Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
NHevaVD schreef:jannie86 schreef:ik heb een deal met mezelf gesloten, neusharen gingen er nooit helemaal af, maar oren ga ik nu iets sparen, doe alleen de buitenkant zeg maar, en de binnenkant, binnenin kom ik niet aan.
Nou da's toch al beter dan sommigen hier!Als de tastharen er nog maar zitten, of men dit nu iets korter
maakt oke, dat moet dan maar maar goed dat je dit al doet
miep1979 schreef:Tastharen laat ik zitten, maar ik maak ze wel iets korter, circa 5 cm. De oorharen laat ik een cm of 2 tot 3 zitten. Gewoon ziet het er iets fraaier uit maar de bescherming is er imo nog wel.
Afgelopen weekend had ik een combi in de ring, waar je echt vlechtjes kon breien met hetgeen dat uit de oren kwam, dat was echt geen gezicht

NHevaVD schreef:twistzanlynx schreef:Ik scheer de oren van me paard wel uit, gewoon helemaal leeg. Ook doe ik de tastharen rond de neus milimeteren. Ik vind het er gewoon netter uitzien.
Écht abnormaal dat mensen dit doen omdat ZIJ het er netter uit vinden zien

daffie1986 schreef:Om even met een heel simpele vraag te komen: "Volgens jullie worden dus alle paarden van topruiters ook mishandeld? Hun geven toch altijd het goede voorbeeld volgens de DB, kijk maar naar anky en bonfire in hun promo." Sorry, ik vindt dit wel heel erg ver gaan deze discussie en krijg zo langzaam aan het idee dat deze alleen geopend is om te kunnen rellen. Laat iedereen zelf beslissen wat ze doen, wel of niet scheren. Ik scheer dus alleen de uitstekende haren weg en verder in de winter mijn hele paard en waarom? Puur en alleen vanwege de hoeveelheid zweet die er af komt en ik hem niet droog krijg. Wat meot ik dan doen ook mijn paard niet scheren, met het risico op oververhitting omdat ie veelste veel zweet? Jah dat is ook mogelijk in de winter.
Écht niet.
Een dier hoort te behouden wat hem toekomt en omdat wij het eraf halen hoeft
En 'ze hebben er geen last van hoor' wat vele hier zeggen is klikklare onzin;
daffie1986 schreef:Om even met een heel simpele vraag te komen: "Volgens jullie worden dus alle paarden van topruiters ook mishandeld? Hun geven toch altijd het goede voorbeeld volgens de DB, kijk maar naar anky en bonfire in hun promo." Sorry, ik vindt dit wel heel erg ver gaan deze discussie en krijg zo langzaam aan het idee dat deze alleen geopend is om te kunnen rellen. Laat iedereen zelf beslissen wat ze doen, wel of niet scheren. Ik scheer dus alleen de uitstekende haren weg en verder in de winter mijn hele paard en waarom? Puur en alleen vanwege de hoeveelheid zweet die er af komt en ik hem niet droog krijg. Wat meot ik dan doen ook mijn paard niet scheren, met het risico op oververhitting omdat ie veelste veel zweet? Jah dat is ook mogelijk in de winter.

laetitia schreef:Mijn vorige bijrijdpaard werd altijd het 3e oor (zoals ze dat dan noemde) geknipt. Dus waar het kopstuk van het hoofdstel kwam te liggen, die manen werden helemaal kort geknipt.
Het zag er echt niet uit, vooral als het weer ging groeien.
Echt geen gezicht! Heb je ineens zo'n recht op staande halve pluk die nergens bij hoort...
Maar eigenaresse was dit altijd zo geleerd dat dat zo hoorde dus dan deed ze dat ook braaf.
Idem met de oren, die werden altijd dubbelgevouwen en pieken werden weggeknipt.
Ik heb dit nog nooit met eigen paard gedaan en huidige bijrijdpaard wordt ook niets aan gedaan, behalve de staart.
Mooie lange manen (die korte manen vind ik zelf echt überlelijk), tastharen intact, snorharen compleet en oortjes gewoon zoals ze zijn. Hij wordt er echt niet minder mooi op...
Enige is dat hij in de zomer een prachtige vliegenschimmel-vacht heeft en in de winter is hij een bol wol van wit met grijs en is zijn vacht minder mooi qua kleuren.
NHevaVD schreef:daffie1986 schreef:Om even met een heel simpele vraag te komen: "Volgens jullie worden dus alle paarden van topruiters ook mishandeld? Hun geven toch altijd het goede voorbeeld volgens de DB, kijk maar naar anky en bonfire in hun promo." Sorry, ik vindt dit wel heel erg ver gaan deze discussie en krijg zo langzaam aan het idee dat deze alleen geopend is om te kunnen rellen. Laat iedereen zelf beslissen wat ze doen, wel of niet scheren. Ik scheer dus alleen de uitstekende haren weg en verder in de winter mijn hele paard en waarom? Puur en alleen vanwege de hoeveelheid zweet die er af komt en ik hem niet droog krijg. Wat meot ik dan doen ook mijn paard niet scheren, met het risico op oververhitting omdat ie veelste veel zweet? Jah dat is ook mogelijk in de winter.
Ten eerste; topruiters geven ZEKER niet altijd het goede voorbeeldÉcht niet.
Naarnaast hoef je niet bang te zijn op oververhitting, ik weet niet hoe bloedenshard jij je paarden dan laat lopen
maar normaliter kan een paard prima zélf alles regelen! Daarnaast gaat het hier vooral om oren/tastharen weghalen
en dát is gewoon niet acceptabelEen dier hoort te behouden wat hem toekomt en omdat wij het eraf halen hoeft
het nog niet perse een norm te worden!En 'ze hebben er geen last van hoor' wat vele hier zeggen is klikklare onzin;
zie jij een belg zonder staart creperen? Nee. Een paard zonder tastharen etc? Nee. Waarom niet? Tsja, da's al dik 10x
uitgelegd hier in dit topic
En wij laten ook iedereen zelf beslissen wat ze doen, alleen probeer ik en nog een aantal jullie wat bij te brengen. Sommige willen het gewoon niet snappen en met die mensen ga ik niet eens in discussie. Die weten gewoon totaal níét hoe een paard in elkaar zit. En helaas zijn er héél veel mensen die totaal niet weten wat voor soort dier een paard eigenlijk is en waar alles voor dient bij een paard. En het ging in dit topic niet over de haren over het hele lichaam scheren, maar de tastharen en oorharen. Dus hoe je daar dan weer bij komt is ook een raadsel. Misschien eerst eens het topic doorlezen en dan oordelen ?.............. 
Citaat:Moet ze toch echt zelf weten hoor...
Jammer dat mensen zo oppervlakkig doen over
Tsja, een paard kan niet zeggen; NIET