Dringent hulp gevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_manuela_

Re: Dringent hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 14:06

Gisteren ben ik begonnen aan het boek van Monty roberts, mijn methoden in woord en beeld. daarin staat ook een stuk over bijten.
Een bijtend paard een tik op de neus geven heeft 2 grote nadelen:
1 Je paard gaat met jouw vlees in zijn mond de asociatie krijgen ik voel vlees in mijn mond en nu komt er een tik waardoor hij snel zal terugtrekken en je meer pijn kan doen daarbij
2 Je paard wordt kopschuw.

Zijn methode is om elke keer dat het paard bijt met je been te zwaaien en hem tegen zijn scheenbeen te tikken met je voet. Sta je naast hem dan ga je met je voet langs het been omlaag op de kroonrand gaan staan en van de hoef af glijden. Blijf bij dit alles in dezelfde richting kijken waar je al naar keek. De tik hoeft niet hard te zijn en ook niet pijnlijk. Het gaat alleen om de reactie en niet om de pijn. Het doel hiervan is om de aandacht af te leiden. Na een keer of 8 zal hij naar zijn been gaan kijken na het bijten en zo langzaam er helemaal mee stoppen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 17:39

Oke, dat zal ik is proberen. Mijn pony is laat gecastreerd en heeft hengstenstreken, namelijk de hele tijd bijten. Het is neit hard, maar soms wel, dat doet ie dan gewoon expres en hij weet ik gewoon wanneer die het hard doet, en verkeerd bezig is, dan dat ie gewoon met me speelt en ik met hem.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 17:43

Ik heb het niet allemaal gelezen, maar het paard uit de beginpost is verkocht om het bijt gedrag?

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 16:49

Het paard uit de beginpost is verkocht omdat het niet klikte (blabla het bijtgedrag dus) EN omdat ie te klein zou blijven voor haar. Vervolgens wel een nieuwe halflinger aangeschaft. Haar Haflinger zou 1.50 worden dus ik vraag me af wat zij voor aparte soort haflinger heeft gekocht dat deze nou zoveel groter gaat worden. Normaal geef ik geen commentaar op mensen maar ik vind dit echt een blablablablabla verhaal.

ButeoButeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 21:51

breezy302 schreef:
klinkt heel vreemd en mijn ervaring is natuurlijk totaal anders... mijn hond beet altijd, een klap op ze kop hielp niet tot ik hem een keer terugbeet

Mmm heerlijk zo'n stukje hond Knipoog
Maar ik heb wel vaker gehoord dat terugbijten helpt.
Gelukkig bijt mijn verzorgpaard niet, denk niet dat ik snel genoeg ben haha Tong uitsteken

Crash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 23:16

Hier mag een slotje op ... pony is happen af geleerd en heeft een nieuw thuis gevonden

Crash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 00:04

manueeltje82 schreef:
Het paard uit de beginpost is verkocht omdat het niet klikte (blabla het bijtgedrag dus) EN omdat ie te klein zou blijven voor haar. Vervolgens wel een nieuwe halflinger aangeschaft. Haar Haflinger zou 1.50 worden dus ik vraag me af wat zij voor aparte soort haflinger heeft gekocht dat deze nou zoveel groter gaat worden. Normaal geef ik geen commentaar op mensen maar ik vind dit echt een blablablablabla verhaal.

Een beetje vriendelijk kan ook wel he ... de KLIK was er inderdaad niet, ik wou dan ook dressuur gaan rijden met hem maar dat ging gewoon niet, hij heeft er 1: de aanleg niet voor en 2: hij vind het maar niets, wat heb je er aan een paardje te hebben waarmee je niet kan doen wat je zou willen doen !!!
Wie ben jij trouwens om mij te beoordelen ?? Boos!

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 10:09

SLOTJE...!!!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 10:48

nog 1 laatste opmerking van mij..

vind het apart dat hij nu opeens het bijten heeft afgeleerd.. dan weet je waar het aan lag.
Wil niet aanvallend overkomen, maar als hij bij die neiuwe mensen na zo'n korte tijd al niet meer bijt, lag het waarschijnlijk aan jou.

