Depressief paard gekocht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Basbokito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 21:18

Hallo

Vandaag zijn we bij een theorie clinic rechtrichten geweest.
wondermiddelen bestaan er niet en ik geloof ook niet dat rechtrichten een wonder middel is.

Wat ik wel geloof. Is dat veel van het gedrag van tamara onder het zadel komt door verkeerd spiergebruik.
Ook het onbesuisde wat ze heeft.

Nu ga ik maandag beginnen mat de eerste fase van het rechtrichten en dat opbouwen.

ik denk dat als ik haar help haar rugspieren te trainen. Dat zij goed leert onder treden.
Dat ze haar achter hand goed leert gebruiken.
Dat ze rond gaat en behoorlijk door de korte zijde kan gaan. Dat ze mooi rond komt tijdens het longeren.

Dat het een bijdrage zal leveren aan haar geestelijk en lichamelijke gesteldheid.
als ik eerlijk ben heb ik een beetje de hoop hier op gevestigd.

Het is een hulpmiddel en ik hoop dat het een positieve bijdrage is aan haar paard zijn.

Het fijne was ook dat ik vragen kon stellen.

Over dominantie. Hoe dingen aanpakken als er sprake is van protest.

Wat ik nu aan grondwerk ga doen is bezig met recht richten.

Mijn droom is om klassieke dressuur te kunnen doen met Tamara. :z
haar te kunnen bereiden met hele fijne hulpen.
Ik heb 21 jaar de tijd dus wie weet.

Basbokito

Daphaan

Re: Depresief paard gekocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:10

Door laten rijden is misschien wel een goed idee. Bedenk wel: zeker weten over je bevindingen doe je nooit. Misschien heeft ze het niet geleerd, misschien heeft ze het anders aangeleerd.
Wees erop alert wie je erop zet, want iemand die paarden fokt, hoeft niet perse een goede ruiter te zijn. Kijk hoe hij rijdt, ga niet op de verhalen af. iedereen vind zichzelf paardvriendelijk en ervaren.
:) succes ermee

Basbokito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 16:22

Hallo Daphaan

Ik had mijn post weg gehaald sorry.
Maar ik zal hem opnieuw plaatsen

Ik heb het idee dat Tamara alleen zadelmak is gemaakt.
Dat zij de beenhulpen en ander hulpen nauwelijks kent.

Wij gaan vanavond met iemand praten die de jonge paarden van de manage eigenaar beleerd en doorrijd.
De stalmanager rade hem ons aan. De stal manager houd er niet van als mensen niet goed voor hun paard zorgen en spreekt hun daar duidelijk op aan.
Hij is echt een paardeman.

De manage eigenaar fokt paarden.
Hij heeft iemand die zijn paarden beleerd en doorijdt.
Wij zullen bij ieder training aanwezig zijn.
Niet omdat we hem niet zullen vertrouwen als we met hem in zee gaan vertrouwen we hem. Maar ook te kijken wat ze wel of niet kent en hoe hij het haar leert en wat zijn methodiek is.
Zodat wij op zelfde lijn verder zullen gaan.

Niemand kruipt zomaar op Tamara en kan zijn gang gaan.
De zorg en de omgang met Tamara is onze verantwoordelijkheid.
Wij bepalen hoe er met Tamar omgegaan wordt.
Zaken mogen best gecorrigeerd worden. Alleen op een door ons verwantwoorde wijze.
Laat daar geen misverstanden over bestaan.
Niemand rost mijn paard af.

Wij zijn niet in staat haar te beleren en door te rijden.
Als dit goed en evrantwoord gebeurd weet ik zeker dat wij een heel fijn lief rijpaard hebben.

Basbokito

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:40

Een vriendin van mij heeft ook een paard met Hamar als vader. Herken haar wel een beetje in de omschrijving van jou paard.

Fijn dat je op zo'n manier met je paard om wilt gaan, met respect voor het dier. zouden veel mensen een voorbeeld aan kunnen nemen.

Basbokito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 22:55

Hallo

Gezien het welzijn van Tamara wil ik toch wat meer openheid van zaken geven.

Tamara is gekocht bij een paarden handelaar te Oostwold in Groningen.

