Wat is er mis met n goede klap op t juiste moment?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Krijgt jou paard wel eens een verdiende klap?

Ja
356 (63%)
Alleen in heel uitzonderlijke situatie's
147 (26%)
Alleen als ik mijn zelf controle verlies
18 (3%)
Nee hoog uit n tikje op de borst
27 (4%)
Nee nooit
17 (3%)

Totaal aantal stemmen: 565

DendroFleur

Re: Wat is er mis met n goede klap op t juiste moment?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 14:20

Ik ben het er niet mee eens dat je een paard niet mag straffen omdat hij op je tenen staat. Ten eerste staan ze dus te dicht op je want tenslotte zijn de meeste voeten geen meter lang. Daarbij stappen ze ook niet zomaar op bijv hun veulen. Ik vind het dus lomp gedrag, waarbij het ene paard het vaker overkomt dan bij een ander. Maar in een groep passen ze ook wel op bijv als ze schrikken niet tegen een hogere aan te vliegen.
Bij het longeren kan je vanalles verzinnen wat wij fout doen, maar het lijkt me duidelijk dat hij je niet moet gaan uitdagen of aanvallen als hij aan het werk moet. Dus gelijk toeslaan, kan natuurlijk door je groot te maken, er opaf te stappen maar een zwiep met de zweep wil ook werken.
Wel moet een correctie snel en kort zijn. Dus niet uit frustratie doorgaan.

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 14:23

bertie schreef:
Dat was nou net een voorbeeld waarbij je vaak ziet dat een paard inderdaad een mep krijgt.
Vanuit het mensenslachtoffer wel begrijpelijk, want het kan echt zeer doen. Maar de mep is voor het paard totaal onbegrijpelijk.
Want als iemand zó dicht bij een paard staat dat dat paard op je voet kan staan, dan kan dat paard je voet niet zien.
Paard stapt dus volledig per ongeluk op je voet. Is zich van geen kwaad bewust, en krijgt (naar zijn idee) 'zomaar' een lel.

Uhm paard in kwestie had me klem tegen de muur gezet. Was verder behoorlijk aan de maat na enkele maanden weideperiode (jachtpaard werd alleen in herfst/winter gebruikt) en zette ook nog eens heel zijn gewicht erop.
Tsja, dan ben ik misschien te laat met mijn voet wegtrekken maar ik heb hem toch echt een flinke knal gegeven om even te laten merken dat ik daar stond en het niet zo fijn vond. Wat had ik anders moeten doen?

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 14:37

bertie schreef:
En tot slot: waarom in vredesnaam zou een paard op je af willen komen? Dan is er toch iets niet in orde met de verstandhouding. Des te meer reden om dáár aan te werken, en niet te gaan slaan.

Onze haf heeft wel wat fratsen tijdens het poetsen maar voor de rest is het een heerlijk dier, kan zo met baby en wieg de weg op, kijkt nergens van op, kent het bokken en steigeren niet, kortom betrouwbaar en bomproof.

MAAR zet 'm niet aan de longe, bokken, op je afstieren, ineens omdraaien enz. Dit was overigens gemeld door vorige eigenaar. Zij lostte het op door het andere paard te longeren, de haf los erbij, liep hij keurig zijn rondjes in alle gangen, de sul!

Wij liepen tegen een probleem aan met de rechtergalop, wilde niet aanspringen of met moeite, vaak overkruisd, advies: probeer aan de longe zonder (tegenwerking van) ruiter. Nou ik heb alle zeilen moeten bijzetten, was blij dat de instructrice op het terrein was en aanwijzingen gaf, ben al geen longeerwonder, sterker nog, heb er een hekel aan. Maar toen hij op mij af kwam bokken heb ik wel de zweep erover gehaald. Daardoor bleef hij in ieder geval uit mijn buurt. Al met al heeft het gevecht 15 min geduurd, zodra hij een heel rondje galop had gedaan, de hemel ingeprezen, wortel erin geduwd en aan de hand uitgestapt. Zweet stond op mijn rug, buiten adem maar wel goed geëindigd.

