn kop hebben want dan wordt hij kopschuw, nee een rauw ei tussen zijn oren kapot slaan is lekker diervriendelijk! Ik zou het er niet op gokken.

Een paard moet zich gedragen. Soms betekent dat dat je de oorzaak moet aanpakken, soms moet het dier gewoon consequent opgevoed worden. Dat doe je door ongewenst gedrag af te straffen en gewenst gedrag te belonen. Hoe je moet straffen en belonen? Dat hangt af van jou en je paard, ben je tegen slaan en luistert je paard ook naar andere technieken zoals blokken en negeren, prima. Die van mij heeft aardig wat puberend doorzettingsvermogen dus die krijgt wel eens een tik. Als ik de mijne zou moeten opvoeden door alleen te blokken en te negeren had hij nou als onhandelbaar bij de slacht gestaan. Een goede opvoeding verschilt per paard, proberen en zoeken, maar altijd consequent blijven! Fijn dat het werken met de lange lijn goed werkt voor jou!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 20:41