Paard schoppen als straf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 00:07

Rietjee_xx schreef:
Ik vindt dat je een paard niet hoeft te schoppen. Dat is zielig.
Je kan hem wel een tikje op de neus geven. Niet al te hard!

Ik sla nooit op de neus. Ook niet zachtjes, de neus is heel gevoelig en een kopschuw paard heb je zo gemaakt. Liever een goed getimede schop voor zn reet als het écht nodig is.

Rietjee_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 00:09

EskeGirl schreef:
Rietjee_xx schreef:

Ook als een paard gericht naar je trapt? Steigert? (Niet uit angst).

Nee, als je paarden trapt kunnen ze er een trauma aan over houden.
Ik ken een paard die altijd getrapt werd als ie iets deedt wat de eigenaar niet wou.
En die is nu zeer getraumatiseerd

Rietjee_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 00:12

mamamier schreef:
Rietjee_xx schreef:

Ik sla nooit op de neus. Ook niet zachtjes, de neus is heel gevoelig en een kopschuw paard heb je zo gemaakt. Liever een goed getimede schop voor zn reet als het écht nodig is.

Het huidje van een paard is aardig dun.
Als je hem schopt, voelt het 2x zo harder aan dan als je een mens schopt. Denk daar goed over na!

Dan kan kan je hem toch echt beter een tikje op de neus geven!

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 00:21

Enig idee hoeveel zenuwen er lopen in het gebied rondom de neus? Die dikke reet kan beter een schop hebben dan die neus een tikje. Paard voelt een schop 2 keer zo hard als een mens door zn dunne huidje? Arme beesten zouden dan toch volgens jouw theorie dood neer moeten vallen als ze eens een flinke trap van een ander paard krijgen.... dat is toch vele malen harder?

Rietjee_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 00:24

mamamier schreef:
Enig idee hoeveel zenuwen er lopen in het gebied rondom de neus? Die dikke reet kan beter een schop hebben dan die neus een tikje. Paard voelt een schop 2 keer zo hard als een mens door zn dunne huidje? Arme beesten zouden dan toch volgens jouw theorie dood neer moeten vallen als ze eens een flinke trap van een ander paard krijgen.... dat is toch vele malen harder?

Mijn vader is vee arts....
En weet dus ook hoe je ze goed kan straffen...

mamamier

Re: Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 00:29

Dan moet je maar eens een lesje anatomie van het paard vragen aan je vader.

Rietjee_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 00:31

mamamier schreef:
Dan moet je maar eens een lesje anatomie van het paard vragen aan je vader.

Het ligt er ook aan waar op de neus je een tikje geeft....

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 00:33

Tuurlijk.. En dan je paard kopschuw maken.. Erg slim..

Rietjee_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 00:35

Schop jij je paard ook dan?
Nine1987

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 00:39

Oh ja hoor.. Als ze t verdiend hebben.. Mijn merrie komt uitde handel.. Heeft praatjes gehad als ze haar zin niet kreeg.. Twee keer een goede trap terug gehad van me.. Nooit meer problemen gehad..

Ik vind dat je beter een (of een paar) keer goed kan ingrijpen en de ellende voorgoed stoppen, dan elke keer 'foei' zeggen en van kwaad tot erger gaan..

Heb ik nu bange en zielige paarden?
Nee hoor, ik heb goed opgevoede paarden..

Rietjee_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 00:41

nine1987 schreef:
Oh ja hoor.. Als ze t verdiend hebben.. Mijn merrie komt uitde handel.. Heeft praatjes gehad als ze haar zin niet kreeg.. Twee keer een goede trap terug gehad van me.. Nooit meer problemen gehad..

Ik vind dat je beter een (of een paar) keer goed kan ingrijpen en de ellende voorgoed stoppen, dan elke keer 'foei' zeggen en van kwaad tot erger gaan..

Heb ik nu bange en zielige paarden?
Nee hoor, ik heb goed opgevoede paarden..

Tjah, misschien ligt het er dan ook wel aan war voor paard/pony je hebt.
Ik had ooit een verzorg shet (is nu verkocht naar China) en die beet altijd en deedt altijd super vervelend. Maar doordat ik hem een klein tikje op de neus gaf, deedt die nooit meer bij mij vervelend en was ie super lief!

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 10:30

Dit is zo'n topic dat je soms even moet bijlezen. :')

Schoppen, nee. Straffen, nee. Corrigeren, ja. En met corrigeren bedoel ik dan logisch zijn volgens je paard - eerst een suggestie geven, als je paard daarop niet reageert een kleine tik geven, en stapsgewijs (maar relatief snel) grotere tikken (en dan bedoel ik echt tik Tik TIk TIK TIK) geven. Het is een blufspelletje, eigenlijk, je kan echt redelijk hard gaan, het ligt aan hen of ze reageren of niet. Die leertjes die je aan het eind van een leadrope ziet, dat zijn hemelsgeschenken bij het opleren. Een paard dat superdicht komt plakken, ja, daar ben ik ook niet van gediend. Stel je voor dat ze verschieten, dan vliegen ze garanti op je. Daarvoor moet je dus niet wachten met de correctie tot je verschiet... komen ze te dicht, dan zwaai ik mijn leadrope stevig naar achter uit. Moeten ze maar weten dat ze zo dicht niet moeten komen. Juiste correcties zijn vaak redelijk hard, maar je moet ze dan ook niet vaak geven. Een paar keer en klaar ermee. Paarden weten best wel met wie ze kunnen lachen en wie niet, puur uit hoe consequent en streng je bent.