Hij heeft Tamara 6 maanden gehad de eerste twee maanden was er volgens zijn zeggen niets met Tamara te beginnen. Zij miste haar oude baasje en haar moeder enz.
Dus in 4 maanden tijd is Tamara beleerd en doorgereden. Onder doorgereden versta ik dan stap galop en draf geleerd en voltes rijden. De stemhulpen heb ik haar geleerd.
Tamara stond stil in de bochten en werd dan door een ander persoon door de bak gejaagd met een longeerzweep.

Zoals jullie in eerder post kunnen lezen had ik het vermoeden dat Tamara rug problemen zou hebben.
waarom zo laat zie de posten over vorige manage.

Nu is onze dierenarts bij haar geweest en dit zijn haar bevindingen.

Haar mond

Zij is nog nooit bij een tandarts geweest.
Zij had behoorlijke haken die haar slijmvliezen beschadigd hebben. Dit heeft ze ons laten zien doormiddel van een camera waarmee ze in haar mond kon kijken.

Tamara had een wolfstand die ruim voor haar eerste kiezen zat. Waar het bit dus tegen aan kwam. Deze wolfstand had ook zwarte plekken.

De ergste haken zijn weg geveild en de wolftand is getrokken.

Ze is wel gesedeerd.

Zij mag du nu 10 dagen niets in haar mond hebben tot haar mond genezen is.

Haar rug
De dierenarts is ook chiropractiker. Zij heeft voordat ze de mond van Tamara ging doen haar rug bevoelt en kwam op een plek en zij ging met haar achter hand om hoog.
Daarbij staan ook haar bekken scheef.

Toen ze klaar was met de tanden van Tamara voelde ze haar rug maar Tamara was nog te veel gesedeerd nog waardoor zij geen reacties kreeg.

Hoeven
Ook haar hoeven waren in een dusdanige conditie dat er in de 2 mnd dat wij haar hebben al 3x een hoefsmid bij is geweest om de stand langzaam te corrigeren, helemaal zullen ze waarschijnlijk nooit goed komen maar last zal ze er in ieder geval niet meer van hebben

Conclusie:

Rugblessure of kwetsuur. Scheven bekken.

Wolfstand is niet gemeld in keuringsrapport.

Deze handelaar te Oostwold heeft een paard verkocht als gezinspaard wat absoluut geen gezinspaard was.

Hij wilde het paard terug nemen en wij konden het paard terug brengen en kregen het volledige aankoop bedrag terug. Hij wilde haar niet zelf op komen halen ook niet tegen een vergoeding.
Alleen mensen binnen het gezin waren gehecht aan het paard liefde op het eerste gezicht. En wilden het paard niet terug brengen naar een handelaar waarvan wij het vermoeden hebben dat hij niet al te netjes met het paard is omgegaan.

Ook wil ik mensen waarschuwen.

A. Sla de raad die men hier op bokt geeft ten aanzien van de aanschaf van een paard niet in de wint.

B.Wij hebben geen eigen dierenarts genomen voor de aankoop keuring.

C. Wij waren niet aanwezig bij de aankoop keuring.

D. Wij zijn gevallen voor de mooie praatjes van deze handelaar.

Ik geef geen waarde oordeel over deze handelaar. Dat oordeel mag je voor jezelf vellen.

Basbokito

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 01:19

Dat de wolfstandjes niet vermeld stonden is niet zo gek en mijns inziens niet bezwaarlijk. Als er geen tandarts is bijgeweest (wat ik ook nooit deed bij mijn paarden totdat ik eens bij een tandartsvisite was en meekeek) weet je immers ook niet dat er een wolfstand zit?

Ik zou zeggen; laat die vent voor wat ie is, laat het verleden rusten en richt je gewoon op de toekomst.

Is het een idee om er een ostheopaat / fysio bij te halen?
Misschien wel zo handig, om alles op te lossen voordat je haar verder laat doorrijden, om lichamelijke klachten uit te sluiten.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 14:27

opisop_shop schreef:
Dat de wolfstandjes niet vermeld stonden is niet zo gek en mijns inziens niet bezwaarlijk. Als er geen tandarts is bijgeweest (wat ik ook nooit deed bij mijn paarden totdat ik eens bij een tandartsvisite was en meekeek) weet je immers ook niet dat er een wolfstand zit?

Ik zou zeggen; laat die vent voor wat ie is, laat het verleden rusten en richt je gewoon op de toekomst.