Hem nooit meer gelongeerd Cool
Maar waarom hij zo uit zijn panty gaat tijdens het longeren, heb geen idee, hij is ook echt boos dan.
Verder is er geen noodzaak om hem te longeren dus laat het zo of denk je dat ik dit wel moet oppakken?

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 14:41

Citaat:
WolinLotte schreef: In de röntgen ruimte was zo'm k*tmuts van een assistente die haar wel even wilde aanpakken, want m'n merrie wilde niet graag stilstaan, tussen alle apparaten. Toen heb ik dat achterlijk mormel even goed verteld dat als ze dat nog keer zou flikken, ik de kop van haar romp zou trekken.

Dan had je bij mij per direct dat onopgevoede paard terug op de trailer mogen zetten en naar een andere kliniek kunnen rijden! Betalende klant of niet zoiets zou ik nooit nemen. Je spreekt wel zo mooi van respect hier en daar maar respect naar een mens heb je dus nog nooit van gehoord?!
Ik snap zoizo al niet dat je spreekt van een opgevoed paard als je hem op ander terrein niet aan kunt geen 1 van mij die er aan denkt op vreemd terrein de malloot uit te hangen! Natuurlijk ze zijn wat heter en wat meer gespannen maar dat wil zeker niet zeggen dat ze dan spontaan vergeten wat wel en wat niet mag.
Vind het niet gek dat de assistent zo reageert aangezien al die apparaten gruwelijk veel geld kosten. En aangezien zij wss ook wel eens genoeg heeft van al die onongevoede beesten die doen wat ze zelf willen en geen minuut stil kunnen staan,

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 15:05

nee, ik straf eigenlijk nooit. In de zin dat ik nooit iets onaangenaams doe als het paard uit zichzelf iets verkeerd deed (p+). Naar mijn mening leert het paard daar niet van wat hij wél moet doen..

Als je je paard gewoon leert wat hij wel moet doen, dan zal hij ook geen "ongewenst" gedrag meer vertonen, heel simpel Knipoog

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 15:07

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 15:10

We hebben nu vooral voorbeelden gezien van wanneer 'we' een mep geven.

Als we het nou eens om draaien, en er een leuke denk- (en doe-)oefening van te maken. Lachen

Stel je een situatie voor waarbij je een mep hebt verkocht of een lel hebt uitgedeeld.
En stel je dan de vragen:
- had ik het ongewenste gedrag kunnen zien aankomen
- heb ik iets over het hoofd gezien
- wat zou ik gedaan kunnen hebben in plaats van slaan
- wat heb ik er van geleerd

En je voelt hem zeker al aankomen .. het gaat natuurlijk vooral om die laatste vraag. Lachen
Wat ook wel leuk kan zijn is om dingen te noemen waar je vroeger wel een mep voor hebt gegeven, en tegenwoordig niet meer, omdat ..... (?)

Hieronder wat voorbeelden. Weliswaar geplukt uit de discussie, maar niet toegespitst op een specifieke situatie of persoon. Gewoon wat voorbeelden dus, en waarschijnlijk kun je zelf nog een hoop andere voorbeelden uit de praktijk bedenken!
Veel plezier! Lachen

Voorbeeld: een paard gaat op mijn tenen staan. Dat doet zeer, en ik heb hem een knal verkocht.
- had ik het van tevoren kunnen zien aankomen?
Ja, maar ik stond niet op te letten want ik stond even met mijn vriendin te praten
Ja, ik wist niet dat een paard mijn voeten niet kon zien en dat het dus een gewoon ongelukje van hem was en geen opzet.
ik had beter mezelf voor m'n kop kunnen slaan omdat ik zo stom was niet op te letten.
- Wat heb ik hiervan geleerd?
Als mijn paard mijn voeten niet kan zien is het dus een ongelukje geweest. Ik heb mijn paard dus ten onrechte geslagen.

Ander voorbeeld: paard komt tijdens het longeren op me af en ik maai hem met de longeerzweep over z'n kop.
Ja eigenlijk wel, want hij begon al z'n oren in de nek te leggen en was niet meer lekker voorwaarts
ja achteraf heb ik gemerkt dat hij last van van z'n kiezen - of singelpijn - of .. of ..
Ik had sneller aan z'n gedrag kunnen merken dat hij iets van plan was en hem daarom direct meer voorwaarts moeten drijven.
- Wat heb ik hiervan geleerd?
Ik maak zelf deel uit van het probleem en ik wil meer over m'n eigen gedrag met paarden gaan leren.