En ja, ik wordt ook mateloos gek van die belachelijke hoeveelheid ruiters die hun paard ziek vertroetelen en nooit streng zijn. Paarden snappen daar ook niets van, die zijn niet opgegroeid als marshmallows. Dan eindig je gewoon met gefrustreerde paarden die bijten, steigeren, lastig zijn.

Fysiek trappen komt bij de mens meestal voort uit boosheid, en dat past gewoonweg niet in paardentraining. Boos worden op je paard, waarom? Corrigeer ze, maar trappen? Dat is gewoon boos zijn, en ik gok er mijn geld op dat alle mensen die hun paard echt trappen heel erg boos keken toen ze dat deden. Controleer jezelf toch... ja, je mag ze heus stevig laten weten dat iets fout is, maar zo? Alsjeblieft zeg. Reageer je frustraties toch af op een boom, en kom terug naar je paard als je kalm bent en rationeel negatief en positief kunt bekrachtigen.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 11:22

Ons veulen word puberig, gister deed ik haar naar buiten en ze was zo ritselig dat ze door mij en het hek heen wilde. Toen kreeg ze van mij een schop. Vanochtend weer buiten gedaan, probeerde ze het nog een keer. Ik zei eh en toen was het over en snapte ze het

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 12:12

Skyefate, ik zou het nog veel erger vinden als iemand met een grote grijns op zijn gezicht een paard zou schoppen, om heel eerlijk te zijn.
Wat vooral van belang is, hoe is iemand direct aansluitend aan de uitgedeelde schop? Nog steeds boos en aan het pruttelen, of in staat om het volgende moment enthousiast (en gemeend) BRAAAFFFF te roepen? De energie van een correctie moet ook duidelijk zijn, dus dat iemand boos kijkt bij het uitdelen van een schop als correctie is volstrekt normaal.
Heb je wel eens bedacht wat meer indruk maakt als correctie? Een tik in het voorbijgaan of een tik met volle intentie "dat had je niet moeten doen"? Het is niet alleen de tik/schop/lel/watdanook, het gaat om de indruk die het maakt, maak er een "gebeurtenis" van, het moet volkomen duidelijk zijn wanneer er een belangrijke grens is overschreden en dat het consequenties heeft. Dus timing en energie moeten kloppen.
Mijn jonge merrie (verwend prinsesje met een veel te grote bek toen ze kwam) heeft alleen in de eerste week een paar keer een schop onder haar kont gehad. Ondertussen zijn we 5 jaar verder en zijn de correcties vooral met stem of een enkele keer met een hand.

Pocca_Locca, de meeste opvoedingsproblemen waarbij je een keer een schop inzet gaan over paarden die te laat worden opgevoed. Als paarden vanaf veulen correct worden opgevoed heb je het niet nodig en kunnen ook hengsten heel keurig zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 12:16

Ook daar zijn uitzonderingen op. De 3 jarige onopgevoede hengst die ik had was minder moeilijk dan mijn merrieveulen dat ik van begin zelf heb op gevoed. Merrie heeft gewoon een veel venijniger karakter dan die hengst had (inmiddels ruin want hij was klophengst)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 12:23

Klopt, er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen op ;)

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 00:56

Pocca_Locca schreef:
Helaas heb ik ietsje te vaak met eigen ogen gezien, dat een paard een optater kreeg, omdat er iemand zich beledigd of in d'r eer aangetast voelde..dat waren geen van allen levensbedreigende situaties.. Het gaat er bij mij dus niet in, dat iedereen die hier op dit topic zegt regelmatig een paard " te corrigeren" dmv een schop of lel, dit alleen maar in uiterste noodzaak doet. Zoveel noodsituaties komen er niet voor, ik heb zelf met veulens en volbloedhengsten gewerkt, en het altijd prima afgekund met lichaamshouding, stem, duidelijkheid, maar vooral respect, invoelingsvermogen en liefde.Op het moment Dat je een lel geeft, gaat het om een zeldzame noodsituatie, een paard met een zware psychische afwijking, of je hebt niet goed opgelet, dus mosterd na de maaltijd.

Ik moet zeggen dat het bij mij niet altijd een levensbedreigende noodsituatie hoeft te zijn om een schop of een lel uit te delen.
Verder krijgen wij hier een hoop onopgevoede mormels binnen, en moet ik ook met de jonge hengsten nog gewoon door de smalle gang langs de merries kunnen. maar met stem en lichaamshouding valt inderdaad gelukkig vaak genoeg te bereiken, en een engelengeduld :D :j

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 01:21

Ja, ik schop, nee, dat doe ik niet te pas en te onpas.

Het ligt aan het paard en de situatie.

Als het paard een gevaarlijke situatie veroorzaakt, zonder goede reden (angst bijvoorbeeld), dan schop ik zeker. Als het even kan natuurlijk niet volle kracht.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 02:10

Als een paard gericht naar me trapt heeft ie echt een probleem ja. Een schop kan ie zeker krijgen.

Ooit je eens verdiept in hoe paarden elkaar afstraffen? Daar is een schop van een mens niks bij hoor. Overdreven gedoe hier...

Ik heb mijn paard ooit 1x een schop op z'n boeg gegeven, toen ie een maand of 9 was. Kwam ie zeer agressief al bijtend op me af. Hij heeft nooit meer gebeten of een poging gedaan.

Beter een keer duidelijk zijn dan onveilige situaties.