Misschien wel zo handig, om alles op te lossen voordat je haar verder laat doorrijden, om lichamelijke klachten uit te sluiten.

mee eens :)

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 15:13

Daphaan schreef:
opisop_shop schreef:

mee eens :)

volgens mij staat er al dat de Chiropraktiker erbij is geweest... oftewel een Chiropractor in het nederlands

Basbokito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 20:20

Hallo

Er gebeurd niets met Tamar voordat wij weten dat ze fysiek 100% in orde is.
Onze dierenarts is chiropraktiker.
Alles wat zij zal adviezeren zullen wij laten doen en behandelen.

Wat betrefd de handelaar uit Oostwold.
Vond ik gezien de klachten van Tamara en hetgeen er gebeurd is nodig om dit te vfermelden op bokt.
Verder ondernemen wij geen stappen. omdat het een getouwtrek wordt juridisch gezien.
Dit soort mensen is niet te bestijden.
Alleen is het mij er om te doen geweest om mensen die mischien op dit topic komen en een paard te willen kopen.
Let beter op als dat wioj gedaan hebben.
Geloof en vertrouw niet op de mooie praatjes van handelaren.

Tamara kost ons genoeg energie om alles op de rails te krijgen.

Basbokito

geerke

Re: Depressief paard gekocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 20:38

het zou best eens kunnen dat ze verkeert is ingereden...ik heb op het moment ook met z'on paard te doen,en het is ook nog een echte merrie.

Wat ik doe is longeren,om de souplesse en goed ruggebruik weer terug te winnen.

Toen we(de eigenaresse en ik),begin december,begonnen liep ze heel kort en hield haar rug compleet vast.

Het is nu al veel beter....vanavond zelfs zowaar drie rondjes een ontspannen draf,met goed ruggebruik ,naar beneden knabbelend....met de bijzet elastiek helemaal slap,ze deed het echt zelf!

Longeren is heel goed....heeft jouw paard veel last van hengstigheid?
Daarvan kunnen ze ook gespannen en rennerig en stijf in beweging zijn....

Longeer je weleens?
Kun je het misschien eens filmen?
Misschien lijkt het wel op het 'probleem' waar ik op het moment mee te maken heb...

De merrie waar ik het over heb is een anglo-arabier van 6 jaar...twee jaar geleden verkocht en sinds december weer teruggekocht...er zou niets met het paard te beginnen zijn,zou steigeren zodra er gewicht op de rug kwam.
We hebben er al opgereden,een onstpannen stap en zelfs een ontspannen draf onder de man....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 20:54

Citaat:
Ook wil ik mensen waarschuwen.

A. Sla de raad die men hier op bokt geeft ten aanzien van de aanschaf van een paard niet in de wint.

B.Wij hebben geen eigen dierenarts genomen voor de aankoop keuring.

C. Wij waren niet aanwezig bij de aankoop keuring.

D. Wij zijn gevallen voor de mooie praatjes van deze handelaar.

Ik heb hier op punt B en C een aanmerking.
In het algemeen is de kopende partij niet aanwezig bij een aankoopkeuring. Dat de kopende partij een eigen dierenarts kiest is dan weer wel heel normaal. Dat is meestal een DA die geen van de partijen en/ of het paard kent, en de keuring zal dus volkomen neutraal gebeuren. Eigen risico als je dit niet doet. Zelfde geld voor de rug en het gebit van het paard. Dit is ook iets wat je zelf nog vrij makkelijk kan na-controleren (wat ik persoonlijk altijd standaard doe als ik alleen al op een onbekend paard wil gaan rijden).

Punt D, natuurlijk verteld een handelaar hetgeen wat je wilt horen! Daar is het een handelaar voor! Je kwam er zelf op tijd achter dat het niet klopte wat hij verteld heeft en dit melde je ook optijd. Hij bood aan het paard terug te nemen en jou het volledige aankoop bedrag terug te geven dus hij heeft het netjes geprobeerd op te lossen. Als ik handelaar was zou ik ook niet het paard ophalen, ook niet tegen vergoeding. Jij wilt het paard terug brengen, dat is prima maar als handelaar wil ik daar geen last van hebben. Ik vind dus dat de handelaar een prima aanbod heeft gedaan.

Basbokito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 21:30

Hallo

Het is mij duidelijk dat wij als koper van dit paard veel verkeerd gedaan hebben.

Wij hebben niet aangegeven dat wij een drugstest wilde of hoe dat ook heet.

Dan hadden we zekerheid gehad of het paard wel of niet gesedeeerd is geweest tijdens de aankoop bezoeken.

Wij hebben inderdaad geen onafhankelijke dierenarts in geschakeld heel erg dom.