Ander voorbeeld: mijn enter komt uit het land op stal en is dominant, en als hij zijn voetjes niet wil geven moet hij weten wie de baas is.
ja eigenlijk wel, want in het land was hij naar andere enters ook al niet de gemakkelijkste
ja, ik had gedacht dat enters nog niet zo sterk zouden zijn
ik zou eigenlijk al eerder hebben moeten beginnen met het aanleren van voetjes geven
- wat heb ik er van geleerd
ja eerlijk gezegd heb ik zelf voor het probleem gezorgd door hem het land in te gooien en er niet meer naar om te kijken. Daar kan ik de enter niet de schuld van geven laat staan hem afstraffen voor iets dat hij niet geleerd heeft. Het wordt tijd dat ik eens naar ... ga om te leren hoe ik m'n enter in alle rust iets kan bijbrengen zodat het voetjes geven of andere dingen in de toekomst geen drama mee hoeven worden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 15:19

lief, ik ben geen huppeltrutje meer na 30 jaar paarden waarvan 20 ja professioneel..............

ik zou het ook fijn vinden als je me niet als zodanig behandeld!

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 15:21

DendroFleur schreef:
Ik ben het er niet mee eens dat je een paard niet mag straffen omdat hij op je tenen staat. Ten eerste staan ze dus te dicht op je want tenslotte zijn de meeste voeten geen meter lang.

Ik zou het toch graag anders willen formuleren.
Het is niet zo dat het paard zo lomp is om te dicht bij je te staan, maar jij láát je paard dicht bij je staan. Hij komt in jouw ruimte.
Als hij jouw voeten niet kan zien, dan moet er haast wel eens iets gebeuren met die tenen van jou.
Als je paard te dicht bij je staat zegt dat iets over de ruimte die je hem geeft. En daar ben jij voor verantwoordelijk.
Als je ervoor kiest om hem toch dichtbij je te laten staan, ok, dan moet jij maar sneller zijn met je eigen voeten. Lachen

Dus niet het 'hij doet ..' maar in plaats daarvan 'wat kan ik doen om te voorkomen dat ..'
JIJ bent degene die kan denken. Een paard reageert alleen maar. Dus meid, wees de slimmere, en DENK!

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 15:32

Ik vind het ook afhangen van het paard, mijn vorige fjord was een lomperd als je die niet aanpakte walste hij gewoon over je heen.
Hij was niet opgevoed toen hij kwam en had totaal geen respect voor je(liep dwars door je heen)
In het begin vond iedereen dat ik hem te hard aanpakte maar toen ik later veel met hem bereikte en hij goed opgevoed was zei zijn vorige baas (men van de brink uit wijk) dat hij bij de goede eigenaar terecht was gekomen,eindelijk iemand die hem aanpakte!
Op een gegeven moment kon ik met hem lezen en schrijven en was het echt een super paardje.
Onze draver moet je juist met fluwelen handschoenen aanpakken anders gaat ze over de rooie en wordt bang.
Maar mijn nieuwe fjord heb ik in het begin ook niet streng aangepakt maar dat werkte dus niet, hij walst gewoon over je heen en probeert ook te bijten.
Ik weet dat het speelgedrag is maar hij moet wel weten hoever hij kan gaan en als hij te ver gaat krijgt hij dus gerust een lel!
Soms loop ik inderdaad met een zweepje in de wei omdat hij bijna in je nek loopt(beter 1 goede tik dan 10 slappe).

Ons mini veulen heeft de neiging om zijn kont toe te keren en gericht te meppen,voor hij dat kan doen heeft hij van mij al een rotschop te pakken.

