Scheer jij je paard z'n oren uit ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Scheer jij je paard z'n oren uit?

Ja, dat vind ik mooi.
110 (22%)
Nee, ik vind het niet mooi.
8 (1%)
Nee, ik knip alleen de ergste pluizen eraf.
258 (52%)
Nee, ik doe er helemaal niks aan.
111 (22%)

Totaal aantal stemmen: 487

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 18:32

Ik scheer ze niet uit. Net omdat ik niet zeker ben of het al dan niet pijn doet.
Ik knip het wel een beetje bij zodat het niet uit de oortjes komt, maar voor de rest blijf ik er zoveel mogelijk af.

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 18:59

NHevaVD schreef:
jannie86 schreef:
ik heb een deal met mezelf gesloten, neusharen gingen er nooit helemaal af, maar oren ga ik nu iets sparen, doe alleen de buitenkant zeg maar, en de binnenkant, binnenin kom ik niet aan.

Nou da's toch al beter dan sommigen hier! :j Als de tastharen er nog maar zitten, of men dit nu iets korter
maakt oke, dat moet dan maar maar goed dat je dit al doet :D

indd! erg goed!

Captain

Re: Scheer jij je paard z'n oren uit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 19:00

Super Jannie86.
Ik denk dat ik zeker voor je paard mag spreken als ik zeg dat hij daar heel blij mee is! :j :D

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 22:54

miep1979 schreef:
Tastharen laat ik zitten, maar ik maak ze wel iets korter, circa 5 cm. De oorharen laat ik een cm of 2 tot 3 zitten. Gewoon ziet het er iets fraaier uit maar de bescherming is er imo nog wel.
Afgelopen weekend had ik een combi in de ring, waar je echt vlechtjes kon breien met hetgeen dat uit de oren kwam, dat was echt geen gezicht :D

hihihi heb ik ook gezien!!! was idd geen gezicht!!! het wapperde gewoon door de wind

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 23:09

Ik moet helaas op mijn werk ook de paarden 'verminken'.. (lichtelijk overdreven BTW)

Oren helemaal kaal, baard ook weg en tastharen al helemaal. Tja, showpaarden he... Of ik er mee eens ben? Niet echt, ik stoor me er niet zo aan (mijn baas moet mij ook altijd weer aan hgerhinneren als ze het allemaal weer eens te lang vindt).. dus zou het waarschijnlijk niet bij mijn eigen paarden doen. Baard misschien iets bijknippen en hetzelfde met de tastharen.. Niet alles weg, maar ook geen verwilderd paard-look....Oren zou ik waarschijnlijk ook gewoon laten zitten..teveel moeite..

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 23:52

Mijn vorige bijrijdpaard werd altijd het 3e oor (zoals ze dat dan noemde) geknipt. Dus waar het kopstuk van het hoofdstel kwam te liggen, die manen werden helemaal kort geknipt.

Het zag er echt niet uit, vooral als het weer ging groeien.
Echt geen gezicht! Heb je ineens zo'n recht op staande halve pluk die nergens bij hoort...

Maar eigenaresse was dit altijd zo geleerd dat dat zo hoorde dus dan deed ze dat ook braaf.
Idem met de oren, die werden altijd dubbelgevouwen en pieken werden weggeknipt.

Ik heb dit nog nooit met eigen paard gedaan en huidige bijrijdpaard wordt ook niets aan gedaan, behalve de staart.

Mooie lange manen (die korte manen vind ik zelf echt überlelijk), tastharen intact, snorharen compleet en oortjes gewoon zoals ze zijn. Hij wordt er echt niet minder mooi op...

Enige is dat hij in de zomer een prachtige vliegenschimmel-vacht heeft en in de winter is hij een bol wol van wit met grijs en is zijn vacht minder mooi qua kleuren.

twistzanlynx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:52

Ik scheer de oren van me paard wel uit, gewoon helemaal leeg. Ook doe ik de tastharen rond de neus milimeteren. Ik vind het er gewoon netter uitzien.

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 14:24

Ik scheer ze niet uit. Ten eerste vindt mijn merrie dat niet prettig, daar komt nog bij dat ze een vreselijke hekel heeft aan vliegen in haar oren.
Daarom knip ik de ergste pluizen die er uit steken een beetje af, dan komen de vliegen ook niet in haar oor :) .

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 16:46

twistzanlynx schreef:
Ik scheer de oren van me paard wel uit, gewoon helemaal leeg. Ook doe ik de tastharen rond de neus milimeteren. Ik vind het er gewoon netter uitzien.

