Ons nieuwe paard is zeer agressief!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:07

nikitabanana schreef:
nou gelukkig zijn er mensen die het niet direct opgeven zoals TS ;)
en ze direct naar de slager brengen!!

You just don't get it ;)

Heeft niks te maken met opgeven!
Met het paard is helemaal niks mis, maar gewoon niet in de juiste handen terecht gekomen.

TS kan het paard gewoon niet aan, maar daarvoor hoeft het paard zeker niet naar de slager!
Een deskundig iemand kan daar nog heel veel plezier aan beleven denk ik zo.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:08

KiWiKo schreef:
ik zeik niks af............ ik geef alleen mijn mening op jarenlang paarden moeten corrigeren weer..........

en al die paarden moet je corrigen omdat er een eigenaar niet weet wat diens eigen capaciteiten zijn.............

en ik heb ze ook nog weg gebracht naar de slager omdat de eigenaar dat niet kon.......

wil je dat ook weten , of niet?

Oh ja, jouw jaaaaaaaarenlange ervaring! Dat was het!
Er zijn wel meerdere mensen met jaaaaaaaaaaaaarenlange ervaring maar er zijn toch echt meerdere wegen die naar Rome leiden! :)

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:09

Tamelijk herkenbaar verhaaltje :) Mijn 14-jarige ruin enkele jaren geleden vertoonde ook zulk gedrag.
Nooit mishandeld geweest, volledig goedgekeurd door de DA, enzovoorts...

Beest had gewoon immens veel karakter, onder het zadel nog vrij braaf, maar in omgang koppig en agressief.
Typetje: geef hem een vinger en hij bijt gewoon je arm af tot je schouder.

Ik heb toen ook moeten toegeven dat ik hem niet aan kon. En op die moment had ik ook al zo'n ruim 15j ervaring met paarden. Ja, ook met
de 'moeilijkere' :) Maar gaf ik hem in handen van de staleigenaar (toen al een man van in de 70) was hij poes, maar ook poeslief. Hij wist gewoon
dat ik, als hij doordreef, uiteindelijk opgaf. Ik ben ook geen mietje, maar voor dat peerd stond ik echt niet sterk genoeg in m'n schoenen.

En op zich, ik corrigeerde hem altijd! En dan was hij, als ik geluk had, misschien 2 weken braaf, maar dan begon hij weer van voor af aan.
Was gewoon zijn karakter. Ik heb wel immens veel van hem bijgeleerd moet ik zeggen :)

Dus in feite ga ik ook mee met Kiwiko... Ook al heb je 8j ervaring met inrijden en heel de boel. Voor zo'n paard moet je echt wel uit het juiste hout
gesneden zijn, anders lukt het nooit.

Veel succes verder nog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:10

MamboBeach schreef:
KiWiKo schreef:
ik zeik niks af............ ik geef alleen mijn mening op jarenlang paarden moeten corrigeren weer..........

en al die paarden moet je corrigen omdat er een eigenaar niet weet wat diens eigen capaciteiten zijn.............

en ik heb ze ook nog weg gebracht naar de slager omdat de eigenaar dat niet kon.......

wil je dat ook weten , of niet?

Oh ja, jouw jaaaaaaaarenlange ervaring! Dat was het!
Er zijn wel meerdere mensen met jaaaaaaaaaaaaarenlange ervaring maar er zijn toch echt meerdere wegen die naar Rome leiden! :)

ergens oud zeer mambo??? :D :D

BigOne

cleyto schreef:
bigone schreef:
Als dit dier al vier eigenaren heeft gehad dan is er misschien altijd al een gedragsprobleem geweest, aangezien ze net drie is en net zadelmak, hulde voor de verkopers dat ze dat voor elkaar hebben gekregen en ze zijn, blijkens de berichten eerlijk geweest naar TS, die hier niet meer reageert en dat is jammer, kan me er wel wat bij voorstellen.
Koop je een op het oog super dier en komt er zo'n verhaal achteraan en ja, ze zal niet de eerste en niet de laatste zijn die dit gebeurt en misschien haar/zijn eigen kunnen overschat.
Misschien is er een mogelijkheid om de fokker en eventueel andere eigenaren te achterhalen om zo inzicht te krijgen wanneer ze dit gedrag voor het eerst heeft getoond of dat ze zeer slechte dingen heeft meegemaakt en omdat het een merrie is zou ik i.i.g. haar hormoonspiegel laten nakijken bij de DA, dit zijn relatief goedkope oplossingen en dan kun je altijd nog verder kijken, verder gewoon in het land gooien het komende half jaar, vind dat een dier wat op driejarige leeftijd een aantal keren verhuisd en zadelmak is gemaakt eerst maar eens rust moet hebben.