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 15:40

Ik vind het ervan afhangen in welke situatie, en wat je onder een klap verstaat. Ik bedoel, mensen die hun paard schoppen vind ik echt belachelijk en dat zou ik persoonlijk ook echt niet kunnen (ik zou er nog begrip voor kunnen opbrengen als het paard jóu schopt, maar dan nog) Maar als mijn paard met opzet tegenwerkt, of me bijt ofiets, krijgt hij wel even een tik. Ik vind dat je je paard eigenlijk moet zien alsof je een kind opvoedt (niet dat ik een kind heb Haha!) Als hij niet luistert krijgt hij een waarschuwing en luistert hij dan nog niet krijgt ie een tik.. Knipoog

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:05

Miss_Malfoy schreef:
Hier is al eens een heeeeeel lang topic over geweest.
[RT-D] Wie durft er nog...

Ik tem denk ik even.

Dat topic is alweer een flink aantal maanden geleden. Misschien kunnen mensen er wel tips en trucs uit halen, maar voor nu blijft deze gewoon open.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:13

Ik schop niet met de punt van mijn voet in zijn buik ofzo hoor!!
Ik schop met de binnenkant van mijn voet tegen zijn kont!
Alleen als hij mij wil schoppen!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:20

er komen toch heel wat paarden voorbij die hun eigenaar schoppen en bijten...is dat normaal?
Of heb ik van die watjes van paarden die eigenlijk het vreselijk vinden als ik laat merken dat ze iets niet mogen,alleen door mijn stem te verheffen.....mijn paarden doen niets liever dan mij een plezier doen....

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:35

@ Bertie, zoals jij denkt en redeneert heb je de verhoudingen verkeerd.
Aangezien ik de baas ben over mn paard, moet hij opletten wat hij doet, niet ik.
Hoe denk je dat dat in de kudde gaat?
Als een paard dan in de ruimte van de leidende hengst of merrie komt, en dat die dan zegt Ach ja, ik had ook beter op moeten letten...mijn fout?
Geloof je het zelf? Die mept hem ook vierkant uit zn persoonlijke ruimte, heeftie helemaal geen moeite mee.
En het andere paard weet ff weer waar die staat.
Ergo....mijn paard krijgt dus wel eens een knal. Alleen als hij hem dik verdiend heeft, en reken maar dattie doorkomt.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:40

Miss_Malfoy schreef:
Hier is al eens een heeeeeel lang topic over geweest.
[RT-D] Wie durft er nog...

Ik tem denk ik even.

Waarom temmen??? Dat topic dat jij aanhaalt dat was een topic dat al een paar maanden stil licht. Blijkbaar spreekt dit thema wel heel wat mensen aan, aangezien de reacties die er in dit topic gegeven worden.
Ik vind je TeM dus overbodig.

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:41

colunder schreef:
Ik schop niet met de punt van mijn voet in zijn buik ofzo hoor!!
Ik schop met de binnenkant van mijn voet tegen zijn kont!
Alleen als hij mij wil schoppen!

Het was ook geen aanval tegen jou ofzo hoor Knipoog Ik beschuldig ook niet gelijk iedereen die zijn paard een keer een schop heeft verkocht. Want zoals ik al zei, het ligt aan de situatie. Als het paard jou schopt, en raakt, vind ik dat je best een trap terug mag geven om aan te geven dat dit pijn doet. En dan inderdaad tegen zn kont met de binnenkant van je voet ofzo. Maar ik bedoel meer, ik heb ook wel eens mensen gezien die keihard met de punt van hun voet tegen de buik van hun paard schopten, en dat vind ik gewoon echt niet kunnen... Knipoog

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 17:02

Citaat:
Wij liepen tegen een probleem aan met de rechtergalop, wilde niet aanspringen of met moeite, vaak overkruisd, advies: probeer aan de longe zonder (tegenwerking van) ruiter. Nou ik heb alle zeilen moeten bijzetten, was blij dat de instructrice op het terrein was en aanwijzingen gaf, ben al geen longeerwonder, sterker nog, heb er een hekel aan. Maar toen hij op mij af kwam bokken heb ik wel de zweep erover gehaald. Daardoor bleef hij in ieder geval uit mijn buurt. Al met al heeft het gevecht 15 min geduurd, zodra hij een heel rondje galop had gedaan, de hemel ingeprezen, wortel erin geduwd en aan de hand uitgestapt. Zweet stond op mijn rug, buiten adem maar wel goed geëindigd.