Wij hadden ons onvoldoende verdiept in het verleden van deze handelaar.

Hij heeft eerst juridische informatie ingewonnen voordat hij ons terug belde met de mededeling het paard terug te nemen. Als er geen juridische gronden waren om het paard terug te nemen zou hij dat nimmer gedaan hebben.

Wij heben wat betrefd de informatie teveel vertrouwen in deze persoon op grond van de informatie die wij hadden.
Dus gingen er ook van uit dat er geen lichamelijke gebreken waren.

Wij zijn nalatig geweest en hadden onvoldoende kennis om een rontgelogisch onderzoek aan te vragen.

Ik had op mijn gevoel moeten vertrouwen dat er een luchtje aan dit paard zat. Dat heb ik niet gedaan en ben gezwicht voor de gevoelens die men had voor dit paard.

Alleen ze heeft het hopelijk goed bij ons en is tevreden. En een stal is zo gebouwd op het erf voor het huis een hectare land aan het huis is zo gepacht. een shetlander of welspony is vast wel ergens te koop als weide maatje. Dit alles als zij niet meer bereden kan worden.

Basbokito

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 16:41

Ik weet al over welke handelaar je het hebt denk ik.
Ken hem niet persoonlijk , maar op MP staan heel veel advertentie's van hem. Toen ik naar een pony opzoek was klikte ik er 1 van hem aan en dat was volgend de adv. de ideale pony voor mij, toen ik op alle advertenties klikte bleken er wel 10 pony's/paarden van hem te staan en allemaal waren ze even mak en door kinderen te berijden. Vandaar dat ik niet bij de pony ben wezen kijken omdat ik dat erg vreemd vond.
En een wolfstand word (in nederland) ook op gekeurd. Ben namelijk meegeweest met de keuring toen ik intresse had in een pony, die werd ook gecontroleerd op wolfstanden en op zn rug.
Dus bij een simpele keuring word alles wat zichtbaar is gechekt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:47

iedergeval respect voor de wijze hoe jullie je best doen voor dit paard!
Ik hoor zat mensen jaren aanmodderen voordat er eens een tandarts en osteopaat word gebeld!

En je hoeft niet steeds te zeggen dat jullie een fout begaan hebben...als de handelaar jullie een 'familie paard' verkoopt dan is dat niet jullie fout dat dat niet zo blijkt te zijn!

Ik zal later even uitgebreid je PB beantwoorden.

Sommige paarden zijn complex....geslacht/ras/verleden/medische oorzaken/verkeerde training en soms van al deze factoren wat....je bent op de goede weg...je hebt iedergeval de medische factoren al 'opgelost'.
Het begin is er,verkeerd zittende wervels en haken is niet niets...

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:03

Dit moet mij terug denken toen mijn paard op vorige stal stond en ze ander verzorgster had.

De dag ik haar had aangekocht ging ze erop rijden ze wou voor laatse keer springen. Naja ik heb mij kapot gelachen. Mijn paard heb haar tijdens een sprong in de struiken weten te gooien.

Ze was wel slecht verzorgd die tijd en ik denk mijn paard blij was om van der af te zijn want bij mij gedraagt ze zoals een merrie hoort te gedragen.

Basbokito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 20:24

Hallo

Vanmorgen lieten wij Tamara los in de bak. En zij ging heel moeilijk liggen om te rollen.
Ze was bezig en deed later weer een poging en ging toen rollen. en bleef lang rollen.
Wij vonden dit geen goed teken en hebben de dierenarts gebeld.
Zij moest toch op de manage zijn dus ze zou tijd vrij maken voor Tamara en kijken of ze een pijnstiller nodig had.
Ze ging Tamara bevoelen. Drukte op de achterhand en die ging helemaal naar beneden ze werd bijna net zo groot als een pony.
Tamar heeft dus Ichias.
Ze vond het nodig om toch wat te doen voor Tamara om de pijn te verlichten.
Ze is ook chiropractiker dus na veel drukken en masseren.
Ze drukte na afloop op haar achter hand en Tamara beelf gewoon staan.
de rechterkant is minder erg dan de linkerkant.
Wij moeten haar veel laten bewegen stap en draf met bijzet om de rug bol te maken heel weinig draf.
Ook haar voor en na het stappen onder de warmte lamp zetten.
Op stal met een 300 grams deken.

Over 10 dagen verder behandelen.