Écht abnormaal dat mensen dit doen omdat ZIJ het er netter uit vinden zien :n

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:25

NHevaVD schreef:
twistzanlynx schreef:

inderdaad...misschien te veel met my little pony's gespeeld?
Voor sommige mensen is een paard denk ik meer een mode-accessoire dan gewoon een dier.
Maar kan best dat ze bij hun vriend ook alle neusharen uitscheren, beenharen wegharsen en armharen wegschroeien, omdat dat nu eenmaal netter staat _O-

Annatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:31

Ik vind het ook echt niet goed als mensen de oren van hun paard helemaal scheren, die haren binnen in de oren van een paard hebben een functie!
Als je aan de buiten kan wat uitstekende haren weg haalt oke, maar niet binnen in!!!

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:34

Ik scheer ze niet uit, ik denk ook niet dat mijn paard dat leuk zou vinden.
Ik knip enkel de plukjes af die eruit steken en dat vindt hij al erg om te laten doen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:32

Om even met een heel simpele vraag te komen: "Volgens jullie worden dus alle paarden van topruiters ook mishandeld? Hun geven toch altijd het goede voorbeeld volgens de DB, kijk maar naar anky en bonfire in hun promo." Sorry, ik vindt dit wel heel erg ver gaan deze discussie en krijg zo langzaam aan het idee dat deze alleen geopend is om te kunnen rellen. Laat iedereen zelf beslissen wat ze doen, wel of niet scheren. Ik scheer dus alleen de uitstekende haren weg en verder in de winter mijn hele paard en waarom? Puur en alleen vanwege de hoeveelheid zweet die er af komt en ik hem niet droog krijg. Wat meot ik dan doen ook mijn paard niet scheren, met het risico op oververhitting omdat ie veelste veel zweet? Jah dat is ook mogelijk in de winter.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:54

daffie1986 schreef:
Om even met een heel simpele vraag te komen: "Volgens jullie worden dus alle paarden van topruiters ook mishandeld? Hun geven toch altijd het goede voorbeeld volgens de DB, kijk maar naar anky en bonfire in hun promo." Sorry, ik vindt dit wel heel erg ver gaan deze discussie en krijg zo langzaam aan het idee dat deze alleen geopend is om te kunnen rellen. Laat iedereen zelf beslissen wat ze doen, wel of niet scheren. Ik scheer dus alleen de uitstekende haren weg en verder in de winter mijn hele paard en waarom? Puur en alleen vanwege de hoeveelheid zweet die er af komt en ik hem niet droog krijg. Wat meot ik dan doen ook mijn paard niet scheren, met het risico op oververhitting omdat ie veelste veel zweet? Jah dat is ook mogelijk in de winter.

Ten eerste; topruiters geven ZEKER niet altijd het goede voorbeeld :n Écht niet.
Naarnaast hoef je niet bang te zijn op oververhitting, ik weet niet hoe bloedenshard jij je paarden dan laat lopen
maar normaliter kan een paard prima zélf alles regelen! Daarnaast gaat het hier vooral om oren/tastharen weghalen
en dát is gewoon niet acceptabel :n Een dier hoort te behouden wat hem toekomt en omdat wij het eraf halen hoeft
het nog niet perse een norm te worden! :n En 'ze hebben er geen last van hoor' wat vele hier zeggen is klikklare onzin;
zie jij een belg zonder staart creperen? Nee. Een paard zonder tastharen etc? Nee. Waarom niet? Tsja, da's al dik 10x
uitgelegd hier in dit topic :j

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:26

daffie1986 schreef:

DB.. laat me niet lachen! :=
Nee, daar heb ik 't wel een beetje mee gehad. Topruiters die 't goede voorbeeld geven? Daarom zijn er ook zoveel wannabee-Anky's die hun paard in de krul trekken omdat Anky's paarden ook zo lopen! :n
Nee, een goed voorbeeld geven doet niet IEDERE topsporter, dat slaat helemaal nergens op.

Edit; typfout! :o
Laatst bijgewerkt door Captain op 03-09-09 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:31

laetitia schreef:
Mijn vorige bijrijdpaard werd altijd het 3e oor (zoals ze dat dan noemde) geknipt. Dus waar het kopstuk van het hoofdstel kwam te liggen, die manen werden helemaal kort geknipt.

Het zag er echt niet uit, vooral als het weer ging groeien.
Echt geen gezicht! Heb je ineens zo'n recht op staande halve pluk die nergens bij hoort...

Maar eigenaresse was dit altijd zo geleerd dat dat zo hoorde dus dan deed ze dat ook braaf.
Idem met de oren, die werden altijd dubbelgevouwen en pieken werden weggeknipt.