Ik wens je veel plezier en succes met je nieuwe paardje

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 10:54

manueeltje82 schreef:
Gisteren ben ik begonnen aan het boek van Monty roberts, mijn methoden in woord en beeld. daarin staat ook een stuk over bijten.
1 Je paard gaat met jouw vlees in zijn mond de asociatie krijgen ik voel vlees in mijn mond en nu komt er een tik waardoor hij snel zal terugtrekken en je meer pijn kan doen daarbij

Hier klopt geen hout van. Als die NH goeroe's dit soort wartaal zelf toepassen verbaast het me dat ze nog niet levend opgevreten zijn door hun paarden. Ik weet niet waar ik moet beginnen, zoveel onzin staat er in dit stukje.

Een paard dat zo hard doorbijt dat hij 'vlees' in zn mond heeft is je niet meer aan het uittesten, maar is gewoon al staatsgevaarlijk geworden. De associatie tussen 'mens bijten' en 'héél snel héél veel koppijn' zal ervoor zorgen dat hij stopt met bijten. Niet dat hij blijft bijten maar sneller terugtrekt.

En een paard dat bijt weet donders goed dat hij wat verkeerd doet. Dan worden ze echt niet kopschuw van een flinke knal tegen hun kop. Ze worden pas kopschuw als ze geslagen worden op een moment dat ze niks verkeerd doen. Denk je dat ze van het dominante paard in de kudde géén klap krijgen als ze die proberen te bijten?

Citaat:
Zijn methode is om elke keer dat het paard bijt met je been te zwaaien en hem tegen zijn scheenbeen te tikken met je voet. Sta je naast hem dan ga je met je voet langs het been omlaag op de kroonrand gaan staan en van de hoef af glijden. Blijf bij dit alles in dezelfde richting kijken waar je al naar keek. De tik hoeft niet hard te zijn en ook niet pijnlijk. Het gaat alleen om de reactie en niet om de pijn. Het doel hiervan is om de aandacht af te leiden. Na een keer of 8 zal hij naar zijn been gaan kijken na het bijten en zo langzaam er helemaal mee stoppen

De benen van een paard zijn de gevoeligste en zwakste plek van zn lichaam. De minste schade daar kan ervoor zorgen dat je paard kreupel wordt. Waarom iemand daartegen zou willen staan schoppen snap ik écht niet. Je beseft toch dat er een onherstelbare barst in de hoef komt als je de kroonrand beschadigt?
Geef je paard n knal tegen zn dikke, vlezige achterste als je m wil straffen. Dat voelen ze even goed en je kan er niks verkeerd doen.

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 11:01

Mijn grootvader deed vroeger een hete, in de schil gekookte aardappel onder zijn mouw en liep langzaam voor zijn bijtende paard langs(grote belg )net zolang tot hij hapte,heeft het nooit weer gedaan. Dit gaat wel over 50 jaar geleden maar het werkte wel.

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 18:17

oke, slotje kwam erop, maar ik vraag me na deze verhalen af hoe de pony uiteindelijk het happen is verleerd... want ik geloof dat er genoeg mensen met hetzelfde probleem kampen...

Nuja, ik heb (eerlijk toegegeven) ook niet alle 10 de pagina's gelezen dus misschien staat het er wel in...

Ik liet mijn paard (die dus ook beet, ook een haflinger... hmmm) altijd drie stappen achteruit gaan, achteruit gaan is voor een paard wijken voor jou plaats en dus een kwestie van respect. Je hoeft ze niet te slaan, terug te bijten maar zeer streng woest en wild ze achteruit laten gaan moet genoeg zijn.
Althans zo heb ik gezien dat ze het bij ons in de kudde doen, als de haflinger een hap nam dreef de ander hem naar achter, niet met echt gericht trappen maar een echte dreiging.

Daarentegen heeft Nevzorov van die filmpjes waarbij hij laat zien dat negeren het beste is, negatieve aandacht is net zo goed aandacht namelijk. Voor mij heeft dat nooit gewerkt, ik ben niet zo goed in stilstaan als een paard vol overgave op mijn schouder staat te knabbelen

Crash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 23:02

Ok ... even voor de duidelijkheid, op Mambo's vorige stal stond hij heel de tijd binnen, geen weide of afleiding, nu hij een weide heeft en de hele dag buiten gaat met soortgenoten hapt hij niet meer of toch niet meer zo veel, de nieuwe eigenaresse is zeer tevreden met haar nieuwe paardje zoals ook ik.