Basbokito

mf1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:07

Verdiep je eens in de manieren van emiel voest, heel duidelijk voor het paard en kan zo steun zoeken bij jou. verder ook een ontspannen manier van met elkaar omgaan en ik denk dat rust en regelmaat belangrijk zijn.

douglas12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:38

lekkerknuffelen en laten wennen

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 00:44

mf1979 schreef:
Verdiep je eens in de manieren van emiel voest, heel duidelijk voor het paard en kan zo steun zoeken bij jou. verder ook een ontspannen manier van met elkaar omgaan en ik denk dat rust en regelmaat belangrijk zijn.

we hebben al de eerste workshop rechtrichten gedaan bij Marieke Herrebrugh en als het even kan gaan we d'r nog eens naar toe voor vervolg workshops, denk dus dat we al bezig zijn wbt rust, regelmaat en duidelijkheid voor wbt tamara en haar gezondheidsproblemen die we zeker gaan oplossen

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 01:21

Heb even gegoogled want ik had nog nooit van ischias gehoord.
Vervelend dat ze dit heeft, is dus erger dan jullie hadden gedacht begrijp ik?

Basbokito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 10:23

Hallo

Nee het valt 100% mee. Ik was al een tekening aan het maken en de aanvraag opo te stellen voor een verandering van de Garage in een stal en de pacht van het land te bekijken.
Ik dacht dat we er niet meer op zouden kunnen rijden.
Dit blijkt niet het geval te zijn.
Het is goed te behandelen.
Volgens dedierenarts heeft ze het al 3 tot 4 jaar. Ik denk dus dat het door de laatste dekking is gekomen.
Ook gezien de plaatsen waar het zit.
Ik ben heel blij dat we nu weten waarom ze zo was en waarom ze zo gedaan heeft.

Allees is terug te voeren naar fysieke gebreken.

Iedereen die Tamara ziet zegt dat het een lief paard is met lieve ogen.

Als ik heel veel last van me rug heb en schouders ben ik ook niet de vrolijkste. Dan daarbij heel veel pijn in je mond dus alles dubbel wordt ik als mens al niet vrolijk van.

Ik heb veel respect voor Tamara hoe zij met alles is om gegaan.
Voor het zelfde geld veranderd ze heel erg en is ze zelfs gevaarlijk paard te noemen van dit alles is geen spraken.

1 keer flink bokken.
1 keer hoog gestijgerd.

Dit als je zoveel pijn als zij heeft gehad.
Neem ik mijn pet voor af.

mf1979 schreef:

Hallo mf1979

Wij zijn al een paar straten verder hoor.
allemaal hele goede zaken emiel vroest en wie zijt nog meer.
Het paard heeft een behoorlijk medisch probleem en daar help een cursus emiel vroest niet bij.
Tamara zoekt al steun bij ons gezien haar omgang met ons.
Tijdens behandeling die ze heeft gehad de rust en kalmte waarmee zij dat onderging was lofenswaardig. Een kroel en een ai was vaak genoeg om haar gerust te stellen.
In het omgaan met paarden ben ik achter een paar dingen gekomen.

Goed objectief naar je paard kijken.
Trachten in te voelen in je paard.
Luisteren naar je paard zijn signalen.

Dan stel ik me zelf de volgende vragen.

Hoe komt het dat mijn paard zo doet

Wat is de oorzaak van het gedrag van mijn paard.

Een antwoord op deze vragen houd in dat ik het zelf uit moet uitzoeken overpijnzen over wegen invoelen en beleven.

Dan een lijst maken met de eventuele oorzaken en alle oorzaken nalopen en controleren.

Zo doen wij het.

Basbokito

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 21:57

Hoe is het nu met Tamara?

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 23:30

yvonnedv schreef:
Hoe is het nu met Tamara?

Tamara heeft zich prima aangepast is nu onwijs lief, moet nog wel verder opgevoed en doorgereden worden, we konden haar een paar weken niet berijden vanwege een rugblessure en nu kan ze niet bereden worden omdat de zadels geen van alle weer niet meer past dus zadels in de verkoop en zodra deze verkocht zijn kunnen we een barefoot zadel aanschaffen waarvan we hopen dat het niet meer passen van zadels tot het verleden gaat behoren.

ze krijgt binnenkort aan dr voorvoeten nog ijzers ter correctie van d'r beenstand achter is nu in orde gelukkig alleen zullen d'r hoeven nooit echt mooie hoeven worden.