Hem nooit meer gelongeerd Cool
Maar waarom hij zo uit zijn panty gaat tijdens het longeren, heb geen idee, hij is ook echt boos dan.
Verder is er geen noodzaak om hem te longeren dus laat het zo of denk je dat ik dit wel moet oppakken?

hallo,

een situatie waarbij een paard één kant niet wil of kan galopperen duidt meestal op iets anders. Het is duidelijk dat het paard scheef is, en dan lijkt het me vooral nodig om uit te zoeken waar dat aan ligt.
Dat het paard dan op je afkomt kan eigenlijk maar één ding betekenen, en dat is pijn. Reden om toch verder te zoeken naar een oorzaak, en niet boos te worden op z'n gedrag. Probeer het gedrag te zien als een boodschap aan jou dat er iets niet goed is met hem.
Doorgaan tot iemand 'wint' (met zweet op de rug) is misschien ook niet een goede aanpak, dan ga je alleen maar over grenzen heen.

Ja, en ook hier lijkt 'slaan' niet een oplossing. Het blokkeert eerder het zoeken náár die oplossing! Knipoog

met vriendelijke groet,
Bertie

Doenjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 17:03

Ik ben het hier eens met Kiwiko Lachen Ik sla liever niet, maar als het moet dan moet het.. En dan meteen zo goed dat het nooit meer herhaald hoeft te woren

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 17:11

Dat vind ik ook, als het moet dan moet het & dan doe ik het ook. Ik heb respect voor mijn paard, maar ik verwacht ook dat hij respect voor mij heeft, heel simpel. Herhaling is vaak niet nodig. Clown

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 17:12

Ik ben ook absoluut geen tegenstander van een goede mep / schop whatever op het juiste moment.

Zolang het noodzakelijk is, en binnen proporties blijft. Ik heb al meerdere malen gezien dat een paard echt niet 1 maar 4 of 5 klappen kreeg. Dat vind ik echt wel weer not done. Je hoeft je paard niet af te slaan om iets duidelijk te maken.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 17:17

Mmm zo had ik op P&K een aanvaring met een man.
Zijn arabier sprong achterop zijn hielen dus ik zei: dan zeggen ze dat fjorden lomp zijn.
Hij vond dat ik totaal ongelijk had en dat hij opzij moest gaan voor het paard.
Als Taco in mijn nek vliegt krijgt hij toch echt wel een schop... hij kan ook naast me springen.

Verder straf ik eigenlijk nooit meer, ben al heel consequent geweest dus is niet meer nodig.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 17:18

De enige keren dat die van mij een goeie klap heeft gehad is toen hij had bedacht datie wel even met z'n hoofdstel tegen mij kon schuren. Na een paar x viel een kwartje en that's it Knipoog

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 17:23

eh bertie, een paard weet echt wel waar die zijn voeten laat hoor. En er is een heel duidelijk verschil tussen een paard dat per ongeluk zijn voet op de mijne zet en een paard dat dat gericht doet (jaja ik ken en zie het verschil) een paard dat het per ongeluk doet zal 9 van de 10 zijn voet vrij snel weer weghalen. Echter er zijn potstukken tussen die op die manier even proberen of je echt de baas bent en die dus echt vol op je voet blijven staan en je er echt af moet meppen. die krijgen van mij een trap op de kroonrand, gemeen en pijnlijk ja maar daarna weten ze dondersgoed waar mijn voeten zijn, mochten ze een x doordat ze schrikken op mijn voet komen staat hun voet binnen een tel ergens anders

verder longeer ik zelden met lijn en dan kan het in begin gebeuren dat je lichte dominantie strijd krijgt in de vorm van steigerend paard voor je, die krijgt dan een paar klatsen met de zweep

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 17:24

Laats wou een paard me behoorlijk 'bespringen' toen ik hem uit de paddock wou halen, dat heeft ie geweten ook! Hij is zo gigantisch dominant, hij bleef maar doorgaan , dus een zweep binnen hand bereik gepakt, en even latgen weten dat IK de baas ben! Normaal ben ik niet van de zweep,maar het was gewoon nodig, een klap met de hand deed mij zeerder als hem!

Mijn eigen paard krijgt wel is een corrigerende tik, maar nooit echt een mega klap, is ook eigenlijk nooit nodig Clown