Ik heb dit nog nooit met eigen paard gedaan en huidige bijrijdpaard wordt ook niets aan gedaan, behalve de staart.

Mooie lange manen (die korte manen vind ik zelf echt überlelijk), tastharen intact, snorharen compleet en oortjes gewoon zoals ze zijn. Hij wordt er echt niet minder mooi op...

Enige is dat hij in de zomer een prachtige vliegenschimmel-vacht heeft en in de winter is hij een bol wol van wit met grijs en is zijn vacht minder mooi qua kleuren.

ik knip dat haar zelf ook bij mn paard hoor klein stukje bij het kopstuk, veel makkelijker en valt niet eens echt op

plinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:32

ik knip / scheer alleen de pluizen er uit .
oortje toe en alles wat er uit steekt er af

gwnashleyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:53

ik doe er niks aan eigenlijk :o
vind de plukjes die eruit steken wel schattig,,HAHA!en het is beter dat je het laat zitten
en zodra er een schaar in de buurt van haar oren komt om de plukjes te knippen word ze al gek :+

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 16:30

Als ik op wedstrijd ga dan scheer ik de oren wel uit, maar dit komt niet zo vaak voor dus na een week of 2 zitten er al weer haartjes in :=

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 16:47

NHevaVD schreef:
daffie1986 schreef:

Ten eerste; topruiters geven ZEKER niet altijd het goede voorbeeld :n Écht niet.
Naarnaast hoef je niet bang te zijn op oververhitting, ik weet niet hoe bloedenshard jij je paarden dan laat lopen
maar normaliter kan een paard prima zélf alles regelen! Daarnaast gaat het hier vooral om oren/tastharen weghalen
en dát is gewoon niet acceptabel :n Een dier hoort te behouden wat hem toekomt en omdat wij het eraf halen hoeft
het nog niet perse een norm te worden! :n En 'ze hebben er geen last van hoor' wat vele hier zeggen is klikklare onzin;
zie jij een belg zonder staart creperen? Nee. Een paard zonder tastharen etc? Nee. Waarom niet? Tsja, da's al dik 10x
uitgelegd hier in dit topic :j

Indd, en ik heb dit topic zeker niet geopend om te rellen, maar gewoon puur erachter te komen of er mensen zijn die wel weten waarvoor het haar dient, of mensen die nu scheren en die proberen uit te leggen dat t dus helemaal niet zo goed is als ze denken dat t is. En wij hebben niks gezegd over top ruiters die hen paarden mishandelen, staat niks over. Dus hoe je zo snel dat kan concluderen vind ik erg apart ;) En wij laten ook iedereen zelf beslissen wat ze doen, alleen probeer ik en nog een aantal jullie wat bij te brengen. Sommige willen het gewoon niet snappen en met die mensen ga ik niet eens in discussie. Die weten gewoon totaal níét hoe een paard in elkaar zit. En helaas zijn er héél veel mensen die totaal niet weten wat voor soort dier een paard eigenlijk is en waar alles voor dient bij een paard. En het ging in dit topic niet over de haren over het hele lichaam scheren, maar de tastharen en oorharen. Dus hoe je daar dan weer bij komt is ook een raadsel. Misschien eerst eens het topic doorlezen en dan oordelen ?..............

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 17:48

misschien moet niet iedereen meteen voor weet ik veel uitgemaakt worden als hij/zij verteld dat je oren scheert enzo

_BLOEMPOTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 17:49

In de winter laten we álles zitten -baard, oren, sokken etc :D -
In de zomer worden de benen geschoren, de baard eraf gehaald en de plukjes aan de buitenkant van de oren geknipt. Voor de rest laten we het lekker zitten :)

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 18:39

NHevaVD schreef:
twistzanlynx schreef:

Moet ze toch echt zelf weten hoor...

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 18:46

Tuurlijk moeten ze dat zelf weten maar mensen weten blijkbaar nieteens waar die haren voor dienen anders zou de helft 't niet eens doen!

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 18:47

Citaat:
Moet ze toch echt zelf weten hoor...

Uhm, ik kan nergens nalezen dat ik heb gezegd dat ze dat niet mochten := Jammer dat mensen zo oppervlakkig doen over
het feit dat uiterlijk telt. Die dingen zitten er, NOGMAALS, niet voor niets aan en dus ik het gewoon beter/verstandig/noodzakelijk
dat dit er blijft zitten. Wat aan een paard hoort is datgene wat hem ook met recht toekomt :j Tsja, een paard kan niet zeggen; NIET
DOEN, ik heb het haar nodig in mijn oren! Nee, een paard kan alleen maar luisteren anders kan 'ie misschien ook nog wel een tik hier
en daar verwachten..... :n