Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
karenkk schreef:Ik denk dat ik "straf" anders definieer dan de meeste mensen hier. Ik denk over "straf" zoals het gedefineerd is in de leerpsychologie: een consequentie van gedrag, die tot gevolg heeft dat dat gedrag wordt ontmoedigd. Zo gedefinieerd is bitgebruik straf. Druk op het halster is straf. Sporen en zweep zijn natuurlijk straf. "Niet doen!" roepen is straf.
Ik ben benieuwd hoe de mensen die nu zeggen zelden te hoeven straffen, straf definieren?
Vr. grt,
Karen
Hannah_Menno schreef:karenkk schreef:Ik denk dat ik "straf" anders definieer dan de meeste mensen hier. Ik denk over "straf" zoals het gedefineerd is in de leerpsychologie: een consequentie van gedrag, die tot gevolg heeft dat dat gedrag wordt ontmoedigd. Zo gedefinieerd is bitgebruik straf. Druk op het halster is straf. Sporen en zweep zijn natuurlijk straf. "Niet doen!" roepen is straf.
Ik ben benieuwd hoe de mensen die nu zeggen zelden te hoeven straffen, straf definieren?
Vr. grt,
Karen
Dat is geen straf, dat is een hulp. Bitgebruik is een hulp of je moet hard zagen o.i.d. spoor gebruik zie ik als hulp én als consequentie als ze niet op been reageren, dus als corrigeren. Met zweep begrenzen is een hulp.. Met zweep slaan is straf.
Hannah_Menno schreef:Ik hoef mijn paard niet erg vaak te straffen. Vaak negeer ik het 'slechte' gedrag en beloon het goede gedrag. Als ik eens rijd met de neckrope en meneer luisterd niet naar de hulp geef ik een klein zacht tikje. En dat is geen straf maar meer een hulp van 'Hee, komop! Opletten.'
jarrah schreef:En wat ik me ook afvraag aan mensen die zo hard tegen het straffen zijn... paarden straffen elkaar ook, of met een uitslaand voorbeen, een flinke brul, een knauw of een schop... Dat heeft met de grenzen van het hoger-in-rang staande paard te maken... Hoe kijken jullie daar dan tegenaan?
Dani_ schreef:Gewoon simpel: wij zijn geen paarden. Wat soortgenoten onder elkaar doen, moeten zij weten. Maar wij zijn andere wezens die ook een manier willen vinden om met paarden om te gaan. Imo bereik je dat niet door te proberen een paard na te doen. Een paard trapt daar echt niet in, hoor.
WinBinChes schreef:Karen, wat je nu allemaal schrijft, is bij mij niet meer dan logisch. Maar ik heb dan al wat leesuurtjes erop zitten wat betreft de Psysche van dieren en het bijzonder paarden
Dani_ schreef:jarrah schreef:En wat ik me ook afvraag aan mensen die zo hard tegen het straffen zijn... paarden straffen elkaar ook, of met een uitslaand voorbeen, een flinke brul, een knauw of een schop... Dat heeft met de grenzen van het hoger-in-rang staande paard te maken... Hoe kijken jullie daar dan tegenaan?
Gewoon simpel: wij zijn geen paarden. Wat soortgenoten onder elkaar doen, moeten zij weten. Maar wij zijn andere wezens die ook een manier willen vinden om met paarden om te gaan. Imo bereik je dat niet door te proberen een paard na te doen. Een paard trapt daar echt niet in, hoor.
Ayasha schreef:Het is niet omdat je geen turk bent, dat je geen turks kan leren. Het schoppen naar elkaar maakt deel uit van hun taal. Als goed mens leer je paarden hun taal, gebruik maken van druk toevoegen en weg laten is daar 1 van.
jarrah schreef:Ik vraag me ook af bij mensen die zeggen nooit te straffen; hoe hou jij het volledige leiderschap bij je? Daar ben ik wel benieuwd naar. IMO is het vereist dat je als ruiter/begeleider de leiding hebt omdat er anders levensgevaarlijke situaties ontstaan.