Paard schoppen als straf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

miep89

Re: Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 21:49

Ik heb er geen problemen mee. Liever eens zo dan iets dat half doorkomt. Eens fysiek worden omdat het echt gevaarlijk wordt is vaak ook goed getimed waardoor het beter aankomt. Het moet echter geen gewoonte worden.
Ik vind het echter uit den boze als het gebeurt tijdens het aanleren van iets. In dat geval beloon je slechts voor goed gedrag.

FancyMug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 21:14

EskeGirl schreef:
FancyMug schreef:
Schoppen is volgens mij helemaal niet normaal meer.

Schop je een kind als hij iets doet wat niet mag ?? Nee
Schop je dan een paard dat iets doet wat niet mag ??

Wat is het verschil tussen een kind en een paard? 500 kilo en 4 levensgevaarlijke hoeven :D

Whahaha :') :=

Ayasha schreef:
FancyMug schreef:

Als je er geen boetes en gevangenisstraffen voor zou krijgen zou ik daar zo nu en dan weinig problemen mee hebben.

:)) hihi

bruintje123 schreef:
FancyMug schreef:

Mijn volwassen paarden nemen de veulentjes inderdaad even apart.
Gaan op de bank zitten met een glaasje ranja en gaan dan uitleggen waarom ze teleurgesteld waren in het gedrag van hun kleine.

:D

:)) :=

Om toch nog iets te zeggen over het schoppen: als je weet waar het mag (dus zonder dat het erge gevolgen heeft voor het paard en zonder dat hij er veel van voelt) en wanneer, dan is het nog OK (maar ik zou het zelf nooit doen), maar als je geen enkele ervaring hebt enzovoort, dan vind ik het helemaal niet kunnen!

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 21:40

Gelukkig ben ik niet heel ervaren maar als ik dreig geplet te worden of twee hoeven op me af zie komen, krijgt ie er toch echt eentje en het maakt mij dan echt niet uit waar....

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 10:39

Op het moment dat ik schop kan het mij eerlijk gezegd weinig schelen waar ik m raak, en of ie er veel van voelt, tsja, dat zie ik dan wel weer.
Het is ook vaak een situatie waar ik moet kiezen tussen mij en t paard en dan ben ik toch echt ietsjes kwetsbaarder :D

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 10:44

Sterker nog ik hoop dat hij het goed voelt. Zonde van de energie als het paard het niet eens voelt en het dus een zinloze actie was.

Charlottewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:39

Absoluut niet, het heeft helemaal geen zin om je paard te slaan of iets. Hier worden ze alleen maar raar van, natuurlijk is het belangrijk om duidelijk te maken wie de baas is maar vertrouwen is de basis voor alles.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:43

Waarom zouden ze raar worden? Of leg dat "raar" eens uit
Hier zie ik weinig verschil, alleen dat ze na de correctie wel doen wat ik wil en daarvoor niet.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:57

Ik snap niet zo goed wat je bedoelt met 'raar' worden van schoppen.
En tuurlijk is vertrouwen fijn. Maar als ik zoals vanmiddag bij een van de jonge hengsten de stal in loop om te voeren en meneer begint uit ongeduld te steigeren en rond te springen?
Kan hij erop vertrouwen dat ie een trap te pakken heeft :j
Hij heeft allang geleerd dat hij stil hoort te staan als ik in de stal ben, maar moet er af en toe nog even aan herinnerd worden, zo blijft het voor ons allebei gezellig :')

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:28

Charlottewie schreef:
Absoluut niet, het heeft helemaal geen zin om je paard te slaan of iets. Hier worden ze alleen maar raar van, natuurlijk is het belangrijk om duidelijk te maken wie de baas is maar vertrouwen is de basis voor alles.

je moet ze ook niet tussen de ogen of oren gaan schoppen,
dan gaan er draadjes los zitten en worden ze er inderdaad raar van.

natuurlijk doet een paard raar op het moment dat je m een por geeft, of een voet onder z'n kont plant..
maar die van mij wordt net zo raar als je flink uhhh roept.. sterker nog met uh of een vingertje doet hij veel raarder als een por op het moment dat hij verder gaat.

uhuh en hij steekt rustig zijn kop in de lucht en kijkt dwars langs je heen, om vervolgens drie seconden later doodleuk nog een stapje verder te gaan. stemcorrectie is wat hem betreft net zoiets als een waarschuwende snurk van een ander paard of een gilletje van een merrie die niet gediend is..
altijd de optie om het dan nog een keertje te proberen..

die van mij weet dondersgoed dat als uh, genegeerd wordt er een fysieke correctie volgt van een duim, een vinger, een elleboog of een voet al naar gelang de ernst van het verbruik of mijn positie ten opzichte van hem.

gaan kloten met mijn borstels terwijl ik bezig ben is uh om. als dat genegeerd wordt 'HE, met een vinger zet ik m alsnog of weer om'.

en dan mag ie best geschrokken z'n kop in de lucht steken en mij 3 minuten niet aankijken. zal mij een worst zijn.. bovendien overdrijft ie dan tot en met want besteed er geen aandacht meer aan en z'n kop hangt bij de grond om wat grasjes te pakken, of hij legt ineens z'n kop op je arm.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 08:05

saddledancer schreef:
Ik snap niet zo goed wat je bedoelt met 'raar' worden van schoppen.
En tuurlijk is vertrouwen fijn. Maar als ik zoals vanmiddag bij een van de jonge hengsten de stal in loop om te voeren en meneer begint uit ongeduld te steigeren en rond te springen?
Kan hij erop vertrouwen dat ie een trap te pakken heeft :j
Hij heeft allang geleerd dat hij stil hoort te staan als ik in de stal ben, maar moet er af en toe nog even aan herinnerd worden, zo blijft het voor ons allebei gezellig :')

En als je volgende keer nu eens op een bankje gaat zitten voor een goed gesprek en een glaasje ranja??
Werkt volgens mij veel beter :o

palousa_boy schreef:
Waarom zouden ze raar worden? Of leg dat "raar" eens uit
Hier zie ik weinig verschil, alleen dat ze na de correctie wel doen wat ik wil en daarvoor niet.