Ik was wel op school en bezig met mijn paard, dankjewel om mij zo te veroordelen.
Er zijn blijkbaar mensen die uren per dag op bokt kunnen zitten, maar ik ben een paardenliefhebber die liever met m'n paarden bezig is.

Begrijpend lezen werd hier genoemd dus doe dat ook, ik veroordeel niet, zeg netjes misschien en je hebt inmiddels de fokker gesproken dus zo gek was mijn advies niet, ga echter niet je paard al Prinses enz noemen, voorlopig heb je een paard met een giga gedragsstoornis wat misschien door training of medische behandeling wel op te lossen is en ik hoop voor je dat het lukt, maar zet dan geen oogkleppen op door te denken dat je haar wel even op het rechte spoor krijgt want dat zal niet zonder slag of stoot gaan, ga door met het grondwerk,laat haar hormoonspiegel nakijken en gooi haar voor de rest op het land zodat ze paard kan zijn .

Dominique_96

Wat is dat oud zeer toch ? :\

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:12

[quote="russel"]Ik denk dat Tita in dit topic jouw beste raadgeefster is, zij kent het paard.

quote]

Dat denk ik dus niet, want die heeft het af laten weten als het datzelfde paard is.

MamboBeach

Re: Ons nieuwe paard is zeer agressief!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:12

KiWiKo, ik begrijp je niet met oud zeer?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:13

XxFristixX schreef:

moet je aan mambo vragen......... want voor mij was het schijnbaaar niet belangrijk genoeg :)

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:14

MamboBeach schreef:
KiWiKo, ik begrijp je niet met oud zeer?

Ik ook niet.... :)

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:14

MamboBeach schreef:
Dat denk ik dus niet, want die heeft het af laten weten als het datzelfde paard is.

Wat ik heb begrepen kent zij het paard alleen en was het niet haar paard.

En hoe moeilijk is het om te beseffen dat een paard gewoon te hoog gegrepen voor je is!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:15

KiWiKo schreef:
XxFristixX schreef:

moet je aan mambo vragen......... want voor mij was het schijnbaaar niet belangrijk genoeg :)

}:0 Jaja, jij begint erover en nu moet ik het weten? :o?
Doe dit even via PB KiWiKo, dit is erg offtopic!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:16

TS is voor paard gevallen, en wilt er voor gaan.

Ik vind dat een heel erg nobel streven. Zij wilt er alles op alles zetten om dit paard vertrouwen te geven in de mens en te voorkomen dat het paard straks inderdaad als onhandelbaar van handelstal naar handelstal gesleept wordt.

Ervaring krijgt men ook door te leren en sommige mensen hebben geeneens ervaring nodig om iets te kunnen of te kennen.

Ik vind het heel erg frappant dat door een aantal posts van de TS bepaalde bokkers kunnen zien dat paard een kop erop heeft, iets mis is in haar hoofd etc. Ze kennen het hele paard niet, nog nooit gezien! (behalve Tita).

Daarbij, ze kennen TS ook niet! Nog nooit ontmoet!

Als je echt wilt weten waar je het over hebt en echt je oordeel wilt vellen, zou ik zeggen: reis maar af richting TS en spendeer daar een middagje met paard en TS.

Dan pas kan je een (voorlopige) conclusie trekken. En voorlopig staat er in haakjes omdat je OOK na een middagje paard en TS nog steeds niet kent.

begin bij de basis. Hoe leer jij een paard kennen? Hoe leert een paard jou kennen?
Ik zou het een jaar de tijd geven om aan elkaar te wennen en om haar problemen en jouw problemen op te lossen met professionele hulp!! Kost klauwen vol met geld maar als je voor dit dier wilt gaan moet je er wel wat voor over hebben.

Na een jaar kan je iig zeggen dat je het geprobeerd hebt als het niet lukt. En als het dan niet lukt, dan gaat het ook never nooit niet meer lukken. Dan is het gewoon niet te doen. En is het erg jammer maar helaas de realiteit dat dit niet zo had moeten zijn...