Nu mag er echt een SLOTJE op komen want vind sommige reacties wel een beetje TE plus alles is opgelost

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 23:38

scoopje schreef:
manueeltje82 schreef:

Hier klopt geen hout van. Als die NH goeroe's dit soort wartaal zelf toepassen verbaast het me dat ze nog niet levend opgevreten zijn door hun paarden. Ik weet niet waar ik moet beginnen, zoveel onzin staat er in dit stukje.

(even stuk eruit geknipT)

lijkt me ook vrij logisch dat ze weten waarom ze de klap krijgen, als je er consequent mee om gaat. kopschuw zie ik er niet van gebeuren, hoofd wegdraaien meteen als ie heeft gebeten wel, dan weten ze gewoon dat ze een klap krijgen

ik ben het met je eens Lachen

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 23:44

kate__ schreef:
Mijn grootvader deed vroeger een hete, in de schil gekookte aardappel onder zijn mouw en liep langzaam voor zijn bijtende paard langs(grote belg )net zolang tot hij hapte,heeft het nooit weer gedaan. Dit gaat wel over 50 jaar geleden maar het werkte wel.

Dat heb ik ook al gehoord dat dat helpt Haha!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 23:49

Crash schreef:
breezy302 schreef:
klinkt heel vreemd en mijn ervaring is natuurlijk totaal anders... mijn hond beet altijd, een klap op ze kop hielp niet tot ik hem een keer terugbeet

Hoe en waar moet ik hem dan terugbijten ... Heb geen zin om haren te happen Koe

Uhm uit ervaring weet ik dat je beter niet in het oor kunt bijten, maar beter is in de neusvleugel Nagelbijten / Gniffelen

Het helpt ook nog Schijnheilig

Laura25

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 12:49

Verveelt deze jonge haf zich niet ? Misschien zo'n equi speelbal ophangen in de stal. Een haf kan ook best opdringerig zijn. als hij aandacht wil. Misschien wordt dit niet eens kwaad bedoeld.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 13:29

Dit wordt ook niet kwaad bedoelt: Eerst lezen voordat je iets plaatst Rolleyes sz

M_ariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 15:02

suleilitha schreef:
Knuppel of een uiteinde van een bezemsteel.

knuppel?
lijkt je dat niet iets overdreven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 15:07

Nee hoor, liever een beste tik met een knuppel dan ik in de wachtkamer bij de eerste hulp om hechtigen te scoren. En ik moet er helemaal niet aan denken dat een paard bijvoorbeeld een voorbijlopend klein kind zou bijten.
Voorkomen (afleren) is beter dan genezen.

M_ariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 15:12

Ok,
das waar.
maar kan het niet op een betere manier?
ik zoek altijd de liefste uitweg.
dus zonder zweep/slag etc.

nja als jullie het zo willen doen, ok.
maar dit is mijn mening Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 15:14

Wat dan, foei zeggen of boos kijken en vervolgens er achter komen dat je neus weg is?? Haha!
Moet je eens kijken hoe paarden elkaar afstraffen als ze elkaar niet zo lief vinden, daarbij vergeleken is een tik met een bezemsteel een schijntje.

stal_kuiper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 15:59

paarden van 500 kilo spieren schoppen mekaar met volle kracht en dat vinden ze spelen , denk je nou echt dat jij met je banketstaaf 50 kilo en een bezemsteel echt kwaad kan? zorg dat je paard tevreden is en hij bijt minder snel , doet ie het toch , al pak je 10 bezemstelen gewoon een mep geven , zo hard als lukt!!!

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 21:17

Interessant topic dit Lachen

Veel ehm creatieve oplossingen. Ik wil wel even een kanttekening plaatsen voor degene die ooit van plan zijn een bezemsteel als wapen te gebruiken Clown

DOE HET NIET!

Als jij met je bezemsteel met een kant in je handen en een kant op je paard gericht staat om hem een klap te verkopen, en paardlief ziet kans om op wat voor manier dan ook het uiteinde van die bezem een duw te geven....ik denk dat als jij op paardenkracht het uiteind van een bezemsteel in je ribbenkast gedouwd krijgt je geluk hebt als je het nog naverteld. En ik weet dat je niet de eerste zou zijn die het niet meer naverteld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 21:21

Ezter, ik weet niet in wat voor bochten jij je wilt wringen om een bezem tussen de ribben te krijgen;) je houdt het uiteinde logischerwijs niet op je ribben gericht...