Dat is mijn ervaring ook...maar wellicht moet jij ook dat gesprek met dat glaasje ranja eens proberen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 11:00

:+ pakt een blaasje ranja.. Met een rietje uiteraard, want ik heb aan het vorige gesprek slechts 2 tanden overgehouden..

Dsus psaard, wat ging er het vorige gesprek mis? }:0

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 11:03

palousa_boy schreef:
:+ pakt een blaasje ranja.. Met een rietje uiteraard, want ik heb aan het vorige gesprek slechts 2 tanden overgehouden..

De ranja was teveel aangelengt met water...ja...dat was het vast :D

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 11:48

Tinky12 schreef:
palousa_boy schreef:

De ranja was teveel aangelengt met water...ja...dat was het vast :D

Je hebt gewoon te strng gepraat palousa, daar worden ze ook bang van :') en je moet er wel een koekje bijgeven, anders komt het nog niet goed natuurlijk :j

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 19:51

ik moet eerlijk bekennen dat ik wel eens een schop heb verkocht... maar niet zomaar hoor dan moeten ze echt wel heel stout zijn! Maar heb vaak het idee dat zo'n schop ook niet echt helpt, maar ja, het lucht op. :P

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 20:08

als het niet helpt,
heb je of niet goed getimed,
of totaal geen indruk gemaakt..

dat maakt de schop dan helemaal overbodig

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 20:12

khalid schreef:
ik moet eerlijk bekennen dat ik wel eens een schop heb verkocht... maar niet zomaar hoor dan moeten ze echt wel heel stout zijn! Maar heb vaak het idee dat zo'n schop ook niet echt helpt, maar ja, het lucht op. :P

Dat is dus niet goed, je mag nooit schoppen uit woede of frustratie.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 21:10

EskeGirl schreef:
khalid schreef:

Dat is dus niet goed, je mag nooit schoppen uit woede of frustratie.

Vind ik ook...heb er verder geen emotie bij,is klaar en we gaan verder met leven.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 10:09

khalid schreef:

Als het oplucht doe je het niet om de juiste reden , en dan gaat het dus inderdaad niets helpen.... Nooit schoppen uit woede of frustratie, dat is gewoon nooit okay.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 13:20

Gisteren nog een mep verkocht aan mijn dominante merrie.

Ze weet dat als ik haar hooinet ophang, ze moet wachten en uit de buurt blijven tot ik ervan wegga. Had dame gisteren echt geen zin in, altijd plukjes proberen te pikken. Paar keer met lichaamstaal achteruit gezet maar ze bleef komen. Paar keer met de stem gewaarschuwd maar ze duwde me haast omver om toch maar een sprietje te bemachtigen. Goeie mep gegeven toen, stond ze rap waar ze hoort te staan: op minimum 1m van dat net.

Ongelooflijk dat paard, ze wéét goed genoeg wat de bedoeling is, het gaat al weken goed. Maar soms moet ze toch eens komen testen of ze niet baas kan spelen, en op de vriendelijke manier reageert ze niet :(

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 20:30

goed is het niet nee, maar ik denk dat de meerderheid het toch wel eens heeft gedaan of dit nu terecht was of niet.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:18

khalid schreef:
goed is het niet nee, maar ik denk dat de meerderheid het toch wel eens heeft gedaan of dit nu terecht was of niet.

Ik heb regelmatig een paard een schop verkocht, en het gaat vast nog heel veel keer gebeuren. Maar ik kan oprecht zeggen dat ik nog nooit uit frustratie of boosheid heb getrapt. Als je dat wil doen moet je lekker op voetbal gaan ofzo, dan kan je boos tegn de bal trappen.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:03

Waar ik heel benieuwd naar ben hoe het met het meisje gaat dat een schop van jouw paard heeft gekregen. Heb je haar je excuses aangeboden en wat heb jij ondernomen. Of mag jouw paard een kind schoppen en kijk je dan de andere kant op!!!!

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 23:58

Helaas heb ik ietsje te vaak met eigen ogen gezien, dat een paard een optater kreeg, omdat er iemand zich beledigd of in d'r eer aangetast voelde..dat waren geen van allen levensbedreigende situaties.. Het gaat er bij mij dus niet in, dat iedereen die hier op dit topic zegt regelmatig een paard " te corrigeren" dmv een schop of lel, dit alleen maar in uiterste noodzaak doet. Zoveel noodsituaties komen er niet voor, ik heb zelf met veulens en volbloedhengsten gewerkt, en het altijd prima afgekund met lichaamshouding, stem, duidelijkheid, maar vooral respect, invoelingsvermogen en liefde.Op het moment Dat je een lel geeft, gaat het om een zeldzame noodsituatie, een paard met een zware psychische afwijking, of je hebt niet goed opgelet, dus mosterd na de maaltijd.

Rietjee_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 00:01

Ik vindt dat je een paard niet hoeft te schoppen. Dat is zielig.
Je kan hem wel een tikje op de neus geven. Niet al te hard!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 00:03

Rietjee_xx schreef:
Ik vindt dat je een paard niet hoeft te schoppen. Dat is zielig.
Je kan hem wel een tikje op de neus geven. Niet al te hard!

Ook als een paard gericht naar je trapt? Steigert? (Niet uit angst).