Op vorige stal heeft iemand na een jaar lang de moed erin gehouden te hebben ook haar paard naar de slager moeten brengen. Alle mogelijke oplossingen ten spijt, beestje had toch een kronkel in zijn hersens en was echt echt echt vals.
Laatst bijgewerkt door eekhoornerik op 02-09-09 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

dirtchick

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:17

ieder geval stoppen met voeren van haver, er is je al verteld dat het paard een pittig karakter van zichzelf heeft, door ook nog haver te geven, stijgen de hormoonspiegels en krijg je schommelingen waardoor een paard agressief kan worden. Kijk eens naar voer die olie rijk is, dit geeft een paard wel meer energie maar krijgt geen heet gedrag. Kijk ook naar signalen die je paard afgeeft en negeer agressief gedrag en beloon zijn goede gdrag. succes
Laatst bijgewerkt door dirtchick op 02-09-09 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:18

Nou dat denk ik dus wel, die kan het gedrag beter beoordelen dan alle andere posters.

Heel romantisch als die grondwerktips, maar sommige paarden zijn gewoon niet geschikt voor sommige ruiters en eigenaren en dat snappen sommige kopers niet. Die zien alleen maar :P en denken, "dat komt wel goed". Heel gevaarlijk, helaas.

Hoor steeds vaker van ongelukken met paarden, vraag mij af of de overmoedige ruiters niet steeds groter in getal worden, immers het paard is steeds makkelijker te betalen voor een ieder. Dan krijg je "goedkope" paarden met veel potentie, dan snap je toch eigenlijk wel dat het niet zo makkelijk is??

Heb een pracht Lusi gezien, nou die spaarpot moet nog groeien, dat is 3 keer dit bedrag en dan verwacht ik wel een eerlijk en betrouwbaar paard, maar als die beauty voor 4000 te koop staat, krab ik achter mijn oren. En dat is wat Tita ook duidelijk probeert te maken, zij heeft het paard gezien.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:21

russel schreef:
Nou dat denk ik dus wel, die kan het gedrag beter beoordelen dan alle andere posters.

Heel romantisch als die grondwerktips, maar sommige paarden zijn gewoon niet geschikt voor sommige ruiters en eigenaren en dat snappen sommige kopers niet. Die zien alleen maar :P en denken, "dat komt wel goed". Heel gevaarlijk, helaas.

Hoor steeds vaker van ongelukken met paarden, vraag mij af of de overmoedige ruiters niet steeds groter in getal worden, immers het paard is steeds makkelijker te betalen voor een ieder. Dan krijg je "goedkope" paarden met veel potentie, dan snap je toch eigenlijk wel dat het niet zo makkelijk is??

Heb een pracht Lusi gezien, nou die spaarpot moet nog groeien, dat is 3 keer dit bedrag en dan verwacht ik wel een eerlijk en betrouwbaar paard, maar als die beauty voor 4000 te koop staat, krab ik achter mijn oren. En dat is wat Tita ook duidelijk probeert te maken, zij heeft het paard gezien.

Tita weet misschien over welk paard het gaat maar dan heeft ze toch nog niet alle kennis over het paard? Ze wilde haar daarom ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:22

Ze heeft het paard toch gezien? Ze heeft toch ook gezien toen TS reed? Waarom zou zij geen beoordeling kunnen maken?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:24

Oh en dan heb je alle kennis over het paard? Moet niet gekker worden... En daarbij komend, het is toch helemaal niet zeker dat het om hetzelfde paard gaat.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:25

laetitia schreef:
Ervaring krijgt men ook door te leren en sommige mensen hebben geeneens ervaring nodig om iets te kunnen of te kennen.

Oh sorry _O-

En Russel heeft ook gelijk.
Vandaag de dag schijnt iedereen maar alle kennis in huis te hebben en kopen dan de "goedkopere" paarden op die bloedmooi zijn om te zien, want het lukt hun ook wel om die naar hun hand te zetten. Helaas is dat niet zo en tegenwoordig gaat het zo vaak mis :(:)

Ilzas

Ik kan er naast zitten, maar ik begreep dat Tita dit paard gedurende een periode van een week of zeven meerdere malen gezien en gereden heeft omdat ze overwoog haar te kopen, wat ze na lang nadenken niet gedaan heeft.
Laatst bijgewerkt door Ilzas op 02-09-09 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90

laetitia schreef:
TS is voor paard gevallen, en wilt er voor gaan.

Ik vind dat een heel erg nobel streven. Zij wilt er alles op alles zetten om dit paard vertrouwen te geven in de mens en te voorkomen dat het paard straks inderdaad als onhandelbaar van handelstal naar handelstal gesleept wordt.

Ik vind het heel erg frappant dat door een aantal posts van de TS bepaalde bokkers kunnen zien dat paard een kop erop heeft, iets mis is in haar hoofd etc. Ze kennen het hele paard niet, nog nooit gezien! (behalve Tita).

Daarbij, ze kennen TS ook niet! Nog nooit ontmoet!

Als je echt wilt weten waar je het over hebt en echt je oordeel wilt vellen, zou ik zeggen: reis maar af richting TS en spendeer daar een middagje met paard en TS.

Dan pas kan je een (voorlopige) conclusie trekken. En voorlopig staat er in haakjes omdat je OOK na een middagje paard en TS nog steeds niet kent.

begin bij de basis. Hoe leer jij een paard kennen? Hoe leert een paard jou kennen?
Ik zou het een jaar de tijd geven om aan elkaar te wennen en om haar problemen en jouw problemen op te lossen met professionele hulp!! Kost klauwen vol met geld maar als je voor dit dier wilt gaan moet je er wel wat voor over hebben.

Na een jaar kan je iig zeggen dat je het geprobeerd hebt als het niet lukt. En als het dan niet lukt, dan gaat het ook never nooit niet meer lukken. Dan is het gewoon niet te doen. En is het erg jammer maar helaas de realiteit dat dit niet zo had moeten zijn...

Op vorige stal heeft iemand na een jaar lang de moed erin gehouden te hebben ook haar paard naar de slager moeten brengen. Alle mogelijke oplossingen ten spijt, beestje had toch een kronkel in zijn hersens en was echt echt echt vals.

Ik ben het met je eens.

Sommige reacties hier vind ik echt over de rooie gaan. Wie van jullie is daadwerkelijk naar de TS geweest? Volgens mij niemand, dus hoe durven jullie zo'n mening neer te zetten dat het paard maar weg moet?

Ts, ik kan jou niet echt tips geven, ik ben hier niet bekend mee. Maar bovenstaande moest er even uit en ik wil je veel sterkte wensen. Zoek goede hulp erbij en hopelijk knallen jullie over een paar jaar de sterren van de hemel.

[edit] Typo

[edit2] Nog een bijschrift. Maar wees daarbij wel eerlijk tegenover je zelf en het paard. Als het over enkele maanden/jaar nog niet gaat dan is het verstandig om enkele dingen af te gaan vragen.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 02-09-09 21:27, in het totaal 2 keer bewerkt

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:26

wat een gezeur zeg :P

Ik heb een merrie gekocht hahaha niet normaal. eerst paar dagen super daarna rende ze achter je aan in de wei schopte ze gericht en tijdens het aansingelen zette ze je tegen de muur aan en trapte op je los :D schatje he, Gewoon vertrouwen winnen de 1e paar maanden ben ik heel bang gaan rennen met een fries achter me aan, in stal draaide ze net zolang achter me aan tot ik de stal uitvluchte. Tijdens het longeren nam ze duikvluchten richting mij.. nu kan ik haar gewoon pakken en kan ik haar rijden en is ze mijn beste maatje qua paarden.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:29

Dancie schreef:
wat een gezeur zeg :P

Ik heb een merrie gekocht hahaha niet normaal. eerst paar dagen super daarna rende ze achter je aan in de wei schopte ze gericht en tijdens het aansingelen zette ze je tegen de muur aan en trapte op je los :D schatje he, Gewoon vertrouwen winnen de 1e paar maanden ben ik heel bang gaan rennen met een fries achter me aan, in stal draaide ze net zolang achter me aan tot ik de stal uitvluchte. Tijdens het longeren nam ze duikvluchten richting mij.. nu kan ik haar gewoon pakken en kan ik haar rijden en is ze mijn beste maatje qua paarden.

Oh ja, hier heeft iemand wat aan :roll:

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:29

gewoon vertrouwen winnen het paard zal wel wat meegemaakt hebben he. Geen opvoeding of altijd over iedereen heengelopen hebben.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:30

@Dancie: nou ja, prima toch, als jij er zin in hebt. Ieder zijn feest. TS zegt echter zelf in haar openingspost al dat ze van de merrie af wil...